Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Gebruikerservaringen
Volkswagen Eos

Sorteer gebruikservaringen op:

Volkswagen Eos - 2.0 FSI met een Knaus

De ervaring van Jvv met een Volkswagen Eos - 2.0 FSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2006 - juni 2008) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1300 kg geplaatst op 21-03-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

De Eos heeft voldoende vermogen, ruim voldoende reserve voor inhalen en hellingen. Tot 100km/u een stabiele combinatie, de Eos is zelf al behoorlijk zwaar. Verbruik bij 90km/u 1 op 9. Op de snelweg rijdt de Eos fijner in vijfde versnelling qua toeren, dus de zesde gebruik ik nauwelijks. Bergen geen probleem. Afgelopen jaar rondje Corsica gedaan, geen problemen ondervonden. De sudwind is wel een behoorlijk stuk breder dan de Eos, opletten bij bomen of andere zaken langs de weg.

Bekijk berekening

x


Volkswagen Eos - 1.4 TSI met een Biod

De ervaring van Menno met een Volkswagen Eos - 1.4 TSI (90 Kw/122 pk bouwperiode: juli 2007 - mei 2010) en een Biod Nomade Menno van 1400 kg geplaatst op 24-03-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Dezelfde EOS als hierboven alleen nu met een BIOD er achter. Deze caravan past beter achter de EOS omdat die nu niet meer te zwaar is. Bovendien is de stroomlijn van een BIOD nog wat gunstiger waardoor het rijden in de 6e versnelling nu wel uitstekend gaat bij snelheden van 90 km/u en meer. Het verbruik met de BIOD is lager en kan mits de snelheid niet te hoog is de 1 op 10 te halen, maar de combinatie rijdt met het grootste gemak (veel) sneller waardoor het verbruik zo rond de 1 op 9 zal uitkomen.
Rijden op autobaan hellingen is geen probleem. Bijna hoeft nooit verder teruggeschakeld te worden dan naar de 4e versnelling, alleen op de steilste stukken (6%) even naar de drie.
Echte bergen...geen probleem. Ook wegrijden op een helling gaat gemakkelijk, mits je de voorwielen even laat spinnen. V.a. 1500 toeren heeft de motor voldoende kracht om snelheid goed op te pakken op hellingen van zo'n 10%.
Stabiliteit met de BIOD er achter is prima. Het aanwezige trailer ESP heb ik niet in werking kunnen krijgen, dus of het werkt niet, of ik kan niet in een slinger komen. Hulpveren zijn niet nodig, zelfs niet bij een volle kofferbak (kan niet zo veel in) en 3 personen en 75 kg kogeldruk. Ik gebruik Oppi's spiegels (www.caravanspiegel.de) en die voldoen goed.

Bekijk berekening

x


Volkswagen Eos - 1.4 TSI met een Kip

De ervaring van Menno met een Volkswagen Eos - 1.4 TSI (90 Kw/122 pk bouwperiode: juli 2007 - mei 2010) en een Kip Hy Line 50 van 1450 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Ondanks dat de Kip net iets te zwaar is volgens de Nederlandse wet (in Duitsland niet) heeft de motor geen enkel probleem met het gewicht. Opvallend is dat de motor zo soepel is dat ook wegrijden op een helling heel gemakkelijk gaat. Vanaf 1500 toeren kan je heerlijk doortrekken tot 5000 of 6000 toeren. Het rijden bergop (7%) gaat uitstekend. Het is echt ongelooflijk wat tegenwoordig uit een 1.4 motortje te halen is. Het verbruik solo is laag 6,8 liter en met caravan al snel 11 liter. Vergelijk je constante snelheden dan neemt het verbruik zelfs nog wel meer toe. Solo bij 80 in 6 nog geen 5 liter en met caravan tussen de 9 en 10 liter in 5.
De gewichtsverhouding is natuurlijk niet ideaal waardoor de caravan qua stabiliteit net iets meer te voelen is dan ideaal is. Passserende auto bijvoorbeeld zijn voelbaar maar van echt slingeren is geen sprake, 120 km/u is goed te rijden.
Open rijden met caravan gaat prima. Het is niet voelbaar dat er een caravan achter hangt. Wel hoorbaar! Met name de vering en gerommel in de kastjes is goed te horen.
Ik heb mijn twijfels of de elektronica goed is aangesloten. Waarschijnlijk moet de computer (nogmaals?) aangepast worden omdat de achteruirijsensoren blijven werken bij aangesloten caravan en ik betwijfel of het trailerstability systeem werkt. Nog even terug naar de VW garage dus (die overigens nog nooit een trekhaak aan een EOS hadden gezet). Afgenomen is de trekhaak overogens wel mooi geheel onzichtbaar weggewerkt. Wel ontbreekt een oogje om de handrembreekkabel aan vast te maken.

Inmiddels hebben we er een echte reis opzitten. De stabiliteit is na het verhogen van de bandenspanning sterk verbeterd en ruim voldoende. De trekkracht van de motor is ook in het hooggebergte prima. Zowel de Oberalppass (2000m) en de Julier (2200m) trekt de auto prima zonder dat de temperatuur ook maar iets oploopt, althans niet op de meter. De trekkracht is zelfs zo groot dat bij volgas accelereren naar boven zelfs in de tweede versnelling de voorwielen nog de neiging hebben te gaan spinnen. Ook bij wegrijden op een helling gebeurd dit heel snel, en soms is dat best wel handig. Nadeel van de 1.4 motor is de geringe remwerking van de motor bij het rijden naar beneden. Ook solo trouwens! In no time loopt de toerenteller op naar 6000 toeren bij een afdaling en dan ga je met dik 40 km/u in 1 naar beneden...in 2 is dat zelfs 80 km/u en das veel....

Op de snelweg is 6 bruikbaar maar lekkerder loopt en klinkt het motortje in 5. Voor het verbruik maakt het niets uit. Op lichte hellingen is het beter terug te gaan naar 4 en op de stevigste autobaanhellingen naar 3. De te bereiken snelheden van de berekeningen kloppen uitstekend met de praktijk. Kortom de combinatie rijd uiterst gemakkelijk.

Brandstof verbruik hangt heel erg af van de snelheid, wind en helling van de weg. Globaal ligt het tussen de 1 op 8 en 1 op 9 a 10. Bijna het dubbele als solo bij gelijke snelheid.

Bekijk berekening

x


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volkswagen Eos.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volkswagen Eos - 2.0 TDI 8v [DSG] met een Caravan

De ervaring van Keith met een Volkswagen Eos - 2.0 TDI 8v [DSG] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juli 2007 - juli 2008) en een Caravan van 1350 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

first class tows like a dream 39 to40 mpg towing great car.


Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr [DSG] met een Swift

De ervaring van Mick Apps met een Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr [DSG] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2008 - mei 2013) en een Swift Charisma 555 van 1469 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 90%

Towed our van to Biaritz and all over france for 5 weeks this summer, no problems, clutch does get smelly when reversing or in trafic jams, ave 27mpg but maintained 60mpg. great with roof down,


Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr met een Swift

De ervaring van mick apps met een Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2008 - februari 2011) en een Swift Charisma 555 van 1469 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

eos 2.0tdi, disapointing fuel consumption, down to 27mpg at 60mph, otherwise no problems


Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr [DSG] met een Bailey

De ervaring van Peter Biggs met een Volkswagen Eos - 2.0 TDI cr [DSG] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2008 - mei 2013) en een Bailey Pageant S6 Burgundy van 1380 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

The EOS is excelent at pulling the caravan I hardly notice that it is there. The other advantage is it is so good to have a convertable when away in the Caravan. You do need to be a bit carefull when pulling away as to fast will make the front wheels spin. Let the car build up its own speed and it is fine something that i forget on ocasions. I used to have a Honda CRV but the EOS towes the caravan better. Its an amazing match.


Volkswagen Eos - 2.0 FSI met een Eriba

De ervaring van Alan Cruickshank met een Volkswagen Eos - 2.0 FSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2006 - juni 2008) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

The very first time out towing turned out to be a very enjoyable experiance. We towed through the early morning mainly motorway, but also minor roads. We arrived in Paris and found that we had a detour which took us along busy city back roads. The Eos never flinched. Once through Paris it we had a very relaxed journey, mainly on motorways. The car cruised easly in 6th gear, cruise control set at 110 k.p.h. with plenty of power in reserve to the south of France, once there we had a fantastic convertible for enjoying the sun. A super car.


Volkswagen Eos - 2.0 FSI met een Bailey

De ervaring van Mike Tromans met een Volkswagen Eos - 2.0 FSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: maart 2006 - juni 2008) en een Bailey Senator Vermont van 1383 kg geplaatst op 27-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 89%

Whilst we had initial reserations about towing with a VW EOS it has proved an excellent tow car, looks small but has the weight and lots of power. Very stable in all conditions and is able to tow our Bailey Senetor Vermont on all roads at speed limits, and when you get to your destination you have a great convertible for touring! Highly recommended.


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen