Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mercedes-Benz GLE

Sorteer op:


Mercedes-Benz GLE 350de met een Adria

De ervaring van ulrik van roye met een Mercedes-Benz GLE 350de (320 pk/235, Kw bouwperiode: 2020 - heden) en een Adria Alpina 663 HT van 1879 kg geplaatst op 06-03-2022:

Vorige week deze combinatie voor het eerst kunnen uittesten:
Zeer stabiele combinatie . Bij het inhalen van een vrachtwagen voel je soms een zeer licht zuigend gevoel , voor de rest met een rustig en controleerbare combinatie gereden.
Qua kracht heeft de auto zeker niets te kort, deze heeft over zelfs (auto met luchtvering ,daardoor mag hij ook 3500kg trekken)
Op vlak van verbruik viel het wel wat tegen: op een afstand van 565km aan een adaptieve cruise control snelheid lag het verbruik aan 100km/u op 13,2l/100km en 1 lading elektriciteit, de laatste km's zelfs nog overgeschakeld op full elektrisch rijden . De batterij laadt genoeg bij om deze afstand niet zonder elektrische hulp te vallen .

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz GLE 350d met een Adria

De ervaring van P. met een Mercedes-Benz GLE 350d (258 pk/190, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Adria Astella Glam Edition 663 HT van 1963 kg geplaatst op 27-02-2021:

Trekauto: ML 350CDI 4matic amg 2015 (technisch identiek aan GLE 350d, stond niet op de site), met ook offroad pakket, low gearing en in hoogte verstelbare luchtvering.

Adria Astella Glam 663HT met oa dakairco, mover met accu, leveling syteem, dubbele set gasflessen en vaatwasser als vaste uitrusting, alsmede badkamer achterin, Emma matrassen ipv originele matrassen, zelf gemaakt tussenstuk en een volledig uitgeruste keuken voorin met veel zware spullen; kogeldruk 120kg bij dan dus een 'leeggewicht' van 1925kg (effectief 1800kg aan de kogel). Staat op een enkele as en is 8,84m lang. Meestal is deze beladen tot zo'n 2150-2200kg, de auto heeft dan een dakkoffer met voortent en nog zware dingen als een koelkast in de achterbak.

Hiervoor had ik een E-klasse 6-cilinder diesel wagon, maar daar loopt deze caravan mee weg, hoe zwaar je de auto ook laadt en de caravan zo leeg mogelijk met alles op de as enz. om de verhoudingen goed te krijgen. Niet in het minst omdat met een lage kogeldruk de caravan gaat slingeren en bij een hoge de combinatie doorzakt, omdat de luchtvering het niet aan kan, met als gevolg continue slijtage van de caravanremmen door het inlopen. En als je onvermijdelijk wordt ingehaald door een vrachtwagen, ga je nadenken over je overlijdensrisicoverzekering.

Dus toen toch maar deze SUV gekocht, ondanks dat die E als solo auto veel beter reed en de E naar mijn vrouw gedaan.

Wat een verademing. Heerlijke combinatie met bovengenoemde caravan, je merkt bijna niet dat er nog een caravan achter hangt, meekomen met het verkeer en wegkomen bij het verkeerslicht allemaal geen probleem. Op de snelweg gaat tot 120km/h nog prima. We gaan met deze combi ook zonder problemen 800m omhoog bij 30-35% helling (treingewicht ca. 4500kg), waarbij low gearing doorgaans niet eens echt nodig is maar ik vaak wel doe om de versnellingsbak te sparen. Kies vooral ook voor een achteruitrijcamera; achteruit rijden is kinderlijk eenvoudig ook met caravan, de auto laat zich heel prettig bedienen en reageert ook heuvelop achteruit heel vlot met al laag in de toeren veel koppel. Door het offroad pakket koelt hij de motor en de automaat ook extra goed (600W ventilatoren); heb je dit niet, dan beter wel in laten bouwen.

Als je veel in de bergen rijdt moet je wel rekening houden met veel slijtage van de remmen van de caravan. De eerste keer dat we er mee reden en per ongeluk in Oostenrijk de bergpassen in gingen i.p.v. over de snelweg (navigatie stond verkeerd ingesteld, auto week ervoor gekocht) hebben de remmen van de caravan het zwaar te verduren gehad. Achteraf in NL bleek dat ze nog maar 30% functioneerden en ook de oploopdemper kapot was; terug redenerend is dit gebeurd toen we nog 2400km te gaan hadden, waaronder nog 300km door de bergen. De remmen van de auto zijn dus ook uitstekend te noemen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker