Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Saab 900

Sorteer op:


Saab 900 S 2.3i met een Eriba

De ervaring van Nijhof met een Saab 900 S 2.3i (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 1993 - februari 1998) en een Eriba Touring Pan van 750 kg geplaatst op 02-11-2014:

loopt er zeer mooi achter , maar de trekkracht valt me tegen in vergelijk met een veel lichter dieseltje.
heb het gevoel dat een 70 pk turbo diesel er beter mee omgaar als een 150 pk benz. motor

Bekijk berekening

Wijzigen


Saab 900i met een Biod

De ervaring van Menno met een Saab 900i (118 pk/87, Kw bouwperiode: september 1984 - oktober 1986) en een Biod Nomade Menno van 1400 kg geplaatst op 27-08-2012:

Een trekauto van 27 jaar oud en met maar 140.000 km op de teller. Nog nooit belangrijke onderdelen vervangen of gerepareerd dus nog helemaal origineel. Deze SAAB mag 1500 kg trekken dus waarom niet op stap met 1400 kg? De gewichtsverhouding is 98%! Bedenk daarbij dat de SAAB een korte wielbasis heeft en wel een lange achteroversteek en je hebt een rampzalig scenario met slechts 1 ster voor stabiliteit.

De BIOD is niet helemaal een doorsnee caravan en ligt achter diverse trekauto's als een blok op de weg en is alleen met ingeschakelde Stabifix stabilisator te rijden. Achter de SAAB merk je duidelijk dat er een caravan achter hangt. Prestaties zijn van 25 jaar terug..... Normaal rijdt ik eigenlijk altijd met 4 of 5 sterren combinaties en dan is 3 sterren toch behelpen. Het gaat best maar net iets minder snel en het kost wat meer moeite. Vroeger heb ik heel wat afgetrokken met een (andere) Saab 900 en dat gevoel van toen kwam weer boven..... Passerende auto's/busjes zijn weer voelbaar en inhalen en accelereren bij 85 km/u is een onderneming. Toch gaat het! Zelfs bij 115 echte kilometers per uur ligt de Biod nog als een blok achter de auto. Wat er zou gebeuren bij een heftige stuurcorrectie.....ik moet er niet aandenken. Dat kan wel zelfs bij die snelheden met bijvoorbeeld mijn Volkswagen California er voor. Een lichte stijging bij een viaduct of bij Terlet vraagt om direct terugschakelen. Dat is dan ook te merken aan het oplopen van de temperatuur. Van toeren houdt de motor niet (meer?).

Als je niet beter weet is het best een goede combinatie maar weet je wel beter zou ik dat niet zeggen. Wellicht is het voor velen die de caravan maar een enkele keer per jaar aankoppelen allemaal prima te doen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Saab 900 S 2.3i met een Dethleffs

De ervaring van winters met een Saab 900 S 2.3i (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 1993 - februari 1998) en een Dethleffs Tourist light 470 van 1090 kg geplaatst op 19-08-2009:

combinatie op vlakke is goed. echter in bergen bij stilstaan fileverkeer geen goede cominatie.
Koppeling heeft dan te veel te lijden.met als gevolg rokende koppelingsplaten

Bekijk berekening

Wijzigen


Saab 900 2.0 Turbo met een Chateau

De ervaring van W. Burger met een Saab 900 2.0 Turbo (185 pk/136, Kw bouwperiode: januari 1994 - februari 1998) en een Chateau Calista 490 fhu van 1400 kg geplaatst op 04-11-2006:

Wij rijden sinds 2000 met een Saab 900 SE Coupé-2,0T in combinatie met een Chateau Calista 495 CT (max. toelaatbaar gewicht 1400kg) Wij rijden met deze combinatie ongeveer 6500 km per jaar zowel zomer als- wintervakantie. Mijn ervaring tav het benzineverbruik is om meer op de turbodruk dan op de toeren te letten en snel naar een lagerere versnelling te schakelen. Met deze rijstijl kom ik op een verbruik 14,5 liter op 100 km. Op de autowegen rijd ik niet harder dan 115 km per uur en op provinciale wegen niet harder dan 90/100km. Wij hebben vrij veel in de bergen gereden en ik ben zeer tevreden over de prestaties van deze combinaties. Wel moet onder deze condities de koeling goed in het oog worden gehouden omdat bij lage snelheden de temperatuur wel eens wil oplopen. Bij afdalingen moet er inderdaad goed rekening mee worden gehouden dat de caravan zwaar is tov de auto. Wij zijn altijd met 2 personen en hebben niet meer dan 200kg aan total gewicht in de auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Saab 900.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Saab 900 2.0 Turbo met een Solifer

De ervaring van Niclas Paulsson met een Saab 900 2.0 Turbo (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 1994-1998) en een Solifer Artic 560 van 1415 kg geplaatst op 04-11-2006:

This outfit is great for the size of the caravan and power of car. E.g. My caravan is a Solifer 55TLL from 1981. Its a 1300 kg boggie caravan but is simular to the artic 560 when the extra axle is considered, and the less efficient streamline shape.

The only problem is low torque at low speed on grass and the fact that we have a dog and therefor some extra load in the trunk of the car.

This outfit works great at redlights and you will get along with outher traffic on hightways.

Fuel consuptions at 80 km/h is about 13.5 / 100km


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Donatie

 

©2024 Caravantrekker