De ervaring van Kevin met een Toyota C-HR 2.0 Hybrid (184 pk/135, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 24-02-2022:
We waren al tevreden over de trekkracht van onze vorige hybride, een Toyota Corolla 1.8, maar deze C-HR 2.0 High Power Hybrid trekt ons Kippetje écht met twee vingers in de neus. Er is altijd power over, zelfs wanneer je kilometers lang flink stijgt (bijvoorbeeld op de Brenner) en daardoor de batterij leegraakt. Je hoort met een legere accu alleen de motor iets meer toeren maken, maar merkt er verder niets van. Bij het dalen of afremmen laadt de batterij weer vanzelf op. Ook de wegligging van de combinatie is perfect. Als je zorgt voor voldoende kogeldruk (70 kg, bijvoorbeeld door de disselbak te beladen of fietsen voorop te zetten) merk je eigenlijk niet eens dat er iets achter de auto hangt. Hij veert nauwelijks extra door of na door de caravan en ook op slecht wegdek blijft het comfortabel. Ideaal aan een hybride is dat er geen koppeling nodig is. De elektromotor zorgt vanaf stilstand voor een directe aandrijving. Dat gaat niet alleen heel vloeiend, maar betekent ook moeiteloos manoeuvreren op een helling. Al met al vraag je je af waarom het maximale trekgewicht maar 725 kg is, want de auto kan met gemak veel meer aan. Een minder krachtige 1.2T mag 1300 kg trekken. Het zal er wel mee te maken hebben dat Toyota garantieclaims wil voorkomen en de hybridetechniek niet teveel wil belasten. Tot slot nog het verbruik van de combinatie: binnendoor in de bergen is dit gemiddeld zo'n 1:11, op de snelweg 1:10, waarbij het veel uitmaakt of je wind mee of tegen hebt. N.b.: wij rijden op de snelweg waar het kan 110 km/h op de teller.
De ervaring van P. van Duppen met een Toyota C-HR 1.8 Hybrid (122 pk/90, Kw bouwperiode: 2016 - 2021) en een Lander Graziella 401 van 780 kg geplaatst op 17-08-2021:
Eerste ervaring was een vakantie met de combinatie in Zeeland, enkele reis ca. 200 km. Totaalgewicht caravan bedroeg 780 kg. Kogeldruk 70 kg. De combinatie reed boven verwachting goed. Voldoende trekkracht. Snelheid beperkt tot ca. 85 km/ uur. Verbruik gemiddeld 1 op 14. Met deze ervaring en de uitkomsten van de combinatie op deze site durven we een vakantie naar het zuiden wel aan.
De ervaring van Henk Bakker met een Toyota C-HR 1.2T (116 pk/85, Kw bouwperiode: september 2016 - 2021) en een Eriba van 850 kg geplaatst op 12-07-2020:
Positief. Eigenlijk nergens echte problemen.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.