De ervaring van familie Moolenaar met een Opel Corsa 1.0 Turbo (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2019) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 05-08-2017:
Wij zijn net terug van een vakantie naar de Vogezen. De meeste reviews op deze site gaan over een 115pk versie, wij hebben dus de 90pk versie. Dit ging erg goed. De combinatie voelt erg stabiel. Boven de 100km/u is een lichte zuigwerking waarneembaar bij het inhalen van vrachtwagens. We hebben bijna de hele weg 100km/u (104km/u op de teller bij 2500 toeren; het maximale koppel van 174nm is beschikbaar tussen 1700 en 3000 toeren) in de 5e versnelling gereden. Ook lichte hellingen gaan goed in de 5e versnelling. In de Ardennen moest ik terug naar de 3e versnelling en 90 km/u.
Onze caravan is een Adria Unica 390 DS. Deze caravan komt niet voor in de lijst op deze site; hij weegt leeg 690 kg en vol beladen maximaal 1000kg en is 210cm breed. Wij zijn een gezin met 2 bijna volwassen kinderen.
Het verbruik heb ik niet bijgehouden, maar de actieradius is ongeveer 380 km tussen 2 tankstations, en het verbruik in de Ardennen en de Vogezen was hoger dan de eerste etappe in Nederland en Belgie.
De ervaring van Gerrie met een Opel Corsa 1.0 Turbo (116 pk/85, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2019) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 18-05-2017:
We zitten nu met onze nieuwe caravan een caravelair antares style 390 en getrokken door een corsa 115 pk aan de moezel. Ik was best wel gespannen hoe het zou gaan , mede door de revieuw op deze site. Maar wat is die corsa sterk, hij heet geen enkele moete om de caravan te trekken. Pas na Koblenz 2 x naar 4 gemoeten en anders de gehele weg in 5 op de cc kunnen rijden. De caravan ligt ook heel stabiel achter de auto wat het rijden erg ontspannend maakt
Enig min punt kan je het verbruik noemen met rond de 1 op 9. In mijn beleving een top combi.
De ervaring van G.C. Verheij met een Opel Corsa 1.0 Turbo (116 pk/85, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1163 kg geplaatst op 02-03-2017:
Rijervaring met een nieuwe Opel Corsa E 115Pk en daarachter onze Hobby 400 SF van 2013 van 1200Kg. (Gewogen als totaal, en links en rechts apart) met kogeldruk van 65Kg (ook met 70Kg uitgeprobeerd)
De geplande vakantie, zoals al jaren, naar zuid Frankrijk kon niet doorgaan omdat de Opel Corsa een erg vreemd stuurgedrag vertoonde wat resulteerde in een zwalkende combinatie.
De dealer (regio Utrecht) kon geen afwijking vinden. (of wilde geen afwijking vinden)
Extern onderzoek toonde aan dat er wel degelijk een probleem was, maar dat kon niet volledig worden opgelost.
Gevolg: Corsa met 7000km op de teller ingeruild voor een ander merk trekauto.
Voor diegene die overweegt een Corsa E te kopen als caravantrekker, ga eerst met de auto-caravancombinatie rijden VOOR de aankoop van de Corsa!!
De ervaring van Gerrie met een Opel Corsa 1.0 Turbo (116 pk/85, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2019) en een Eriba Touring Puck 120 van 700 kg geplaatst op 24-09-2016:
Net terug van een vakantie in Oostenrijk (Bludenz) met de corsa voor onze puck. De corsa speelt ermee en eigenlijk de gehele weg in de zesde versnelling kunnen rijden op de cc met ruim 100 op de tom tom. Je moet wel oppassen dat je niet te hard gaat want je merkt de caravan amper. De corsa mag 1200 kg. trekken en kan ook veel mee aan dan de puck. Over de gehele vakantie gemiddeld verbruik van 1 op ruim 14. In totaal 3500 klm gereden. Heen en terug met de caravan en de rest daar. Met de caravan ligt het gemiddelde verbruik rond 1 op 12. We kijken al weer uit na onze volgende tocht.
De ervaring van E. A.Lucassen met een Opel Corsa 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eriba Touring Puck 230 van 790 kg geplaatst op 16-04-2013:
zomer 2013 rondreis Spanje fijne auto kan tegen bergen op trekken in de juiste versnelling, overal gereden nog geen probleem gehad met trekken maar ja een Eriba touring 1988 met 750 kg beladen gewicht is gestroomlijnd en je rij er zo 120 km mee, dan is het brandstof gebruik wel 1 op 10 gem, 1 op 13/ 14 bij 80 km /uur, kan er wel veel mee in 5 versn. rijden , rijdt zeer stabiel op elke weg
De ervaring van Almo van Roijen met een Opel Corsa 1.2 (80 pk/59, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 700 kg geplaatst op 08-10-2012:
Wederom met dezelfde combinatie naar Lago Mergozzo in augustus 2012. Weersomstandigheden waren iets minder. Meer wind en regen. Tevens meer file rijden in de bergen.
Ook deze keer verliep alles, mede omdat we licht beladen waren, naar tevredenheid en konden we goed met verkeer meekomen. Het verbruik lag wederom net onder de 1 op 11.
Bij steilere hellingen wel de motor in de hogere toeren houden. (3.000-4.000) In de 3de versnelling hou je een snelheid van ongeveer 65km/u over bij 4.000 toeren.
Al met al goed te doen en redelijk comfortabel.
De ervaring van Van Roijen met een Opel Corsa 1.2 (80 pk/59, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 700 kg geplaatst op 25-08-2011:
Augustus 2011 naar Lago Mergozzo in Italië via Zwitserland op ca 1.055km. Alles is beter verlopen dan verwacht. Ook de 5de was op grote delen van het traject bruikbaar, zelfs bij een licht stijgingspercentage.
Verbuik:
gemiddeld ca 1 op 11
3de 1 op 6 of zuiniger
4de 1 op 8 of zuiniger
5de 1 op 10 of zuiniger
Maximaal stijgingspercentage onderweg ca 6%.
Weer was gunstig. Heen in 3 dgn en terug in 2 dgn.
Over het algemeen lag het toerental tussen de 2.500 en de 3.100. Bij uitzondering op steilere delen in de 3de tot 4.000.
Van nul tot 80 km/u op de teller gaat redelijk vlot.
Onze conclusie is dat je licht beladen (leeg 617kg beladen onder de 700kg) goed meekomt in het verkeer.
De ervaring van M.C. van Eersel met een Opel Corsa 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Dethleffs Tourist light 440 van 900 kg geplaatst op 26-06-2011:
Zomer 2010 naar de Jura geweest, best wel wat colletjes en passen gereden, gaat best goed. Op tijd schakelen en in acht nemen dat je met een lichtere auto rijd. Verbruik normaal: gemiddeld 1:17, met caravan: 1:10 kon veel in 5e versnelling.
De ervaring van F. Broekhof met een Opel Corsa 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Dethleffs Tourist light 420 van 1025 kg geplaatst op 01-10-2008:
Deze zomer naar spanje geweest met Opel corsa nw model 2007 /1.4 (90pk) en caravan Dethleffs Family T420 leeg gew.730kg ,max1000kg.ging bijzonder goed ook bij luik moest 2x terug naar 2 de versnelling, rijd prettig! kon best veel in 5 rijden doch meeste in 4.
De ervaring van J.IJzelenberg met een Opel Corsa 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eriba Touring Triton 410 GT van 1000 kg geplaatst op 14-06-2007:
De corsa 1,4 16 v rijd zeer prettig met de Eriba er achter reageer goed met versnellen.dus een goede trekauto
De ervaring van john met een Opel Corsa 1.2 (80 pk/59, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 24-12-2006:
goed te doen tot 100km/per uur is vol gas erop
dan niets meer over.1x frankrijk geweest en 1x oosterijk. wel erg opletten met inhaalen
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Opel Corsa.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Corsic-ar07 met een Opel Corsa 1.2 (80 pk/59 Kw, bouwperiode: 2004-2006) en een Caravan van 400 kg geplaatst op 24-12-2006:
My Corsa 1.2 copes well with my 450kg caravan on the back. I have towed the same caravan with a 1 litre Corsa aswell, which also coped, however performance in the 1litre was not as good as with the 1.2.
It (1.2) can struggle on hills, but once on a reasonably flat surface or slight gradient, it can easily sit at 55-60mph if required. I have not towed on a motorway yet so cannot comment on that. I have however towed to remote areas in Scotland, and I was satisfied with the performance.
The Corsa offers a reasonable tow car for small, lightweight caravans such as those in the Freedom range.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.