Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volkswagen Polo

Sorteer op:


Volkswagen Polo 1.0 TSI met een Weinsberg

De ervaring van J schaart met een Volkswagen Polo 1.0 TSI (95 pk/70, Kw bouwperiode: augustus 2017 - 2021) en een Weinsberg CaraCito 390 QD van 1030 kg geplaatst op 05-05-2023:

Wiensberg caracito 390qd lichte caravan Max 1000 kg, e power dus geen gasflessen in de disselbak, dus weinig gewicht op de trekhaak met paar fietsen voorop ietsje meer dan 50kg precies wat maximaal mag.
De auto trekt deze Caravan met gemak, het is een stabiele combinatie.
Verbruik is ca 1:11

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TSI BMT met een Sprite

De ervaring van Hulsbosch met een Volkswagen Polo 1.2 TSI BMT (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2011 - 2017) en een Sprite Alpine Sport 370 EK van 995 kg geplaatst op 19-06-2020:

De trek ervaring van de polo is heel goed (getuned tot 130 pk)
Brandstof verbruik is goed 1 op 17 bij 80 km/u de belading rond de as op de grond.
Tent stokken in de auto,kogel druk op 49 kg,caravan lag keurig achter de auto,geen geslinger,alleen iets bij spoor vorming,spiegelsdie boven op de autospiegel geklemd worden,kon beide kanten goed het verkeer zien. 0252518252okmijn

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 16v met een Kip

De ervaring van Arie met een Volkswagen Polo 1.4 16v (86 pk/63, Kw bouwperiode: juli 2009 - 2017) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 15-09-2018:

Ervaring van de rit naar de Middellandse zee. Route via Brussel, de N2, de N104, de D2020, A20 en A61. Tussenstop in Orleans.
Geen problemen op de hellingen en afdalingen. Sommige hellingen wel terug naar de 3e versnelling maar dan is de snelheid goed en ben je geen hinder voor vrachtverkeer.
Caravan lag als een blok achter de auto met een kogeldruk van ongeveer 50kg. De caravan gaat wel wiebelen en of licht slingeren als je achte een vrachtauto rijd die veel turbulentie veroorzaakt. Achter vierkante trucks ( bakwagens of containers) geen spoor van onrust.
Verbruik heen 1e deel 8,6/100 en 2e deel 9 ltr/100km.
terug 1e deel 8,6/100 en 2e deel 8.0/100 km.
snelheid rond de 90 a 95 km/u op de teller.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 16v met een Kip

De ervaring van XX met een Volkswagen Polo 1.4 16v (86 pk/63, Kw bouwperiode: juli 2009 - 2017) en een Kip Shelter Basic van 750 kg geplaatst op 21-05-2018:

Betrof een rit vanuit de Randstad naar zuid-Limburg.
Omstandigheden: Zonnige maandag, temperatuur boven de 20 graden en weinig wind. Rit tussen 10:00 en 12:30? en veel vrachtverkeer.
Gewichten: geschat gewicht rond de 725-750 kg, kogeldruk (gewogen) +/- 45 kg. Belading: Het meeste kort voor- en na de as. Fietsen in de caravan. In de auto tassen met kleding schoenen enz in de kofferruimte, op de achterbank een paar jassen en een koelbox, 2 inzittenden.
Snelheid op de CC 91 km/h en bij inhalen van vrachtwagens tegen de 110km/h.
Gemiddeld verbruik 8.2 liter / 100 km ( met airco aan)
Rijgedrag: Nagenoeg niet merkbaar, hij ligt als een blok achter de auto. Bij inhalen of omhoogrijden is terugschakelen noodzakelijk om vlot met het verkeer mee te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen CrossPolo 1.6 16v met een Fendt

De ervaring van Ton Faassen met een Volkswagen CrossPolo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: juni 2006 - mei 2010) en een Fendt Saphir 420 Q van 1140 kg geplaatst op 14-09-2015:

Net terug van reis naar Kroatië met Cross Polo 1.6 16v (2009) en Fendt Favorit SL 395N (1000 kg totaalgewicht). Erg tevreden over de wegligging van de combinatie (geen stabilisator) en de prestaties van de Polo. Berg omhoog gaat prima in de vierde en af en toe derde versnelling met deze "kleine" rakker, maar ook berg af afremmend op de motor in een lagere versnelling geen enkel probleem. Op de totale reis een gemiddeld benzineverbruik van 1:10,28 oftewel 9.73 liter/100km !!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TSI [DSG] met een Eriba

De ervaring van Laurien met een Volkswagen Polo 1.2 TSI [DSG] (105 pk/77, Kw bouwperiode: januari 2010 - 2017) en een Eriba Touring Familia 310 van 900 kg geplaatst op 18-05-2013:

De caravan is een Eriba Familia 310 uit 2012. Met deze combinatie een rit gemaakt naar de Cinqueterre in Italie via de Gotthard in Zwitserland. Totaal 2700 km gereden, verbruik gemiddeld 1 op 11. Snelheid 85-95 km per uur. Combinatie rijdt zeer stabiel. Geen enkele hinder van zuigwerking vrachtauto's. Trekkracht ruim voldoende, ook op heel steil weggetje naar camping in Zwitserland. De DSG-automaat schakelt zelf naar juiste versnelling ook bij stijgen en dalen, zowel op de snelweg, als op bergweggetjes. Rijdt daardoor zeer soepel en vloeiend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion met een Caravelair

De ervaring van nico met een Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 pk/55, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2017) en een Caravelair Ambiance style 400 van 1090 kg geplaatst op 21-10-2012:

polo blm 1.2tdi getund tot 95 pk en240 nm met rapido 31 TLD van 1998 leeggewicht 620 max 800 ,ik ben in spanje en frankrijk en zweden geweest ik heb alle hellingen bereden alles zonder problemen gemiddeld verbruik 1 op15 perfecte combinatie auto wat zwaarder beladen 1400kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion met een Eriba

De ervaring van E.H.Lepolder met een Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion (80 pk/59, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2009) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 20-08-2012:

Prima combinatie, op de 80 kilometerwegen is het verstandig om voor de vierde versnelling te kiezen, omdat in de vijf het toerental te laag is.
Ik ben een rustige rijder, op de autowegen een kruissnelheid van 95 km/h, verbruik gemiddeld 15 kilometer op 1 liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion met een Trigano

De ervaring van Ruud met een Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 pk/55, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2017) en een Trigano Rubis 340 van 780 kg geplaatst op 09-08-2012:

Wij (gezin met 1 kind) zijn met de Polo Bluemotion naar de Ardeche geweest, met als Caravan een Rapido club 38. (hefdak)Leeggewicht 660kg, een voorgeschreven kogeldruk van max 50kg is eigenlijk niet haalbaar aangezien de standaard kogeldruk van de Rapido al hoger is, bij ons was dat ong 65kg.maar geeft geen doorgezakte wagen of problemen, caravan is heel stabiel mede door de goede stroomlijn en geringe hoogte.
De voortent hebben wij in de dakkoffer gedaan om het trekgewicht te ontzien. Het rijden met deze combinatie is geen enkel probleem, De snelheid hielden we rond de 100km (TomTom) de motor draait dan 2000 toeren en is daarmee nog zuinig ook 1:13-14
Ook bij ons stuurde de tomtom ons over een berg met haarspeldbochten, dat was wel even zweten maar leverde helemaal geen problemen op.
Op de terugweg zeker een half uur met 35gr stapvoets moeten rijden door Dijon. maar het driepittertje bleef gewoon zn werk doen. terwijl er genoeg met stinkende koppelingen langs de weg stonden.
Volgend jaar weer!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion met een Eriba

De ervaring van Jan met een Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 pk/55, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2017) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 17-07-2012:

Wij zijn van midden Nederland naar Tarragona in Spanje gereden met onze Polo Bluemotion 1.2 TDI en onze Eriba Puck 230L GT. De caravan heeft een eigen gewicht van 600 kg. en mag tot max. 750 kg beladen worden. De caravan rijdt ook op wit kenteken van de auto. Deze combinatie is gewoon geweldig. Geduurende deze reis het grootste gedeelte gereden op cruisecontrol in 5e versnelling met 110 km. per uur. Bij enkele bergen even terug naar de 4e versnelling en 90 km. per uur. Verder nog 2 x naar 3e versnelling en 70 km. per uur. De auto had er geen enkel probleem mee. Vanuit stilstand een keer wegrijden tegen een berg op van 16% ging ook probleemloos. Het brandstofverbruik viel ook niet tegen, gemiddeld 1:14,3 en solo 1:24,8. Wat de stabiliteit betreft misschien saai maar gewoon TOP. Wel heb ik een stabilisatorkoppeling op de caravan, terwijl dit voor deze caravan niet echt noodzakelijk is, maar de combinatie wel heel stabiel maakt. All met al kan ik stellen dat deze combinatie gewoon 5 ***** verdiend. Wij gaan met deze combi een rondreis maken door europa van ongeveer 6500 km. met een gerust gevoel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 met een Bagagewagen

De ervaring van Gerrit Mulder met een Volkswagen Polo 1.4 (60 pk/44, Kw bouwperiode: 1995 - 2001) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 400 kg geplaatst op 10-06-2012:

Wij zijn reeds 2 x met bagagewagen van 400 kg en dakkoffer op de Polo 1.4 (1997) naar Zuid Frankrijk geweest. Goedkoopste kampeercombinatie; op lange afstand superzuinig 1:17, slechts 1 keer bijtanken in Luxemburg tot de Provence! Bij grotere kinderen wordt het krap achterin, en geen airco, maar anders werd het zeker weer de Polo! Trekkracht meer dan voldoende, fluitend de steilste hellingen nog met 95 km/u!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 16v met een Kip

De ervaring van R koenen met een Volkswagen Polo 1.4 16v (86 pk/63, Kw bouwperiode: juli 2009 - 2017) en een Kip Kompakt 300 van 750 kg geplaatst op 05-04-2012:

Het rijden met een kip kompakt 32EK leeg 495 kilo gaat perfect. Solo 1 op 15 met de caravan aan de haak 1 op 10/11. Voor het rijden in zijn 5de versnelling moet je wel 100 rijden. Caravan weegt beladen 700 kilo. Als je hem boven de 2000 toeren houdt dan nog voldoende trekkracht anders terug naar zijn 4de versnelling. Op een vlakke weg zonder wind een verbruik van 1 op 12/13.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen CrossPolo 1.4 16v met een Eriba

De ervaring van Henk met een Volkswagen CrossPolo 1.4 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: april 2006 - mei 2010) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 12-12-2011:

Dit jaar voor de eerste keer een rondrit door Frankrijk gemaakt. Begonnen in het noord-westen met veel regen. Met de combinatie geen enkel probleem gehad. Trekken, zijwind, remmen, alles ging prima. Het natte gras was een probleem i.v.m. het ontbreken van tractie.
Hierna via de westkust, via Bordeaux naar Lourdes. Het warme weer leverde geen problemen op. Motortemperatuur niet in de problemen geweest. Heuvel op voldoende trekkracht. Zelfs in de 4e versnelling op de cruise control gereden. Heuvel af remt het voertuig de combinatie voldoende. De caravan blijft netjes in het spoor. Naast het trekkrachtverlies merk je niet eens dat de caravan er achter hangt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen CrossPolo 1.6 16v met een Kip

De ervaring van J Landman met een Volkswagen CrossPolo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: juni 2006 - mei 2010) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 900 kg geplaatst op 31-08-2011:

Prima combinatie, ook in de bergen, door de alpen en dolomieten kan de auto gemakkelijk aan.
De caravan ligt als een huis achter de auto, zonder stabalisator.
De kip kompakt van 1999 weegt ledig 680 kg en mag maximaal 900 kg wegen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TSI met een Caravelair

De ervaring van Lodewijk met een Volkswagen Polo 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2009 - 2017) en een Caravelair Antares Luxe 370 van 970 kg geplaatst op 17-08-2011:

Vorig jaar met caravan Adria [550 kg leeggewicht] door het zwarte woud gereden , dit jaar 2011 naar de Vogezen geweest en de Polo trekt de caravan prima. brandstof verbruik is tussen de 1 op 8 -10 de hoogten bij Luik zijn geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 16v [DSG] met een Caravelair

De ervaring van S.R. met een Volkswagen Polo 1.4 16v [DSG] (86 pk/63, Kw bouwperiode: 2009 - 2017) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 13-08-2011:

Onze ervaring is dat deze combinatie eigenlijk niet kan
De trekkracht in de 1ste 3 versnellingen is meer dan voldoende maar in zijn 4 ging het niet
Onze Polo is 1 jaar oud dus daar zal het m.i. niet aan liggen
We zijn vertrokken met deze combinatie met de tips van dit rapport in ons achterhoofd en ook omdat we jaren lange ervaring hebben met een caravan en omdat we heel bewust onze caravan niet zwaarder hadden dan 800 kg

We vertrokken met windkracht 7 op de voorkant en het was niet te doen, in de 4e versnelling konden we niet harder rijden dan 70 km bij 3300 toeren

Gelukkig konden we onderweg van auto wisselen
zodat onze vakantie alsnog door kon gaan

Navraag bij onze Caravalair Dealer:
Hij heeft ook persoonlijk ervaren dat de Caravalair zeer slechte airodynmische eigenschappen heeft.

Onze conclusie: alleen bij windstil of rugwind kun je met deze combinatie op pad

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion met een Kip

De ervaring van G.J. Hinderink met een Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 pk/55, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2017) en een Kip Kompakt 300 van 800 kg geplaatst op 05-07-2011:

De belading tijdens de vakantiereis was als volgt: gewicht auto: 1315 kg; gewicht caravan: 720 kg; De caravan is een KIP Kompakt 400 uit 1989. Het treingwicht van deze combinatie is 2035 kg, Toegestaan voor de Polo BM is 2410 kg. De Polo Tdi BM kan zonder problemen de caravan trekken, inhalen van vrachtwagens op hellingen gaat boven verwachting (110 km/h in 4 bij matige hellingen). Het verbruik varieert van 1:12,7 bij tegenwind en een sneheid van 90 km/h tot 1: 14 bij windstil weer. Het verbruik solo is ca 1:22. In het Zwarte woud (Duitsland, komend uit de richting Münstertal richting Muggenbrunn,Todtnau) liet ik me leiden door de Tomtom en zag (dom) het bordje met het hellingspercentage over het hoofd. Dit bleek 18% te zijn. De haarspeldbochten zagen er angstwekkend stijl uit. Toch heeft de Polo BM de klus zonder problemen geklaard.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG] met een Caravelair

De ervaring van willem met een Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG] (180 pk/132, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2017) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1100 kg geplaatst op 26-04-2011:

De polo 180 pk heeft geen probleem om 95Gkm/hr GPS te rijden dit doet hij zelf automatisch in de D7 versnelling , op de heen weg naar parijs verbruik ca 1op 9.5 (wind stil) zodra hij merkt dat er iets meer aan de hand is zoals op de terugweg had ik flinke wind tegen dan rijdt hij liever in de D6 versnellling en bij een beste klim en wind tegen gaat hij naar zijn D5 geen enkele keer naar zijn D4 dit was niet nodig. Op de terug weg was het verbruik 1op 8 . Hij heeft totaal nergens last van alleen het verbruik bij veel wind tegen neemt toe.
Caravan van 230x260 en 613cm lang is natuurlijk wel een windvanger. Ik denk dat de 580 ltr dakkoffer erbij in de grote vakantie een gunstig effect zal hebben op het verbruik.Het schakelen doet de DSG prima. snelheid op de CC blijft gehandhaafd daar heeft hij geen probleem mee. Water temp 90 graden en olie temperatuur 105 graden.toeren ca 2000 in D7. in de grote vakantie kijk ik hoe hij in de S stand rijd ik denk en heb ervaren dat handmatig schakelen niet beter is dan de DSG zelf. Want voor dat ik door heb dat er aan een helling is begonnen heeft de automaat hier al adequaat op gereageerd. Je moet wel beseffen dat er een caravan achter je zit want je kan in 12 sec met caravan op de 100km/hr zitten maar dat zal de koppeling niet fijn vinden.
Ben inmiddels naar italie geweest met dakkoffer en 5 personen in de auto met gemak in 4e versnellling met 80km/hr de brenner op gemiddeld verbruik 1 op 10. auto rijdt of in dsg 6 of dsg 7 versnelling totaal treingewicht was nu 2850kg en geen 95 getankt maar nu V-power en met 180pk en 250nm is met de caravan rijden heerlijk .

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion met een Eriba

De ervaring van P. Hoedt met een Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (75 pk/55, Kw bouwperiode: februari 2010 - 2017) en een Eriba Touring Triton 410 van 875 kg geplaatst op 09-11-2010:

De Polo 1,2 TDI BM blijkt met de Eriba Touring een gretige trekker die in de 3e en 4e versnelling vlot over de 100 km gaat. In de 4e versnelling is de kruissnelheid 90 en bij inhalen 110 km/uur. De motor is op zijn best tussen de 2 en 3000 toeren. De 3e en 4e versnelling passen prima bij de Nederlandse snelheidslimieten. De stabiliteit van de combinatie is met veel wind prima. De Polo zal naar mijn mening ook met een 1000kg caravan met zeer goede stroomlijn goed uit de voeten kunnen.
Het brandstofverbruik is 8 l/100 km (solo 5 l/100 km).

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.2 TSI met een Beyerland

De ervaring van Niemeijer met een Volkswagen Polo 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2009 - 2017) en een Beyerland Sprinter 350 van 950 kg geplaatst op 17-08-2010:

Nu 1 x op vakantie in Nederland geweest met combinatie. Ging prima. Wel goed op gewichtverhouding letten. Auto weegt leeg bijna 1000kg.Caravan leeg ca.700 kg'. Ga in najaar nogmaals op vakantie en zal dan mijn ervaringen weergeven, ook met rijden in heuvel- en bergland(Zweden).4de versnelling.Vlakke weg ook 5de versnelling. Snelheid ca.80-105 km p.u.Verbruik gem.ca. 1 op 8 ltr.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.4 16v met een Bagagewagen

De ervaring van R Koenen met een Volkswagen Polo 1.4 16v (86 pk/63, Kw bouwperiode: juli 2009 - 2017) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg geplaatst op 09-08-2010:

Onlangs een nieuwe Polo gekocht de 1.4 benzine in comfortline uitvoering en omdat er nog geen gebruikers ervaring op staat voeg ik deze toe.
We hebben een Paradiso vouwwagen met een beladen gewicht van 550 kilo en dit rijdt perfect. Deze is dan ook slecht 110 cm hoog en 350 cm lang.
Het rijden gaat perfect de hellingen in de ardennen rijden we met 90km omhoog in zijn 4de versnelling met zo`n 2500 toeren.
Wil je in zijn 5 rijden dan moet je minimaal 100 rijden.
Wij reden naar spanje over de tolweg met een snelheid van 100 a110 ongeveer 2500 toeren op de cruise control.
En dit alles met een verbruik van 1 op 13a14.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.6 16v met een Sterckeman

De ervaring van H Puister met een Volkswagen Polo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: juni 2006 - juli 2009) en een Sterckeman Evolution Comfort 420 CP van 1025 kg geplaatst op 07-05-2010:

De Polo1.6-16v een perfecte auto en met de caravan er achter geen probleem en bij 90 km gewoon in zijn 5de versnelling. Voor mij een prima combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Polo 1.6 16v met een Caravan

De ervaring van A van polen met een Volkswagen Polo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: juni 2006 - juli 2009) en een Caravan van 250 kg geplaatst op 17-10-2007:

zeer tevreden over de polo 16v met gemak klimmen en op de vlakke weg ook enkele probleem ,dit jaar gekocht

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volkswagen Polo.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volkswagen Polo 1.4 16v aut. met een Caravelair

De ervaring van AUDRAIN met een Volkswagen Polo 1.4 16v aut. (75 pk/55 Kw, bouwperiode: 2005-2009) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 750 kg geplaatst op 17-10-2007:

I want to trackt a caravan "la mancelle"
LM 310 Lxlxh : 390x180x200
580/750 kg
with Volkswagen Polo IV - 1,4 16v aut
Thank you
Thank you


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Wet- en regelgeving

Gastenboek

Genuanceerd advies

Voorbeeld Trekrapport

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker