Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Alfa Romeo 159

Sorteer op:


Alfa Romeo 159 2.2 JTS met een Hobby

De ervaring van Dennis met een Alfa Romeo 159 2.2 JTS (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1239 kg geplaatst op 07-11-2016:

Genot om te rijden wel in de 5e versnelling (6e rechte stukken)
Hobby ligt er als een huis achter
Ik heb wel 17" wielen en is 2 cm verlaagd
cruise snelheid makkelijk 100 , daarboven ook goed maar wordt asociaal

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q4 met een Fendt

De ervaring van L Janssen met een Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q4 (209 pk/154, Kw bouwperiode: augustus 2007 - januari 2013) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 15-12-2015:

Uitstekende combinatie met grandioze wegligging. Van Grens Gennep tot aan Livorno via de Brenner nergens terug hoeven schakelen van 5 naar lager omwille van stijging. Zelfs bij een noodgreep, reageert de combinatie zeer beheersbaar en stabiel. Dit type Alfa is een grandioze caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS met een Adria

De ervaring van jean met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Adria Action 361 LH van 1000 kg geplaatst op 26-07-2013:

Ik heb een Alfa Romeo 159 1.8 mpi deze komt niet voor in de lijst.
Mijn ervaring op een reis naar zuid Italie.
Zolang de weg vlak geen enkel probleem, op stijgingen komt deze auto te kort zelfs met de kleine Adria, korte hellingen gaat nog wel in z'n 3, de Brenner gaat alleen vlot in z'n 2 met 70 kmh de lange helling in Italie op de E34 kort voor Assisi met moeite 80 in z'n 3.
Het benzine verbruik is ongeveer 15 liter ( een op 6,5)
Weg rijden op een helling is een ramp.
Vooral niet vergeten het ASR uit te zetten anders raak je helemaal niet meer weg.
Nee dit is geen beste trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Eifelland

De ervaring van Roy Faessen met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Eifelland Holiday 500 TK van 1250 kg geplaatst op 16-07-2011:

Ik ben meerdere keren met deze combinatie op vakantie geweest. Op vlakke weg kan je in de 5e versnelling met gemak 95 km/h rijden. Bij het nemen van korte helling van 5% hoef je niet terug te schakelen en houdt de auto voldoende kracht over.
Zijn er langere hellingen zoals in Luik en voor de Gothardpass zal je terug moeten naar de 4e versnelling. Het brandstofverbruik over de Gotthardpass 1 : 10,5 naar Italie

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Tabbert

De ervaring van Bjorn Pauwels met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Tabbert T@b L 400 TD van 1300 kg geplaatst op 11-07-2011:

Alfa 159 Berline (120pk, 1500kg) en een T@b L (1300kg geladen) rijdt perfect op alle wegen, ook op hellingen kunnen we goed mee met het ander verkeer.
De koppeling kan inderdaad goed stinken bij hellingen vanuit stilstand, voornamelijk op de camping.
Ik ga maar tot 110km/u, rijdt comfortabel, en blijft veilig, alhoewel hij wel sneller kan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16v met een Dethleffs

De ervaring van A.Kok met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16v (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Dethleffs Camper 500 TK van 1457 kg geplaatst op 16-05-2011:

Tot op heden nog alleen in Nederland gereden.
Erg fijne combinatie:
Wegligging: ligt strak achter de auto.
Trekkracht: in 1,2 3 en 4e versnelling erg goed ondanks 1500 kg van de caravan. Op snelweg met 95 km/u in z'n 6e versnelling goed te doen.
Verbruik: 1:10.3 waar ik normaal 1:15 rij, en bij een rustige rijstijl 1:17.

Qua trekkracht meer dan genoeg om soepel op de snelweg te rijden 95/100 en op de route nationaal rijdt deze combinatie ook erg soepel. De Alfa is een zware auto, maar de voortent ligt achterin de auto en dat maakt dat de caravan lekker achter de Alfa hangt. Hellingen zijn geen probleem, vanwege de soepele dieselmotor.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v met een Kip

De ervaring van H. Jager met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 11-10-2010:

Met een Kip Grey Line naar Spanje ging perfect. Op de lange stukken 100 km in z'n 5 en bergop in z'n 4. Ook dan was 100 km geen probleem. Alleen was het verbruik erg pittig. 1 op 8. Solo rijdt de auto 1 op 13.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTS met een HomeCar

De ervaring van Paul met een Alfa Romeo 159 1.9 JTS (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een HomeCar Racer 45 UF van 1210 kg geplaatst op 25-08-2010:

In het rijtje komt de 159 1.8 MPI helaas niet in voor, maar hierbij mijn ervaring i.c.m. een Homecar 45 Spirit. Met deze combinatie zijn wij naar Zuid-Frankrijk gereden en voldeed prima. Alleen berg (autobaan) op moet je regelmatig terug naar de 4e of 3e versneling, maar dit is voor mij persoonlijk meer een 'luxeprobleem', want je houdt de combinatie zo goed op snelheid om de vrachtwagens snel en vlot in te kunnen halen. Uiteraard is meer vermogen wenselijk, maar de 140 PK motor presteert verdienstelijk als je niet te steile hellingen opzoekt. Als je de motor op 3500 toeren houdt presteert deze het beste, zonder dat het hinderlijk of onconfortabel wordt. De combinatie is verder zéér stabiel en ik ben er erg tevreden over mits je geen 'extreme' hellingen opzoekt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Hobby

De ervaring van Tim met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 01-08-2010:

Alfa 159 Berline (120pk, 1500 kg) en een Hobby 425, ca. 1000kg beladen (met eindkeuken). Met 2200rpm rijdt de Alfa perfect, we rijden wel door (teller 120kmh) maar door de massa van de Alfa perfecte combinatie. Je voelt het opkomen van de koppeling bij wegrijden niet altijd even goed. Ik rook de koppelingsplaten bij steile hellingen op de camping, maar goed, dat is stapvoets rijden. Verder zeer prettig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Knaus

De ervaring van Bjorn met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Knaus Sudwind 450 KU van 1300 kg geplaatst op 17-08-2009:

Vind het rijden uitstekend gaan. Optrekken vanuit stilstand (met name bij een helling) is een drama..

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Hobby

De ervaring van Erwin met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1250 kg geplaatst op 13-11-2008:

Afgelopen zomer met een nieuwe (5000 km) AR 159 naar de Dordogne met Hobby 450ub. Prima combinatie, zeker op de vlakke weg. 110 km/u rijden gaat prima. Heuvel op is 120 pk toch wel iets te weining. Daarom volgt binnenkort een tuning naar 145 pk. Fijne reisauto icm caravan.

De tuning (squadra-medio) is een feit. Een enorm positief effect, vooral de trekkracht is heerlijk (340 nm). Ik zie er al naar uit de caravan aan te koppelen en deze zomer richting Oostenrijk te rijden

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Chateau

De ervaring van B Janssen met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Chateau Calista 400 ATF van 1100 kg geplaatst op 17-08-2008:

Prima, hoge gemiddelde snelheid, kan prima in de 5e versnelling rijden, gemiddeld verbruik van Nederland naar Zuid Toscane met normale diesel 1: 10,5 en met Diesel V-power 1:12

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v met een HomeCar

De ervaring van jan slatman met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een HomeCar Rally 45 FHU Trophy van 1300 kg geplaatst op 15-07-2008:

gothardtunnel, aan noordzijde, file van 2 km koppeling flink versleten, trekkracht van de auto zelf uitstekend

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v met een Fendt

De ervaring van mart met een Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Fendt Saphir 420 QF van 1200 kg geplaatst op 30-10-2007:

Met de combinatie Alfa 159 JTDm 1.9 (8V) met Fendt Saphir QF 420 caravan naar Napoli en terug, rijdt prima, wegligging geen probleem, snel genoeg ook op stijgende wegen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v met een Elddis

De ervaring van K. Taams met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 8v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Elddis Avante Club 362 van 1129 kg geplaatst op 04-06-2007:

De ervaring tot nu in Nederland (dus vlak) is dat de Alfa de caravan op z'n sloffen trekt en de combinatie zeer goed bij elkaar past.

Bekijk berekening

Wijzigen


Alfa Romeo 159 1.9 JTS met een Eifelland

De ervaring van E. van de Belt met een Alfa Romeo 159 1.9 JTS (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Eifelland Holiday 465 van 1350 kg geplaatst op 11-02-2007:

Wij zijn met onze caravan een Eifelland 465TF o.a. naar Italie geweest, en hebben de Alfa 159 leren kennen als een goede trekauto. Snelheden van 110 km zijn makkelijk haalbaar, en op de vlakke weg in de 6e versnelling rijden is geen enkel probleem.
Ook op hellingen, mits op het juiste toerental gereden niets dan lof over de trekkracht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Alfa Romeo 159.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM 20v met een Avondale

De ervaring van PhilT met een Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM 20v (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Avondale Argente 480-2 van 1150 kg geplaatst op 11-02-2007:

Note although this says Argente we have the Rialto 480-2 with a Max Tech weight of 1160kg which was the previous model. The car is also the the later 210 BHP version (but not 4x4) I had towed the caravan with a 2003 Avensis 2.0VVTI which was a little sluggish and ran out of go a little to easy, this outfit on the other hand is superb. The ease with which you can achieve 60mph on the sliproad before joining motorways takes away any fears you may have. For those who know about the car its not the most frugal at 29MPG, but you do get there in style. Pull away needs good clutch control as all the BHP and torque will have the wheels spinning if your not careful, but 1 in 6 (16%) have been achieved also with ease. If your brave enough to own an Alfa they make a superb towcar.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

Donatie

 

©2024 Caravantrekker