De ervaring van Bas Leeuwerke met een Opel Meriva 1.4 turbo aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2013 - 2017) en een Eriba Feeling 442 van 1285 kg geplaatst op 12-07-2022:
We zijn dit jaar met onze Eriba Feeling 442 en de Opel Meriva 1.4 Turbo via Luxemburg, de Vogezen en de Ardèche naar de Languedoc gereden.
Hierbij hebben wij tolwegen vermeden en dagelijks zo'n 250 tot 350 kilometer afgelegd.
Lekker relaxed.
Google Maps leidde ons door de meest mooie gebieden - met auto en caravan - die ik niet genomen had, als ik het van te voren had geweten.
Maar achteraf niet had willen missen. Erg mooi.
De Meriva trok de Eriba (die best wel fors aan het gewicht is) uitstekend.
Op vlakke stukken in automaat (6) en soms handmatig terug naar 5.
Op hellingen en bergwegen altijd handmatig naar 5 of 4.
Ik probeerde de Meriva tussen de 2.500 en 3.000 te houden - en dan trok hij prima.
Nooit een moment gehad dit ik dacht ..... oeps dat gaat niet.
Totaal 3.800 kilometer afgelegd en een gemiddeld verbruik van 1: 10,5.
Gelet op de wegen die wij hebben genomen valt mij dat niet tegen.
Met dank aan caravantrekker - het uitgebreide advies gaf mij goede input over hoe te rijden en te letten op toerentallen en remmen (bergafwaarts).
De ervaring van Wim de de Jongh met een Opel Meriva 1.4 turbo (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een HomeCar van 915 kg geplaatst op 06-07-2020:
de opel trekt de caravan goed,met de juiste belading en op de rechte weg geen enkel probleem,juiste snelheid 90km,100 zou ook nog goed gaan,maar ga hier geen risico mee lopen
helling op rijden gaat wat moelijker,vanuit stil staande situatie,en dan op trekken,veel gas geven!!
stabiliteit is heel erg goed.
caravan spiegels,van obelink,zeer goed!!
brandstof verbruik is wel veel meer,ongeveer 350-400 km met een tank
De ervaring van Bas Leeuwerke met een Opel Meriva 1.4 turbo aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2013 - 2017) en een Caravelair Antares Style 450 van 1200 kg geplaatst op 24-10-2019:
Voordat ik deze auto kocht heb ik mij terdege inlezen op deze site. Ook het uitgebreide rapport gedownload en goed bestudeert. En alles wat wordt beweert is helemaal waar.
Alle complimenten voor de bouwer van de site !!!
De Meriva trekt uitstekend, zowel op de vlakke weg als in de bergen. Ik hield het eigenlijk niet voor mogelijk maar mijn ervaringen met de 1.400 cc 140 pk automaat icm de Caravelair zijn uitstekend.
Ik heb in juni 2019 zo'n 4.000 km gereden. via de Harz, Beieren en Oostenrijk naar het Gardameer in Italië. De hele weg bleef de temperatuur keurig op 90 graden en had de Meriva geen problemen met heuvels en bergen. Ook wegrijden uit stilstand op een 15% deed de Meriva fluitend. Terug via de Fernpas in Oostenrijk was ook uitstekend te doen. Al met al ben ik zeer tevreden over deze combinatie.
Vaak reed ik op de automaat, maar in wat heuvel- of bergachtig gebied ging ik over op handmatig schakelen om hem wat op toeren te houden.
Om precies te zijn 4.019 km gereden met een verbruik van 1:9,4.
Solo is het verbruik 1:14,5.
De ervaring van Henk Havinga met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 21-05-2019:
Onze auto is 10 jaar oud en heeft 200.000 op de klok. Hij bevalt ons prima, ook als caravantrekker, maar we moesten erg aan het motorkarakter wennen. Het is een 4-klepper zonder turbo en dat betekent veel toeren om vermogen te krijgen. Veel toeren betekent natuurlijk ook meer brandstof! We rijden tussen de 80 en 85 km/h en daarbij is het verbruik zo 1:8, dus dubbel zo hoog als solo. En blijkt dat een normale score voor een benzineauto te zijn. Omdat de wielen van de auto "op de hoeken zitten" (wij rijden principieel zonder "trekhaak-vernieler" omdat dit m.i. schijnveiligheid is) is de combinatie zéér stabiel. Natuurlijk is de auto zwaar (voortent in de auto) en de caravan nooit helemaal maximaal beladen - zo'n 950 kilo. Hiervoor hadden we een stationwagon - met veel meer oversteek - en dus met een onrustiger rijgedrag. De automaat (computerautomaat met motortjes op de koppeling en versnellingsbak) wordt uitgeschakeld en uiteindelijk in de "4" gezet. Dan knort het in het vooronder met zo'n 3000 toeren vlot en zonder problemen over de meeste autosnelwegen. Maar ook als het steil wordt komen we gemakkelijk omhoog tot zo'n 20%, maar dan wel in z'n "1" en een loeiende motor...
De ervaring van johan met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Knaus Azur 400 van 1200 kg geplaatst op 17-07-2017:
Zeer tevreden over onze combi. De caravan is een Knaus Sudwind uit 1996 max 1200kg. Opvallend was het verschil in kogeldruk van 65 of 75-80 kg. Bij dit laatste reed de combi stabieler. verbruik solo 1 op 14, met caravan 1 op 9 - 10.
Alles in de 5e versnelling gereden, de 6 reed minder prettig.
Kortom erg tevreden en verrast met deze combinatie, mijn vrouw gaf aan dat dit de 1e auto sinds tijden was dat ze weer eens een kruiswoord puzzeltje in de auto kon maken!
Geen deinen of korte stoten tijdens rijden dus!
De ervaring van c. bult met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1265 kg geplaatst op 25-05-2017:
Rij al 10 jaar met Meriva,s altijd met plezier en gaat goed zonder problemen.
De ervaring van Piet Perry met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Burstner Premio 450 TS van 1135 kg geplaatst op 21-07-2015:
In een eerder review reed ik met een Meriva 1.4 turbo (2010) waarbij ik maximaal 1200 kg mocht trekken met een Home Car 4.3.
Inmiddels een nieuwe Meriva 1.4 Turbo 2014 aangeschaft met een Burstner Premio 450TS Caravan.
Wat schetst mijn verbazing over de Meriva, plotseling mag ik 100kg meer trekken met dezelfde auto. I.p.v. 1200 nu naar 1300kg. Mijn ervaringen zijn ge-wel-dig. Overigens is de Meriva 1.4 Turbo in 2014 uitgeroepen tot MPV caravantrekker van het jaar !!
Met deze combinatie naar Sicilië geweest, 6.500 km gereden. De combinatie auto-caravan is weer-ga-loos. Het verbruik kwam op ongeveer 1:10 uit. Veelal in de 5e versnelling kunnen rijden. Wat betreft de caravanspiegels voor de Meriva kan volstaan worden met de meest goedkoper spiegels die er bestaan. Zelf heb ik (al jaaaren)de Obelink spiegels van 6,50 per stuk. U leest het goed € 6.50 per stuk. Maar nu komt het. Het plaatsen van de spiegels. Dat gaf voor mij in eerste instantie problemen hoe deze te bevestigen. Telkens gleden de bevestigingbanden van de spiegels van mijn vaste auto spiegels. Wat te doen? Welnu, breng de bevestigingsbanden kruislinks aan op de autospiegels en.... HET WERKT !!
GOED EN GOEDKOOP.
De ervaring van Havinga met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 06-01-2015:
Tsja, wat moeten we ervan zeggen? De auto rijdt heel fijn, maar de motor valt ons een beetje tegen als we met de Caravelair Antares Luxe 390 onderweg zijn. Op papier méér dan genoeg vermogen, maar dan moet ie wel loeien... Hiervoor hadden we een Skoda met 30% minder vermogen, maar die motor leverde het maximum koppel reeds bij 2500 rpm, waardoor het allemaal wat rustiger liep. Het weggedrag van de OPEL met Caravelair is zéér goed, zo zakt de achterkant van de auto niet veel in, waardoor je geen problemen hebt met drempels e.d.. De extra PK's, gekoppeld aan het hoge gewicht kosten brandstof: rijden we solo ruim 600km per tank, met de caravan ligt dat zo rond de 300km...
In Nederland kun je op eenvoudige wijze uitvogelen waarom je beter in de "4" kunt rijden: In het vlakke rijdt de combinatie - in de "A-stand" - nog net in de "5", maar zelfs bij ieder viaduct zal er teruggeschakeld worden. Daarom rijden we met de caravan "handgeschakeld" in de "4" en bij "vals-plat naar beneden" in de "5", altijd met een snelheid van 85 km/h. Gelukkig maakt de motor bij die snelheid in de 4e versnelling niet zoveel lawaai...
De ervaring van J.klieijer met een Opel Meriva 1.4 turbo aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: augustus 2012 - 2017) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 1000 kg geplaatst op 06-10-2014:
Mijn ervaring met deze combinatie zijn uitstekend .Wij zijn dit jaar naar Oosterijk Slowakije Kroatië Italië Oosterijk geweest naar volle tevredenheid heeft onze combinatie het prima gedaan We hebben wel extra schokbreker onder de caravan laten zetten Het verbruik van de meriva was (niet gemeten) 1:10
De ervaring van J.klieijer met een Opel Meriva 1.4 turbo aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: augustus 2012 - 2017) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 1000 kg geplaatst op 06-10-2014:
Mijn ervaring met deze combinatie zijn uitstekend .Wij zijn dit jaar naar Oosterijk Slowakije Kroatië Italië Oosterijk geweest naar volle tevredenheid heeft onze combinatie het prima gedaan We hebben wel extra schokbreker onder de caravan laten zetten Het verbruik van de meriva was (niet gemeten) 1:10
De ervaring van PdH met een Opel Meriva 1.4 turbo (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 02-08-2014:
Ik ben deze zomer met een opel meriva 1.4 turbo, 120 pk met een caravalair bamba 395 luxe, beladen 1000 kg, naar oostenrijk en kroatie geweest. Op de auto had ik tevens een dakkoffer geplaatst. Ik rij meestal iets boven de 90 (tomtom dat is tegen de 100 op de teller van de meriva). De combinatie lag stabiel op de weg en kon goed meekomen met de rest van het verkeer. De hellingen waren goed te doen. Op de snelwegen kun je de stijgende vrachtwagens goed voorbijrijden. Wegen met percentages tot 10 procent waren geen probleem. Bij een weg met een percentage van 12 procent waar we toevallig tegenop reden moest de auto goed zijn best doen en er echt teruggeschakeld worden naar de 2de versnelling maar ook dat is goed gelukt. Je merkt dat de meeste trekkracht hoger in de versnellingen zit (bij een hoger toerenpercentage). Wat mij betreft een prima combinatie !
De ervaring van Mike K. met een Opel Meriva 1.4 turbo (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Sprite Alpine Sport 370 EK van 1100 kg geplaatst op 28-07-2014:
In mei 2014 hebben we de Eriba Triton 410 GT ingeruild voor een nieuwe Sprite Alpine Sport 370 EK. Het gecontroleerde aflevergewicht is 940 kg. Hoewel volgens het kenteken de caravan beladen mag worden tot 1350 kg hebben we ons beperkt tot 1100 kg. Op het kenteken van de Opel staat een beperking tot 1050 kg, maar zonder technisch iets aan het onderstel te hebben gewijzigd mag de 2014 versie 1200 c.q. 1300 kg trekken. Wetende dat de turbomotor van de 6 versnellingversie technisch identiek is aan de 5 versnelling heb ik het motorvermogen laten aanpassen tot 145 pk en 235 Nm om onderin meer vermogen te hebben in de 5e versnelling. Dit heeft geresulteerd in een uitstekende combinatie gedurende de afgelopen 6 weken naar Zweden en Noorwegen. Op de autoweg werden vrachtauto,s moeiteloos ingehaald. Ook in de hoogste bergtrajekten in Noorwegen Lom naar Olden was geen enkel probleem met hellingen. Meestal kon in de haarspeldbochten de 2e versnelling nog goed gebruikt worden. Slechts bij te lage snelheid diende kort naar de 1e terug gegaan te worden. In totaal werd 4900 km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 9.4 km per liter inclusief de bergtochten. Dit is uiteraard meer dan we met de Eriba Triton 410 GT (11.3 km) gewend waren, maar is wel verklaarbaar. Het weggedrag van de combinatie is iets minder bokkig op drempels etc. dan met de Eriba. Daar zal het grotere gewicht en het veerkarakter van de Sprite wel debet aan zijn. Mogelijk werkt ook de Alko koppeling hieraan mee die niet op de Eriba zat. Het confort van de Sprite is duidelijk beter dan de Eriba, maar de afwerking in details veel minder. De wijze waarop de bedrading in de kastjes is aangebracht is vrij slordig. Ook zijn de kussens van de zitbank eigenlijk te diep om met je rug tegen de rugleuning te komen ondanks mijn lange benen. Toch is het een prettige combinatie en wij hopen bij een volgende auto toch wat meer gebruik te maken van het grote laadvermogen van de Sprite. Op het kenteken kun je er zelf voor kiezen welk laadvermogen vermeld wordt tot 1350 kg. De as is standaard met dit draagvermogen af fabriek uitgerust.
De ervaring van Decoster Gilbert met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Sterckeman Starlett 330 Compact van 900 kg geplaatst op 08-07-2014:
We hebben de Opel Eaysytronic in 2009 gekocht. Niet als trekauto omdat onze (vorige) caravan vast in het zuiden van Frankrijk stond. Omdat ik vanaf dit jaar met pensioen ben, hebben we een kleinere (lichtere) caravan gekocht met de bedoeling om wat meer rond te trekken in Europa. Dus dit jaar voor de eerste keer met caravan naar het zuiden van Frankrijk. Dat was een tegenvaller wat betreft trekkracht. Uit een diagnose ter plaatse bleek echter dat de bobijn deels was doorgebrand waardoor de motor ca. 1/3 van zijn normale trekkracht verloren had. Bovendien had ik de hele weg (1.200 km) volautomatisch gereden. De garage die de herstelling deed, overigens perfect, snel en aan een normale prijs, raadde mij aan om handgeschakeld en zonder cruise control te rijden met de caravan achter de auto. Tot onze verbazing en grote tevredenheid deed de Meriva het nu wel goed! We konden nu vlot "met de grote jongens" mee.
Conclusie: met dit type versnellingsbak (gerobotiseerde 5-versnellingsbak) best handgeschakeld rijden indien een caravan getrokken wordt.
mvg, Gilbert Decoster
De ervaring van Decoster Gilbert met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Sterckeman Starlett 330 Compact van 900 kg geplaatst op 08-07-2014:
We hebben de Opel Eaysytronic in 2009 gekocht. Niet als trekauto omdat onze (vorige) caravan vast in het zuiden van Frankrijk stond. Omdat ik vanaf dit jaar met pensioen ben, hebben we een kleinere (lichtere) caravan gekocht met de bedoeling om wat meer rond te trekken in Europa. Dus dit jaar voor de eerste keer met caravan naar het zuiden van Frankrijk. Dat was een tegenvaller wat betreft trekkracht. Uit een diagnose ter plaatse bleek echter dat de bobijn deels was doorgebrand waardoor de motor ca. 1/3 van zijn normale trekkracht verloren had. Bovendien had ik de hele weg (1.200 km) volautomatisch gereden. De garage die de herstelling deed, overigens perfect, snel en aan een normale prijs, raadde mij aan om handgeschakeld en zonder cruise control te rijden met de caravan achter de auto. Tot onze verbazing en grote tevredenheid deed de Meriva het nu wel goed! We konden nu vlot "met de grote jongens" mee.
Conclusie: met dit type versnellingsbak (gerobotiseerde 5-versnellingsbak) best handgeschakeld rijden indien een caravan getrokken wordt.
mvg, Gilbert Decoster
De ervaring van Piet Perry met een Opel Meriva 1.4 turbo aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2013 - 2017) en een Burstner Premio 490 TK van 1220 kg geplaatst op 19-06-2014:
Inmiddels aan mijn 2e Meriva Turbo 140PK toe. Een geweldige caravantrekker, ook in heuvelachtig en bergachtig terrein. Het verbruik is gem. 1 : 9/10. Maar is wel afhankelijk van het rijgedrag. Als het enigszins kan rijd ik altijd in de 6e versnelling. En ook in die 6e versnelling is op de lange trajecten met gemak 100 - 110 km/u mogelijk. Officieel te hard, weet ik, maar toch. De combinatie is zeer stabiel te noemen.
Wat ik overigens nog niet wist toen ik mijn 2e Meriva kocht, was het feit dat deze auto door de ANWB is uitgeroepen tot beste MPV caravantrekker voor 2014.
Achteraf bezien bleek mijn keuze voor deze auto de juiste te zijn. Maar had uiteraard ook te maken dat mijn 1e Meriva een 1.8 van 2007, ook een goede caravantrekker was.
PAS OP: de Meriva's vanaf bouwjaar 2010 worden standaard uitgerust met een 'thuiskomertje'. Als caravanner ben ik daar geen voorstander van.
Ik moet er niet aan denken een lekke band te krijgen, bijvoorbeeld rechtsachter. Dan wissel je je band voor een thuiskomertje, waar je max. 80 mee mag rijden en...die band is kleiner en dat met 1200/1300 kg achter de auto!! Beding bij de koop altijd een volwaardig reservewiel, die past n.l.gewoon in de Meriva kofferbak. Denk aan veiligheid.
Overigens heeft de Meriva 1.4 turbo van 2014 sinds dit jaar een trekgewicht van 1300kg.De voorgaande versies hadden een trekgewicht van 1200kg.
De ervaring van pieter met een Opel Meriva 1.6 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 900 kg geplaatst op 07-11-2013:
Ik heb de meriva nu 2 jaar in bezit. We zijn er één keer mee naar Luxemburg geweest. Ging op zich prima, maar net achter Luik bij Verviers toch veel keer naar z'n twee .En dat met een gestroomlijnd caravan van 1000kg viel mij niet helemaal mee. Vlakke weg in nl. zonder tegenwind in z'n vijf, anders toch al weer snel naar z'n vier.
Ook een keer naar zuid Frankrijk geweest ,in de buurt van Frejus. Ook dit ging prima, maar met een klim en wat tegenwind snel naar z'n drie.
Op een helling vanuit stilstand weg komen vergt toch wel wat ervaring, aangezien de koppeling vrij schielijk aangrijpt. Lukt overigens wel.
Al met al een redelijke auto met niet te zware caravan.
Grootste nadeel van de auto is de zeer grote !!! dode hoek door de zij stijltjes. Verder stabiele combinatie, en praktische auto. Verbruik 1 : 9 dus dat is netjes.
De ervaring van Leo Schreuders met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Swift Challenger 480 SE van 1025 kg geplaatst op 28-10-2013:
We zijn met twee personen voor het eerst met de Meriva 1.4 140 pk (bouwjaar 2013) met de caravan op vakantie geweest. Wel alleen in Nederland gebleven maar ruim 600 km gereden.
Na de vorige auto (Citroen C4) die deze caravan redelijk aankon (Zwitserland, Spanje, Franktijk) is deze Meriva een echte krachtpatser. Wegrijden en accelereren is geen probleem. We hadden wel veel te kampen met behoorlijke tegenwind en gebruikten daarom de 5e versnelling meer dan de 6e. Het toerental blijft dan ook laag zodat van herrie geen sprake is.
Sommige stukjes konden we in de 6e versnelling hetgeen ook goed te doen was.
De wegligging is prima, onrustige bewegingen van de caravan zijn slechts in geringe mate voelbaar.
In de bergen zal ik een andere keer ervaring moeten opdoen, maar gezien de berekeningen op deze site zal dit geen probleem opleveren.
V.w.b. het verbruik moet ik een kanttekening maken, hetgeen ook van toepassing is op berichten van andere gebruikers op deze site: de snelheidsmeter van de Meriva heeft een afwijking van 7% positief. Dat betekent dat het verbruik dat de auto op de verbruiksmeter aangeeft in werkelijkheid 7% hoger is.Het werkelijke verbruik van onze Meriva met caravan over 600 km lag op 1 (liter) op 9.4 (km). De snelheid waarmee wij reden was ongeveer 100 km/u op de snelheidsmeter (werkelijke snelheid dus 93 km).
Al met al is deze Meriva voor de caravan een aanbeveling waard.
De ervaring van van Rooij met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Burstner Premio 435 TS van 1040 kg geplaatst op 08-10-2013:
Ben al tweemaal naarKroatie geweest.
De eerste keer meteen Chato carat 390TZD
De tweede keer met dusterpremio 435 ts en met twee
volwassen en twee kinderen van 15 jaar ging prima
De ervaring van Ger Wetzels met een Opel Meriva 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: augustus 2004 - april 2010) en een HomeCar Racer 43 TMF van 975 kg geplaatst op 26-01-2013:
In nederland nog geen probleem ondervonden. Geen topprestaties maar kan toch makkelijk mee met het verkeer.Prestatie van de combinatie gemiddeld 90 km en 3100t/pm / 4e gang. Gewicht van de caravan beladen is1050kg. Op de trekhaak een gewicht van 75 kg. Zware gewicht in auto geplaatst. De auto mag wettelijk met deze motor maar 1000 kg trekken. Het is voor mijn gevoel een stabiele en veilige combinatie, maar verwacht geen topprestaties wat betreft acceleratie.
De ervaring van JN v Immerseel met een Opel Meriva 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: augustus 2004 - april 2010) en een Beyerland Sprinter 350 van 950 kg geplaatst op 07-09-2012:
Net een caravan gekocht heel licht leeg 570 kg max beladen 900 kg. Breng hem naar huis kan met pijn en moeite 100 km/uur halen. Caravan was niet beladen en ook geen passagiers mee in de auto. Bij viaduct zak snelheid tot 85/80 km/uur. Durf er niet mee naar Frankrijk ga op zoek naar Zafira met min 140 PK trekkracht geremd 1200 kg.
De ervaring van Mike K met een Opel Meriva 1.4 turbo (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Eriba Touring Triton 410 van 1000 kg geplaatst op 31-08-2012:
Na vele jaren de Eriba Triton 410 GT getrokken te hebben met een Citroen Xsara Picasso 1.6 16v werd de overstap gemaakt naar de Meriva B met 120 pk Turbo motor. Na een korte inrijperiode vertrokken naar Zweden/ Noorwegen op 2e Pinksterdag bij een kmstand van 2700 km. Kruissnelheid in Duitsland 95 km (echt) leverde direkt al een indicatie op van een gunstig verbruik van ruim 11km op 1 liter. Het inhalen van langzaam verkeer en helling op verliep uitstekend. Ook geen enkele last van instabiliteit door vrachtwagens bij het inhalen. Vrijwel alle hellingen konden in de 5e versnelling gereden worden mits het toerental niet onder de 2000 t/m kwam. In de bergen van midden Zweden naar Noorwegen voldeed de motor ook uitstekend evenals lokaal op korte steile hellingen op de Lofoten en Senja. Bij een kmstand van 6800 had ik zelfs een verbruik van ruim 13 km op een liter wat wel goed uitkwam bij een literprijs van € 2.19 op een van de Noorse eilanden. Op de terugweg in Duitsland heb ik hem even voluit belast en gaf de Tom Tom een top aan van 118 km (Opel teller bijna 130 km) op[ de vlakke weg wat ik overigens nooit zal rijden, maar hij gaf zoveel reserve dat deze motor voor de Eriba ruim voldoende is. Na 6795 km bleek het verbruik 608 liter te zijn met een gemiddelde van ruim 1 op 11.1. Mijn grootste bezwaar kwam ik achter op de Zweedse Inlandwegen achter waar de Opel Meriva uiterst nukkig reageerde op het ongelijke wegdek waar knikken in zaten in de lengterichting die de stugge vering niet konden verwerken zonder losse spullen in de auto even te laten "zweven" alvorens terug te stuiteren op de vloer. Toch was de snelheid maar 70 km/u op een rechte weg. Als het wegdek mooi glad is kan er stevig mee door de bochten gereden worden en volgt de caravan ook heel goed wat een zeker gevoel geeft.
De ervaring van Ronald Viergever met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een LMC Munsterland 440 van 1177 kg geplaatst op 05-08-2012:
Ik heb nu ruim 2 jaar mijn Opel Meriva 1.8 bouwjaar 2010 en een LMC Musica 430d van 976 kg (staat helaas niet in de lijst) van 2009. Prima combinatie. Geen problemen naar Italië, Oostenrijk en Zwitserland geweest door de bergen en over passen gegaan. Mag 1300 trekken en caravan beladen tot 1200. Beladen meestal tot 1100, meeste in de auto.
De ervaring van Olga Y. Kat met een Opel Meriva 1.4 turbo (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Beyerland Sprinter 440 DB Sport van 1025 kg geplaatst op 21-07-2012:
Mijn partner en ik zijn voor het eerst met de caravan achter onze Opel Meriva 1.4 Turbo naar Frankrijk geweest. De autoverkoper had ons gegarandeerd dat de auto onze caravan met een leeggewicht van ca 770 kg. makkelijk zou kunnen trekken. Wij waren een beetje huiverig voor het resultaat, want we hadden daarvoor een zeer goede trekker: de Kia Carens 2.0. Het bleek echter dat de Opel Meriva de caravan inderdaad zeer goed kon trekken. Bij Luik en andere steile stukken beschikte hij zelfs over zoveel power dat we andere combinaties makkelijk voorbij konden gaan. Deze combinatie bleek ook behoorlijk stabiel als wij door bijv. een vrachtwagen werden ingehaald. Het brandstofverbruik dat normaliter ongeveer 1 : 14/15 is, lag echter wel een stukje hoger, nl. 1 : 9/10. Wij zien de volgende vakantie met vertrouwen tegemoet !
De ervaring van Jan van Munster met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een HomeCar Racer 45 UHF van 1210 kg geplaatst op 07-07-2012:
Intussen 7 jaar met de Meriva rondgereden samen met een Homecar van 1300 kg. Nooit problemen gehad. We zijn tot diep in Kroatie en zuid Frankrijk geweest. De bergpassen worden gemeden. Je mag van deze combinatie geen wonderen verwachten. Op de snelweg in de 4e versnelling is het gemiddeld verbruik 1:8.
De ervaring van Rien met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een HomeCar Racer 43 Fantasy van 1185 kg geplaatst op 12-06-2012:
Ben in zwitserland geweest en ben erg tevreden over deze combinatie. In de bergen geen enkel probleem en de meriva heeft meer dan voldoende vermogen. De homecar ligt er lekker rustig achter en dat rijd prettig.
De ervaring van Jeroen met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: april 2003 - april 2010) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 01-06-2012:
Afgelopen weekend naar Limburg geweest.
Voor de eerste keer met deze 1.7CDTI.
Vanaf 90 km/h trek de auto goed door.
Op de terugweg na Maasticht in z'n 5e versnelling gezet tot thuis 95 - 100km/h aangehouden.
Verbruik 1 op 10km.
Deze zomer met deze combinatie naar zuid Frankrijk gereden over parijs - Toulouse.
Ook nu weer groot deel van de route in de 5e versnelling kunnen rijden. Soms terug naar z'n 4e versnelling. Enkel keertje naar 3e versnelling terug. De combinatie is heel stabiel met een rijsnelheid van 105 km/h.
Verbruik 1op10. Verbruik zal waarschijnlijk gunstiger kunnen wanneer ik meer terug schakel naar 4e versnelling & heuveltop dan iets terug ga in snelheid naar +/- 95km/h.
Wel is het zaak om de cruiscontrol eerst uit te schakelen voor terug schakelen. Anders loeit de motor nogal na door de turbo druk
Je gaat inderdaad al gauw te snel rijden.
Tijdens het optrekken even door trekken tot 3500omw/min. dan valt de combinatie niet te veel terug in snelheid bij overschakelen.
Vorige auto was 'n Meriva 1.6. Deze trek beduidend beter onze caravan.
De ervaring van van de bunt met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1175 kg geplaatst op 28-12-2011:
Zijn met een Adria 3,60 naar de Dolomieten geweest ,de Meriva heeft iedere bult zonder problemen genomen.Wat erg prettig is , is het axelereren bij het passeren ,
Voor ons is het een prima auto .Het gebruik mag van mij wel wat minder
De ervaring van Paul Soetens met een Opel Meriva 1.6 (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1300 kg geplaatst op 01-10-2011:
We zijn agelopen zomer met onze homecar 45 van 1300kg naar Tsjechië geweest, zo'n 1000 km v/a Den Haag. Ik had de caravan tot 1200 kg beladen dus had geen overgewicht. Gezien je niet harder mag dan 90 km/u heb ik de hele weg gereden in de 4e versnelling met 3000 rpm, geen enkel probleem! Met 120 km/u maak je ook 3000 rpm. Het brandstofverbruik is altijd hoger met caravan of aanhangwagen maar het viel wel mee eigenlijk. Gezien de dakkoffer op de auto was deze goed beladen plus 4 passagiers waardoor de caravan erg stabiel achter de auto hing.
Mvg,
Paul Soetens
De ervaring van Marc Spaans met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een TEC Travel King 440 van 1160 kg geplaatst op 22-08-2011:
Na jaren de caravan, een TEC Siena 430 met een totaal gewicht van 1200 kg, getrokken te hebben met een VW Passat 1.8 de overstap gemaakt naar de Opel Meriva 1.4 turbo. Direct na de aflevering in mei zijn wij met de auto zonder caravan Milaan op en neer gereden. Tijdens die rit bleek het al een fijne auto te zijn voor de lange afstanden. Rijdt comfortabel, weinig geluid van de motor en het gebruik 1:14. Natuurlijk hoopten wij ook op goede trekresultaten als de caravan aan de haak wordt geslagen. De prestaties zijn zeer goed te noemen. Wegrijden uit stilstand al dan niet op een helling gaat als vanzelf. Alle versnellingen zijn heel goed te gebruiken. Op de rechte stukken is de 6e versnelling inclusief cruise control super relaxed rijden. Hellingen in de Ardennen, Vogezen en het eerste deel van de Alpen zijn totaal geen probleem. Om de Gotthard te mijden kozen wij voor de San Bernardino. Ook hier geen enkel probleem met de bochten en helling percentages. Met deze auto durven wij gerust de Gotthardpas te nemen, maar dat doen we de volgende keer.
Wat opvalt is de stabiele wegligging van de combinatie. Door de korte afstand tussen de achteras van de auto en de koppeling van de caravan is de stabiliteit zeer gunstig en is het achteruitrijden met de caravan makkelijker. Het verbruik met de caravan vonden wij zeer acceptabel. 1:9 bijna 1:10. Met de Passat waren wij een hoger verbruik en mindere prestaties gewend.
Kortom wij zijn zeer tevreden met de Meriva, een aanrader als trekauto voor aanhangers tot 1200 kg.
De ervaring van Jeroen met een Opel Meriva 1.6 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 19-08-2011:
Dit jaar voor eerst met caravan naar Millau gereden over A75.
Op vlakke stukken 105km/h in 5e versnelling gereden.
Het viel mij niet tegen maar je hebt weinig reserve. vooral na Clermont-Ferrand veel moeten schakelen om snelheid er in te houden.
Versnellingsbak heeft lange overbrengingsverhoudingen.
Dus 4e versnelling is goed bruikbaar. 5e versnelling is alleen te gebruiken heuvel af & vlakke stukken.
Wel stabiele combinatie met kogeldruk van +/- 65 kg. & weinig belading auto.
Ik heb ondertussen een Meriva 1.7 CDTI (2007) aangeschaft.
We gaan dit jaar via Toulouse naar Argeles sur Mer.
Ik ben benieuwd of de 5e versnelling nu beter bruikbaar is.
De ervaring van Harrie Zuidema met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Burstner Averso 390 TS van 1120 kg geplaatst op 10-08-2011:
Met een Opel meriva 1.4 Turbo (140pk) en een Burstner Artstep 4.20 (geladen 1100kg) naar zuid Frankrijk gereden. Prestaties waren bijzonder goed te noemen, diverse hellingen nam hij met gemak en het meerendeel van de route in de 5e versnellinmg kunnen rijden op cruise control. Hiervoor een Opel astra 19 tdi gereden, maar de Opel meriva is een goede vervanger gebleken. Zowel met een caravan aan de haak alsmede de soloprestaties. Het gebruik lag rond 1:10. Hij zou volgens mij best nog wel iets meer kunnen trekken dan de nu aangegeven 1200 kg.
De ervaring van Piet Perry met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een HomeCar Racer 43 DF Trophy van 1200 kg geplaatst op 30-06-2011:
Met een Meriva 1.4 Turbo (140pk) + Home Car 4.3 naar Italie en Oostenrijk geweest. Totaal gereden afstand 4200km. Verbruik met caravan: 1:10.
Prestatie van de Meriva was voorbeeldig ook bij hellingen. In de 4e versnelling waren praktisch alle hellingen te nemen. Zelfs de Brenner gaf geen enkel probleem. Ook in het Oostenrijkse diverse 'bulten' genomen zonder problemen. Op de vlakke weg bleek ik plotseling 130 km p/uur te rijden zonder dat in de gaten te hebben. Daar schrok ik van, niet wetende dat deze Meriva dat met gemak aankon. Het overgrote deel van de 4200km heb ik kunnen rijden in de 5e en 6e versnelling.
Een uitstekende auto waar ik nog jaren plezier van hoop te hebben als caravantrekker.
De ervaring van peter met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Knaus Sport 420 QD van 1300 kg geplaatst op 13-06-2011:
zeer tevreden op deze probeervakantie met Meriva turbo 140 pk en Knaus 420 QD afstand was te kort(60km) om reel benzineverbruik te geven maar wel over de zeelandbrug geweest en echt optrekken
dus op naar de Frankrijk vakantie zal in aug. meer weten
dus nu terug van 4 weken vakantie in Frankrijk Vaucluse echt een beest die combinatie loopt als een trein hoge topsnelheid en nog onder controle 115 km op snelweg echt over om vrachtwagens in te halen wel een hoger benzine verbruik als solo 1 op 9 als je op topsnelheid blijft rijden en heb hiervoor ook 2 Meriva's gehad maar die hadden maar 105 pk motoren maar toen was de caravan ook lichter deze nieuwe combinatie is echt een aanrader
helaas mag de Meriva maar 1200 kg trekken heeft echt meer vermogen om te trekken maar zal wel aan de constructie liggen heeft wel een toegestane kogeldruk van 100 kg zowel auto als caravan ik heb gereden met een kogeldruk van 90 kg
heb sinds april 2016 een nieuwe meriva en deze mag dus echt 1300 kg trekken wat ik toen al zei moet makkelijk meer kunnen trekken is dus ook zo gewoon andere berekening werd mij verteld in garage motor is dezelfde
jammer is de laatste worden niet meer gemaakt(Noot vd redactie: toegestane kogeldruk van de Meriva is 75 kg vlgs. Opel)
De ervaring van Ben met een Opel Meriva 1.4 turbo (140 pk/103, Kw bouwperiode: april 2010 - 2017) en een Beyerland Sprinter 390 D van 980 kg geplaatst op 14-05-2011:
Met vier volwassenen, kofferbak vol en caravan naar de Elzas gereden via Links Rheinische Autobahn. Is prima bevallen. Auto trekt de combinatie uitstekend. Rijden in 6e versnelling kan, maar ik heb voorkeur voor de 5e versnelling. Toerental bij 90 echte km per uur is dan 2600, motor reageert dan nog steeds heel alert (hellingen en inhalen). Is minder in zijn 6. Gemiddeld verbruik heen en terug was 1 op 9. Verbruik solo is 1 op 13,5 gemiddeld. Verrassend was het snel optrekken vanuit stilstand. Was nodig op korte invoegstrook. Perfect! Alsof er geen caravan achter hangt.
De ervaring van Guido Kappetein met een Opel Meriva 1.6 aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Eriba Touring Troll 555 GT van 1145 kg geplaatst op 03-03-2011:
Dit is onze eerste caravan. We zijn er mee naar Zweden geweest. ik kan ovaral goed met het verkeer meekomen. Opletten in Zweden met de snelheids controles! Op lange hellingen moest ik met de hand schakelen.Di jaar naar Oostenrijk.
De ervaring van Cor Wiegers met een Opel Meriva 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Beyerland Vitesse 450 FB van 1280 kg geplaatst op 26-12-2009:
Met deze combinatie 1 maal de Ardennen in Belgie in gewwest en eenmaal naar Zuid Frankrijk (Argeles sur Mer) heen via Luik-Nancy-naar Vesoul. Vesoul-Pont du Gard. Pont du Gard-Argeles sur Mer. Terug via de A75 viaduct Millau enz. Laatste ging wel erg moeizaam door steile klimmen. Was gewend Hyundai Lantra Wagon 2.0 liter. Rijden met caravan gaat overegens prima.
De ervaring van a.j.steenbakker met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Fendt Bianco 390 FH van 1220 kg geplaatst op 12-11-2009:
met een opel meriva 1.8 easytronic van 2007
is met een fenth bianco 390 gewicht 965 kg in heuvelachtig gebied niet te rijden .om op 700 km welgeteld om 75 km per uur te halen in de schakelstand,en een verbruik van 1op 5 trek nooit met deze auto als je geen ervaren rijder bent.fijne auto maar 2 kratten boodschappen is te veel.alle andere verhaken zijn in mijn ogen verzinsels dit van een gediplmeerd HTS
monteur.
De ervaring van Odink met een Opel Meriva 1.6 (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een HomeCar Racer 43 Fantasy van 1185 kg geplaatst op 03-03-2009:
Het trekken van MERIVA1.6 16V met een home car eureca van 1100 kg is me niet tegen gevallen In de 5de op vlakke weg gaat maar houdt niet over. Door duitsland en Oostenrijk gereden. Wel veel schakelen en op tijd Het verbruik steeg wel aanmerkelijk Gem 1 op 8 in de bergen
De ervaring van Wes Moraal met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: april 2003 - april 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1241 kg geplaatst op 09-05-2008:
Wij trekken een Hobby 440SF. Zonder moeite.
Stabiele combinatie. Oppassen je gaat op de vlakke weg erg gauw te snel rijden. Trekt op hellingen goed.
De ervaring van J.J. Sneek met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Elddis Avante Club 362 van 1100 kg geplaatst op 18-04-2008:
Laatste 3 jaar elk jaar grote trektocht, o.a. Oost-Europa en zuid Frankrijk, toegangen naar campings vaak zeer steil.Caravan Elldis "Shadowline " 810 kg/ 300 kg.
Perfect gegaan, geen enkele klacht.
De ervaring van johan de weerd met een Opel Meriva 1.3 CDTi (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2006 - april 2010) en een Beyerland Sprinter 390 D van 900 kg geplaatst op 09-04-2008:
Wij zijn vorig jaar, gezin van 5 personen, met een meriva 1.3cdti en een byerland sprinter, max belading van 1000 kg , naar zuid frankrijk geweest, zonder enig probleem trekt de auto de caravan de hellingen op, het gaat niet hard maar de auto heeft ruim voldoende kracht om dit aan te kunnen.
De ervaring van Chris Smits met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Dethleffs Camper 470 V van 1300 kg geplaatst op 31-03-2008:
We hebben een Dethleffs 470 V van 1300 kg,en zijn al twee keer naar Oostenrijk geweest met de Meriva (Easytronic 1.8) er voor, is een prima trekauto.
De ervaring van hans met een Opel Meriva 1.6 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Caravelair Ambiance style 400 van 1000 kg geplaatst op 20-12-2007:
mijn conclusie is dat er goed mee is te rijden op de snelweg in de 5de versnelling, maar je moet wel rekening houden dat je min. 2800 toeren hebt, houdt in ongeveer 100 km. Dit jaar naar Spanje gereden via Foix in frankrijk door de pyreneen in de bergen had ik geen last wel veel in 3 en 4 gereden, daar tegen wel veel gezien.
De ervaring van Toine van den Bogaert met een Opel Meriva 1.3 CDTi (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2006 - april 2010) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 970 kg geplaatst op 07-12-2007:
Was dit jaar met mijn nieuwe auto + caravan naar Italie geweest. Bij een camping in de bergen bij Bologna vertelde de eigenaar, toen ik boven was, dat de helling 20 tot 22% was. Ik heb veel geschakeld vooral in de haarspeldbochten. hier en daar ging ik terug naar de eerste versnelling. De eigenaar vertelde ook dat hij div. combinaties naar boven moest trekken om dat het veel chauffeurs niet lukte.
De ervaring van Rien Peeren met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Eriba Touring Troll 530 GT van 1080 kg geplaatst op 31-10-2007:
Ben in de Harz geweest en heb daar prima gereden. Wel is het verbruik met caravan 1 op 13 ook in de Harz dus. Ik rij single 1 op 18. In z,n 5 rijdt hij prima tot aan Hannover. Daarna moest ik vaak terug schakelen naar 4.
Groet,
RP
De ervaring van GéJé met een Opel Meriva 1.6 (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2007 - april 2010) en een Chateau Calista 430 TZF van 1080 kg geplaatst op 04-09-2007:
Het trekken door mijn Meriva 1.6 16v van mijn Chateau Calista 390 TZF is me niet tegen gevallen. Deze zomer (2007) ben ik via N-wegen en D-wegen door Frankrijk getrokken richting Drôme. Ik moest wat vaker schakelen dan ik gewend was, maar het was niet storend. Over het algemeen reed ik 85-90 km/u. De 5e versnelling kun je bij deze snelheid niet gebruiken.Het verbruik kwam uit op 10.2 l/100km. Hellingen van 10-13% ging moeiteloos. Wegrijden op nat gras op een camping gaf geen problemen. Kortom een voldoende voor deze Opel.
De ervaring van Rien Peeren met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Eriba Touring Troll 530 GT van 1100 kg geplaatst op 21-05-2007:
Met mijn Troll 530 GT is de Meriva een fijn samenstel.
Ben nog niet in de bergen geweest maar in Nederland laat hij me prettig rijden. verbruik ± 1 op 13. Deze zomer gaan we naar de Harz. Dan meer.......
De ervaring van Karim Batens met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: april 2003 - april 2010) en een Adria Altea 461 van 1100 kg geplaatst op 15-05-2007:
Vorig jaar voor het eerst met de caravan en de Meriva naar de provence geweest (alpen) deze wagen gedraagde zich voorbeeldig, in de bergen voldoende trekkracht en natuurlijk comfortabel.
De ervaring van Erik Wieleman met een Opel Meriva 1.8 aut. (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Adria Altea 390 PS van 1000 kg geplaatst op 10-04-2007:
We hebben een Euroland 390 maar die staat niet in het lijstje daarom maar een vergelijkbare caravan gekozen.
Prima ervaring met Meriva. Met Easytronic kan je eenvoudig handmatig schakelen en dat is zeer praktisch in de bergen. Trekkracht onderin is matig maar als je wat toeren maakt komen de PK's wel vrij zodat je vlot de bergen door kunt. De koppeling van de Easytronic werkt prima als er een flink gewicht achter hangt.
De ervaring van P.Fahner met een Opel Meriva 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Delta Aero 3200 van 700 kg geplaatst op 02-01-2007:
Combinatie rijdt uitstekend.Benzine verbruik een beetje hoog,maar dat schijnt bij veel benzine auto's te zijn.
De ervaring van van maarsseveen met een Opel Meriva 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2003 - 2004) en een Trigano Rubis 420 van 1030 kg geplaatst op 29-11-2006:
Mij is gebleken dat deze combinatie ondanks een goede gewichtsopbouw al bij 100km neigingen tot slingeren vertoont. De stabifix stabilisator onderdrukt dit wel. Echter de staartgevoeligheid van deze caravan die te lang is voor de gebruikte techniek gewbied extra voorzichtigheid.
De ervaring van A.Droogendijk met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74, Kw bouwperiode: april 2003 - april 2010) en een Adria Action 341 PH van 1000 kg geplaatst op 19-11-2006:
Deze zomer zijn we voor het eerst met deze caravan en deze auto op vakantie geweest naar Tsjechie. Op de Duitse autbaan konden we prima meekomen.
Op de caravan zit geen stabilisator toch bleef deze netjes de auto volgen ook bij een wat hogere snelheid (95). In Tsjechie hadden we geen enkele moeite met hellingen van 12%. We reden samen met vrienden die een vergelijkbare caravan hadden achter een Opel Zafira 1.6 16V. Zij konden ons in de heuvels niet volgen.
Het verbruik liep terug tot ca 1 op 14.
Het prima weggedrag komt volgens mij door het vrij hoge gewicht van de auto, en de pittige diesel motor (101pk)
De ervaring van René Meeuwessen met een Opel Meriva 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2004 - april 2010) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1147 kg geplaatst op 02-11-2006:
Combinatie rijdt heerlijk ontspannen en ligt goed op de weg. Al 3 jaar naar Zuid Frankrijk gereden evenals Luxemburg. Rijdt prima zowel op de autobaan als in bergachtig terrein.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Opel Meriva.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Goagainben met een Opel Meriva 1.7 CDTi aut. (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2010-2014) en een Caravan van 1150 kg geplaatst op 02-11-2006:
Although the car looks a little on the small side it is an mpv.So as you can see it is quite heavy and stable with a punchy engine for a 1.7 diesel auto and a pleasure to tow with.
De ervaring van P Webster met een Opel Meriva 1.7 CDTi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2010-2014) en een Coachman Amara 380/2 van 1205 kg geplaatst op 02-11-2006:
Delighted with this as a new tow vehicle. My van is within towing limit of 1200kg when loaded. Car happy to tow in 5th and often in 6th. More gear work than my previous 1.9tdi Vectra but was expected. Love the hight driving postition, No power or stability issues with this vehicle and economical to use. Rear door opening and slide in seat heights are very good for older or those with back issues.
De ervaring van botelho.antunes@sapo.pt met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 02-11-2006:
a good towing vehicle, even with full load (car and caravan).
In the highway it is easy to drive at ~100km/h.
The user's manual states that the speed limit is 80 km/h with a caravan, but this is a bit short for the 5th gear.
De ervaring van les slater met een Opel Meriva 1.7 CDTI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2003-2010) en een Elddis Avante 362 van 1100 kg geplaatst op 02-11-2006:
a good towing vehicle even with full passenger load and full caravan load. Towing in wales no problem. Uses 5th gear a lot and close to 40mpg when towing.
tried a petrol 1.6 prior to this no comparison. will not return to petrol.dinas hills produced no problems only down to 2nd gear on the sharp 90% bend.
De ervaring van Paul met een Opel Meriva 1.6 (87 pk/64 Kw, bouwperiode: 2003-2004) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 02-11-2006:
Fairly lively performance, we are towing a 1992 Lunar Meteorite s, as a novice to towing the car handles the van well, 1 notice the gradients on the motorway, and on occasions have to move down to 4th to maintain speed, on the motor slip way just gave it s little extra rev to be on the safe side but no problems, as i s a novice to towing i just found i had to use the gearbox more than normal driving to maintain speeds, the van felt comfortable to tow we have a hitch stabilser attached. looking forward to our next outing
De ervaring van Paul Green met een Opel Meriva 1.6 (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2003-2004) en een Elddis Avante 362 van 1221 kg geplaatst op 02-11-2006:
The meriva pulls ok but you soon know how much lack of power you have going up hills even a mild gradient will start to slow down.
Even so it pulls on a 26mpg so not to bad
But have sadley to say in the verge of changing car for a 2.0 dcti focus cmax as its basically the same size car but has a towing limit of 1500kg.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.