Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Skoda Enyaq

Sorteer op:


Skoda Enyaq iV 80 met een T@B

De ervaring van Jan Schubert met een Skoda Enyaq iV 80 (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2021 - 2025) en een T@B 320 RS van 750 kg geplaatst op 05-08-2023:

De Enyaq iV is een geweldige trekauto, weegt 2100kg en mag max. 1000kg trekken.
De T@B 320 RS weegt leeg ongeveer 650kg en beladen max. 1000kg.
Normaal verbruik van de Enyaq is 17kW/100km, mét T@B ongeveer 30kW/100km. Maximaal bereik is dan ongeveer 275km.
We rijden rond de 85km/uur want dat lijkt met deze combinatie de "sweetspot' tussen snelheid en verbruik te zijn.
We plannen vooraf een laadstop rond de 200km, met een veiligheidsmarge van 50km.
Van 10 naar 80% laden duurt met de Enyaq ongeveer 30 minuten. Dan is de koffie ook op en kunnen we weer 200km.
De cruisecontrol gebruiken we op vlakke stukken en heuvel af. Heuvel op gebruikt de cruisecontrol erg veel vermogen en is rijden op 'het voetje' veel efficienter. We beginnen de heuvel dan met 85kmh en laten deze langzaam afzakken. Heuvel af wordt er weer geregenereerd en met het extra gewicht van de T@B erachter gaat dat prima! Het blijft wel een rare gewaarwording die % lading en km reikwijdte die hoger worden, dat hadden we niet met onze benzine auto.
We houden als reserve marge dus 50km reikwijdte aan. Gaat het toch om de een of andere reden mis met op een laadpunt (omleiding met extra km, laadpaal defect, pas werkt niet, div.) dan is plan B: de caravan afkoppelen, nieuw laadpunt aanrijden (je bereik is dan het dubbele als met caravan, dus minstens 100km), laden en de caravan weer ophalen.

We maken van tevoren een roadbook met laadstops, km tussen de laadstops, doorreis campings, verwachte reistijden, laadstop tijden enz. Onderweg wordt dit bijgewerkt en dit roadbook kun je de volgende reis zo weer gebruiken. We kijken vooraf op Google Earth waar de laadpunten zijn, dat scheelt ontzettend veel zoektijd. Je merkt dat je vaak de laadstops op dezelfde plekken maakt, net als vroeger met benzine tanken.

De T@B is net zo breed als de auto en sommige laadplekken (bv Tesla Supercharger Laxou bij Nancy Frankrijk) zijn geschikt om dóórheen te rijden; je houdt dan wel 4 laadplekken bezet! Gelukkig zijn er 28 en is het er vaak rustig met ladende auto's.

Dit jaar tot nu toe 4x weg geweest met de Enyaq en de T@B:
Sauerland, Zuid-Frankrijk (Ardeche en Provence), Noord-Groningen en naar de Vogezen. Dus al een paar duizend kilometer gereden met deze combinatie en onze conclusie is:

Met een Enyaq en T@B op vakantie gaat prima!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Over gewichten

Wet- en regelgeving

Donatie

 

©2025 Caravantrekker