De ervaring van A.G.haaksman met een Fiat Croma 1.8 MPI 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Beyerland Sprinter 450 FB Sport van 1200 kg geplaatst op 23-01-2014:
uitstekend kan er goed mee uit de weg
De ervaring van Rick Honig met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Sterckeman Starlett Evolution 470 van 1200 kg geplaatst op 25-08-2013:
De Croma rijdt ontzettend goed emt onze Sterckeman Starlet Evolution 470PE uit 2004 er achter.
We zijn in 1 dag naar de dordogne gereden en dat was gewoon een feest, heel stabiel en zeer sterk tegen de hellingen op.
Ook wegrijden uit stilstand gaat super met deze zeer krachtige dieselmotor!
Brandstofverbruik kwam uit op 1/10, solo rijd ik met deze auto rond de 1/20.
Ik kan de auto iedereen aanraden.
De ervaring van Punter met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Knaus Sudwind 550 UF van 1450 kg geplaatst op 22-05-2013:
Tweede Croma, alle twee een JTD 1.9 automaat.
Fantastische reiswagen en caravantrekker, veel luxe en comfort en een zuinige en stille diesel.
Bergop laten we de meeste caravans achter ons en we vliegen de berg op.
De automaat schakelt fantastisch en heeft in alle versnellingen voldoende power.
Zoals een vorige schrijver reeds schreef, de meest ondergewaardeerde auto an Europa, niet alleen als reiswagen maar nog meer als caravantrekker.
De laatste auto voor de Croma's was een Renault Espace 2.2D automaat en de prestaties lagen veel lager dan de Croma.
Jammer dat ze de auto niet meer maken
De ervaring van Marcel Buiting met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Hobby Exclusive 495 van 1426 kg geplaatst op 30-03-2013:
De Croma is een geweldige auto , fijne zuinige motor , veel comfort en lekker ruim . Met de caravan erachter een prima combinatie. De automatische bak doet z'n werk goed , bergje op even handmatig terugschakelen en daarna weer terug naar automatisch.Ook even snel inhalen is door zijn hoge koppel geen enkel probleem.Verbruik ca. 9 liter/100km.Ondanks de lange overhang aan de achterzijde toch opvallend stabiel . Deze zomer weer naar Italie en met veel plezier de Alpen over. De volgende auto wordt weer een Croma! Misschien wel de 5 cyl. 200PK met automaat.
De ervaring van dolf thuijd met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Fendt Platin 495 TG van 1510 kg geplaatst op 02-04-2012:
ik had een Croma benzine automat 150 PK, dat ging niet lukken met mijn fendt Paltin 1700 kg, het schakelsd zich suf. die heb ik in geruild voor een croma diesel t td 150 pk automaat, gaat super, ik wil onze el. fietsen op het dak gaan zetten met tule wie heeft daar ervaning mee ik hoor gragag
De ervaring van r bakker met een Fiat Croma 2.2 MPI 16v (147 pk/108, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 20-01-2012:
Sinds 2 jaar rij ik met deze combinatie,naar het zuiden.
Dat gaat op de snelwegen prima,de caravan is beladen
ongeveer 1450 kg.
Bij een snelheid van rond de 90 km gebruikt hij ongeveer
12 liter per 100 km.
Waar ik het meest tegen opzie is om in een file te komen op een plaats waar de weg omhoog loopt.
Het koppel ligt nogal hoog,en vereist gevoel bij het optrekken.
Maar verder is het een plezierige reisauto.
De ervaring van K. Taams met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Elddis Avante Club 462 van 1297 kg geplaatst op 23-10-2011:
Ik heb goede ervaringen met de croma diesel automaat 2009 (nieuwe model) De combinatie gedraagt zich bij goede belading uitstekend en is dan goed stabiel.
Het brandstofverbruik is met een Eldiss 1350 kg. ca. 1:11. Solo 1: 15.5
De ervaring van Quirien Sengers met een Fiat Croma 2.2 MPI 16v aut. (147 pk/108, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1500 kg geplaatst op 15-10-2010:
Automaat rijdt geweldig. Dient wel zoveel mogelijk met caravan combinatie manueel geschakeld te worden. (behoud van je automaat en olie verhitting hierdoor te vermijden) Hellingen tot 13% gehad; geen probleem.
In de 3e trap van de automaat kun je bijna hellingen tot 7% aan.
De 4e trap vanaf 80-85km goed te gebruiken.
Heerlijk rustig toerental tussen de 85 en 100km.
De auto is redelijk stil tot 4500 toeren mocht je eens flink moeten doortrekken.
Stabiliteit uit getest tot 110 km geen enkel probleem hiermee gehad.
Rijd zelf meestal 90-95km echte kilometers per uur.
Verbruik met zware caravan ongeveer 1:7,1 Solo 1:11 tot 12 afhankelijk hoe je met je gaspendaal omgaat.
Meer weten kijk dan op forum over sterren en gemak.
De ervaring van s.w. van der sluijs met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Eriba Touring Puck 230 van 790 kg geplaatst op 27-07-2010:
Ik heb een croma jtd diesel automaat 2008 (laatste model) en een oude maar mooie Eriba Pan
Het trekken van deze caravan gaat uitstekend je merkt het nauwelijks. De rijeigenschappen zijn perfect, geen extra spiegels nodig. Door dorpjes smalle straten etc. is geen probleem de waar de auto solo door kan kan de caravan ook door.
De ervaring van adje met een Fiat Croma 1.8 MPI 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een TEC Travel King 420 DB van 1170 kg geplaatst op 07-09-2009:
De auto houd zich redelijk tot goed met de 1200 kg er achter.Je moet op tijd terug schakelen als je een helling ziet,dan kun je de 85 km per uur houden.In zijn 5e versnelling houd het niet over,bij plankgas,haald hij de 95 km per uur maar net op een vlakke weg.Brandstof verbruik is mooi,1:8 gemiddeld(naar Italie,1300 km).In Oosterijk een helling/afdaling gehad van ruim 17%.kon maar in zijn 1e versnelling rijden,maar dat is een uitzondering hoor.ben wel tevreden over deze auto.
De ervaring van Rene met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1300 kg geplaatst op 14-01-2009:
De 150pk diesel heeft een fantastisch koppel van 320Nm waardoor deze Croma een prima trekauto is. Bij de 30.000km beurt is ook de software van de automaat ge-update. Hij reed al prima maar na deze update is het verschil goed te merken. Zonder enig probleem doet deze auto in alle rust z'n werk op alle soorten wegen. Hellingen van 12% worden zonder moeite genomen. Het verbruik van deze common-rail diesel ligt met caravan rond de 1:10, solo ligt het gemiddeld verbruik op 1:16.
Omdat de motor erg laag toerig is (1500 tpm / 100kmh) kan de EGR klep soms vervuild raken door roetvorming. Door de vervuilde klep is er onvoldoende, soms even helemaal geen vermogen beschikbaar. Raadzaam is om niet automatisch te genieten van de rust van de motor maar af en toe flink wat toeren te maken. Evt handmatig schakelen lijkt goed te helpen, daarnaast is er inmiddels aan mijn motor een kleine modificatie tussen het spruitstuk en de EGR klep aangebracht en blijft de motor vooralsnog goed draaien en is er altijd voldoende trekkracht vanaf zo'n 1800 tpm.
Fiat is dit jaar 2010 helaas gestopt met de productie van deze ondergewaardeerde auto.
De ervaring van Ruud Brokkaar met een Fiat Croma 1.8 MPI 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Beyerland Sprinter 420 TSF Sport van 1160 kg geplaatst op 12-11-2008:
Dit jaar voor het eerst met deze kombinatie op pad geweest en dat is ons uitstekend bevallen. Mijn vrouw en ik, zijn na zo,n 20 jaar toch wel redelijk ervaren caravaners. Eigenlijk alleen maar zuid Frankrijk, dus niet echt de bergen in, maar ook daar kom je nog wel eens een behoorlijke helling tegen. Je kan goed merken dat de vrij zware Croma de 1200kg van de caravan op alle fronten goed aan kan. Ook de 140pk benzine motor met hand geschakelde bak weet er goed raad mee. Een zeer ontspannend rijdende combinatie. Een gemiddeld brandstof verbruik van 1:8,5 lijkt mij normaal. Wel goed opletten dat je niet te hard rijd, zonder erg rij je 125 km/h. Voor ons zijn 4 sterren zeker op zijn plaats.
De ervaring van Jan met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 19-10-2008:
Ook ik heb prima ervaringen met deze auto in combinatie met mijn tamelijke zware KIP. Volgens mij is de Fiat Croma met 150 PK dieselmotor (in combinatie met een automaat) misschien wel de meest ondergewaardeerde auto van Nederland. Ik ben een ervaren caravanrijder en heb met veel verschillende combinaties Europa doorkruist onder vaak zware omstandigheden. Sinds een paar jaar rijdt ik deze Fiat Croma als trekker voor mijn KIP Greyline 47TDB. Ik kan iedereen verzekeren dat deze combinatie zeldzaam goed is. Stille motor, goede trekkracht, prima wegligging en schakelen als boter. Kortom een aanrader.
De ervaring van D.G. van der Bijl met een Fiat Croma 2.4 JTD Multijet 20v aut. (200 pk/147, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 03-11-2007:
De Hobby caravan is van 1998 en is altijd naar Italie op en neer geweest. Auto's ervoor waren een Citroen Evasion 2 liter benzine 122 PK, deed het goed, en een Passat 1.9 TDI 90 PK. Die had er veel moeite mee, vermogen stortte wel eens in op een helling. De Fiat Croma 200 PK met 6-bak automaat (van April 2007) is natuurlijk geen vergelijking daarmee. Al 15000 erop voordat de caravan erachter ging. Ipv in Zwitserland afzakken tot onder de 50, dendert de combinatie met 100 op de cruise control omhoog. Doorgaans 100 km/u aangehouden, 110 is ook stabiel maar teveel. Verbruik op en neer vanuit NL totaal dan 12.5 - 13.5 ltr/100 km. De bak schakelt bij 100 wel in de 6 en is dan bij 105 zuiniger. Maar bij stijgende weerstand zakt de auto naar 90 maar schakelt niet terug, moet met de hand. Nu is de 6 ook te hoog. In de 5 rijdt het goed tussen 70 en 110. Filerijden bergop voor de Gotthardtunnel geen probleem. Dak open is dan lekker. Enorme regenbuien in Zwitserland en Italie gaven geen problemen. Ik heb de indruk dat de vering achter bij echt zware belading (2 volw. en 1 dochter 50 kg) wel hulp kan gebruiken als de auto eenmaal paar jaar oud is. De Croma is ook uitdrukkelijk een comfort-auto (Fiat uitdrukking) en inderdaad heel comfortabel geveerd.
De ervaring van Hans Scholten met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Eriba Nova GL 390 van 1200 kg geplaatst op 28-10-2007:
Voortreffelijke caravantrekker. De automaat is een groot genoegen. In combinatie met anti-doorslip is de combinatie ook op hellingen vanuit stilstand probleemloos in beweging te krijgen. Maakt fourwheeldrive overbodig zeker in combinatie met ESP. Cruise control en de stille motor zorgen dat ook lange afstanden comfortabel overwonnen worden. Steile hellingen af is de automaat van de Croma simpel te blokkeren in 2e of 3e versnelling. Wordt wel dorstig met10 a 11 ltr diesel per 100 km.
De ervaring van ron den houting met een Fiat Croma 2.2 MPI 16v aut. (147 pk/108, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Elddis Odyssey 534 van 1400 kg geplaatst op 16-09-2007:
Het is mijn eerste automaat, maar moet zeggen, geweldig zo als dat rijdt in combinatie met de vrij zware en lange Elddis van 530 opbouw. op helling is de sequetieele versnellingsbak een uitkomst je kunt echt gebruik makan van de motorrem. bergop gaat vanzelf.
ik ga al jaren over de gotthart, en dat gaat geweldig. niks via de tunnel, de pas is mooier en goed te doen met deze combinatie.
De ervaring van John Wijsman met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1230 kg geplaatst op 02-11-2006:
Zeer positieve ervaringen met deze zeer stabiele trekker.
Onze eerste diesel, maar zeer stil en snel.
Comfortabele reisauto die zeer gemakkelijk onze caravan over bergpassen en snelwegen"sleurt".
Prestaties ongeveer gelijk met onze vorige Stilo Abarth (170pk). De automaat van de Croma voldoet beter dan de Stilo. manueel schakelen niet nodig Verbruik met caravan ca. 8 - 10 liter /100 km
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Fiat Croma.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van John Dobson met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Lunar Quasar EB van 1330 kg geplaatst op 02-11-2006:
I have had this combination for just over 2 years now both car and caravan from new. I have towed all over UK with holidays in France, Holland, and Belgium. The first year we had 75 nights away, and the second yaer 53 nights away. I find this combination excellent and agree that I can only use 6th gear on flat motorway style roads. I do find I get low mileage out of the rear tyres, but I am prepared to put up with this. I find it comfortable to drive long distances, and has power to spare when overtaking, I tend not to use the cruise control when towing, but this is not for any particular reason. I used to use supermarket fuel, and got about 27.5 mpg, now I use a major brand which, (I find with my same brand credit card), is 1p/litre cheaper and now get 32.5 mpg
De ervaring van Ricardo met een Fiat Croma 2.4 JTD Multijet 20v aut. (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1300 kg geplaatst op 02-11-2006:
El coche mueve perfectamente a la caravana. En autopista con control de velocidad, ninguna cuesta le impide mantener la velocidad constante.
Buena aceleración y capacidad de reacción permite adelantar rápìdamente a un camión incluso en carretera de doble sentido.
Consumo de 10,5 litros a los 100kms a 90km/hora. Muy cómodo por el cambio automático.
De ervaring van watto met een Fiat Croma 1.9 JTD Multijet 16v (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Lunar Lexon 585 SI van 1380 kg geplaatst op 02-11-2006:
Plenty of mid range pull, but 6th gear not usable below 60mph.
Car sits quite low on the rear even with only 65-70kg nose weight.
MPG towing never less that 25.
Traction control prevents wheel spin in all but the slippiest conditions but also prevents getting the revs up for quick pull-off in dry conditions - you can turn it off but it becomes a bit mental.
Using cruise control to accellerate when towing is more responsive than the throttle pedal especially when overtaking.
Not able to turn off rear parking sensors when hitching up to the caravan, very anoying.
The clutch tends to start to 'smell' after a only a few minutes of reversing even on level ground. I now tend to use the caravan mover more to avoid this.
All in all, despite the saggy rear end it pulls very nicely. last year in a trip to Scotland (390 miles). 4 adults, 55mph cruise control on in 5th gear, 11 hours driving was not the nightmare I thought it would be.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.