De ervaring van Johan met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Kip Grand Traveller 47 TDB van 1381 kg geplaatst op 13-11-2023:
Deze c-Max heeft een update gehad , anders gezegd laten tunen.
Van 150 pk naar 190 pk en het koppel naar 310 Nm koppel.
De c- Max mag 1500 kg trekken en de kip caravan heeft een Max totaalgewicht van 1500 kg
De auto is in verhouding vrij licht t.o.v. Het totaal gewicht van de caravan. Maar dat is makkelijk op te lossen door de auto zwaarder te beladen. Deze combinatie rijdt je dan met twee vingertjes aan het stuur. Hoe lekker relaxed is dat dan op weg naar je vakantie adres. Ik heb mij als beroeps vervoerder mateloos geïrriteerd aan mensen die met alle geweld met een te lichte auto met te weinig vermogen richting Italië reden . Conclusie kijk eens wat er mogelijk is om vermogens winst te behalen uit je auto.
Tevens is de auto veel zuiniger geworden na de tuning met de caravan er achter
De ervaring van Miedema met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een LMC Style 490 K van 1300 kg geplaatst op 12-01-2022:
De C-Max was een zeer fijne caravantrekker, stabiel en veel trekkracht. Heerlijk op de cruise in 5 gaat super. Bergen geen probleem, altijd beschikbaar vermogen. We reden met ongeveer 1500 (1700KG as) kilo achter de auto, kogeldruk rond de 75.
Verbruik rond de 1 op 8 bij 100 km per uur. Prima score. C-Max kan ik zeker aanbevelen dus als goede trekauto!
De ervaring van Johan met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 08-12-2021:
Gewoon een fijne combinatie.
Ford C-Max laten chippen .
Nu 190 pk was 150
Nu 310 Nm was 240 Nm koppel
Verbruik na 3000 km gemiddeld 10.9 ltr op de 100 km.
Was voor chippen 13.2 .
De reis was van Noord Holland naar de Dordogne en terug via het champagne gebied naar De Belgische Ardennen en daarna weer terug naar Noord Holland. Dus bergen,vlak, Parijs en Luik.
Was voorheen vrachtwagen chauffeur dus wilde geen problemen geven aan deze beroepsgroep .
Dit is echt een hele fijne combinatie.
De ervaring van René met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Eifelland Holiday 500 TF van 1405 kg geplaatst op 18-09-2021:
Prima trekauto cmax 1.6 benz 150pk, met eifelland van 5mtr en max 1300kg (officieel). Onze caravan is van 1998 en staat niet in de lijst.
We rijden ruim 4 jaar met deze combinatie, met plezier. Naar noord Spanje, Zuid Frankrijk aan de zee, Toscane en Zuid Duitsland.
We laten de auto leeg op wat koffie en broodjes na, alle bagage gaat in de caravan. Dit om te voorkomen dat de auto in de kont zakt een er minder druk is op de voorwielen. Kogel druk rond de 70kg.
Rijsnelheid op cc 110 km/u in de 5 (bijna 3000 toeren). Verbruik rond de 1 op 7.5 gemiddeld. Bij hellingen terug schakelen naar 4 met 105 omhoog (3500 toeren), dit als het verbruik boven de 20 ltr per 100 km komt in de 5e, op het display. Bij snelheid van 100/105 lijkt de motor wat te brommen/zwoegen in de 5. De 6e wordt nooit gebruikt. De watertemperatuur blijft altijd in het midden staan.
Door de korte afstand tussen achter as en kogel een stabiele trekker. Ondanks de hoge snelheid veilig gevoel met rijden. Hellingen van 4 graden of meer omlaag, prima met 110 te rijden. De caravan is zelf stabiel en heeft geen anti slinger koppeling.
De ervaring van Rene met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: april 2015 - 2021) en een Weinsberg CaraOne 390 QD van 1090 kg geplaatst op 11-09-2021:
Prima combinatie. De C-Max is helaas uit productie maar voor degene die de 1.0 ecoboost 125 pk overwegen kan ik deze als caravantrekker aanbevelen tot 1.150 kg beladen.
Bergen heel goed te doen alleen opletten op tijd terugschakelen van 5 naar 4. Dan gaat het soepel met enige toeren maar behoud van snelheid waardoor het relax rijden is.
Wel heb ik constant Ron 98 getankt hierdoor loopt motor gevoelsmatig fijner.
Verbruik kijk ik niet naar want dit heeft ook te maken met weersinvloeden zoals wind.
Wij hebben onderweg behoorlijk noodweer gehad maar de C-max en Weinsberg bleven zonder aquaplanning keurig met aangepaste snelheid in gareel. Helaas hebben we andere combinaties van hele grote caravans gezien die niet in gareel bleven.
De weinsberg was ongeveer beladen tot 1150 kg inclusief mover dakluifel en 2 fietsen op dissel en lag als een blok achter de auto.
De ervaring van Josje&Ed met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Caravan 1250 kg van 1500 kg geplaatst op 11-08-2021:
Na jarenlang met een Renault Laguna gereden te hebben met een Beyerland erachter, overgestapt op de C-Max met een Hylander (Provence 410). Gezien de hoge koppel (240) en uitstekende reviews hadden we al best wel hoge verwachtingen, maar je weet maar nooit.. Onze verwachtingen werden ongelooflijk overtroffen. Wat een geweldige trekker. Vele steile hellingen gehad richting de Provence maar de cmax gaf geen krimp. Met 90-100 km per uur, in de 5e versnelling voornamelijk, zonder zenuwen, de route du soleil afgereden en als bonus de pittige klim naar de camping. Nadeel was alleen zijn verbruik en de kleine benzinetank. Maar ja, we reden ook best hard.
De ervaring van Ad van der Heijden met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Eriba van 1400 kg geplaatst op 26-09-2020:
Prima combi Ervaring alleen tot nu toe op het vlakke.
C-max motor Ecoboost prima m.b.t. trekkracht. Verbruik 1 op 9 gemiddeld.
Ik zou inderdaad voor lange reizen buitenland aan de veilige kant gaan zitten nl max 90 km bij vlak en afdaling beheerst en rustig.
Spiegels special mirror voldoende geven goed overzicht bij juiste instelling.
De ervaring van Henk Moes met een Ford C-Max 2.0 TDCi aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 21-04-2020:
Zeer stabiele combinatie. Met caravan aan de haak rij ik meestal in de sport stand dit vanwege het op/ terug schakelen van de automaat. Gebruik de Milenco Aero spiegels. Brandstofverbruik valt mij niet tegen gemiddeld 1:12.
De ervaring van F musch met een Ford C-Max 1.6 TDCi (114 pk/84, Kw bouwperiode: 2010 - 2015) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1239 kg geplaatst op 12-02-2020:
De C max rijdt er soepel voor en trek vrij snel op zijn er ook mee naar Bodenzee geweest rijd perfect ook op de cruisecontrol geen probleem, op de caravan twee fietsendrager voor en achterop dan is het beter in belans, verbruik 1op 10 bij 85 km per uur gr fokko
De ervaring van VS met een Ford C-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Chateau van 1120 kg geplaatst op 04-02-2020:
Een aantal jaren met deze combinatie gereden, voornamelijk naar het zuidelijk deel van Frankrijk. Op het vlakke is het prettig rijden maar met lichte hellingen of wind tegen merk je direct dat het invloed heeft op de snelheid. Cc houdt de snelheid prima vast op het vlakke maar niet op de heuvels tussen Luik-Bastogne, terugschakelen naar 4 en zelfs soms 3 is nodig om 65-70 op de teller te houden. Als het vermogen wegzakt direct schakelen naar 4. Je verwacht meer van een 2.0 met 146pk. Beperking is dat dit vermogen pas beschikbaar is bij 4000 toeren. Koppel van 185nm is ook niet super. Brandstofverbruik is pittig te noemen. met 14 liter op 100km doe je het goed.
De ervaring van Wes Moraal met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 22-07-2019:
Aangezien ik nooit harder dan 95 km/op de teller rijd (meest 90) ervaar ik het als een stabiele combinatie.
Verbruik 1 op 9.
In de 4 de Brenner op!
De ervaring van Hennie Eerhart met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Chateau Calista 450 HMF van 1245 kg geplaatst op 14-07-2019:
Omdat we zo'n goede ervaring hadden met de C-Max 1.6 Ecoboost 150 pk handmatige versnelling, besloten we tot aanschaf van een 1.5 Ecoboost automaat bouwjaar december 2017. Hiermee zijn we in mei en juni zeven weken op rondreis geweest door Spanje en Portugal waarbij we zoveel als enigszins mogelijk was de tolwegen hebben gemeden. Wat een feest om met deze combinatie te rijden. Ik heb het rustig aan gedaan en me keurig aan de maximum snelheden gehouden. Dat wil zeggen 80 km in Spanje en Portugal en 90 kilometer in Frankrijk op de autosnelwegen. Ik heb de automaat meestentijds in de S-stand gereden. Daarbij maakte de motor zo'n 2200 toeren en lag heerlijk te snorren onder de motorkap. Als ik in de D-stand reed dan schakelde de bak rustig door naar hogere versnellingen en draaide de motor zo'n 1500 a 1600 toeren. Dat vond ik een beetje te weinig met zoveel gewicht aan de haak zeker gelet op de vele kilometers die we gingen maken. De caravan heeft zo'n 6000 kilometer achter de auto gehangen en het was een feest om de vele heuvels te nemen, waarvan een groot aantal met behoorlijk flinke stijgingspercentages (10% en meer). De C-Max 150 pk mag tot 1500 kg trekken. Geen probleem. Een echte aanrader waarbij de auto van bovengemiddeld comfort is met een prima wegligging en veercomfort.
De ervaring van René Obbink met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (180 pk/132, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Burstner Ventana 510 van 1460 kg geplaatst op 29-03-2019:
In oktober deze caravan gekocht. De C-Max heeft totaal geen moeite met het trekken van de caravan (1500 KG) en de combinatie ligt heerlijk stabiel op de weg. De motor is erg rustig en door het hoge aantal PK's en koppel is het rijden in zijn6 totaal geen probleem. Komende zomer gaan we naar het Lago Maggiore, dus dan komt er een stukje alpen-snelweg om de hoek kijken. Maar ik maak me daar totaal geen zorgen over. Erg fijne trekauto!
De ervaring van Maarten van der Zanden met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Caravan (bij passend) van 1260 kg geplaatst op 03-10-2018:
Ik heb de C-Max (150 pk met 1.5 l Ecoboostmotor) nieuw gekocht in april 2018. We zijn er in mei mee naar Kroatie gereden. De auto rijdt met onze Knaus caravan type 420QD op de meeste wegen en hellingen het lekkerst in zijn 5e versnelling. Op langere afstanden op cc ingesteld op 90 km/uur. Verbruik met de caravan erachter ongeveer 1:9. Dus niet echt zuinig, maar de trekkracht is prima. In Kroatie op de terugweg vlak voor de grens met Slovenie kregen we pech met de auto. Een lek in de radiateur. Geen koelvloeistof meer. Nog een geluk dat we niet in een lange tunnel stil kwamen staan.. Terug gesleept naar een Forddealer in Rijeka. Levertijd nieuwe radiateur 8 werkdagen! Vervangend vervoer via Ohra gekregen, een nieuwe BMWx1 8traps automaat 2.0 ltr. Ook een prima caravantrekker en hiermee de rest van de vakantie gereden. De C-Max ging op transport naar Nederland en is hier gerepareerd. In augustus nog 3 weken op vakantie naar Bretagne en Normandie geweest en prima met de auto gereden. Ook op de vele lange hellingen. Inmiddels meer als 10.000 km gereden en ik ben zeer tevreden over de auto. Minpunt is de navigatie, de laatste kaartupdate is van 2015. Ford weet niet wanneer er een nieuwe update komt. We gebruiken dus maar een losse TomTom, die is wel up to date. Na ca. 6000 km met de caravan op totaal 10.000 km is het verbruik ca. 9,4ltr op 100 km. Tip: zet je 2 fietsen achterop de caravan dan is het verstandig om extra gewicht voorin te leggen, anders merk je dat de kogeldruk onvoldoende is en dit gaat ten koste van de stabiliteit.
De ervaring van du Buf met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: april 2015 - 2021) en een Caravan (bij passend) van 1000 kg geplaatst op 29-09-2018:
Hallo,
Aan hand van de positieve trekkersscore toch een nieuwe Ford C-Max gekocht.
1,0 ltr motor met 125 pk.
Hij zou zelfs beter de caravan moeten kunnen trekken dan mijn vorige C-Max, 1.8 ltr ook 125 pk.
De eerste ervaring na rondje Oostenrijk met 2500 km op de teller is alleen maar positief.
Trekkracht bij laag toerental geweldig.
6e versnelling (maar alleen vlak) bij 85 - 90 km/uur prima en rustig rond de tweeduizend toeren.
Verbruik met caravan 8,0 - 8,5 ltr / 100 km., de 1800cc had royaal meer dan 10 ltr op de 100 km nodig.
Ook op aanraden van het navigatie systeem een kortere weg gereden, ging wel over een pas van 1300 mtr hoog.
Zelfs op stukken met 15% stijging komt het 1,0 ltr motortje
in de tweede versnelling met de caravan er achter niet in de
problemen.
Een klein minpunt is, dat hij minder afremt op de motor bergaf.
Je moet toch af en toe wat meer bijremmen.
Solo verbruikt hij tussen de 5,0 en 5,5 ltr op de 100 km.
Bedankt caravantrekker , wij zijn zeer tevreden met jullie advies.
De ervaring van Werner met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2012 - april 2015) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 17-07-2018:
De caravan beladen met 1 fiets op de dissel en 1 fiets achterop. De kogeldruk op 65 kg kunnen houden. De caravan ligt als een blok achter de auto en hierdoor makkelijk tussen de 100 en 110km/h kunnen rijden op de Franse snelwegen. Meestal in de 5e versnelling. Bij een heuvel wel terug schakelen naar de 4e versnelling maar ook dan probleemloos naar boven. Het verbruik ligt rond de 1 op 7 / 8. Al met al zeer tevreden over het rijgedrag van deze combinatie ondanks het 1.0 ltr - 125pk motortje. Deze combinatie rijdt fijner dan de vorige met als trekauto Focus 1.8 -125pk.
De ervaring van Wes Moraal met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 08-07-2018:
Op vakantie naar Toscane. Totaal 6450 km.
Trekkracht heel goed. Kan meestal in 5 rijden.
Op de vlakke weg ook nog wel in 6.
Stabiliteit prima. Maar ik ga niet sneller dan 90 a 95 kilometer per uur.
Verbruik 1 : 9
Prima trekauto!
De ervaring van Ad Tange met een Ford C-Max 1.5 EcoBoost aut. (182 pk/134, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1260 kg geplaatst op 13-05-2018:
Meer dan 40 jaar caravanner. Na 4 jaar Ford 1.6 ecoboost 150 pk handgeschakeld, nu 182 pk automaat.
Auto trekt hard, Gaat vlug naar de hoogste versnelling, misschien iets te snel. Ik rij graag op cruisecontrole. Op de vlakke weg bij gunstig weer, ok.Bij heuvels even uitkijken, want de motor wil de cruisesnelheid bereiken en lukt dat niet, dan gaat het toerental flink omhoog. Normaal snelheid op 95 km op de teller en bij heuvelop ga ik maar even naar 85 o.i.d, anders wordt de motor te hoog opgejaagd. Op limit 95 rijden bevalt ook goed, dan heb ik gaspendaaldocering zelf onder controle.
Verbruik is hoog , gemiddeld door Frankrijk 1op 6,9 km, dus heel vaak tanken, na 250 km.
De caravan weegt geladen ongeveer 1200 kg
Ik ben tevreden over de soepelheid en kracht, ook de wegligging is super. De combinatie is ontspannen rijden. Mijn eerdere 150 pk handgeschakelde cmax deed niet onder voor deze 182 pk aut en was iets zuiniger , 1 op 7,5 km
De ervaring van Groos met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Hobby Ontour 470 KMF van 1284 kg geplaatst op 13-02-2018:
Met deze combinatie met een goede belading kun je alles aan. De combinatie is stabiel, op de snelweg, provinciale wegen, heuvelachtige wegen. En fijn om te besturen. De kogeldruk op 70kg heeft een goed gevoel in de auto caravan combinatie.
Het koppel van deze 1.6 ecoboost motor is groot genoeg om op constante snelheid op heuvelachtige snelwegen op constante snelheid te blijven rijden, wat een rustig gevoel geeft.
Het verbruik is normaal, 1:10 tot 1:9 is mogelijk bij 85 a 90 km/uur. Rij je door boven de 95 tot 100 km/uur dan ligt het verbruik op ongeveer 1:8,5.
De ervaring van Caravanblog met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een LMC Munsterland Musica 430 E van 1300 kg geplaatst op 02-11-2017:
De Ford C-Max is een beresterke auto om een flinke caravan mee te kunnen trekken. Alleen optisch is het niet zo'n heel grote auto met een beperkt eigen gewicht van 1285 kg. Hierdoor lijkt de combinatie met een beetje flinke caravan wat uit verhouding.
We reden de auto namelijk eerst met een uit de kluiten gewassen TEC Weltbummler 470 TE. Eigenlijk een 5 meter caravan. Toch reed ook deze combinatie erg goed. De stabiliteit van de combinatie was ook prima. Snelheden tot 100 km konden moeiteloos gereden worden.
Later in het jaar 2017 hadden we de iets kleinere LMC Musica 430D uit 2010 met een max. gewicht van 1500 kg. Hiermee had de C-Max geen enkele moeite. Op de snelweghellingen onderweg naar Hongarije leek het wel een diesel. De 240 newtonmeters komen hier goed tot zijn recht.
Eerder reden wij een Mazda CX5 met 2.0 die 165 pk en "maar" 210 NM leverde. Ook vergelijkbare auto's als KIA Sportage, Hyundai Ix35 van diezelfde bouwjaren (vanaf 2010) bleven achter in de Newtonmeters ten opzichte van de C-Max.
Het verbruik van de C-Max is solo vrij stevig ondanks de beloofde zuinigheid met de "ecoboost". Met beleid kan je er zo'n 1 op 13,5 mee rijden. Bij stevig doorrijden is 1 op 12 eerder de norm.
Met caravan kom je ongeveer uit op 1 op 7,5 a 8. Niet heel zuinig dus allemaal.
Gezien het relatief lage gewicht van de auto beladen we deze veelal met de zwaardere spullen.
Conclusie is dat je met deze auto een stevige caravantrekker hebt die prima kan wedijveren met de populaire SUV's waarbij je het verbruik op de koop toe moet nemen.
De ervaring van B.Smid met een Ford C-Max 2.0 TDCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Knaus Sport 460 EU van 1270 kg geplaatst op 06-10-2016:
Na 6 jaren met veel plezier met de combinatie Peugeot 5008 ( 150 pk diesel) en een Wilk c/q Knaus te hebben gereden, is nu mijn eerste indruk dat onze nieuwe Ford er zeker niet voor onder doet.
De ervaring van J.D.Oosterhof met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: april 2015 - 2021) en een Knaus Sport 450 FU van 1200 kg geplaatst op 31-07-2016:
Sinds september 2015 in het bezit van een Ford CMax 1.0 ecoboost. 125 PK. Hiervoor een Ford CMax 1.8 125 PK gehad. Niet met elkaar te vergelijken. De 1.0 eco boost trekt de caravan, een Knaus 450 FU stukken beter dan de 1.8. Kogeldruk 50 kg. Perfect. 95/100 km/u meegereden zonder problemen. Meest is zijn 4e en 5e versnelling. De dealer had toegezegd dat de ecoboost stukken beter zou trekkent dan de 1.8. Wel hij heeft gelijk gehad. Ook zonder caravan zeer tevreden over deze auto.
De ervaring van Lammy Arntz met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Knaus Sport 460 EU van 1270 kg geplaatst op 19-10-2015:
Ik heb met mijn Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost (110 kW / 150 pk), bouwjaar oktober 2013 met een Knaus Sport 460 EU beladen met 1320 kg (asverzwaring tot 1500 kg) in de zomervakantie van 2015 naar Italie, Tisens +/- 35 km onder Merano gereden. Auto vol gestouwd met zoveel mogelijk spullen om het gewicht daarvan zo hoog mogelijk te krijgen. Alle tent onderdelen, oprolbare kabel van 50 meter, twee gasflessen, levensmiddelen in een krat etc. We hebben met deze combinatie zo’n 2400 km gereden en hoofdzakelijk inde 5de versnelling. Hij kan goed uit de voeten met het totale gewicht van deze combinatie. Zowel op de vlakke weg als in bergachtige streken. Hier waren hellingen van 14% bij. Vanaf het begin heb ik alle benzinebonnen bewaard en bij elke tankbeurt de km-stand opgeschreven. Het blijkt dat de auto, bij hoofdzakelijk 85 km/u kruissnelheid, 1 lt op 9,8 km heeft verbruikt. Het normale verbruik ligt gemiddeld op 1 lt op 13,5 km dit is hoofdzakelijk stadsverkeer. Al met al zeer tevreden met deze trekauto.
De ervaring van Lammy Arntz met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Knaus Sport 460 EU van 1320 kg geplaatst op 19-10-2015:
Ik heb met mijn Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost (110 kW / 150 pk), bouwjaar oktober 2013 met een Knaus Sport 460 EU beladen met 1320 kg (asverzwaring tot 1500 kg) in de zomervakantie van 2015 naar Italie, Tisens +/- 35 km onder Merano gereden. Auto vol gestouwd met zoveel mogelijk spullen om het gewicht daarvan zo hoog mogelijk te krijgen. Alle tent onderdelen, oprolbare kabel van 50 meter, twee gasflessen, levensmiddelen in een krat etc. We hebben met deze combinatie zo’n 2400 km gereden en hoofdzakelijk inde 5de versnelling. Hij kan goed uit de voeten met het totale gewicht van deze combinatie. Zowel op de vlakke weg als in bergachtige streken. Hier waren hellingen van 14% bij. Vanaf het begin heb ik alle benzinebonnen bewaard en bij elke tankbeurt de km-stand opgeschreven. Het blijkt dat de auto, bij hoofdzakelijk 85 km/u kruissnelheid, 1 lt op 9,8 km heeft verbruikt. Het normale verbruik ligt gemiddeld op 1 lt op 13,5 km dit is hoofdzakelijk stadsverkeer. Al met al zeer tevreden met deze trekauto.
De ervaring van Bram van Maas met een Ford C-Max 2.0 TDCi (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Knaus Azur 450 FU van 1400 kg geplaatst op 06-10-2015:
Mijn vorige Ford was de C Max 1.6 titanium benzine. Vergeleken met deze Ford een wereld van verschil als het over het rijden met een caravan gaat. Op de vlakke weg is bij een gem snelheid van 95 km op de teller de 6e versnelling goed bruikbaar en gaat de combinatie soepel met het verkeer mee. Het gemiddelde verbruik met deze snelheid en de caravan aan de haak is 1 op 10, niet verkeerd vind ik zelf.
De ervaring van Hoppieh met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: april 2015 - 2021) en een Sprite Alpine Sport 370 EK van 1100 kg geplaatst op 18-09-2015:
Dit jaar ca. 5000 km gereden met een combinatie van de Ford-Cmax 1.o 125 pk en de Sprite 370 Alpine sport met as 1200kg.
Deze combinatie is stabiel. De trekkracht op hellingen is matig. Je moet al vrij snel terugschakelen naar de 4e versnelling. En op korte felle hellinkjes zoals vaak in Frankrijk op de RN naar de 3e versnelling. Wegrijden uit stilstand op normale hellingen geen probleem. Het brandstofverbruik met caravan op rit naar Spanje heen en terug via de RN 1:9,8 gemiddeld. Deze rit zonder caravan 1:18.
In Nederland gereden met 2 fietsen achterop. Dit geeft geen problemen als je je aan de maximum snelheid houdt en je goed op de kogeldruk hebt gelet. In Nederland verbruik 1:10,5
Het vraagt wel veel aandacht om de kogeldruk onder de 75 kg te houden
De ervaring van Hennie Eerhart met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Chateau Calista 450 HMF van 1300 kg geplaatst op 29-05-2015:
Na 10 jaar met een 2.0 Renault Scenic te hebben gereden, nu een C-Max 1.6 voor onze caravan staan. Wat een verschil. Waren we over de Renault al tevreden als trekker, de C-Max bevalt ons nog beter. Wat een trekker. We zijn ermee naar Reisdorf in Luxemburg gereden over die lekkere gemene heuvelwegen. Wat een feest. Moeiteloos trok de C-Max onze 1300+ wegende Chateau naar boven,waarbij het opvallend rustig en stil blijft in de auto.
Wat ook opviel was de wegligging van onze Chateau. Heerlijk stabiel en geen enkel moment onrustig. Dit alles belooft veel goeds voor onze vakantie naar de Franse Alpen.
De ervaring van Ton Groenendijk met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Wilk Vida 420 FD van 1290 kg geplaatst op 19-10-2014:
Wat in de eerste berekeningen al werd vermeld klopt behoorlijk: het motortje van de C Max (150 pk) kan heel goed uit de voeten met onze Wilk 420 Vida van zo'n 1100 kg leeggewicht en toch echt wel 1350 kg tijdens de vakantie. Tijdens een rit door Centraal Spanje en het Portugese binnenland van zo'n 6500 km en ook dwars door de Pyreneeën gaf hij nimmer krimp. Wel blijkt ook dat de auto in verhouding tot de caravan licht is. Dat wreekt zich bij het afdalen: waar de auto solo heel goed is laat hij zich door een caravan onbarmhartig opduwen, met alle gevolgen voor de auto- en caravanremmen. Een stabilisatorkoppeling geeft soelaas en een rustiger weggedrag, maar natuurlijk ook een vals gevoel van veiligheid. Eén keer traden slingerneigingen op, maar ja, zo heel veel frictiemateriaal zat er niet meer op de Westfaliakoppeling (na twee jaar|!!). Dus dit is geen combinatie om met zijwind 130 km/h te rijden, voor zo ver dat zonder wind ook al zinnig is. Uiteraard is eea subjectief. Zowel de auto als de caravan waren nieuw voor mij en het verschil met een Opel Zafira 1.8 met een Home Car 39 TZF is uiteraard wennen. Nee, onze Duitse vrienden kunnen qua wegligging en stroomlijn nog heel wat kennis uit de failliete boedel van Tirus halen. Dat leidt ook tot een brandstofverbruik dat sterk afhankelijk is van de omstandigheden. In het begin was ik zeer verheugd met een verbruik van 8.5 op 100km, maar de wind was nog niet gedraaid of de meter liep op naar 14.5 of daaromtrent . Als zo'n wind dan een dag blijft doorstaan krijg je een hele dure vakantie. De Ecoboost is trouwens toch gevoelig voor de behandeling van de chauffeur: Wie zich extreem beheerst gedraagt in het verkeer kan gemiddeld uitkomen op 6 liter per 100km, maar wie een beetje wil opschieten verbruikt al snel 9:100 en wie de turbo constant wil aanspreken heeft een eigen tankwagen nodig. Daar helpt geen start/stopsysteem tegen. Kortom: wie verstandig auto rijdt, al dan niet met caravan heeft hier een prima voertuig aan. Je moet alleen niet tot de grenzen willen gaan, want dan blijkt de auto tot meer in staat dan de combinatie kan verdragen. Dat ligt niet aan de auto, maar aan de combinatie. Het is geen Landrover met een Eriba Puck er achter, maar een serieuze combinatie die ook serieus behandeld wil worden.
De ervaring van abeling met een Ford Grand C-Max 2.0 TDCi (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1490 kg geplaatst op 14-10-2014:
dit is een fijne auto om met een fendt tendenza 465 fsb te rijden,wij zijn naar croatie in porec op vacantie geweest in juni en in september naar zuid frankrijk en in frankrijk geen tolwegen genomen,deze auto heeft een zeer goede trekkrtacht met zijn 163 pk.de brandstof verbruik zonder caravan is 1-19 met caravan is deze 1-11 gemiddeld.hiermede een goede combinatie.
De ervaring van Hans Staverman met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Hobby Exclusive 460 van 1335 kg geplaatst op 10-10-2014:
Sinds juni 2014 hebben we een C-Max 1.6 ecoboost 150 pk: de beste trekker die we ooit hebben gehad. Onze caravan is een Hobby Excellent Easy 977 kg leeg en maximaal 1.300 kg.
Al diverse keren met deze combinatie naar Kroatië in de omgeving van Zadar geweest. Alles gaat ontspannen, zeer vlot, geweldig op hellingen en in de bergen. Op de Autobaan rijden we zeer veel op de CC, in 5 of 6. De tractie vanuit stilstand op hellingen is nog beter dan die van onze vorige trekker, een Ford S-Max 2.0 ltr. 145 pk. Wij vonden de S-Max al een prima trekker, maar de C-Max is nog sterker en vlotter. Vanuit Zadar de berg op naar de Rok-tunnel in zijn 5 met 90 km/u is geen probleem. Er wordt gezegd dat je moet oppassen met hellingen afdalen. De vertraging op de motor zou niet genoeg zijn en de CC zou hem ook niet tegenhouden. Daarvan hebben wij niets gemerkt. De motortemperatuur blijft onder alle omstandigheden "in het midden”. Het weggedrag is prima. Combinatie slingert niet. Verbruik met caravan ligt zo rond de 1 : 8. We rijden wel 100 km/u. Verbruik solo - als je rustig rijdt – is 1 : 14.
Samenvattend: een prima reis-en-caravanauto is onze ervaring.
De ervaring van Harrie Besselink met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Sprite Europa 390 van 1240 kg geplaatst op 26-06-2014:
Ik ben het volledig eens met de vorige reviews. Heb hiervoor met een Subaru automaat 177 pk bouwjaar 2003 gereden. Vanuit Toscane naar Nederland 11,1 per 100 km. Dus de die 1:9 klopt wel. Subaru deed 1:6. Het comfort van de Subaru is wel een ander verhaal. De Ford is een stuk sportiever afgeveerd. Maakt het rijden ook wel leuker zonder caravan. Wat mij betreft een prettige en krachtige combinatie. Moeiteloos neemt die menig stijle helling.
De ervaring van theo poort met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een HomeCar Racer 45 Streamer van 1320 kg geplaatst op 01-12-2013:
Sinds april 2012 hebben we een C-Max 1.6 ecoboost 150 pk: de beste trekker die we ooit hebben gehad. Caravan is een Home-Car van 1070 kg leeg (al staat er iets van 900kg op het kenteken....een heel misleidende gang van zaken!). Al diverse keren met deze combinatie naar Z-Frankrijk geweest: alles gaat ontspannen, zeer vlot, geweldig op de hellingen en in de bergen. Op de Autoroute rijden we zeer veel op de CC, in 5 of 6. De tractie vanuit stilstand op hellingen is (vreemd genoeg) nog beter dan die van onze vorige trekker, een Mondeo wagon 2.0 tddi 115 pk. Wij vonden dat al een heel fijn werkpaard, maar de C-Max is nog sterker en vlotter. Wel een beetje oppassen met hellingen afdalen: de vertraging op de motor is soms niet genoeg, en de CC houdt hem ook niet tegen. Motortemperatuur blijft onder alle omstandigheden "in het midden",: bij de Mondeo moest je oppassen niet te weinig toeren te maken bij zwaar werk of lange hellingen. Drempels, kuilen e.d. nooit een bezwaar: we lopen nooit "aan de grond " . Weggedrag : prima, slingert niet ( we hebben wel een stabilisator) . Wat opvalt is dat de accu niet veel kan hebben: als je "teveel" stroom gebruikt zonder dat de motor loopt ( b.v. bij deuren open, verlichting repareren enz. krijg je al gauw de waarschuwing "accu-spanning laag"op het dashboard. En dan gauw de motor aan, anders is de accu echt leeggetrokken.... de dealer geeft toe, dat die nieuwe accu's niet veel meer voorstellen (gewichtsverminderingsdrang). Maar goed, let je hier een beetje op, dan is ermee te leven. Verbruik met caravan: tussen 1:8 en 1: 10. Verbruik solo: het is meer "boost" dan "eco" met de C-Max: hij lust wel een slokje voor zo'n kleine, moderne motor. 1: 11/12 is het gemiddeld verbruik. Het schijnt dat de 182 pk- motor iets zuiniger is. Samenvattend: een heerlijke reis-en-caravanauto in onze ervaring.
De ervaring van Arie de Ruiter met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2012 - april 2015) en een Sunlight C 46 V njoy van 1120 kg geplaatst op 24-11-2013:
Voor het eerst van ons leven met een caravan op vakantie. Auto en caravan werden vlak voor vakantie afgeleverd. Spannend. Klopt wat in testen over de C-max werd geschreven? Combinatie leverde geen problemen op. Duitse autobahn ging prima, goed met verkeer mee te komen. Snelheid tussen 95 en 105 kM/h prima in 6e versnelling te doen. Bij hellingen wel terugschakelen naar 5e en soms 4e versnelling. Stukje door bergen in Oostenrijk ook prima te doen. Bij elkaar zo'n 2000 kM met de combinatie gereden met gemiddeld verbruik ca. 9 10.5 l/kM. Geen spijt van de aankoop van zowel auto als caravan.
De ervaring van Tom met een Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk/92, Kw bouwperiode: oktober 2012 - april 2015) en een Biod Scout van 1110 kg geplaatst op 08-07-2013:
De eerste 4000 km met caravan zit erop. Wat een goede caravantrekker. Op de snelwegen kan ik met gemak 110 km/u rijden. In de bergen, bij Castellane (Fr), zijn hellingen van 10 á 11% geen enkel probleem. Het benzineverbruik bedraagt 10,6 l/100 km met caravan. Zonder caravan ligt het gemiddelde verbruik op ca.7 l/100 km. De stabiliteit, zeker met de BIOD, is zeer goed, zelfs bij hogere snelheden. De trekkracht is ruim voldoende. Er was voldoende kracht over om snel in te halen.
De ervaring van J.A.C. van de Vliet met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Fendt Saphir 420 Q van 1140 kg geplaatst op 29-05-2013:
Onlangs met Fendt 420QF met mover 1000kg leeggew. een tocht naar Italie gemaakt met de C-max 1.6 ecoboost. Geen enkel probleem waar we ook kwamen , soms op zeer steile hellingen. Bij steile afdalingen wel de goede lage versnelling kiezen omdat de motor anders weinig afremt en je veel te snel daalt en je je remmen overbelast. Je kunt verbazend snel in zijn 6 rijden. Je gaat heel makkelijk veel te snel! Het verbruik met caravan (meestal) over deze 4000 km lag rond de 1 op 9 . Dat valt mij niet tegen. Ook lange stukken gewoon 100 p.u. gedaan. Voorheen had ik een Peugeot 308 SW 1.6 thp. Ook een goede trekker met ong. hetzelfde gebruik, maar je moest veel meer schakelen en de motor liep nogal warm met meer olieverbruik. Daar merk je bij de Ford niets van. Ik ben erg tevreden. De hoge zit is ook bepaald prettig. Sturen en stabiliteit ook prima. Gebruik zonder caravan ligt rond de 1 op 14. Ook beter dan de Peugeot (deed 1 op 12)
De ervaring van Brecht met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Adria Aviva Lite 370 CP van 1000 kg geplaatst op 18-05-2013:
update: Eerste redelijke helling gereden onderweg naar Boulogne Sur Mer (6% + strakke tegenwind). Combinatie haalde 70 in 3de versnelling.Caravan was niet max. beladen
De ervaring van Brecht met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 30-04-2013:
We hebben sinds kort een Adria die 1000 kg mag wegen als hij getrokken wordt. Onze eerste trip naar Nederland verliep zonder problemen. Goed in staat om vrachtwagens in te halen, tevreden over acceleratie, je kan mee met het verkeer. Bij tegenwind voel je het vermogen van de wagen wel gevoelig dalen, 80 rijden is dan beste optie.
De ervaring van pieter van vlaardingen met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Chateau Calista 430 TZF van 1200 kg geplaatst op 05-01-2013:
heb zelf bij de laatste honderden meters voor de topvan de Brennerpas meegaemaakt, dat ik al het vermogen verloor en snel moest terug schakelen. Er voor ging hij fluitend de berg op. Het leek erop, dat de turbo uitviel. Op de terugweg de zelfde revaring (had toen de airco, vooraf uitgeschakeld). Gaat ook over de 2.0 tdci 130 pk
De ervaring van J.de Zeeuw met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Eriba Touring Troll 554 van 1110 kg geplaatst op 23-12-2012:
met een Eriba touring Troll 554GT van ca.1125 kg
wij zijn met deze combinatie naar Sardinie en Corsica geweest met 70 kg kogeldruk. op de snelwegen bij 95 a 100 km. p/u alles in de 5e versnelling gebruik ca, 1op 13 geen olie verbruik en stabiele wegligging.
De ervaring van C. Hagendijk met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Knaus Sport 450 FS van 1230 kg geplaatst op 27-09-2012:
Afgelopen zomer 2012 met de Ford C.max ecoboost 1.6 (2011) + Knaus caravan Sport 450 FS 2012 een rondreis gemaakt door Duitsland-Denemarken-Zweden en Noorwegen 6992 km.. De combinatie auto/caravan was geweldig. Super trekkracht op steile hellingen, je moet wel erg houden als je naar beneden gaat dat je meer bezig bent met remmen (met vorige auto Mazda 3 + andere Knaus remde deze meer op de motor) want de Ford wil gewoon door blijven gaan. Brandstof verbruik rond de 1:9 met caravan en zonder gem. 1:13. Heel relaxst om cruisecontrole te gebruiken, kort heerlijke combinatie!
De ervaring van p. van maurik met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1130 kg geplaatst op 07-08-2012:
Bij de aanschaf van een nieuwe auto,voorjaar 2011, heb ik mij mede laten leiden door de testen en ervaringen op Caravantrekker. De C-Max Ecoboost II kwam daar goed uit en de keuze werd daardoor makkelijker gemaakt.
In het voorjaar 2012 is een reis gemaakt van 6500 km door Spanje en Portugal. De combinatie C-Max Ecoboost II en Kip Vision ETD (2006) heeft deze afstand probleemloos doorstaan. De C-Max Ecoboost II is een uItstekende en stabiele trekauto waarmee het comfortabel reizen is.
Steile hellingen (tot ruim 15%) worden zonder problemen genoemen. Op de meer vlakke wegen loopt het met cruisecontrole op 90 km zeer soepel en aangenaam stil.
Het brandstofverbruik is voor deze reis 1 op 8. Maar dat hoort bij de gekozen rijstijl, vlot doorrijden( gem 90 km/u) op lange afstanden.
Zonder caravan ligt het verbruik op gemiddeld 1:12.
Dan valt op dat de C-Max Ecoboost II op de snelweg zeer zuinig is en in het stadsverkeer behoorlijk veel brandstof gebruikt.
De ervaring van H. Kalkman met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Burstner Trecento 460 TS van 1360 kg geplaatst op 30-07-2012:
Helaas moet ik zeggen dat ik hetzelfde probleem heb, motor word bij 5% helling zeer snel heet 120 graden en gaat in noodloop waar door vermogen afneemt, ook na de helling loopt temperatuur weer op. Er hebben 4 garages naar gekeken, een update van het display is gedaan omdat dit volgens een schrijven van Ford de oorzaak zou zijn. het help zover dat de meter niet in één keer weg schiet maar het nu iets langzamer doet. De water pomp en de thermostaat zijn vervangen, het boven en onder deksel zijn verwijdert, maar het probleem is er nog steeds, ik heb nog Bovag garantie op deze auto dus de garage mag het oplossen, als het op te lossen is ??
Verder is het een prima auto die zuinig rijdt normaal 5.5 l op 100 km, hij houd alleen niet van de bergen.
In de bergen is een gebruik van 9 l op 100 km normaal de stabiliteit is goed, geen slingeringen mits er geen sporen in de weg zitten.
De ervaring van John O met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1500 kg geplaatst op 16-07-2012:
Cmax 2.0 TDCI 2006.
Combinatie rijdt als een trein op vlakke en beginnende bergen.
Bij kruissnelheid van ca. 100km/h verbruik ca. 10,8l/100km. Rij vrijwel constant op cruisecontrol, waarbij bij stijging gas wordt bijgegeven om snelheid te houden.
Bij stevige of langaanhoudende hellingen (in Slovenie richting Kroatie) moest ik terug naar de 3, met terugval richting 75km/h. Het leek erop dat motormanagement ingreep omdat ook airco uitgeschakeld werd.
Overal heel prettige combinatie voor te rijden, maar het lijkt erop dat bij zeer warm weer en zware belasting de motor snel naar een veilige stand gaat. Dit laatste is zeer hinderlijk in bergen.
De ervaring van erik met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Chateau Caratt 400 TZF van 1080 kg geplaatst op 28-01-2012:
goede trekker, ook bij inhalen/optrekken op vlakke weg; bergop OK, maar goed te doen met tijdig terugschakelen. Combinatie aardig stabiel qua wegligging. Verbruik zonder caravan 1/12; met caravan 1/8. Caravan+Beijerland sprinter 390. Tractie gauw 'te licht'.
De ervaring van theo met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Kip Vision 41 T van 1115 kg geplaatst op 11-08-2011:
in juli/aug met c-max 1.6 ecoboost en een kip kompakt van 950 kg op vakantie geweest; deze motor levert prima prestaties en je moet dus uitkijken dat je niet te hard rijdt.(een veel betere trekmotor dan de 2.0 l die ik had in de vorige c-max)
De ervaring van J. van der Wees met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Swift Challenger 480 van 1125 kg geplaatst op 07-08-2011:
Ca 3000 km met C-max 150 pk waarachter een Swift Toscane 390 van 1200 kg. Geweldige auto om een caravan mee te trekken. Verbruik volgens de boordcomputer: met caravan 1:9à10, zonder caravan op lange afstanden 1:16
De ervaring van v an de hoeve H.M met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 27-07-2011:
Heb tot nu toe 5000 km gereden in het voorjaar met een fendt saphir 450 van 1250 kg beladen, met als trekauto een ford C MAC ecoboost 1600.Probleemloze auto ,maaaaar let op, bij het afdalen ga je gauw te snel doordat afremmen op de motor weinig uithaalt is optijd bijremmen het juiste middel met deze relatieve lichte auto.Gemiddeld gebruik met caravan 1 op 8,5
De ervaring van ron van der meulen met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1141 kg geplaatst op 13-06-2011:
heb zelfde temperatuurprobleem! wordt tijd dat ford hiervoor eens iets onderneemt!
De ervaring van C.H.W. van Oudenaarden met een Ford C-Max 1.6 EcoBoost (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Eriba Touring Troll 530 van 1190 kg geplaatst op 03-06-2011:
Heb tot nu toe, begin juni 2011, 2.500 km gebruikservaring (tot Zuid-Spanje, waar ik nu verblijf) met deze fantastische auto als trekker van een Eriba Troll 530, bouwjaar 2010.
Grotere stijgingen geen enkel probleem, inhalen van vrachtwagens op hellingen gaat moeiteloos en snel, rijden vanuit stilstand eveneens probleemloos, gebruik van 6e versnelling meer regel dan uitzondering, hoge snelheden bereikbaar. Met deze sportief ogende combinatie kan zeer ontspannen gereden worden.
Verbruik solo 1 op 13,5, gemiddeld met de Troll 530
1 op 9,5. Een aanrader !
De ervaring van jan met een Ford C-Max 1.6 TDCi (114 pk/84, Kw bouwperiode: 2010 - 2015) en een Eifelland Holiday 420 TQ van 1050 kg geplaatst op 15-01-2011:
afgelopen zomer via de Simplon pas naar Italie gereden. Helling van 10% totaal geen probleem. Deze dieselauto trekt veel beter over heuvels dan de 2.0 benzinemotor van Ford. Veel langer in 4e versnelling door te rijden dan de benzinemotor.
De ervaring van p.h.bakker met een Ford C-Max 1.6 TiVCT (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 14-12-2010:
Deze combinatie rijdt als een zonnetje. Verbruik auto zonder caravan is 1: 14,2
Afgelopen vakantie 2010 mede in de bergen met caravan kwam ik op : 1: 12,8 na 5000 KM. te hebben afgelegd.Met hellingen tot14 % geen enkel probleem. Grotere hellingen, terug naar de derde versnelling en vaart houden.
De ervaring van Ben Gijsbertse met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1260 kg geplaatst op 03-07-2010:
Op 03 juli 2010 werden wij op de A27 onderworpen aan een caravankeuring.
Daar constateerde de politie, dat ik met mijn Ford C max de hobby caravan niet mocht trekken.
Mijn caravan was te zwaar voor de auto.
Caravan 1300 kg en auto gekeurd voor 1200 kg.
Dit leverde een bekeuring op van 90,== euro.
Dit wordt volgens de ANWB site niet vermeld, dat ik met mijn voertuig deze caravan niet mocht trekken.
Jammer maar helaas.
De ervaring van F. Rensen met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Knaus Sport 450 FU van 1240 kg geplaatst op 05-04-2010:
Zijn een keer op en neer geweest via Millau naar de Costa Brava zonder problemen met onze C-max en de Knaus Sport.
De ervaring van g.koelewijn met een eifelland met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Eifelland Holiday 495 TF van 1405 kg geplaatst op 13-01-2010:
wij hebben ook een c max 1,8 8v TDCI van 2008 met de zelfde temperatuurs problemen de auto is al twee keer uitgelezen voor oververhitting maar geeft geen storing nieuwe software voor tempratuurmeter helpt ook niet voor de komende vakantie advies van garage voor je weg gaat halen we de kunststofplaat van de moter af (werkt als een warme deken) en de plaat onder de motor er af (warmte kan weg) laten we hopen dat dit helpt.
voor de rest top auto.
De ervaring van P. Greijmans met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Eifelland Holiday 465 van 1165 kg geplaatst op 05-11-2009:
Ook wij hebben twee opeenvolgende jaren problemen met de temperatuurregeling van de C-max 1.8 TDCi. Bij een beperkte stijging van de snelweg slaat de meter uit naar maximum en gaat het rode licht branden. Echt geen aanrader als trekauto!
In zowel Duitsland als Oostenrijk laten onderzeken, geen aanwijsbaar mankement te vinden. Advies: zal wel prograameringsfout zijn, gewoon doorrijden. Een rood lampje op je dashbord als je door tunnels rijdt geeft echt geen rustgevend, vertrouwd gevoel.
De ervaring van Kievit met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Delta Euroliner 4600 van 1200 kg geplaatst op 22-08-2009:
Ook wij hebben nu voor het tweede jaar achtereen problemen met de temperatuur. Vorig jaar toen wij over de Pyreneen gingen en dit jaar tijdens de route via Clermont-Ferrand in Frankrijk. Ook bij ons ging de temperatuur in een keer naar 120 graden. We hebben de kachel aangezet en ramen open en binnen ong 5 seconden was de temperatuur weer normaal. Vorig jaar hebben wij de auto in Spanje naar laten kijken. Ze hebben daar echt alles nagekeken en konden niets vinden. Dit jaar weer na laten kijken in Nederland, weer niets te vinden. Wij rijden als jaren met deze caravan en hebben dit probleem nooit met eerdere auto's (diverse merken) gehad. Het is natuurlijk ook heel raar dat de temperatuur ineens heel hoog is en niet langzaam oploopt dit geldt uiteaard ook voor de temperatuurdaling.
Maar door dit euvel willen wij echt geen ritten over de bergen (bijv. Brennerautobaan) meer rijden.
De ervaring van veenstra met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Knaus Sport 500 van 1295 kg geplaatst op 12-08-2009:
Zijn naar Zuid Frankrijk geweest. Geen enkel probleem. Auto voldoet prima. Op de snelwegen voornamelijk in de 5e versnelling kunen rijden met een snelheid tussen de 100 en 110 km per uur.
Caravan lag ook stabiel achter de auto, +/- 80 kilo kogeldruk en een gewicht van 1280 kg
Op sommige hellingen even terug schakelen naar de 4e versnelling maar ik heb dit niet als lastig ervaren.
De ervaring van andre met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Adria Altea 390 PS van 1000 kg geplaatst op 27-07-2009:
Ben net terug uit Italie met de aangepaste wagen - zie beide vorige ervaringen. Het temperatuurprobleem is onveranderd. Het begon al in de ardennen. Deze keer heb ik me er helemaal niets van aangetrokken en heb tijdens het naar Italie rijden tientallen minuten lang, in totaal meerdere uren, op 120°C gestaan. De garage verzekerde me dat als die temperatuur écht was, er zou rook en stoom te zien zijn, en geur. Niets van dat alles, dus de temperatuur is niet écht. Het effect is wel vervelend want de motor gaat in een soort "safe mode" met minder vermogen en airco wordt automatisch uitgezet. En de échte temperatuur is uiteraard onbekend... Bij het terugrijden heb ik zoveel mogelijk 120km/u aangehouden (is meer bergafwaarts...), en dat ging eigenlijk beter. Hoe meer gas, hoe sneller de "foute temperatuur" terugspringt naar 90°. Hij springt ook pas naar 120° bij loslaten van de gas op de top van een helling. Bij gas aanhouden en in de bergaf versnellen keert de temperatuur veel sneller terug of gaat zelfs helemaal niet omhoog. Los van dit alles blijf ik erbij dat dit geen goede trekauto is: zwitserse hellingen van 5% (en die zijn er heel veel) lukken maar goed in 3e versnelling 80km/u. 4e haalt hij niet om van 5e maar te zwijgen; die kan enkel op vlakke baan of bergafwaarts. Mijn vorige wagen (VW 1.9 TDI) deed zowat alles in 5e versnelling en uitzonderlijk eens 4e. Ik rijd al 9jaar met dezelfde caravan en heb dit soort problemen met mijn vorige wagen nooit gehad. Verbruik met caravan 1000kg is 1 op 9 (heenreis) à 10 (terugreis).
Extra info: ik heb geprobeerd de motor en/of omgeving (elektronica)koeler te houden door een houten blok onder de motorkap te plaatsen en die vast te tapen. 10cm windvanger dus. Maakte geen enkel verschil. Ik had toen ook de afdekplaat van de motor gehaald. Het effect is verder nu 1x opgetreden ZONDER caravan op Duitse helling, met 5 man in de wagen. Ik denk dat het volgende gebeurt: de motor wordt iéts warmer dan normaal, maar de detector of schakeling erachter zegt "oververhit" en grijpt in. Mijn volgende wagen wordt Seat Altea XL TDI. Enkel positieve ervaringen. Ben benieuwd!
De ervaring van d.koops met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Chateau Calista 450 Chalet van 1260 kg geplaatst op 25-07-2009:
ben met deze combinatie naar het gardameer geweest ben zeer te spreken over deze auto wat betreft het rijden met de caravan ook de 5e versnelling voldoende kunnen gebruiken.
Het brandstofverbruik normaal 1:16 nu 1:11 bij een snelheid van ongeveer 100 km
De ervaring van Vanherreweghe met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Sterckeman Evolution Comfort 400 CP van 1180 kg geplaatst op 06-07-2009:
Ben bij mijn terugkeer uit Tsjechië is me net hetzelfde overkomen, weliswaar bij 30° buitentemperatuur met airco op 20° en op een lange autoweghelling in de omgeving van Fulda. Airco afgelegd en 80 à 90 km/u. gaan rijden ipv 100 en alles leek opgelost. Tijdje later opnieuwd geprobeerd met airco op 22° op meer vlak terrein en alles bleef normaal tot ik opnieuw een lange helling opreed met uitgeschakelde airco en weertemperatuurproblemen kreeg. Heb chauffage aangezet en temperatuur daalde direct naar 90°. Dan maar 80 à 90 km/u. gereden zonder airco tot in omgeving Keulen. Daar 's avonds opnieuw geprobeerd 100 km/u., bij 27° buitentemperatuur en airco op 22° en alles bleef normaal, er leek immers na een plensbui weer zuurstof in de lucht ... Wagen is 4 j. oud en heeft 95000 km op teller. Vroeger nooit problemen gehad ... Volgens garage chauffeert auto niet, maar gaat het om een ingebouwde beveiliging tegen oververhitting, die het vermogen van de wagen beperkt?!?
De ervaring van c.eijkens met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 02-07-2009:
Ben ruim 3 weken op vakantie geweest aan de Amalfikust (It.) 3 dagen heen en 3 dagen terug gereden. De Ford C max heeft buitengewoon goed gepresteerd, geen enkel probleem ondervonden, zelfs olie is gehele tijd op peil gebleven.
Verbruik 1: 16-17 normaal, met caravan 1: 12-13.
De ervaring van jaap staal met een Ford C-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Beyerland Sprinter 440 HK Sport van 1225 kg geplaatst op 24-04-2009:
in 2008 8 weken door europa gereist 6000 km de combinatie voldeed prima ben zeer tevreden over de ford c-max verbruik1 op 9 met caravan
De ervaring van G.Schönberger met een Ford C-Max 1.6 16v (101 pk/74, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 11-01-2009:
gaan al een 10 jaar naar het zuiden van Europa met een caravan. dit is onze tweede c-Max met een kip kompakt kk32ek het grote verschil tot onze vorige auto een Ford focus ook 1.6 merk ik niet dat er een caravan achter hangt ondanks dat met de zelfde motor de C-Max wel 300kg zwaarder is wel moet je goed op het toeren tal letten dat je niet beneden de 3000t/m komt want dan ben je je trekkracht, daarbij komt ook nog dat er op het dak twee of soms drie surfplanken liggen, slecht voor de stroomlijn. van warmlopen motor totaal geen problemen vermoedelijk het vernieuwde rijden dat totaal ongeschikt is voor rijden met een caravan of aanhanger mijn tip kijk ver in het voren en anticipeer daar op door tijdig gas te geven of terug te schakelen of van rijbaan te wisselen zeker als je in Frankrijk rijd op de snelwegen met drie of meer rijstroken.
De ervaring van andre met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Caravan van 975 kg geplaatst op 29-10-2008:
Zie andere gebruikerservaring. Mijn wagen + caravan is inmiddels in een tweede garage 1 maand onderzocht. Resultaat: geen directe oorzaken van het temperatuursprobleem gevonden. Computer bevat geen foutmeldingen. Wel is het volgende gewijzigd: 1. nieuwe waterpomp met metalen schoepen ipv plastic; 2. nieuwe, bredere radiator. Oude radiator was ook erg dichtgeslibt. Dit is mijns inziens niet de oorzaak, want de nieuwe wagen deed precies hetzelfde. 3. Verder bleek er een klein olielek te zijn aan de krukas, zodat de drijfriem steeds vettig werd en snel versleet (ik rijd nu met de 4e riem en heb 90000 km...) Of dit alles nu geholpen heeft voor het temperatuurprobleem, is nog niet duidelijk. Zal blijken volgende vakantie. Ik post mijn bevindingen hier.
De ervaring van T.Visser met een Ford C-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Kip Sky-line Special 44 TDB van 1260 kg geplaatst op 18-08-2008:
Caravan ligt prima achter trekauto. 5e versnelling meestal niet te gebruiken. Behalve bij wind in de rug. Het wegrijden vanuit stilstand vind ik te mager. De overzet verhouding van de 1e versnelling zou anders moeten. Als combinatie rijd voldoet de auto prima.
De ervaring van D. Kok met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Adria Altea 432 PH van 1025 kg geplaatst op 21-07-2008:
Ook wij ondervonden problemen met een C-Max TDCI (85 kr / 116 pk) van nog geen jaar oud. Zowel op de heenweg als op de terugweg naar Toscane kregen we meerdere keren een melding dat de motortemperatuur te hoog was (120 graden). In Italie is de auto 3 dagen onderzocht door een Ford garage, ze konden niets vinden en hebben voor de zekerheid toch maar de thermostaat vervangen. Op de terugweg door een Ford garage in Zwitserland nogmaals onderzocht. Ook zij konden niets vinden en dachten dat een sensor niet goed meer zou werken. Door Ford assistance werd voorgesteld gewoon te gaan rijden en de meldingen te negeren (!!), hetgeen ik ook gedaan heb. Ondertussen dit probleeem bij mijn Ford dealer in Nederland neergelegd maar tot op heden is er nog geen oplossing voor dit probleem.
De ervaring van vdHulst met een Ford C-Max 2.0 16v (146 pk/107, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Beyerland Sprinter 390 D van 1080 kg geplaatst op 05-07-2008:
met deze combinatie dit jaar in Frankrijk gereden. Goede ervaring, is stabiele combi. 4e versnelling bij 5 % helling net voldoende soms terug naar 3e. Verbuik 1 op 9,5.
De ervaring van andre met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Adria Altea 432 PH van 1141 kg geplaatst op 15-06-2008:
Mijn CMAX 1.8 TDCI is m.i. niet geschikt om deze caravan of een andere te trekken. De overbrengingsverhoudingen zijn optimaal voor zuinig rijden, niet voor caravanrijden. Zeker lage toerentallen zijn een groot probleem, dus filerijden tegen een helling is zeer moeilijk en frustrerend. De koppeling is al een paar maal oververhit. Het opgegeven vermogen en koppel zijn slechts piekwaarden ("overboost" heet dat bij Ford) en daar heb je niets aan met de caravan. Mijn vorige wagen VW TDI 1900, heeft 100Nm minder koppel maar deed het veel beter. Er is met de Ford ook een temperatuurprobleem dat maar niet opgelost raakt: metertje springt na een lange helling soms PLOTS naar 120°C... Bij méér gas geven zakt de temperatuur; bij gas loslaten stijgt ze weer. Na veel navraag en garage negeer ik het nu gewoon. Het motorvermogen wordt op dat moment echter wel automatisch begrensd, en de airco valt uit. Zeer frustrerende wagen om met de caravan te rijden dus. Nochtans zeer aangename en zuinige wagen om gewoon te rijden. Tja...
De ervaring van Rinie met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Burstner Flipper 390 van 1000 kg geplaatst op 04-06-2008:
Ben nu ruim vier jaar in bezit van een C-max 1.8 benzine en hebben in totaal 4 keer de route naar midden spanje met een burstner (390 holiday/fun) volbracht. Op de vlakke snelweg houd de auto zich heel keurig. gemiddeld 100 km in de cruisecontrol is zeer goed te doen. Bij flinke heuvels en glooiende bergen moet je wel eens terug naar de vierde of derde versnelling, en het toerental even tot ruim 4000 toeren opvoeren om een lekker snelheid te behouden. Echter uit stilstand tegen een vlinke heuvel op is inderdaad geen sterk punt van deze auto - caravan combinatie. Ook een maal op een bergweg (richting een camping) waarop wat lichte steenslag / grind op de weg lag resulteerde één maal tot een volledige stilstand. Kregen de combinatie toen (door de traction) met geen mogelijkheid omhoog. Dus caravan losgekopeld en handmatig gedraaid. Een nederlands VW busje met caravan overwon deze helling even later wel met een slakkegang en bijbehorende gepuf en gesteun.
Op deze paar kleine voorvalletjes na ervaren wij onze auto (c-max) als een prima alround caravan trekker.
De ervaring van J. Bots met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Kip Kompakt MK 37 EK van 855 kg geplaatst op 05-02-2008:
Deze auto is niet in staat de caravan te trekken. Tijdens onze reis door Frankrijk (2006) liep de motor herhaaldelijk warm. (Heet)
Diverse malen moesten wij stoppen met een hete motor.
(Er gaat een rood lampje branden en de auto gaat over op een noodprogramma. Dit houdt in, snel naar de vluchtstrook tot de motor voldoende afgekoeld is en dan weer een stukje rijden tot op de volgende of dezelfde helling hetzelfde gebeurt.)
Volgens een Forddealer onderweg was er niets aan de hand?
De buitentemperatuur was 32 graden en we hebbben van de ANWB vervangend vervoer gekregen om onze reis voort te zetten.
De ervaring van Knaapje met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92, Kw bouwperiode: mei 2007 - november 2010) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 16-11-2007:
Heb een C-max 2006 met 1.8 benzine en CVT autom. transmissie en een Caravelair Antares Luxe 400 van 2007. Max. trekgewicht van deze auto door de CVT is 1000 kg.
Combinatie gedraagt zich goed. Op de grote wegen goede inhaalmogelijkhden, trekt op de vlakke weg goed op tot zeker 110 echte km/h.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Ford C-Max.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Mr cooper met een Ford C-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Bailey Pegasus GT65 Rimini van 1472 kg geplaatst op 16-11-2007:
towed with my 2.0 auto diesel c max fantastic towing vehicle best I've had . Van very stable @ 50 to 60 and van behaves very well . Very impressed
De ervaring van Dave met een Ford C-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Sterling Europa 470 van 1330 kg geplaatst op 16-11-2007:
Ford C-Max 12 plate towing a 2007 model Sterling Europa 470. Have been towing this outfit for three years without any problems at all. Plenty of power and always feels stable. Rear tyre pressures are important to keep the outfit stable.
De ervaring van mark robotham met een Ford Grand C-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Sterling Eccles Sport 514 van 1330 kg geplaatst op 16-11-2007:
car tows very well. very smooth with plenty of power. Outfit feels very stable. Child seats in rear removed which gives acres of space. I can't find any fault with this match and am very pleased with it. It far exceeds my expectations.
De ervaring van mr e walters met een Ford C-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Swift Charisma 230 van 1280 kg geplaatst op 16-11-2007:
no problems with this outfit.goes prety well on motorways.my mate has a similar caravan and his 115 bhp citroen berlingo 1.6 diesel leaves me standing at roundabouts or junctions.mine is automatic but i do drive it in manual when towing.would go back to citroen but even the 7 seater picasso is too light for my small van only reason i changed to ford.
De ervaring van Kit met een Ford C-Max 1.6 TDCi (114 pk/84 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Elddis Xplore 304 van 1066 kg geplaatst op 16-11-2007:
Was unsure how tow car would perform with the caravan on the back but I am pleasantly surprised. Took it to the lakes from Northumberland and had no trouble at all on hills, motorways and with stability. Even got 35 mpg towing! Would decently reckomend this car for towing a small to medium van.
De ervaring van Terry Powell met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Ranger 460 van 1050 kg geplaatst op 16-11-2007:
My car a 1.8 TDCI 2007 Titanium is more than adequate and pulls our 1998 Ranger 460/2 with no trouble
De ervaring van Colin Anstey met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 16-11-2007:
My C max and Bailey Champagne seem to be the perfect match I have now been towing this combination for two years and have not had any problems in my very varied journeys (Derbyshire to Cornwall ) Motorways , Cornish lanes and hills are absoloutly no problems. returning appprox 30 M.P.G.Overtaking @ 50 M.P.H.(on dual carriageways and motorways )is a doddle.and would not hesitate in recommending C max 2.0 Litre for towing
De ervaring van Antonio Italia met een Ford C-Max 2.0 16v (146 pk/107 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Adria Altea Tay van 1153 kg geplaatst op 16-11-2007:
Confermo totalmente la vostra valutazione. Il treno risponde bene sia in stabilità, (non ho lo stabilizzatore sulla roulotte) che in assetto. La vettura risponde bene anche in 5° marcia. In montagna con un minimo di attenzione viaggia tranquilla anche su tornanti al 10/12%.
De ervaring van Chris Shelley met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Stellar van 1225 kg geplaatst op 16-11-2007:
I have a 2008 1.8Durotorq TDCI C Max towing a Lunar Stellar 1200kg loaded. The car overheats on hills and the clutch stinks if you have to slip it or when reversing the van. My previous 1.8 Focus seized up towing and Fords had to put a new engine in.
De ervaring van Paul Chatten met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Ariva van 980 kg geplaatst op 16-11-2007:
I tow a Lunar Ariva GTS with a 1.8 Ford C max TDCI (114bhp). It is a perfect match and performs really well. We recently returned from a winter rally in Spain completing over 2500 miles at 36mpg
De ervaring van kevin ryder met een Ford Grand C-Max 2.0 TDCi aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Avondale Argente 555-4S van 1400 kg geplaatst op 16-11-2007:
tows very good,up hill and down,i live in north yorkshire,it as just replaced a volvo v70 2.4d geartronic,
much quicker of the mark and just as stable,maybe slightly more so,i think the better aerodynamics and shorter rear overhang must help,very happy with my new choice,also surprisingly quieter and smoother than volvo and much more agile when solo.
De ervaring van Slarti1972 met een Ford C-Max 1.6 16v TDCi (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Avondale Dart 510-5 van 1180 kg geplaatst op 16-11-2007:
Rather impressed with the performance while towing with this car. Was initially a little concerned regarding the small engine for towing however now I have collected the van and brought it home I have to admit it tows very well. I was able to maintain the speed limit even uphill in 5th gear. A very good car to tow with... The van isn't bad either
De ervaring van Ian met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Eriba Touring Troll 550 GT van 1140 kg geplaatst op 16-11-2007:
Found the C-max copes well pulling the Eriba Troll when cruising on motorways, average around 27-28 MPG.
Slightly concerned with its ability on hills. When I encountered a particularly steep hill I was forced through the gears all the way down to first. Having said that it probably means that the car is well in need of a good service.
De ervaring van Ronty met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Senator Vermont van 1383 kg geplaatst op 16-11-2007:
I've towed with ford mondeo. and thought that was good.But the C Max is just as good.Very pleased with mine after 16 month's .
De ervaring van Paul met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Ace Jubilee Envoy van 1310 kg geplaatst op 16-11-2007:
I've towed my full loaded Jubilee Envoy to Spain with the CMax for the last three summers. It tows exceptionally well and returns around 30 mpg on a mixture of roads and I tend to keep off the tolls. 6th gear has only limited use when towing but it will sit all day at 60mph in 5th with only the steeper hills needing a change to 4th. The clutch is not easy to prevent from slipping (and smelling) when siting the van on awkward slopes but mine has survived nearly 70k miles with no problems.
Solo, the Ford is a nippy little runaround so makes a good all round choice. Its been reliable enough but build quality is not up to other makes though.
De ervaring van Christoff met een Ford C-Max 1.6 16v (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Ranger 470/4 van 1167 kg geplaatst op 16-11-2007:
My C-Max 1.6 and Baily Ranger 470/4 have now been on some great runs over the past 18 months. We towed the van from Hoddlesden, Lancs to Swanage last summer ( with 2 young children and all the bits that go with a family on a two week holiday).We were a little bit cramped in the car. I also had to hold my breath going up the bigger hills but I found if we all rocked backwards and forwards in our seats we eventually got to the top (a bit like a child on a swing trying to build up some momentum!!) Sereously, this has been our first caravan and we knew the C-Max would just about do the job and therefore I have no complaints about the cars' capabilities. We are due to swop the car this year and I am contemplaiting a Mondeo 2.0 TDI estate which should eat our Baily Ranger.
De ervaring van Patrick Elliott Cousins met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Pageant Champagne van 1407 kg geplaatst op 16-11-2007:
I have 1 2006,1.8durotorq HD TDCI,Ford Focus 'C' max, pulls the carvan like a dream. For a small car it is heavy performance is good
De ervaring van J Carlow met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1329 kg geplaatst op 16-11-2007:
C Max is a great tow car. At 87% it's a tad over the ideal with the Hobby, but driven at legal and sensible speeds you couldn't wish for better. Very powerful engine.
De ervaring van Tony met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Fleetwood Meridien 520-EB van 1350 kg geplaatst op 16-11-2007:
We have been towing a Fleetwood 520 EB for six months with a Ford C-Max 2.0 Tdci. It has been a very comfortable towing experience, cruises at 1800 revs with cruise control on in 6th gear (on the flat). I am very happy with the combination.
De ervaring van trevor jones met een Ford C-Max 2.0 16v aut. (146 pk/107 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Elddis Odyssey 524 van 1525 kg geplaatst op 16-11-2007:
no trouble at all towing with car goes like a dream gets 26 miles to a gallon of petrol which is very good for automatic
De ervaring van Adam Donald met een Ford C-Max 1.8 16v (125 pk/92 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Abbey Vogue 470 van 1290 kg geplaatst op 16-11-2007:
The Cmax tows exceptionally well, my previous towcars have all been diesel, whilst lacking the lugging power of the diesel i am very impressed. Drop into 4th gear and effortly cruise at 50/55 mph on a quite steep incline. Very stable at motorway speed even with a fairly strong crosswind. Against-- easily stalled when starting off on an incline, Overall for petrol very good, towing MPG. 28.
De ervaring van rob calderbank met een Ford C-Max 1.8 8v TDCi (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Caravan van 850 kg geplaatst op 16-11-2007:
Great car,good balance, great economy, I get 38mpg towing through Wales. One word of caution, switch off the traction control when you are towing. If you are required to stop on a good gradient, ie 16% you are in deep do do. the clutch is a bit lightweight anyway so a bit of slipping to get going really gets it stinking, but the worst thing is that if you spin either front wheel the traction control cuts in and cuts the power, which is fine if you are solo, but on a hill with a ton behind me I dont care if its wheels are spinning as long as we get going again. and cutting the torque to the drive isnt going to get you to the top of the hill.
De ervaring van dave met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Pageant Provence van 1405 kg geplaatst op 16-11-2007:
We've been towing a Bailey Ranger (1200kg MTPLM) fully loaded (over 3000miles) and have just upgraded to a Pageant Provence (1420kg MTPLM) which is loaded pretty close to it's max. The C-max 2.0tdci heaves it along as though it's not there. Steady and manouverable, plenty of acceleration and cruises well at 60mph in sixth gear at about 1700rpm (cruise control on). If we keep the speed to about 55 when towing then the fuel consumption is a very reasonable 28-30mpg. Solo we get 40mpg around the country lanes and about 50 on a motorway run.
And as Robin says it'll tow quite happily on tickover 5mph in first and 10mph in second
De ervaring van Robin met een Ford C-Max 2.0 16v TDCi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Adria Adora Plus 532 UP van 1425 kg geplaatst op 16-11-2007:
Combination works really well under normal conditions. Steady as a rock (Al-Ko tow ball stabiliser) at all sensible speeds. Bags of spare power for acceleration and will tow up a gentle slope at a tickover (got stuck in aftermath of an accident east of Oxford on M40....) Only downside is clutch is a bit lightweight so you have to be very careful especially manoeuvring on soggy grass! So far (4 months practise) very happy!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.