Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Subaru met CVT

Subaru presenteert zich in Nederland graag als caravantrekker bij uitstek. Niet dat de Japanners nu specifiek auto’s bouwen om een caravan te trekken, maar een Subaru heeft lang voorop gelopen met all wheel drive en ‘low gear’. Twee zaken die van een gewone auto een heel geschikte trekauto maken.

Tegenwoordig zijn er meer auto’s met 4WD te koop en zijn motoren sterker geworden waardoor die unieke versnellingsbak van Subaru niet snel gemist wordt. Inmiddels worden veel Subaru’s met een automatische versnelling aangeschaft, waarbij de traditionele 4-versnellingsautomaat vervangen is door een CVT die Subaru 'Lineartronic' noemt. Hoe dat uitpakt met de caravan testen we met 2.0 liter benzine versie van de Subaru XV en de boxerdiesel in de Forester.

Continue Variabele Transmissie

Kenmerkend voor een CVT is dat er niet geschakeld hoeft te worden tussen verschillende tandwielen maar dat ‘schakelen’ traploos en vloeiend gebeurd tussen het kleinste en grootste verzet. Subaru gebruik een ketting in paats van een duwband tussen de poelies omdat hierdoor een kleinere versnellingsbak gemaakt kan worden die beter past bij de boxer motor.

Met een CVT versnel je terwijl het toerental van de motor constand blijft. Alleen aan de snelheidsmeter is te zien dat de snelheid toeneemt, het geluidsniveau blijft immers constant. Veel mensen moeten hier erg aan wennen en ervaren dit als onprettig terwijl het vanuit de techniek een veel betere oplossing is dan het telkens varieren van toerentallen. Zeker als maximale kracht van de motor gevraagd wordt zoals bij het trekkken van een caravan.

Subaru XV

De XV met 2 liter benzinemotor die ook in de Forester te krijgen is, moet voor het gevoel behoorlijk werken met het maximale trekgewicht van 1200 kg. Bij normaal optrekken gaat de toerenteller direct naar zo'n 3000 en blijft daarop terwijl de combinatie versnelt. Je hoort dus niet dat de snelheid toeneemt. Wil je echt snel wegrijden of inhalen gaan de toeren naar zo'n 5000 om daarmee te versnellen. De auto doet uit zichzelf dus eigenlijk heel goed wat je moet doen om op te schieten, namelijk toeren maken. Het grote voordeel is dat je dan constant alle kracht ter beschikking hebt en geen last hebt van de zogenaamde toerenval. Het gaat allemaal prima met de 2 liter benzine maar die moet wel meer toeren maken dan bijvoorbeeld de moderne gedownsizede turbomotoren met veel koppel bij lage toeren.

Forester Diesel

De diesel heeft wel een heel belangrijk voordeel t.o.v. de benzine uitvoering en dat is dat de motor bij lage toerentallen veel sterker is, en om door te trekken geen hoge toerentallen nodig heeft. Bovendien is die motor in de Forester heel mooi stil en loop de boxer diesel prachtig.

De Forester Diesel heeft een iets andere CVT dan in de benzine versie. Bij rustig (normaal) wegrijden met de caravan blijft de toerentallen op 1800 staan en versnelt daarna de hele combinatie. Wil je heel snel wegtrekken, dan komt eerst de koppelomvormer in actie. De toerenteller gaat direct naar 2500 en de combinatie versnelt 'op de koppelomvormer'. Daarna trekt de auto door naar pakweg 3500 toeren en lijkt het of je in een gewone sequentiële automaat rijdt. Zeven keer schakelt de bak naar een hogere versnelling. Het gevoel van versnellen wordt versterkt door het geluid. De CVT doet dat heel soepel zonder enige schok te voelen (vergelijkbaar met een DSG).

De CVT kan je ook met de hand schakelen met flippers aan het stuur en Subaru raad dat ook aan in de bergen. Automatisch wordt met zo'n laag mogelijk toerental gereden en de 'techneuten' zouden liever wat meer toeren zien in de bergen en op autobaan hellingen. Berg op heeft de diesel zoveel kracht dat die rustig met 1800 toeren naar boven rijdt. Helling af remt de Forester Diesel automatisch af op de motor door het toerental iets te verhogen, heel mooi!

Forester zwaarder

Je voelt direct met een gelijke caravan dat de zwaardere Forester veel meer overwicht heeft dan de veel lichtere XV. Ondanks dat ik eigenlijk de vering van de XV met caravan prettiger vond dan met de Forester, is een Forester stabieler met 'maar' 1300 kg erachter. Samen met de diesel is dat een vorstelijke combinatie die caravannen tot een genot maakt.

All Wheel Drive

De AWD is bijzonder praktisch op een drassige camping of in de sneeuw. Het grote voordeel t.o.v. voorwiel aangedreven auto's is dat je bij vol accelereren nooit 'zoekerig' weggedrag hebt of reacties in het stuur voelt. Ook in het terrein is de combinatie van AWD en CVT heel prettig. De koppelomvormer zorgt ervoor dat je bij hele lage snelheid meer dan genoeg kracht hebt om met de caravan te kunnen manoeuvreren. Een genot in vergelijking met een handgeschakelde tweewielaandrijver!

Conclusie

De CVT is een prima vervanger voor de handgeschakelde versie met hoge en lage gearing en een enorme verbetering t.o.v. de oude automaat met 4 versnellingen. Ga niet het maximaal trekgewicht van 2000 kg voor de Forester benutten, maar beperk dat tot caravans van z’n 1500 kg. De 2 liter benzine versie heeft daar voor het gevoel een behoorlijke kluif aan wat vooral door de CVT die hogere toerentallen opzoekt, tot uiting komt. De diesel is, hoewel veel duurder ook meer relaxed te rijden en voorzien van een helemaal perfecte CVT. Hoewel Subaru in Nederland een klein merk is, is het in de Verenigde Staten een van de best verkochte auto’s.

Menno van der Heijden - Caravantrekker.nl - Mei 2015

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Een nieuw Blog

Er is nog zo veel te vertellen over caravannen dat Caravantrekker gaat Bloggen!


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker