Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mazda Premacy

Sorteer op:


Mazda Premacy 1.8 met een Delta

De ervaring van Coppens P met een Mazda Premacy 1.8 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een Delta Euroliner 3900 FB van 1090 kg geplaatst op 17-08-2012:

Net terug vanaf lago magiore ( Italië)met de premacy van 2002 1.8 (3 personen en een hond in de auto) met achter de auto een delta caravan fb3900 van 2004 met een max gewicht van 1100 kg. is een redelijk goed gestroomlijnde caravan. het grootste stuk op de duitse autobaan kan in de 5e versnelling gereden worden zo rond de 2700 rpm (+/- 90 km/h). op de wat stijlere stukken moet naar de 4e en soms naar de 3e versnelling (rond Koblenz en Basel) geschakeld worden. als dit tijdig gedaan word is in alle gevallen is de snelheid van 90k/h haalbaar. verbruik is ong 1 op10 (normaal 1op 12,5). met een kogeldruk van zo'n 60 kg geen last van slingeringen alleen als een bestelbus met 130 voorbij komt zoeven , maar dat is normaal volgens mij. de koeling is dik in orde en het rumoer valt reuze mee ook in de 3e versn de berg op. al met al tevreden over de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 2.0 aut. met een Delta

De ervaring van schoenmaker met een Mazda Premacy 2.0 aut. (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Delta Summerliner 4700 EB van 1280 kg geplaatst op 07-03-2011:

gaat allemaal maar net.
bij geen wind en op de vlakke weg.
in de bergen behoorlijk veel moeite
verbruik is aanzienlijk hoger met caravan
schatting 1 op 7

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 1.8 met een Knaus

De ervaring van Bas met een Mazda Premacy 1.8 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een Knaus Sudwind 420 QD van 900 kg geplaatst op 17-12-2010:

De Premacy 1.8 uit 2003 voldoet voldoende met mijn Knaus Südwind met een maximum gewicht van 900kg. Moet wel veel in de 4e versnelling rijden en bij een redelijke helling of veel tegenwind zelfs in de 3e. Bij een snelheid boven de 90km/h is de 5e versnelling wel te gebruiken, maar zodra de weg wat gaat oplopen mis je wel trekkracht en zakt ie snel terug. Tijdig schakelen is cruciaal.Toeren moeten niet onder de 2600 rpm komen want dan doet ie helemaal niets meer. Nu 4 jaar mee op vakantie geweest naar Frankrijk en Oostenrijk. Brandstofverbruik loopt erg op, gemiddeld 1 op 7 á 8. waarbij ik normaal op 1 op 12 rijdt. Heb verder nog nooit problemen met de koeling gehad dus die is dik in orde.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 2.0 DiTD met een Kip

De ervaring van GvanKeulen met een Mazda Premacy 2.0 DiTD (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Kip Sky-Line 44 TDB Travel van 1210 kg geplaatst op 11-08-2010:

slechte trekkracht bij wegrijden op helling (in de 1e versnelling); net of hij niet genoeg power heeft; bij stop op P op flinke helling (% onbekend) niet mogelijk weg te rijden (mei 2010);soms terugschakelen naar 1e V bij omhoogrijden uit dal (Engeland, riviertje de Coln richting Cirenchester mei 2010)

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 2.0 DiTD met een Adria

De ervaring van Simon Coene met een Mazda Premacy 2.0 DiTD (101 pk/74, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een Adria Action 341 PH XL van 1000 kg geplaatst op 10-06-2008:

Het rijden met de Mazda Premacy 2.0 DITD en een Adria caravan 432 PX is een genoegen. De auto heeft voldoende power zowel op vlakke weg als op hellend terrein. Dit voorjaar hebben we een 6 weken durende reis gemaakt door rankrijk en Spanje en we hebben geen enkel probleem gehad. We hebben vooraf wel in de auto een zwaardere koelventilator laten inbouwen, omdat het rijden op stijgend terrein de koeling onvoldoende bleek.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 1.8 met een TEC

De ervaring van Peter Kramer met een Mazda Premacy 1.8 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een TEC Travel King 490 DB van 1300 kg geplaatst op 28-03-2008:

Ervaring met Mazda Premacy 1.8 uit 2004 liggen wat mij betreft boven het aangegeven rapport. Een aantal zaken zijn wel herkenbaar. In de auto met 4 personen en flink wat bagage zowel in de auto als in de caravan en met twee fietsen achterop is 4 jaar lang naar zuid Frankrijk geen enkel probleem geweest. Vorig jaar is op de terugweg bij weinig verkeer volgens de boordcomputer van de auto een gemiddelde snelheid van 85 km gehaald over 1300 km. Op de weg kan onder normale omstandigheden heel goed 95/110 km per uur als snelheid aangehouden worden. Toerental wel boven 2500 houden. In 5e versnelling rijden lukt boven 85/90 km dan wel. Wel regelmatig terug naar 4 bij wind en helling. Dit is echter geen bezwaar en het rijden is daar niet onplezieriger door. Eens met liever wat meer kogeldruk, dat werkt positief. Inhalen van vrachtwagen geeft geen probleem (wel terugschakelen). Alleen de Spaanse vrachtwagens die zelf wel 100 km rijden zijn natuurlijk wat anders. Hier kun je natuurlijk prima achter blijven. Met fietsen achterop is het wel noodzaak attent te blijven en bij bewegingen van de caravan (met slingerbeveiliging) tijdig wat te vertragen. Dit kom ik op 1300 km zo'n 3-4 x tegen. Op hellingen goed de toeren in de gaten houden, dus niet onder de 2500 en liever nog iets eerder terugschakelen. Goed doortrekken voor het doorschakelen is ook aan te bevelen. Rumoer en koeling zijn geen probleem. Deze ervaring opgedaan tijdens ruim 10.000 km rijden met deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 1.8 met een Beyerland

De ervaring van G.D.Koelman met een Mazda Premacy 1.8 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 1999 - 2005) en een Beyerland Sprinter 350 van 900 kg geplaatst op 07-01-2008:

Ervaring vanaf 2004
Prestaties:
Worden exact weergegeven, waarbij de opmerking dat gelukkig alleen in Nederland de 80 km/u grens wordt gehanteerd want in het buitenland kan de vijf veel gebruikt worden als het toerental maar niet onder de 2600 omw/min daalt.
Nog opgemerkt kan worden dat het inhalen van vrachtwagens (in het buitenland) ondanks het geringe vermogen (74 kW) een fluitje van een cent is.

Kogeldruk:
Maximale kogeldruk is 60 kg. Stabiliteit is bij 60 kg beter als bij 50 kg. Caravan hangt hierbij niet naar voren of naar achter. Het zwaartepunt van caravan en auto worden zo laag mogelijk gehouden. Zwaarste belading ligt achter de voorstoelen.

Gemak en Comfort:
Wordt door mij met drie sterren beloond omdat de laatste Mazda Premacy uitvoeringen vanaf 2004 voorzien zijn van geluidsisolatie waardoor het motorgeluid beduidend minder doordringt in het interieur.

Wat ik mis in uw opgave:
Het hoofdstuk brandstofverbruik. Brandstofprijzen worden deze dagen met hoofdletters geschreven. Dit aspect zou in het hoofdstuk prestaties eigenlijk niet mogen missen.
Een opgave van het gemiddelde brandstofverbruik op vlakke weg kan een belangrijke reden zijn om toch te kiezen voor een andere configuratie.
Mijn gemiddelde is 1 op 9

Laatste opmerking: Het motorkoelsysteem voldoet ruimschoots aan de eis

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 1.8 hp aut. met een HomeCar

De ervaring van richard met een Mazda Premacy 1.8 hp aut. (114 pk/84, Kw bouwperiode: 1999 - 2001) en een HomeCar Racer 43 Fantasy van 1185 kg geplaatst op 09-06-2007:

vorig jaar (2006) naar tjechie geweest 920km 2 volwassenen + 2kinderen 11 en 14 jaar +homecar 430 family trophy ,auto premacy voldeed volgens verwachting niet de snelste maar als je de auto op 3000 toeren houd is er niks mis, op vlakke stukken in de 5 is goed te doenechter bij hellingen op tijd terug schakelen is mijn ervaring. heb nu en chip laten plaatsen welk 20nm meer geeft en de auto meer trekkracht geeft ga het deze zomer uitproberen,weer naar tjechie (lipno meer).en het verbruik viel mij ook mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda Premacy 1.8 hp aut. met een HomeCar

De ervaring van H.J.Severens met een Mazda Premacy 1.8 hp aut. (114 pk/84, Kw bouwperiode: 1999 - 2001) en een HomeCar Racer 45 UD Trophy van 1230 kg geplaatst op 20-12-2006:

WE hebben voor het eerts dit jaar de Home Car racer 45 trophy achter de Mazda Premacy gehad.Inderdaad is dit te zwaar maar we hebben de stokken van de voortent in de auto gelegd.Toen we naar onze bestemming gingen viel het niet meee de motor bleef maar toeren maken en verbruikte veel benzine . we gaan met deze combinatie nooit naar het buitenland en blijven dicht bij huis ( rond de 150 km ) zodoende nemen we als naar huis beginnen te gaan ( we staan 3 maanden op een plek ) al vele spullen mee naar huis .Dat gaat prima zo!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mazda Premacy.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Mazda Premacy 2.0 met een Abbey

De ervaring van hector met een Mazda Premacy 2.0 (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Abbey GTS Vogue 215 van 1319 kg geplaatst op 20-12-2006:

this the car that will pull my caravan with ease motorway no problem tows in straight line behind tow car ono problem with passing hgv;s


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Donatie

Genuanceerd advies

RDW auto

Gastenboek

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker