Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Skoda Enyaq

Sorteer op:


Skoda Enyaq iV 80 met een T@B

De ervaring van Jan Schubert met een Skoda Enyaq iV 80 (204 pk/150, Kw bouwperiode: februari 2021 - heden) en een T@B 320 RS van 750 kg geplaatst op 05-08-2023:

De Enyaq iV is een geweldige trekauto, weegt 2100kg en mag max. 1000kg trekken.
De T@B 320 RS weegt leeg ongeveer 650kg en beladen max. 1000kg.
Normaal verbruik van de Enyaq is 17kW/100km, mét T@B ongeveer 30kW/100km. Maximaal bereik is dan ongeveer 275km.
We rijden rond de 85km/uur want dat lijkt met deze combinatie de "sweetspot' tussen snelheid en verbruik te zijn.
We plannen vooraf een laadstop rond de 200km, met een veiligheidsmarge van 50km.
Van 10 naar 80% laden duurt met de Enyaq ongeveer 30 minuten. Dan is de koffie ook op en kunnen we weer 200km.
De cruisecontrol gebruiken we op vlakke stukken en heuvel af. Heuvel op gebruikt de cruisecontrol erg veel vermogen en is rijden op 'het voetje' veel efficienter. We beginnen de heuvel dan met 85kmh en laten deze langzaam afzakken. Heuvel af wordt er weer geregenereerd en met het extra gewicht van de T@B erachter gaat dat prima! Het blijft wel een rare gewaarwording die % lading en km reikwijdte die hoger worden, dat hadden we niet met onze benzine auto.
We houden als reserve marge dus 50km reikwijdte aan. Gaat het toch om de een of andere reden mis met op een laadpunt (omleiding met extra km, laadpaal defect, pas werkt niet, div.) dan is plan B: de caravan afkoppelen, nieuw laadpunt aanrijden (je bereik is dan het dubbele als met caravan, dus minstens 100km), laden en de caravan weer ophalen.

We maken van tevoren een roadbook met laadstops, km tussen de laadstops, doorreis campings, verwachte reistijden, laadstop tijden enz. Onderweg wordt dit bijgewerkt en dit roadbook kun je de volgende reis zo weer gebruiken. We kijken vooraf op Google Earth waar de laadpunten zijn, dat scheelt ontzettend veel zoektijd. Je merkt dat je vaak de laadstops op dezelfde plekken maakt, net als vroeger met benzine tanken.

De T@B is net zo breed als de auto en sommige laadplekken (bv Tesla Supercharger Laxou bij Nancy Frankrijk) zijn geschikt om dóórheen te rijden; je houdt dan wel 4 laadplekken bezet! Gelukkig zijn er 28 en is het er vaak rustig met ladende auto's.

Dit jaar tot nu toe 4x weg geweest met de Enyaq en de T@B:
Sauerland, Zuid-Frankrijk (Ardeche en Provence), Noord-Groningen en naar de Vogezen. Dus al een paar duizend kilometer gereden met deze combinatie en onze conclusie is:

Met een Enyaq en T@B op vakantie gaat prima!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Caravan (te?) zwaar

Gastenboek

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

RDW auto

 

©2024 Caravantrekker