Caravantrekker.nl

SSK2 frictiecups

Henry vraagt op 19 augustus 2017:

Mijn caravan heft een SSK2 stabilisator. Weet iemand hoe lang een setjes frictiecups meegaan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 19 augustus 2017:

Over frictiecups en de werking van antislingerkoppelingen is al veel geschreven op dit forum. Goede adviezen maar ook veel onwetendheid door onbekendheid.
Dit tref je zelfs bij dealers aan.

Allereerst moet een combinatie goed beladen en "in balans" achter de trekauto liggen. Vervolgens geeft een goede antislingerkopping je de nodige reserves.

De ssk2 is een al iets oudere koppeling die ik niet goed ken. Wel aangekoppeld en gebruikt maar nooit technisch onderzocht.
Hoe lang gaan de frictie ups mee ?

Mijn ervaring met aks 2004/3004 : Veel hangt af van het gebruik. Bij mij gaat het fijne eraf met 10-12.000 km. Ik moet nastellen of bovencup vervangen bij ca. 15.000. Vervangen doe ik pas als hij niet meer mooi past of fixeert om de kogel. De zijcups vd aks kunnen bij goed onderhoud duidelijk nog langer mee.

Wat is goed onderhoud? ALTIJD een schone gladde kogel en schone cups zonder vuil en verglazing. Een ruwe kogel (door roest e.d.) geeft slijtage in cups en versmering neemt snel toe. Hierdoor neemt werking cups af.
Oplossing cups demonteren en met fijn schuurpapier schoonmaken als dit nog lukt. Frictiemateriaal moet onbeschadigd en goed ogen. Met wasbenzinen laatste vuil verwijderen. Zelfde geldt voor kogel. Deze moet zonder verf en roestvrij zijn. Als de cups de verf op de kogel hebben kaalgeschuurd dan zijn ze versmeerd. Het is zelfs de vraag of je ze dan nog goed krijgt met schuren. Daarnaast is het belangrijk dat de ssk2 nog voldoende druk/spanning kan opbouwen.

Er is dus geen anntwoord op "hoe lang". Beschadigen of zwaar versmeren kan al met 1 jaar. Bij goed gebruik gaan ze vele jaren probleemloos mee.
Stel je de vraag omdat je het gevoel hebt dat de werking is afgenomen?


JT® antwoordt op 19 augustus 2017:

De slijtage is niet uit te drukken in aantallen kilometers. Er zijn namelijk hele volksstammen die de cupjes vernielen op een camping. Met het op de plaats zetten hebben ze nog steeds de anti-slingerkop er op zitten.
Op die paar meter slijt hij misschien wel meer dan met een paar honderd kilometer gladde autoweg rechtuit rijden.
Als je er dan een opmerking over maakt krijg je de meest rare reacties:"Natuurlijk zit hij er nog op, daar is hij toch voor".

Ik haal die kop er meestal 10-20 km voor de camping al af want de weg is dan smal en bochtig en de snelheid laag. Ook bij weggaan laat ik hem er af.
Op deze manier gaan de cupjes erg lang mee.
Kijk maar eens op een camping als er nieuwe gasten binnenkomen en weggaan, bijna iedereen heeft hem er zelfs op de camping nog/al op zitten.
Ben al eens op een camping achterop gereden door een medekampeerder op de fiets, die mij attendeerde op mijn "domme fout".
Doe er uw voordeel mee. Ik let op je als je de camping op komt rijden 😉
vrgr
JT®


JT® antwoordt op 19 augustus 2017:

@ Frank: ik doe veeeel langer met mijn cupjes, wellicht mijn advies ter harte nemen? 😉
Met mijn een na laatste caravan heb ik meer dan 20d km gereden en nu rijdt mijn dochter er al 8 jaar mee rond (alleen in NL, dat wel) en nog steeds met het eerste setje en de indicator is nog steeds groen.

vrgr
JT®


joop antwoordt op 19 augustus 2017:

50 euro ongeveer kosten nieuwe cups van ssk2 ,en in de westfalia uitvoering wat meer .De montage is ook geen groot probleem .
Zo erg is dat toch niet..? Het slijt en moet zelfs slijten ,want als het niet slijt werkt het niet.Te snel slijten is natuurlijk niet goed ,maar het slijt ook op een super strakke autobaan ,het beweegt constant....Het hoort bij de vaste kosten als je zo'n ding hebt .


Frank antwoordt op 19 augustus 2017:

Joop, je hebt gelijk. Voor een paar tientjes maak ik mij niet druk. Ik laat hem tegenwoordig wel vaker open op binnenwegen omdat het dan niets toevoegd. Helaas slijiten boven en voorcup bij aks dan wel. Die kun je helaas niet stellen.


TheoS antwoordt op 20 augustus 2017:

Hoelang de cupjes meegaan? Met mijn huidige caravan heb ik intussen (geschat) 55.000 km gereden. Tot op heden zijn er geen cupjes vervangen.
Gebrek aan onderhoud? Jaarlijks gaat hij voor een Bovag - beurt naar de dealer.


Frank antwoordt op 20 augustus 2017:

@TheoS : hangt ook af van het belang dat je hecht aan de reserves die een antislingerkoppeling biedt. Ik ben bepaald geen langzame rijder en wil reserves hebben bij stevige turbulentie en lastige omstandigheden. Hierdoor ben ik scherp op de optimale werking van mijn eigen aks en andere randzaken. En eerlijk is eerlijk dit soort zaken zijn ook wel een beetje mijn hobby. Gewoon leuk om uit te zoeken en te proberen.


TheoS antwoordt op 20 augustus 2017:

Natuurlijk kan een stabilisator wat toevoegen.
De reserves bij stevige turbulentie en lastige omstandigheden komen toch primair van de stabiliteit van het span, (belading, gewichtsverhouding e.d.). Toch?

Verder: maakt het (bij een goede afstelling) iets uit of je nieuwe of gedeeltelijk versleten cups hebt?
Het lijkt me niet. Als het wel zo is, kun je me dat dan uitleggen.


Frank antwoordt op 20 augustus 2017:

Snap je wel hoor Theo. De echte reserve komt inderdaad uit het span.
Bij goede afstelling en onderhoud maakt het natuurlijk niets uit.
Maar ik krijg bij onze combi geen 50.000 km op de AKS 2004 voor elkaar. Dan zit er bij mij al lang speling op de niet stelbare cups. Je hoort dan de koppeling bij hobbels (net als gewone aanhanger). De werking is dan afgenomen en hij centreert niet mooi meer.
Nu ik hierover nadenk, zal dit probleem bij een Stabifix of zelfs Winterhoff volgens mij niet ontstaan.


Louis antwoordt op 20 augustus 2017:

Frank, "je hoort dan de koppeling bij hobbels net als gewone aanhanger".
Kun je eens uitleggen wat je bedoeld, (al te veel ruimte in de basis misschien ?) want ik heb bij een normale en niet stokoude koppeling/trekkogel nooit "ruimte" kunnen horen.
Of het er nu een mét of zonder stabilisatordeel betrof.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker