Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

Vraag en antwoorden

Onderwerp: TSI/ECOBOOST/THP
Van: Jan
Datum: 06 December 2017 om 20:31

Wij zitten er over na te denken om een andere trekauto aan te schaffen. We denken hierbij aan een motor met turbo (TSI/ECOBOOST/THP). Hoe zit dat met rijden in de bergen met een turbo. Met mijn 2.0 moet ik een hoog toerental aanhouden. Volgens de trekkracht berekeningen kan ik met een laag toerental de berg op, maar is dit ook goed voor de motor. Ik denk dan voornamelijk aan het koelsysteem. Graag jullie bevindingen over deze motoren en hoe de berg op hoog of laag toeren. Bedankt alvast.

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 06 December 2017 om 20:58

Voor de koeling zal het geen enkel probleem zijn om ‘laag’ in de toeren te rijden. Maar dat wil niet zeggen dat je niet toch regelmatig moet terugschakelen. De motor trekt lekkerder bij 2000-3000 toeren als het echt zwaar wordt dan bij de 1500 waarop ook al veel koppel beschikbaar is. Al met al toch bij lagere toerentallen dan een turboloze motor.


Van: Sjef Bertens
Datum: 07 December 2017 om 00:33

Jan het caravannen met een moderne turbo motor zal je positief verbazen. Deze motoren hebben over het algemeen een vrij hoog motorkoppel tussen 1500 en 4500 toeren.

Deze dieselachtige eigenschap maakt hem zeer geschikt voor deze doelgroep. Vooral het grote koppel bij laag toerental is ideaal bij wegrijden en manoeuvreren.

De bestuurder blijft natuurlijk verantwoordelijk voor de juiste schakelmomenten en in tegenstelling met de atmosferische motoren zal bij volgassituaties helling op of zware wind tegen het terugschakelmoment iets sneller moeten plaatsvinden.

Het koppel bij turbo motoren blijft over een groot toerentalbereik constant bij atmosferische motoren is het max. koppel ook afhankelijk van het toerental. Dit kan invloed uitoefenen op de grootte van de snelheidsterugval helling op.











Van: Ton Groenendijk
Datum: 07 December 2017 om 20:18

@Jan zal wel willen weten hoe de respectieve eigenaren/gebruikers hun turbootjes hebben ervaren en zijn hierbij dus uitgenodigd om te reageren, liefst eerlijk.
Zelf heb ik nu zo'n vijf jaar rondgereden met een C max 1.6 met een cv met een max. gewicht van 1350 kg. De motorische ervaringen zijn prima, er is altijd trekkracht. Toch moet je dit soort autootjes niet alleen op de motorische kwaliteiten kiezen. Zeker in mijn geval zou ik op basis van mijn ervaringen niet graag tot het maximaal toegelaten trekgewicht van 1500 kg gaan. Die 1300 kg is wel mooi zo. De cv is dan net zo zwaar (ong) als de lege auto en dan moet je de grens maar trekken.
Wellicht zou de keuze dan voor en zwaardere auto kunnen gaan, maar dank zij zijn relatief lage gewicht en hoog koppel bij lage toeren is de C max dan weer lekker zuinig bij sologebruik (1:15 bij niet al te veel stadswerk) . Mét cv is dat ongeveer 1:9/1:10 , een waarde die eigenlijk bij iedere trekauto terugkomt. Onlangs is hij vervangen voor een 1.5 ecoboost en dat had ik niet gedaan als ik er geen goede ervaringen mee had gehad.


Van: Ton Groenendijk
Datum: 07 December 2017 om 20:24

O ja, vergeten: Jan vraagt naar de bergen op en af. Daar heeft Menno het antwoord al op gegeven. 2000/3500 toeren en dan maar niet naar je verbruiksmeter kijken. Franse Alpen, Pyreneeën, Albanië, voor zover mijn tanende herinnering strekt nooit ergens in de problemen geweest en altijd meer zorgen over het dalen dan het stijgen.


Van: Janz
Datum: 09 December 2017 om 14:52

Heb zelf de Ford Focus 1.6 ecoboost 150 pk met een Knaus 420 QD leeg 980 max 1500. Erg goede trekauto ook in de bergen.


Van: Rene
Datum: 09 December 2017 om 15:51

Zelf heb ik ervaring met een Citroen C4 1.2 PureTech (131pk) en dit is een hele goede caravantrekker. Hiervoor had ik een C4 1.6 Vti en dat is een behoorlijk verschil door uiteraard de Turbo.
Ik heb ook de Ford overwogen alleen dan zou de 1.0 Ecoboost 125 afvallen want die mocht onze caravan niet trekken (volgens Ford).
Wij hebben een Hobby 400 SF de luxe uit 2007 (900 kg leeg)

Wat echter belangrijk is te kijken hoe de gewichtsverhoudingen liggen want een TSI Ecoboost of PT zal zonder meer redelijk goed trekken maar men is volgens mij wel teveel geneigd om er te zware caravans achter te hangen! In uw vraag staat geen gewicht van Caravan vermeld.

Al met al ben ik zeer tevreden en is de C4 1.2 PT een hele fijne motor en een goede caravantrekker. Zeker afgelopen zomer in de bergen (5 en 6%) heel goed met verkeer mee kunnen rijden iets in de toeren en op motor heel goed met C4 de berg af (nauwelijks remmen).

Klimmen kan heel lang zelfs in 5e versnelling gas maar ik ga liever in 4 iets meer toeren zonder motor teveel te belasten.

Groetjes en succes


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Wat mag mijn auto trekken?

 

Test Hybride trekauto

De Toyota RAV4 Hybrid hebben we als caravantrekker in de praktijk getest.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen