Caravantrekker.nl

Verzwaarde as

Erik vraagt op 25 februari 2018:

Ik maak vaak dankbaar gebruik van de site caravantrekker en vindt de theorie achter de berekeningen (uitkomst) zeer interessant. Nu vraag ik mij alleen af hoe je het resultaat moet beoordelen als de caravan is uitgerust met een verzwaarde as? Dit kun je niet opgeven behoudens een extra laadvermogen. De vraag: Heeft een verzwaarde as voordelen voor stabiliteit en/of wat zou de invloed zijn op de uitkomst? De caravan afmetingen blijven idem maar dit betekend volgens mij dat een verhoging van laadgewicht positiever uit de resultaten zou moeten komen dan dat nu het geval is. Aan deze verzwaarde as zitten immers ook andere schokbrekers gekoppeld. Of is dit marginaal in de berekening.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 25 februari 2018:

Voor stabiliteit maakt dat niet uit. Die schokbrekers ook niet.
De berekening doet er ook niets mee.
Kortom, je merkt er dus niets van.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 februari 2018:

Klopt helemaal wat Kees zegt. Het heeft geen positief effect op de stabiliteit. Bedenk bovendien dat als je het extra laadvermogen niet gebruikt het zelfs ongunstiger kan rijden(wielstand en vering) en dat in sommige gevallen de caravan zwaarder is (wat voor de stabiliteit ongunstiger is).


Frans antwoordt op 25 februari 2018:

Hoe het bij andere merken is gesteld is mij niet helemaal bekend, maar bij Kip is ‘asverzwaring‘ ordinaire geldklopperij. Tegen betaling van €275 kreeg ik een typeplaatje thuisgestuurd om zelf te monteren met daarop een MTM van 1700 kg in plaats van het originele plaatje met 1550 kg. De tarieven zijn inmiddels waarschijnlijk gestegen. De standaard gemonteerde as, voor de 1550 kg versie dus, heeft een typeplaatje voor 1800 kg en ook de banden mogen dat hebben.

Ik heb Kip Caravan ooit de suggestie gedaan om de caravan standaard als 1700 kg uit te brengen en op verzoek ‘terug te keuren’ als iemand in de problemen zit omdat hij geen aanhangerrijbewijs heeft. Niets van gehoord natuurlijk…

Er zijn ook merken die daadwerkelijk met verschillende assen werken. Daarop doelt @Erik waarschijnlijk en dan zijn i.c.m. banden natuurlijk best relevante verschillen denkbaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 februari 2018:

Bij veel Duitse merken is het wel degelijk een andere as en ook vaak een ander chassis waardoor de caravan zwaarder wordt. Lees de prijslijsten er maar op na.


Erik antwoordt op 25 februari 2018:

Ja, ik heb het inderdaad wel over een fysiek andere as, banden met hogere load index, remmen en zwaardere schokbrekers. Dit is allemaal anders gecodeerd en gekleurd. Dit is dus niet alleen een papieren kwestie denk ik. Ik begrijp dat als je een as niet voldoende laad de caravan als zodanig "stuiterig" kan zijn. Een as moet inderdaad belast worden om wegligging te hebben. Maar eigenlijk redeneren jullie dat: Hoe meer massa achter de auto, de combinatie instabieler wordt! Dit wordt dus vooral bepaald door wielbasis, overhang en afstand kogel tot as en achterkant tot as. (en nog meer van dat soort parameters zoals gewicht verdeling). Affijn, interessant zijn de reacties. Ik ga in het vervolg dan ook maar ervan uit wat de berekeningen aangeven en zal de uitkomst niet beter maken doordat er een 'verzwaarde' as is gemonteerd. Bedankt voor de reacties. PS: Het betreft hier overigens een basis AlKo frame van 1.300kg dat naar 1.700kg is verhoogd onder een Dethleffs.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker