De ervaring van Marco B met een Renault Master 2.5 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2006 - 2018) en een Hobby De Luxe 420 KB van 1200 kg geplaatst op 20-08-2011:
Sinds vorig jaar (2010) zijn wij in het bezit van onze eerste caravan, een Hobby de Luxe 420 uit 1996. Deze hangt achter een Renault Master 2.8 Dti 115 pK uit 1998 (deze auto stond niet in de lijst met beschikbare modellen).
Met deze combinatie hebben we snelweg, N-weg en bergroutes gereden in onder andere Frankrijk.
De caravan is even hoog als de auto (H2). Hierdoor is - op het optrekken en remmen na - niet te merken dat er een caravan achter de auto hangt. De auto is MET caravan minder zijwindgevoelig. De zuigende werking bij het inhalen van vrachtverkeer is wel sterker maar niet storend.
Het rijden over het algemeen gaat vlot. Op de franse (vlakke) snelwegen hou ik een netto snelheid (navigatie) van 112 km/hr max aan, ik rij dan 120 km/hr op de teller. De combinatie is dan zeer goed in balans. Bergop gaat ook prima. Op tijd terugschakelen naar 4 en heel soms naar 3, waarbij ik het toerental op minimaal 2000 toeren hou. De turbo draait dan ook.
Mijn auto heeft overigens 5 versnelling en geen 6.
De volgende bus wordt de 150 Pk versie, automaat. Als we deze hebben zal ik weer een ervaring schrijven.
De ervaring van stout met een Renault Master 2.5 dCi [QuickShift] (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2006 - 2018) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 24-12-2007:
Geen enkele moeite om de zware hobby te trekken.Combinatie rijdt heerlijk zonder problemen.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.