Caravantrekker.nl

Kogeldruk verlagen door lading achterin te leggen?

Iep vraagt op 12 juli 2017:

Geweldige cursus gehad! Echt een aanrader!!!!!!!

Nu gaan we de praktijk ervaren, we gaan deze week naar Frankrijk. En daarom heb ik een vraag, wat bij ben lekker bezig met het uitkienen van de belading. Ik had een kogeldruk van 120 kg. De gasflessen, cadac en tent lagen daarbij in het midden. Die gasflessen heb ik naar de auto verplaatst, evenals de cadac en het reservewiel (uit disselbak). Toen kwam ik nog op een kogeldruk van 85 kg. Toen heb ik de tent, die in het midden lag, achterin gelegd, onder het stapelbed. Na nog wat geschuif met kleinere dingen is de kogeldruk nu goed volgens het plaatje in de disselbak (75 kg). Nog beter zou, volgens berekening, een kogeldruk van zo'n 70 kilo zijn. Althans, ik kom niet helemaal uit die berekening, maar met een Dacia Logan MCV en een LMC Europa 490 P3 zouden een vermoedelijk tussen de 65 en 75 kg uitkomen. Dus de kogeldruk is nu niet heel gek. Voorin is het echter bijna leeg! En onder het stapelbed ligt een tent. Geen loodzware, maar toch, een tent. Is dat niet gek? Gaat hij dan niet slingeren?

Wat er in ligt, qua verdeling:

Achterin: stapelbedje met dekbedden en de fiamma tent (geen zware tent, maar toch...)

Gangpad/midden: textiel en wat speelgoed. Tafeltje, klapstoelen. Badkamerspullen in badkamertje, wat eten en keukenspulletjes in de keuken.

Voorin: tweepersoons bed met dekbedden, kleding bovenin de kastjes.

Disselbak: wat plastic zandbak speelgoed, lege gieter en de kabel voor electra.

Aan de zijkant hangt de fiamma rolluifel.

Het krat met servies heb ik naar de auto verplaatst.

Neem ik nu een risico op slingeren? Klinkt dit als een goede verdeling? De kogeldruk is nog ruim 75 kg...

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Andreas-NL antwoordt op 13 juli 2017:

Hoe je aan zo'n hoge kogelsruk komt is mij niet helemaal duidelijk. Maar wat ik wel wil adviseren is -gezien het feit dat het voor bijna leeg is- de kleding en andere spullen uit de bovenkasten te halen en onder het bed te stoppen. Dat kan schelen als er een slingering dreigt.


Quirien antwoordt op 13 juli 2017:

Ik verbaas mij ook een beetje over die hoge kogeldruk die je eerst noemt.
Heb je de caravan ooit eens leeg gewogen en dan bedoel ik ook de kogeldruk bij lege c/v vastgesteld? Vanuit die gegevens die dan beschikbaar staan kun je je beladings "strategie" veel beter opbouwen.
Je hebt al veel nu naar de auto verplaatst maar moeten voor de zomer wel meerdere gasflessen mee? Als je zie wat en hoe lang wij met een 5/6 kg flesje doen in de zomer.
Verder is het niet een betere optie het reservewiel in een beugel achter de as te plaatsen. Je creëert in iedergeval dan al ruimte in en gewicht uit de auto die je dan misschien voor de tent of andere zaken kunt gebruiken. Verder verleg je dan wat gewicht naar achteren en verkrijg je ook een verlaagd zwaartepunt.
Al met al zorg in iedergeval dat lading die je achterin plaatst niet bij een flinke rem situatie naar voren kan schuiven.
Ik ga er vanuit dat je de kogeldruk in een horizontale lijn heb gewogen.
En 75 kg op de kogel is/lijkt mij niet verkeerd tenzij er andere beperkingen zijn die door auto of caravanfabrikant wordt opgegeven.


ton Groenendijk antwoordt op 13 juli 2017:

Beste Iep,
Het komt wellicht een beetje als mosterd na de maaltijd, maar je moet uitgaan van de kogeldruk van een lege caravan. Daarna moet je de belading aanpassen. Dat kan nog heel wat voeten in aarde hebben. Mocht je lege caravan al 120 kg kogeldruk hebben, dan kan je gerust spreken van een constructiefout, want dat is vrijwel niet meer recht te zetten. de gasflessen in de caravan of je auto vervoeren is ook niet zo'n geweldig idee. Het gaat altijd goed, maar de ontluchtingsroosters in de disselbak zitten er niet voor niets en bij een onverhoopte aanrijding zou ik niet graag een paar gasflessen achter de achterbank hebben liggen. Net zo min als los in de caravan. Die spanbanden zitten er ook niet voor niets. In een grijs verleden heb ik ook eens een (kleine) LMC gehad en daar werd ook random met gewichten gesjoemeld. Ik weet niet of de fabriek zijn leven heeft gebeterd op dat gebied. Een lege kogeldruk van 120 kg is voor een cv van nog geen 5 meter véél te hoog. Blijft de vraag welke disselweger je hebt gebruikt. Ook die zijn niet altijd heel exact en dan zeg ik het netjes. Neem een weegschaal uit de badkamer, zaag een stok op lengte (cv horizontaal en de stok IN de koppeling) en wie weet wordt een deel van je zorgen weggenomen.


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Bedankt.

Ik heb de kogeldruk bij van duinkerken laten wegen, toen hij dus vol spullen zat. Daarna ben ik gaan schuiven en een boel gaan verplaatsen naar de auto. Ik weeg met een keukenweegschaal en een stok. Ik heb ook een kogeldruk weger en die is niet nauwkeurig.

De tent ligt nu onder het stapelbed en kan niet verschuiven.

Ik heb twee oude gasflessen, beide half leeg. Eentje voor buiten aan de Cadac, eentje voor binnen. Als ze eindelijk eens leeg zijn gaan ze weg, er staat al een lichtgewicht BP fles klaar voor in de disselbak. Ze liggen nu in de auto op de bodem voor de achterbank, want onze kinderen hebben nig korte beentjes.

Als ik vanavond of morgen de allerlaatste spullen heb ingepakt ga ik opnieuw de kogeldruk wegen en schuiven. Ik zal proberen toch iets van aanzienlijk gewicht voorin de disselbak te zetten, om die tent als het ware uit te balanceren. Alles met behoud van de juiste kogeldruk.

De caravan helemaal leeg halen en het dan opbouwen is een goed idee. Mijn hemel, wat een klus met drie kleintjes (baby, peuter en kleuter) die ik in het gareel oiet houden en een caravan die op straat staat. Misschien neem ik de weegschaal maar mee op vakantie om dit eens op een vakantiedag te gaan doen. Dan hebben we wel de heenreis al gemaakt....


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Ps: ik heb een flinke caravan, van zo'n 6,5 tor 7 meter incl dissel.


Quirien antwoordt op 13 juli 2017:

Oei, oei, beste Iep. Hoe ik je de vakantie ook gunt maar die gasflessen de auto uit. Ook mag je gasflessen nooit liggend vervoeren.Hoog het daar dan maar op met iets anders voor gewicht.
Probeer ze in iedergeval goed vast rechtop te vervoeren in de caravan.
Er moet toch een oplossing zijn om b.v. een gasfles in de disselkast te zetten en daarop je belading enigszins aan te passen?
Je hebt dan nog maar een probleem, die andere als je deze perse wilt meenemen.
Doe je voorzichtig aan met al die kindjes. Prettige vakantie.

Zoals ik nu begrijp heb je dus al met 120 kg kogeldruk gereden.😉

Zorg als je gaat beladen dit zoveel mogelijk gewicht in verhouding links/rechts te verdelen. Als je de druk per wiel wist kon je zo ook nog bijsturen.


Kees antwoordt op 13 juli 2017:

Kleding in tassen in de auto.
De kabel uit disselkast kan nog op/achter de as opgeborgen.
De tent kan dan van achter richting de as verplaatst worden.
Grote massa's op de uiteinden van de caravan helpen het slingergedrag en maken het corrigeren moeilijker als het eenmaal slingert. Fietsen achterop en zware disselkasten bijvoorbeeld is dus eigenlijk een no go. Ondanks dat dat veel gedaan wordt is dat niet aan te bevelen mits de snelheid erg laag blijft. (80km/u)


Aad antwoordt op 13 juli 2017:

Beste Iep, ik ben ook een beetje benieuwd welke Logan jij rijdt. Zeker omdat je een flinke caravan mee gaat nemen.


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

De nieuwe Logan MCV bi-fuel. Hij mag 1110 kg trekken.
Dus daar blijven we onder.

Ok, aaaaaargh. Ik ben overtuigd. Ik ga straks de caravan leeg halen en het zeer precies aanpakken. Dan weet ik ook beter wat ik aan gewicht mee sleep.


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Pfffff.... jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen :D
De caravan is op wat beddengoed na leeg. De kogeldruk is nu 77 kg. Nu gaan we de gasflessen in de disselbak zetten, tent in het midden en dan... puzzelen maar!


Louis antwoordt op 13 juli 2017:

Even terug naar het begin.
Na verplaatsen van de spullen is de caravan zo goed als leeg voorin.
Kogeldruk hierna toch nog om en nabij de 75 kg terwijl bijna de gehele lading dus naar achteren verplaatst is.
Kloppen de wegingen écht ?..ik wil niet pessimistisch zijn maar dit klinkt als onoplosbaar.
Een constructiefout zoals Ton aangeeft.
Ik ben bang dat je weinig mogelijkheden over hebt die echt zoden aan de dijk zetten, dus rustig rijden als de komende wegingen geen wezenlijke verbeteringsverschillen laten zien waardoor er nog iets te schipperen is.


Frank antwoordt op 13 juli 2017:

Heb je niet toevallig ook nog een mover voor de as zitten met een accu o der het bed?
Ben blij dat je de gasflessen uit de auto hebt, want liggend vervoeren en in je auto word ik een beetje naar van. Heb je een mogelijkheid om bet caravanwiel binnnen achter de as vast te leggen? Bv tentstokken in de lengte tegen het bed en caravanwiel erachter. Je houdt daarmee alles op de as of er vlak achter en laag. Je kunt dit ook met voortent doen. Ik zou ruimte helemaal achterin onder stapelbed alleen opvullen met erg licht en volumeus materiaal. Waar zit je toilet? Waar zit je watertank? Heb je een boiler? Als deze zaken voor de as zitten dan affappen en leeg meenemen. In een boiler en leidingen neem je zo 6 kg mee. Ben heel benieuwd naar je speurtocht.


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Ik heb inderdaad een mover, op de door Frank beschreven plek.
Ik heb dus alles er uit gehaald en nu zit alles er weer in. En ik zweet, Haha!
Het blijft wel nodig om gewicht achterin te doen. De tent zit nu onder de kleppen van het midden zitje. Het grootste deel zit daarmee recht boven de as en een deel daar achter. De etenswaren (zwaar) zitten in een krat achter de as en de tafel en stoelen liggen in het achterste stapelbed onderin. Dara haf dus net zo goed ene tent onder kunnen liggen, het gewicht zal niet veel verschillen.... het grote verschil is dat ik geen lading meer bovenin heb en dat de gasflessen weer in de disselbak zitten. Ook heb ik nu wat meer lading op en achter de as. En nu is de kogeldruk 70 kg. Als ik de wielklem in de disselbak leg 72 kg 😉


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Sorry voor de tikfouten in het vorige bericht.
Ik heb nu dus wat meer gewicht in het midden kunnen doen, het gangpad ligt nu wel vol met dingen die kunnen schuiven. Ik heb het enttapijt er onder gelegd, dat werkt wel als anti slip. Uiteraard niet met een noodstop. Maar ik zie geen alternatief. Na een noodstop dus maar even de lading controleren... het blijft verbazingwekkend dat ik toch redelijk wat spul achter de as moet zetten! Spullen in de badkamer, tassen met handdoeken, was allemaal nodig met die gasflessen in de disselbak. Maar daardoor klopt het nu wel. En het staat niet helemaal achterin, maar achter het midden.

Leeg (!) was de kogeldruk dus 77 kg. Dus geen constructiefout. Goddank.


Louis antwoordt op 13 juli 2017:

Mooi zo !
Niet ideaal, maar wel stukken beter .
Zo kun je wel redelijk verantwoord op stap als je er geen wedstrijdrit van maakt tenminste.


Quirien antwoordt op 13 juli 2017:

Na de vakantie toch maar eens overwegen het reservewiel in een beugel onder de caravan achter de as te plaatsen wat ik al aangaf en die nieuwe lichtgewicht BP gasfles erin.
Ik blijf 77 kg leeg aan de hoge kant vinden. Maar laat eens een goede weging doen. Ook de links rechts verschillen.
Nogmaals, prettige vakantie en doe het " rustig" aan.


dirk antwoordt op 13 juli 2017:

Nou nou je bent echt aan vakantie toe het blijft altijd een beetje puzzelen maar bij jou wel een behoorlijke pfffffffffff.
Doe voorzichtig aan en neem de tijd ,alvast een fijne vakantie en weer veilig terug.


Iep antwoordt op 13 juli 2017:

Bedankt!!
We gaan het zeker rustig aan doen. De vakantie begint de avond voor vertrek! Dat reservewiel onder de as ga ik zeker vragen als hij weer eens naar de onderhoudsman moet. En op vakantie raakt 1 gasfles leeg en die laten we daar ergens achter. Dan is de kogeldruk 63 kg. Momenteel is hij 68 kg.

Groetjes en bedankt voor het meedenken!


Jeroen antwoordt op 13 juli 2017:

Misschien een beetje offtopic, maar een caravan van 490 opbouw onder de 1110kg houden? Lukt dat wel? Zeker met alle spullen voor de kinderen.
Denk dat de Dacia met 90pk benzine er sowieso een hele kluif aan gaat hebben.

Ik heb net ook een auto uit de Renault stal gekocht en bewust niet voor deze motor gekozen vanwege de matige prestaties met mijn lichtere Adria van max 1000kg en 2,07 breedte.

Heb je er al wel mee gereden?


Frank antwoordt op 14 juli 2017:

Als de caravan goed bevalt dan heb ik nog een paar overpeinzingen.
1. Reservewiel achter de as onder de caravan is beste plek maar dat rek weegt ook nodige kilo's. Je moet dus ook kilos kwijt op totaal.
2. Je gebruikt 1 gasfles voor de cadac. Je kunt de grote gasfles omwisselen voor 2,5 kg. Ik ben bezig over gasflessen eea uit te zoeken. Wij hebben hier nl. Twee vulstations en BP is niet heilig maar wel duur. Het laagste Tarra gewicht van een groene fles schijnt 5.6 kg te zijn. Komende dagen post ik mijn bevindingen want ik wil ook gewicht kwijt.
3. Waar staat je accu? Wat weegt deze ? Al aan nieuwe toe?
Ik ben de enige volgens mij op dit forum met een 11 kg accu (€160). Ik had een 31 kg accu en die echte lichtgewicbten zijn belachelijk duur.
25 kg gewicht verminderen waarvan deel op de voorkant is dus goed mogelijk zonder schokkende investeringen.

Blijven voor mij dus twee vragen over : wat is tarra van beide gasflessen en wat weegt je accu?
Alvast goede vakantie !



Iep antwoordt op 14 juli 2017:

Ja hoor, we hebben er al mee gereden. Met een kogeldruk van 120 kg 😉. Dat gaat vanaf nu dus niet meer gebeuren. We rijden zo'n 5x per jaar met de caravan en 1x ver. We rijden verder heel erg veel, dus op LPG. Een betere optie qua auto was er niet. Hij is gloednieuw. Deze auto blijft 😉. En we hieven geen trein te halen.

Toen we hem met behoorlijk wat troep er in lieten wegen, zaten we nog goed qua gewicht.

Reservewiel onder de as gaan we regelen. Na de vakantie.

Gasflessen gaan beide weg (1 al tijdens vakantie) en er komt 1 bp gasfles voor terug. Inderdaad misschien volgend jaar nog een kleintje er naast voor de Cadac, we zien wel even. We kunnen ook gewoon alles op de Cadac doen in de zomer. En in de winter koken we wellicht juist weer niet op de Cadac, maar in de caravan, of in het clubhuis van onze vereniging. Waar we de afgelopen winters overigens überhaupt niet kampeerden 😉.


Quirien antwoordt op 14 juli 2017:

Gisteren maakte ik mij ook al een beetje zorgen over hetgeen Jeroen aankaart.
Ik weet niet wat op het caravan kentekenbewijs staat als ik leeg gewicht c.q. max.gewicht, maar daar kan Iep ons meer oververtellen. Hij was nogal overtuigend dat hem dat ging lukken.
Zojuist even aan het zoeken geweest naar het model wat hij opgaf zo ook hier even voor de berekening.
Kwam dat hier in de lange rij niet tegen of slecht gekeken. Maar toen maar even een ander type ingevuld. Op een zoek opdracht kwam ik nog wel het type tegen in Duitsland wat te koop stond. Echter alleen vermeld 1300kg max en ongeveer 1000 kg leeg.
Iep stelt 1110 mag hij trekken. Hier op de site wordt uitgegaan van 1150 kg .

Belading technisch zou hij dan zeer weinig kg kunnen laden anders geldt het predikaat dat de caravan te zwaar is!! (Ik had 150 kg als belading ingevoerd en kreeg dit al terecht als waarschuwing!)

Voor mijn berekening op deze site ben ik uitgegaan van een LMC Munsterland Cello 490 E.
Tsja, en de prestaties zeer matig, maar met een beetje beleid....
Ik hoop dat Iep nog even reageert.


Iep antwoordt op 14 juli 2017:

Accu is nog vrij nieuw...


Iep antwoordt op 14 juli 2017:

Klopt, we kunnen weinig beladen. Het kentekenbewijs is aangepast naar 1110 kg (ivm regels in buitenland en capaciteit auto). Dan hebben we een mover en een luifel, dus erg veel meer kan er niet mee. Maar we hebben hem vorige week bij de caravan handel (van Duinkerken) laten wegen en zitten nog goed! Toen lagen gasflessen, Cadac en reservewiel er ook nog in. We vervoeren dus ook een en ander in de auto en zeulen vooral niet te veel mee.

Iep is trouwens een vrouw 😉


Aad antwoordt op 14 juli 2017:

Iep, het klinkt of je goed bezig bent en er goed over nadenkt.
Vroeger had ik een caravan en een Opel met 75pk! Dat vond men toen een hele sterke trekauto, dus moeten we nu niet doen alsof je met 90pk de straat niet meer uitkomt. En....we hoeven echt niet allemaal met 110km/h tegen de Mont Blanc omhoog.
Een of twee versnellingen terugschakelen lost al je problemen op.
Ik wens je een heel fijne vakantie.


Quirien antwoordt op 14 juli 2017:

Sorry Iep. 😉
Tsja, Aad waar ik vroeger ook al met 75 pk. ben gekomen en tegenop ben gereden.😉


Iep antwoordt op 14 juli 2017:

Dank Aad! Ja, ik wil de vakantie graag met het hele gezin overleven. En ontspannen 😉.! Een keertje langzaam rijden lijkt me ook niet zo erg, het is niet alsof we dit ineens wekelijks gaan doen.

De volgende tegenvaller is dat de dakkoffer niet op de auto past. Ik had net bedacht daar wat lichte dingen in te gaan doen om het volume aan te kunnen. Maar helaas.... ik kan nu halsoverkop andere dakdragers gaan zoeken, of toch nog eens kritisch naar de lading kijken. Het aparte kindertentje en matjes schrappen we alvast. Die Cadac... super handig ding. Maar wat een volume en gewicht...

Net over de weegbrug gereden: het is precies goed! 1120 kg, dus 1 tas er uit en we zitten goed. Combinatie met auto is ook dik in orde. Bandjes hebben voldoende lucht. Joepie!

Het is maar goed dat ik een week vrij heb voor de vakantie 😉. Ondertussen bouwen de kinderen nu een piratenschip van alles wat ze in huis kunnen vinden. En langzaam slinkt mijn paklijstje.

Dit moet anders kunnen. Volgend jaar wil ik een dik betaalde baan en met een tasje kleding een een creditcard gewoon zo, hup, de auto in 😂😂😂


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker