De ervaring van Marius met een Audi Q5 55 TFSI-e Quattro (367 pk/270, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Caravan van 1600 kg geplaatst op 21-09-2023:
Onze 2e Hobby 560 en ook 2e Audi Q5 Quattro omdat deze combinatie zo erg goed bevalt.
Het rijden met de relatief korte Q5 is bijzonder prettig als soloauto. Zeer veel assistentie systemen die voor van alles en nog wat waarschuwen, en je in je baan houden, je vertellen of er iemand naast je zit, en de verkeersborden in de gaten houden. Zoveel dat ik er soms kriegel van wordt en veel uitzet. Maar wanneer de caravan erachter zit ben ik het meest verrukt over twee systemen. Het ene is de adaptive cruise control en de andere is de downhill control.
Onze caravan is een Hobby 560 WFU, een 2,5m brede wagen en ong 7,5m lang. Toen we die voor het eerst achter de auto haden was het wel even schrikken want daarvoor hadden we een Hobby van 2,15m breed. Maar met een stel goeie spiegels van EMUK voor Audi Q5, welke ik overigens iedere caravan rijder kan aanbevelen want ik heb nog nooit brede caravanspiegels gezien die zo trillingsvrij zijn en zo gemakkelijk gemonteerd kunnen worden, is het rijden en manoeuvreren echt heel makkelijk. Zelfs in de nauwe straatjes van menig Spaans dorpje zijn we nooit in de problemen gekomen. Het verbruik van deze combinatie ligt wel wat aan de hoge kant. Ik kan met heel bewust en kalm rijden net onder de 12l/100km blijven, maar de reële waarde ligt ergens tussen 13 en 15l/100km afhankelijk van wind, gereden snelheid en welke weg je neemt. Ik ben zelf nogal van het opschieten in het verkeer en kan maar slecht achter een stoet vrachtwagens blijven hangen en dat speelt zeker een rol in mijn persoonlijk verbruik.
Met deze combinatie is het heerlijk relaxed rijden. We hebben meestal 2 fietsen op de dissel, en omdat deze caravan een badkamer achterin heeft en dus relatief veel gewicht voorin, komt er al snel meer druk op de kogel met de fietsen erbij. Daarom heb ik de andere zware dingen onder het Franse bed achter de wielen liggen. Op die manier kan ik de kogeldruk zo rond de 80kg houden wat prettig is voor het rijden en ook de slijtage van de Knott-koppeling niet al te zeer negatief beïnvloedt. We kunnen makkelijk en zonder de stabiliteit te verliezen of het gevoel te hebben dat het onveilig is, 120km/u op de autoroute halen, wat we dan bij het inhalen van een bus of vrachtauto ook regelmatig doen. Ook op het beruchte stuk Autoroute A9 even ten zuiden van Narbonne, op weg naar Perpignan waar de Vents Lateral uit het westen, je regelmatig boosaardig kunnen verrassen blijft de combinatie rustig en stabiel. Wel moet je bij krappe bochten opletten dat de kont van de caravan niet uitzwenkt en je daardoor schade rijdt. En ook is de relatief kleine draaicirkel van de auto meteen weer een nadeel omdat de fietsendrager bij een hele scherpe draai tegen de kont van de auto kan komen. Het enige nadeel aan deze auto is dat er een predictief adaptief cruisecontrol systeem op zit, en dat past de snelheid van de auto aan op aanwijzing van de verkeersborden, zowel naar boven als naar beneden. Wanneer er dan een bord 120km verschijnt en je rijdt 100km/u versnelt de combinatie automatisch naar 120km/u. De auto herkent dmv trailer-assist dat er een aanhanger aan de auto zit, waarom heeft meneer Audi dan ook niet meteen deze aanpassing automatisch ingeregeld, dat je bv niet meer dan tot 100km/u versnelt. Je kunt het handmatig uitzetten, maar met zoveel automatische herkenningsystemen aan boord was dit ook de normaalste zaak geweest wanneer dit systeem ook automatisch zou zijn.
Voor het achteruit rijden en zicht naar achter heb ik een Wifi back-up camera achterop de caravan zitten welke ik met een oude Iphone 6 heb verbonden en deze hang ik met een magneet aan mijn binnenspiegel, deze is dan alleen maar met de camera verbonden en doet verder niets anders. Er hoeft zelfs geen sim-kaartje in. Op die manier heb ik toch nog vrij goed zicht wat er direct achter de caravan gebeurt en een simpele en duidelijke hulp bij het achteruit rijden, omdat in het beeld ook hulplijntjes zijn geprojecteerd.
De ervaring van John met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro (252 pk/185, Kw bouwperiode: januari 2017 - 2019) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 18-12-2022:
Afgelopen zomer naar Frankrijk en Spanje met de nieuwe Hobby. Gewicht caravan circa 1.400 kg (mag 1.500 hebben, zit aangepaste as onder). Prima combinatie met voldoende reserve. Ook op route via Millau (A75) geen enkel probleem. Wel wat geanticipeerd door af en toe te flipperen met de S-Tronic versnellingsbak, omdat hij automatisch wat weinig toeren maakte, vond ik zelf dan... Verbruik op circa 1 op 10 bij gemiddeld 95 - 105 km/u over 3.600km. In de bergen uiteraard hoger, maar op vlakkere wegen best wel redelijk zuinig.
De ervaring van Adri Stutt met een Audi Q5 2.0 TFSI Hybrid Quattro [fuel] (211 pk/155, Kw bouwperiode: mei 2012 - 2017) en een LMC 470 E Musica van 1400 kg geplaatst op 22-01-2021:
Sinds 2017 deze combinatie gereden, inmiddels al heel veel kilometers: Frankrijk, Spanje, Portugal, Marokko. Caravan met 1700kgr-as, Alko Antislingersysteem. Steeds redelijk vol beladen, kogeldruk vaak tegen Max, ook door 2 el.fietsen op de dissel.
Vermogen van de auto ruim voldoende, ook op hellingen en bergen. Op Franse autobaan soms tegen de vroeger legale Max. van 130/u. Nooit onrustige of onveilige situatie beleefd.
Brandstofgebruik (benzine) sterk afhankelijk van gereden snelheid, indien braaf 90 dan soms tegen 1:9, bij volle por kan het wel eens terugvallen naar 1:5. Maar dat geldt voor elke combinatie met dit totaalgewicht en oppervlak.
Nooit problemen met wegrijden op hellingen of zo, mede door de FWD en hoge koppel van de elektromotor.
Nadeel: geen reservewiel. Dat wel nodig gehad, en toen grote logistieke problemen in Frankrijk.
Op zich een combinatie waar alles mee kan, bergwegen of steile campings: nooit de locale trekkerboer nodig gehad, zelfs door woestijnzandwegen in het begin van de Sahara. Echt offroad natuurlijk niet.
De ervaring van GJ Euser met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro (180 pk/132, Kw bouwperiode: augustus 2012 - 2017) en een Fendt Bianco 515 SG van 1600 kg geplaatst op 13-01-2018:
Top auto om met een caravan te rijden, naar Spanje mee gereden. 100 km in zijn 6e versnelling op het vlakke gedeelte. In de wat heuvelige wegen 100 km in zijn 5e versnelling op de cruise en prima toeren.
De ervaring van Gammy Vermeulen met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. (211 pk/155, Kw bouwperiode: november 2008 - juli 2012) en een Hobby De Luxe 545 KMF van 1600 kg geplaatst op 09-08-2017:
Wat heerlijk om met deze combinatie te rijden.
Heb een chip-tuning laten doen en nu (met 260pk en 400nm) is het een feest en zijn er haast geen bergen of wegen die niet genomen kunnen worden.
Combinatie is wel breed (2,5m) maar geeft geen problemen en is goed te volgen in de Emuk spiegels (met verlengstuk).
Caravan heeft een 1750kg as, fietsdrager voorop met 2 elektrische fietsen en 1 binnen in de caravan, bankairco en een cassette luifel maken het compleet.
Verbruik is inherent aan de combinatie en vooral van je rechter voet en zal uitkomen op 1:7 (zonder caravan komt het uit op 1:8,5).
De ervaring van Laurens Strik met een Audi SQ5 3.0 TDI Quattro (313 pk/230, Kw bouwperiode: september 2012 - juni 2015) en een Tabbert Vivaldi 560 TDL van 1880 kg geplaatst op 18-10-2016:
Een top combi, waarbij alleen het brandstof verbruik wat tegen valt. maar goed dit is inherent deze combi. Wel is het zo dat de gegevens hierboven niet volledig juist zijn met de werkelijkheid. Acceleratie van 0-100 is namelijk sneller.
De ervaring van Ad met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro (224 pk/165, Kw bouwperiode: juli 2012 - 2017) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 11-07-2016:
Betreft een Q5 automaat. Met 105km per uur achter Luik de helling op kan deze combinatie zonder snelheidsverlies aan. Ook invoegen op de snelweg gaat vanwege het hoge koppel van 350Nm uitstekend. De kogeldruk heb ik op ongeveer 85 kg waarbij ik een e-bike voor op de dissel van de caravan heb en een e-bike achter op de caravan. De accu's van beide fietsen leggen we in de auto. Het brandstofverbruik op een rit van Nederland naar het zuiden van Frankrijk ligt op 1 op 7 gemiddeld, terwijl het gemiddelde verbruik zonder caravan 1 op 10,5 is. Op de auto gebruik ik de EMUK caravan spiegels die uitstekend passen en prima zicht op de weg en op de zijkanten van de caravan garanderen.
De ervaring van Hans Verhoef met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. (224 pk/165, Kw bouwperiode: juli 2012 - 2017) en een Tabbert Puccini 550 E (2,30) van 1800 kg geplaatst op 30-06-2016:
Op een vlakke weg is de stabiliteit bij 90 a 95 km per uur uitstekend. Het verbruik is dan 11.7 ltr per 100 km.
Ik heb op de auto Emuk spiegels gemonteerd. De spiegels zijn eenvoudig te monteren en zijn nagenoeg trillingsvrij.
De caravan is voorzien van een mover en een levelersysteem.
De caravan heeft een as verhoging naar 1800 kg.
De kogeldruk bedraagt tussen de 95 en 100 kg.
Op de caravan zijn geen fietsen geplaatst. Ik heb wel de deuren van het slaapgedeelte gedemonteerd om gewicht te besparen.
Ook het watersysteem is tijdens het rijden niet gevuld om dezelfde reden.
Ik ben zojuist terug van een vakantie naar Spanje, waarbij ik 3400 kilometer heb gereden via tolwegen. De zware spullen had ik allemaal in de auto gelegd, om de caravan zoveel mogelijk te ontlasten.
Met een snelheid tussen 90 a 95 km per uur had ik een gemiddeld brandstof verbruik van 13,4 ltr / 100 km.
Op de rit van Orange naar de Spaanse grens had ik behoorlijk last van de mistralwind die haaks op de caravan stond. Met een snelheid van 80 km was nog goed te rijden.
Omdat de gehele traject behoorlijk wat berghelling heeft volgde ik de volgende manier van rijden.
Inhalen alleen op vlakke gedeeltes en bergopwaarts, waarbij de 100 km/uur niet werd overschreden.
Een keer ging het per ongeluk iets sneller maar dit gaf geen fijn gevoel. De combinatie slingerde niet, maar ging zweverig aanvoelen.
Afdalen deed ik met de cruisecontrole ingeschakeld op 85 km per uur, waarbij de cruisecontrol de auto automatisch afremt als de snelheid op loopt.
Ik heb gereden met de tiptronic in de S stand.
Meestal werd gereden in de 7e versnelling, maar op vlakke stukken in de 8e.
Berg op schakelde de bak erg goed, waarbij soms werd teruggeschakeld naar 6 en bij zeer steile hellingen naar de 5 e versnelling.
In alle gevallen kon bergopwaarts makkelijk 95 km/ uur worden gereden
Mijn ervaring is dat er met deze combinatie goed te rijden is mits je je verstand er maar bij houdt.
Let op een goede belading van de caravan en van de auto en rij beslist niet harder dan 100 km/uur.
De ervaring van eddy met een Audi Q5 3.0 TDI Quattro (239 pk/176, Kw bouwperiode: november 2008 - juli 2012) en een Hobby Prestige 650 KFU van 1881 kg geplaatst op 14-08-2015:
Erg fijne combinatie en erg stabiel, misschien wel door de grote velgen met de dus iets plattere band.
Maar volgens het trekkracht rapport niet???
vermogen is ook genoeg ook in de bergen.
Verbruik 1 op 8.
Zeer stabiele caravan trekker.
adaptieve cruise alleen fijn bij caravan gebruik.
De ervaring van hans met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. (211 pk/155, Kw bouwperiode: november 2008 - juli 2012) en een Fendt Saphir 495 SFB van 1475 kg geplaatst op 17-03-2015:
Was mijn vorige trekauto ( opel insignia 1.6 turbo)
Al een zeer goede trekker is mijn huidige Audi Q5 aut.
helemaal een feest om met de fendt 495TFB (beladen 1525 kg) te rijden.
We gaan al enige jaren met deze combi naar Zuid-Frankrijk en vooral in heuvelachtig gebied bemerk je de kracht van de Audi wat een kracht en vooral souplesse heeft deze motor ( 211 pk en 350 nm trekkracht). De combinatie ligt als een blok op de weg en van enige zuiging van passerende bussen bemerkt je nauwelijks iets.Het gemiddeld verbruik zonder caravan ligt rond 1 op 11.9, en met caravan 1 op 7.8 km.(95 km/uur)
kortom een aanrader deze zeer sterke Audi Q5 met 4x4
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Audi Q5.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Graham Pilkington met een Audi Q5 40 TDI Quattro (204 pk/150 Kw, bouwperiode: v.a. 2020) en een Buccaneer Cruiser van n.b. kg geplaatst op 17-03-2015:
My Audi Q5 2021 sports back has no problem towing a Buccaneer Cruiser. Very impressed with the performance
De ervaring van Brian met een Audi SQ5 TDI (347 pk/255 Kw, bouwperiode: v.a. 2019) en een Swift Conqueror 560 van n.b. kg geplaatst op 17-03-2015:
The SQ5 is superb for towing due to the enormous torque produced. Economy with a large van is excellent.
De ervaring van Steve met een Audi SQ5 3.0 TDI Quattro (313 pk/230 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Eriba Nova 545 LuxusLine van 1665 kg geplaatst op 17-03-2015:
Audi SQ5 plus (340bhp, 700NM) Hymer 545 luxusline (1800Kg).
Towed the Hymer with my old A4 3.0tdi which was actually pretty good, strange looks excepted.
The SQ5 is a totally different beast, towing is effortless, bags of power for long climbs and overtaking, very quiet and comfortable. Need to keep a close eye on the speedo though.
Fuel consumption not great, about 24 when towing.
De ervaring van Sorin Hagiescu met een Audi Q5 2.0 TDI Quattro (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1400 kg geplaatst op 17-03-2015:
I think that this match between car and caravan is one very good.
The car is powerfull and control of caravan accesability is very well . The caravan have a better traiectory even at high speed.
Together are the best choice .
De ervaring van John Brace met een Audi Q5 2.0 TDI Quattro (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Bailey Senator California van 1459 kg geplaatst op 17-03-2015:
Excellent match. superb stable tow car, delighted with performance and ride with the caravan in tow
De ervaring van Dean Allen met een Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. (211 pk/155 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1400 kg geplaatst op 17-03-2015:
The Audi Q5 SLine Quattro STronic pulled the coachman like it wasnt there with pure ease. The fuel economy solo is about 33-34mpg and with the outfit about 26-27mpg
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.