Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Citroen Xsara

Sorteer op:


Citroen Xsara Break 1.6i 16v met een Eriba

De ervaring van Ignas met een Citroen Xsara Break 1.6i 16v (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Eriba Touring Triton 410 GT van 980 kg geplaatst op 27-08-2010:

de citroen xsara break (1.6, 2003) - sedert mei in mijn bezit - heeft de eriba triton bs (1996, vol geladen 1000kg) prima getrokken afgelopen zomer, door midden- en west-frankrijk en noord-duitsland. ik had geen hulpveren gemonteerd, maar misschien zet ik die er volgend jaar wel onder, zodat ik bij de hogere verkeersdrempels niet hoef te kruipen. op vlakke en heuvelachtige wegen is het goed toeren met deze combinatie. bergen ben ik niet tegengekomen, wel steile hellingen, en dan schakel je natuurlijk bijtijds terug om snelheid te houden. heb geen enkele keer moeite gehad om boven te komen. op doorgaande wegen vrijwel constant in de 5e versnelling gereden. eenmaal moest ik vanuit stilstand optrekken bij een erg steile weg, en direct de hoek om. dat ging alleen met sterk slippende koppeling. dat strookt dus met "Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen".

op doorgaande wegen was mijn kruissnelheid 90-95 km/h. waar nodig kon ik met 110-115 inhalen, maar harder heb ik nooit gereden, om het benzineverbruik niet onnodig op te voeren. dat verbruik bleek overigens verrassend laag: op 2267 echte 'caravankilometers' heb ik in totaal 199 liter benzine verbruikt, dus 1:11,4. daarbij dient aangetekend te worden dat ik bewust 'zuinig' heb gereden, dus geen pogingen heb gedaan om als eerste weg te zijn bij een stoplicht, geen hoge snelheid op doorgaande wegen, wel bijtijds anticiperen op naderende rotondes, etc. overigens heb ik in totaal maar 100 km aan tolwegen gereden, verder RN en kleinere wegen. zonder caravan is het verbruik (wederom met 'zuinig' rijgedrag) ongeveer 1:16 (en 1x 1:17.2).

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara 1.6 met een HomeCar

De ervaring van fam. roedolf met een Citroen Xsara 1.6 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1997 - 2000) en een HomeCar Racer 45 UHF van 1210 kg geplaatst op 26-01-2008:

Auto Xsara1.6i Caravan homecar 450 racer max1300kg.
We zijn met de caravan naar het meer van Anneci in frankrijk geweest .het was goed te doen,alleen in de klim viel het wel tegen.
je moest veel schakelen en het beste was de ijskast uitzetten dat had je wat meer pk .
maar op de vlakke weg kan je goed meekomen met het verkeer.maar ik moet wel zeggen dat je de caravan niet meer moet beladen dan 1100kg dan heb je geen problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Break 1.6i 16v met een Burstner

De ervaring van G. Alberts met een Citroen Xsara Break 1.6i 16v (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Burstner Flipper 400 van 1100 kg geplaatst op 24-10-2007:

Mijn ervaring is, dat de Xsara Break een caravan van 1100 kg (in mijn geval een Burstner Ventana 420 TN) goed de baas is. Vooral op de autowegen, kom ik goed met het verkeer mee (90 tot 100 km/h. Hulpveren zijn eventueel aan te raden. De Xsara Break is een comfortabele reiswagen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Break 2.0 HDI met een Caravelair

De ervaring van Jaap met een Citroen Xsara Break 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 05-08-2007:

Goede ervaringen in Frankrijk Jura en autosnelweg. Komt altijd weer weg met deze combinatie. Verbruik neemt wel veel toe. In de 5de versnelling op de snelweg is heel goed te doen, houdt gemakkelijk de 120 km/u, ikzelf rij meestal 110 op de franse tolwegen. Te lage beginsnelheid op helling betekent langzaam omhoog, zaak om op tijd terug te schakelen, net te lang in zijn 5 en op steile hellingen in zijn 4, betekent langzaam omhoog. Tijdens gebruik geen enkele slingering gemerkt.


Heeft u zelf ervaring met de Citroen Xsara Coupe - 2.0 HDI als trekauto van een Caravelair van 970 kg voeg dan uw eigen ervaring toe:

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Coupe 2.0 HDI met een Caravelair

De ervaring van Jaap met een Citroen Xsara Coupe 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 05-08-2007:

Goede ervaringen in Frankrijk Jura en autosnelweg. Komt altijd weer weg met deze combinatie. Verbruik neemt wel veel toe. In de 5de versnelling op de snelweg is heel goed te doen, houdt gemakkelijk de 120 km/u, ikzelf rij meestal 110 op de franse tolwegen. Te lage beginsnelheid op helling betekent langzaam omhoog, zaak om op tijd terug te schakelen, net te lang in zijn 5 en op steile hellingen in zijn 4, betekent langzaam omhoog.
Tijdens gebruik geen enkele slingering gemerkt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara 1.6 met een Caravan

De ervaring van Borger met een Citroen Xsara 1.6 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1997 - 2000) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 29-05-2007:

Auto : Xsara break 1.6i
Caravan : Chateau (max.900kg)
In de 4e versnelling is goed met het verkeer mee te komen. Zelf rijd ik regelmatig 100 km/uur en dat is goed te doen. In de 5e versnelling gaat het moeizaam en is 80 tot 90 km/uur op een vlakke weg vol te houden. Zelf denk ik dat het voor de auto beter is hem gewoon in de 4e versnelling te laten.
Conclusie: prima trekauto. Voor die paar keer per jaar een caravan achter de auto ga ik zeker geen "zwaardere" trekauto kopen welke ook nog eens minder zuinig is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara 1.6 met een Caravelair

De ervaring van H. Broekhuis met een Citroen Xsara 1.6 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1997 - 2000) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 840 kg geplaatst op 11-03-2007:

We zijn diverse malen op pad geweest met onze Xsara Break en de Caravelair. De kinderen en bepakking gingen ook nog mee. Het kan allemaal wel maar het voelt niet krachtig en stabiel aan. Ik heb het gewoon altijd rustig aan gedaan, maar dat is sowieso het slimst met de caravan. We zijn nergens in de problemen gekomen. We zijn vanuit Eindhoven naar de Ardeche geweest en ook een keer in Noord-Frankrijk. Verder op Texel en naar Egmond aan Zee, ook in Duitsland, Moezelgebied en Belgie zijn we op korte tripjes geweest.
Ik denk er wel over om de volgende keer een wat "zwaardere" trekauto te kopen maar voorlopig gaan we nog even met de Xsara.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Citroen Xsara.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Citroen Xsara 2.0 HDI aut. met een Bailey

De ervaring van Roger B met een Citroen Xsara 2.0 HDI aut. (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Bailey Ranger 470/4 van 1167 kg geplaatst op 11-03-2007:

While acceleration is not brilliant it is ok. Never had a problem overtaking and will hold 60mph on motorways. The van is stable with very little sway unless windy.


Citroen Xsara Coupe 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van DAVID MAY met een Citroen Xsara Coupe 2.0 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Bailey Orion 400-2 van 1076 kg geplaatst op 11-03-2007:

the Xsara Coupe tows 1000/1100kgs vans extremely well.A cruising speed of 55mph is comfortable & gives enough flexibility to accelerate up to the 60mph motorway limit in the Uk. It also allows for safe deceleration when necessary. I had two Citroen Xantias before buying the Xsara & was surprised to find that it has proven to be a better tow car. It is also very adept at manouvering the caravan in reverse such as when pitching on site.


Citroen Xsara 2.0 16v met een Caravan

De ervaring van andy met een Citroen Xsara 2.0 16v (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 11-03-2007:

Very good towing for a 2 door coupe. You certainly never see any others on the road especially pulling a caravan. I have a swift rapide (an older model) and the car handles it very well. The only thing i have to watch out for is the weight on the towbar.I usually have it around the 40 kilos mark and try to leave the boot light. This way the rear suspension handles it OK. More than enough power and i rarely slow down on motorway hills, although do drop it down to fourth gear!


Citroen Xsara 2.0 HDI met een Sprite

De ervaring van Alan Kirkby met een Citroen Xsara 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 1999-2004) en een Sprite Super 390 van 1075 kg geplaatst op 11-03-2007:

It says:"You may expect just moderate performances from this outfit. Even on flat roads you must floor the gas pedal and change gears regularly,top gear is seldom applicable. " In reality it copes much better than this. It pulls OK in 5th most of the time with reasonable amount of throttle.
Stability is fine, no handling problems although the Xsara's rear suspension does go down a bit more than I'd like and I had to reposition the stabiliser plate to avoid grounding on bumpy roads.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Donatie

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker