Caravantrekker.nl

Remmen vast na stalling

Maarten vraagt op 3 september 2017:

Beste Caravantrekkers,

Al enige jaren rijden we met veel plezier met onze zoveelstehands Burstner club uit 89 rond. Nu krijg ik net een telefoontje van de stalling dat de remmen van de Burstner vast lijken te zitten.

De caravan heeft afgelopen lente nog een onderstel beurt gehad bij de Bovag dealer en daarna zijn we heen en weer gereden naar de Ardeche zonder enige problemen.

Voordat we de caravan naar de overdekte stalling hebben gebracht heeft de caravan nog even in de nederlandse regen buiten gestaan. Ik heb de caravan achteruit de stalling in gereden en het laatste stukje met de hand gedaan. Toen was er niets te merken en reed de caravan nog gedwee mee. Dat is twee weken geleden.

Ik ben zelf nog niet naar de stalling geweest maar hij geeft aan dat achteruitrijden met twee man bijna onmogelijk is. Naar voren gaat iets beter maar ook niet van harte. Ik begrijp dat het om allebei de wielen gaat.

Mijn voorlopge conclusie is dat het kan komen door roestvorming. Dat lijkt me aannemelijk aangezien de caravan inderdaad in de regen heeft gestaan voordat hij naar de stalling ging.

Natuurlijk ga ik morgen de garage bellen voor advies, maar ik ben ook erg benieuwd naar dat van jullie. Heb al gevonden dat het 'jutteren' naar voor en achter misschien wat kan helpen. Kunnen jullie mij meer tips geven?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Maarten antwoordt op 3 september 2017:

vergeten te vermelden; de caravan heeft niet op de handrem gestaan in de stalling. Wel die paar dagen dat hij op de parkeerplaats bij het huis heeft gestaan, maar toen was er nog niets te merken.


Louis antwoordt op 3 september 2017:

Trommelremmen zijn minder gevoelig voor water dan open en bloot liggende schijfremmen.
Er zijn nogal wat auto's en caravans die gelijkwaardige problemen zouden moeten krijgen als vocht de oorzaak is.
Het lijkt net of ze toch wat te krap afgesteld waren.
Als het nu één wiel betrof kon je denken aan een losgeschoten veertje of een "op scherp staande nok" die een schoen heeft doen verspringen, maar nu het beide wielen betreft...
Remkabels blijven ook al niet toevallig tegelijk hangen in hun buitenkabels, tóch maar even terug gaan en de wielen en trommels eraf .


joop antwoordt op 3 september 2017:

Als ze in de stalling met je caravan gaan lopen duwen en trekken ,zonder dat je erbij bent of er om gevraagd hebt ? Wie weet hoe vaak dat al niet gebeurt is en wat ze verder doen ,b.v handrem erop en eraf,zonder dat je er van weet ? Dat ligt toch gevoelig ,eigenlijk moeten ze er van afblijven ..tenzij je opdracht geeft. Maar wil niet stoken in een goed huwelijk ,(maar doe dat wel ? )


aadje antwoordt op 3 september 2017:

@joop ben je wel eens in een stalling geweest vraag ik me af caravans staan in rijen naast en achter elkaar en dan moeten ze er wel eens een paar opzij zetten om bij die van jou of mij te komen niet zo moeilijk te begrijpen en jij wil dat ze er van af blijven als hij eenmaal staat.


joop antwoordt op 3 september 2017:

Nee een stalling heb ik nog nooit gezien aadje ,ja wel een fietsen stalling voor mijn driewieler .Je hebt helemaal gelijk aadje ,hoe kon ik zo dom zijn....


aadje antwoordt op 3 september 2017:

@Joop TOP!!!!!


Stef antwoordt op 3 september 2017:

Zo jeel vastgeroest kan het niet zijn . Je er namelijk pas nog mee gereden.
Handrem een paar keer goed aantrekken en dan naar beneden,liefst zo hard mogelijk om te lossen . Vooral bewegen.
Wanneer eenmaal los ; trommeltjes eraf en e.e.a bewegende delen invetten met kopervet ,voor het laten bewegen over langere tijd.
En goed afstellen


Mvg
Stef


Louis antwoordt op 3 september 2017:

Ik weet dat men het niet graag hoort of gezegd mag worden, maar had de caravan afgelopen lente geen onderstel beurt gehad ?
Dan kan bij de komende inspectie de aap wel eens uit de mouw komen wat het opschonen, smeren e.d. betreft.
En ook of de remmen tijdens de reis eventueel zijn mishandeld al lopen ze daardoor niet zomaar vast.
Ik ben benieuwd, en hoop op een verhelderende verklaring van Maarten als het achter de rug is.


Frank antwoordt op 3 september 2017:

In sommige stallingen schuiven ze meer met de caravans dan je lief is. Helaas.
Als je gaat kijken let dan ook op of het schuifstuk volledig gestrekt is. Dan Sommige stallingen verplaatsen met een trekkertje, movertje of wat dan ook.
Het kan door roestvrijstalen niet echt vastzitten in zo'n korte tijd. Vreemd is het wel. Ik zou de oorzaak wel opzoeken. Stel dat hij een hele winter staat en het is corrosie dan ga je niet blij worden.
Zoals ze hierboven zeggen : flink alles heen en weer jutteren en dan goed opletten wat er gangbaar wordt. Ook op scbuifstuk letten of andere "afwijkingen"


Frank antwoordt op 3 september 2017:

He, lastig op de telefoon. Roestvrijstalen is gewoon roest


Ton groenendijk antwoordt op 4 september 2017:

Onderschat dit probleem niet. In mijn tijd dat ik als gepensioneerde wat bijkluste met autootjes, was er een bepaalde serie VW Polo's (of is het VW's Polo?) die, bij weinig gebruik (was bij een overheidsinstelling) last hadden van vastzittende achterremmen. Trommelremmen dus. Er kwam dan een monteur bij en vaak lukte het door slaan met een hamer de schoenen te lossen, maar ik heb ook gezien dat ze geblokkeerd en wel op de transporter werden gesleept op weg naarr????
Dat slaan is niet zonder risico, begin er zelf niet aan, want je slaat zo maar een trommel aan repen, maar gezien de voorgeschiedenis zou ik toch maar de trommels er af trekken en nakijken wat er mis zit. Voorlopig lijkt me de raad van Stef het zinvolst. Goede kans ook dat na een paar kilometer de zaak los komt. Als twee man er beweging in krijgen dan lukt het 100 paarden ook wel.


Kees antwoordt op 4 september 2017:

" Dat slaan is niet zonder risico, begin er zelf niet aan, want je slaat zo maar een trommel aan repen,"
En wat dacht je van de lagers?
Nooit de trommel eraf slaan. Daar bestaan speciale trekkers voor.
Terug naar de werkplaats waar-ie een jaar terug onderhoud heeft genoten en daar het probleem laten oplossen. Je hebt niet voor niets een jaar werkplaats garantie.


Ton Groenendijk antwoordt op 4 september 2017:

Ja, ik vond het ook een angstig gezicht, maar als er "deskundige" voor komt rijden en die gaat zo aan de slag en heeft nog succes ook, sta ik er als leek ook maar een beetje bij te kijken. In ieder geval was het advies om, als er ook maar een beetje beweging in zat, een stukje te gaan rijden. Los roest en condens zou dan vanzelf verdwijnen.
Overigens denk ik toch dat er meer aan de hand is, want na een rit Ardèche vice-versa zou de slijtage toch voldoende moeten zijn om vastzitten door roest te voorkomen. Of had Burstner in 89 al zelfstellende remmen?


Quirien antwoordt op 4 september 2017:

Als de caravan haast niet vooruit of achteruit te krijgen is lijkt mij een kijkje ter plaatse veel verstandiger.

Je stelt zelf al ik neem contact op met de " garage" . Waarschijnlijk inmiddels gedaan
Je maakt als je er misschien mee gaat rijden meer kapot dan je denkt.
Ben ook benieuwd.


PieteR antwoordt op 4 september 2017:

Als het schuifstuk niet ingedrukt staat en de handrem niet per ongeluk een tandje omhoog, kun je de remstang een beetje verlengen, zodat de remschoenen iets meer ruimte krijgen. Op die manier kun je er redelijk veilig mee naar de dealer.


Maarten antwoordt op 4 september 2017:

Beste allemaal,

Bedankt voor de vele antwoorden. Er wordt in onze stalling inderdaad wel eens geschoven met caravans aangezien ze allemaal in 'files' achter elkaar aan staan. Dat doen ze dan over het algemeen met de hand, vandaar ook dat ik het telefoontje kreeg.

Vandaag heb ik inderdaad de garage gebeld en als voorlopig advies gekregen om te kijken of het schuifstuk helemaal uitgeschoven is en hij niet toch per ongeluk op de rem staat. Hoewel dat mij stug lijkt want van de caravanstalling hadden ze dat ook wel weten op te lossen.

Mij lijkt ook dat ik wel een beetje kan jutteren en het advies van de handrem er een paar keer hard op/af is ook iets wat ik kan proberen. Mocht het allemaal los komen dan, dan rijd ik er een rondje mee zodat ik het kan testen en het allemaal los/schoon te rijden.

Op de trommels slaan lijkt mij inderdaad meer tricky want ik ben echt een leek 😉 hoe hard/waar precies dat weet ik niet precies dus als het niet hoeft dan liever niet.

Of de garage bereid is om op lokatie te komen als het allemaal niet wil, weet ik niet. Ik was wel aan te overwegen de ANWB in te schakelen. De situatie is ten slotte niet heel erg anders dan een auto die niet wil starten.

Agenda-technisch kan ik waarschijnlijk pas woensdag avond naar de caravan toe, zodra ik er ben geweest zal ik een update plaatsen.

Nogmaals zeer bedankt voor het meedenken! To be continued...


Maarten antwoordt op 6 september 2017:

Beste allemaal,

Vandaag zijn we naar de caravan stalling geweest. Daar aangekomen bleek inderdaad dat alleen het rechterwiel op de rem stond. Links was ok.
Ik heb de handrem hard aangetrokken en gelost. Hierna liep het wiel weer vrij. We hebben met de hand de caravan 2 keer 5 meter naar voor en naar achter geduwd, maar gezien er net een grote regenbui overkwam leek het me dan weer niet zo handig om een stuk te gaan rijden. Het lijkt dus een beetje een storm in een glas water te zijn?

We nemen de caravan in oktober weer mee voor een korte vakantie dus hij hoeft niet de hele winter in de stalling te staan voordat we weer echt gaan rijden. Hij staat nu natuurlijk (nog steeds) niet op de handrem in de stalling.

Het blijft wel een klein mysterie waardoor dit is ontstaan. Hopelijk slechts een eenmalig dingetje?

Mijn hartelijke dank voor iedereen die hier tips heeft gegeven!

Groeten,

Maarten


Louis antwoordt op 6 september 2017:

Nou, ik denk niet aan een storm in een glas water.
Ook niets ernstigs overigens, maar wél een mankement.
Hij stond tenslotte niet al jaren stil.
Zoals het er nu voor staat kan je hem afhankelijk van geluk normaal gebruiken, maar trek je de handrem door gebrek aan vertrouwen toch maar niet aan .
En ook niet naar buiten omdat er een regenbui aan kwam .
Tja, het is jouw beslissing...,maar er is iets aan de hand.


Quirien antwoordt op 7 september 2017:

Ik ben nog al het type van : oorzaak en gevolg.
Hier was sprake van ontdekken van gevolg. Ik wil je niet ongerust maken, maar bij mij wringt dan de oorzaak.

Ik sluit mij eigenlijk maar een beetje van de visie van Louis aan, er is ergens al geen vertrouwen.

Maar misschien is het toch een eenmalig iets?


Kees antwoordt op 7 september 2017:

"maar er is iets aan de hand."
Nu niet meer.

" maar trek je de handrem door gebrek aan vertrouwen toch maar niet aan . "
Dat heeft geen zin Louis. In normaal gebruik zal bij het remmen de oplooprem toch inkomen. De handrem maakt gebruik van hetzelfde mechaniek exclusief schuifstuk dus het niet gebruiken van de handrem heeft totaal geen nut.
Integendeel, rust roest en dat zal het hele euvel wel zijn. Beetje roest tussen voering en trommel (vochtigheid) waardoor het remsegment blijft plakken. Door het spul te gebruiken neemt de kans op herhalen alleen maar af. Veel kan er niet mis zijn. Hij heeft niet lang geleden onderhoud gehad nietwaar?


Louis antwoordt op 7 september 2017:

Zo kun je wat ik schreef inderdaad ook opvatten Kees zie ik aan je reactie.
Wat ik bedoelde is dat Maarten hem toch maar binnen liet staan toen er een bui aan kwam, en ook nog niet genoeg vertrouwen heeft om de handrem aan te trekken en hem erop te laten staan (om te zien hoe de zaak een paar weken later reageert)
Dat laatste moet natuurlijk gewoon kunnen zonder dat hij dan alweer vast staat.
(Ik ben nooit zo weg van die grijsgebied storinkjes en wil de oorzaak weten en oplossen)


Frank antwoordt op 7 september 2017:

Het kan natuurlijk allemaal een samenloop van omstandigheden zijn. Beetje aanslag, bljjft ietsje steken en stalling belt uit "gemakzucht" . Onnodige onrust in dat geval.
Wat zou ik doen? Ik denk helemaal op de handrem want ik wil altijd duidelijkheid. Er kan nl. niet heel veel verkeerd gaan in deze overbrenging. In het ergste geval moet ik ff aan de bak als er echt ergens smeer en corrosie tussen zit.
Als hij lekker los zit over paar weekjes en ik nergens oxidatie e.d. zou zien dan weet ik dat loos alarm is.


Gerrie antwoordt op 7 september 2017:

Bij onze eriba puck constateerde men tijdens de onderhoudsbeurt dat de remvoering losgekomen was van de klauw. Deze was vroeger geklonken en is nu verlijmd. Ons werd medegedeeld dat wel geluk hadden gehad. Voor hetzelfde geld was de voering tussen het andere gedeelte geschoten. Zou dit misschien ook bij jullie gebeurd kunnen zijn. U geeft aan dat men de caravans in de stalling verplaatst.


Louis antwoordt op 7 september 2017:

Inderdaad, zoiets bijvoorbeeld.
En dat zie je alleen...als je er even naar kijkt of laat kijken .


ben antwoordt op 7 september 2017:

Mijn ervaring is dat je nooit de handrem moet gebruiken na een flinke bui,zeker als je de caravan langere tijd niet gebruikt.
Ik maak het heel vaak mee dat onze huurwagens na een wasbeurt met de remmen,achter trommel, vast blijven staan.Even voorzichtig vooruit/achteruit en ze schieten weer los,dit gaat gaat soms toch met een behoorlijke klap waarbij ik mij heel goed kan voorstellen dat verlijmde voeringen loskomen van de zetel.Ik zet een voertuig dus altijd in de eerste versnelling weg.De caravan gaat in de stalling niet op de handrem,onderweg meestal wel mits het droog weer is.Het is allemaal niet zo moeilijk?...😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker