Caravantrekker.nl

Banden

Nils vraagt op 15 maart 2018:

Voor mijn auto moet ik nieuwe banden. Welke banden zijn beter om een caravan mee te trekken? Ik denk hierbij aan goede grip op een camping, met nat gras/ losse steentjes etc. Ik weet dat ik beter de 4WD santa fe had kunnen kopen maar de 1 op 8 van de 2wd vond ik al vervelend genoeg 😉
Combinatie: Hyundai Santa Fe 2006 2WD met een Hobby 495UK

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 15 maart 2018:

ook mijn Probleem met 2 WD,maar (geen grap) ik trek in nootgeval die sneeuwkettingen op.............en die Rest rij ik op zuinige Banden...........
Ja zeker,ook in de zomer


Frans antwoordt op 15 maart 2018:

Banden met dwarsgroeven zijn op gras merkbaar beter, maar grip wordt ook beïnvloed door bijvoorbeeld de kogeldruk. Met goede all season banden zoals de CrossClimate heb je een aardig setje voor die genoemde omstandigheden en ook voor winteromstandigheden, zeker beter dan met de moderne eco-banden.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2018:

Voor nat gras e.d. neem gewoon een paar van die (gele) rijplaten mee.
Als je het handig doet kom je daar meestal wel mee weg.(wel ff ophalen natuurlijk als je boven bent)


Aad antwoordt op 15 maart 2018:

Ik heb hele goede ervaringen met de CrossClimate op nat gras


Ton Groenendijk antwoordt op 15 maart 2018:

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar waarom niet gewoon je winterbanden er om laten zitten, mocht je die hebben. Het lijkt een raar advies, maar ooit ontmoette ik tijdens een reis door Marokko een man die op basis van het grovere profiel het wel verstandig vond dat te doen. Voor het geval hij in het zand terecht kwam. Tja, klinkt logisch. Ik ken natuurlijk de verhalen dat winterbanden boven de zeven graden het laten afweten en dat het allemaal heel gevaarlijk is. Maar terwijl de temperatuur opliep tot 50 graden reed hij nog vrolijk rond en ook weer terug naar NL. Of ik het zelf ook zou doen? Nou ehh..mwha... Maar hij had natuurlijk wel lekker grip in het zand. Nat gras was niet voorhanden dus daar weet ik niks van.


Louis antwoordt op 15 maart 2018:

Vijftig graden ? da's geen vakantie maar zelfkastijding Ton 😉
(Dat deden de Jappen in hun kampen als straf en iemand in een blikken hok gestopt werd met de volle zon er op)
Lliever nat gras, met....een paar goede all seasons eronder.



Pieter antwoordt op 15 maart 2018:

Het rijden met all seasons banden heeft wel als nadeel dat de remweg 5-7 meters langer wordt. Bij winterbanden is dat meestal nog meer.


Kees antwoordt op 15 maart 2018:

Dat is een vrij zinloze opmerking Pieter, en nergens op gestoeld. Daar kan niemand iets mee.

Voor Nils,
Geef de zoektocht op. Koop gewoon een stel nieuwe zomerbanden en ga met een gerust hart op vakantie. Jij merkt er namelijk niets van of de ene band of de andere het beter zou doen op vakantie.


Ton Groenendijk antwoordt op 16 maart 2018:

Als erkend leek denk ik toch dat de banden zoals ze hier in NL verkocht worden, het altijd laten afweten op het moment dat het profiel vol bagger zit. Onlangs was ik met een Nissan X Trail 4x4 in Namibië en daar wilde ik door een stukje ondergelopen onverharde weg rijden. Eerst even met een stok gekeken hoe diep de plassen waren om daarna tot de ontdekking te komen dat de structuur van de modder dusdanig fijn was dat direct al de profielen van mijn schoenen dicht zaten en dat de modder hechtte aan de modder en ga zo maar door, zodat ik binnen een paar stappen zolen maatje 62 had. Nu had de Nissan wel grof profiel, maar eigenlijk gewoon straatbanden. En daar zou dan hetzelfde mee gebeuren als met mijn schoenzolen: Profiel dicht en dus geen tractie meer. Ik ben dus maar terug gereden, zeker nadat ik had gezien dat zelfs een landrover problemen had. (maar het wel redde).
Ik denk dus dat de fijne bodemstructuur in menig weiland de montage van terreinbanden rechtvaardigt, maar ik denk ook dat weinig forumbezoekers daar oren naar hebben . Je zou kunnen gaan voor banden met dwarsprofiel (bestaan die nog?) maar ook die paar millimeter profiel zit natuurlijk al heel snel vol met vette klei. Ja, ja, het blijft modderen met die auto's. Voor de losse steentjes van Nils maakt het weinig uit: je bent gebonden aan een vaste maat banden. Hoe breder de banden, hoe minder grip door spreiding van gewicht op de aangedreven wielen en voor nat gras is maar één remedie: een aanloop.


fransb antwoordt op 16 maart 2018:

Waarom andere banden voor de paar ogenblikken dat je met de caravan vanuit het gras, modder, rul zand of losse kiezeltjes moet wegkomen.
De rest van het jaar heb je er niets aan.
Je kunt ook de caravan in probleem gevallen met behulp van de gele rijplaten naar de harde weg proberen te moveren.
Wat je ook kunt doen om schade aan het terrein en voor je eigen gemak, vragen aan de eigenaar of terreinknecht om de caravan naar de harde weg te slepen. De auto staat daar klaar en aankoppelen maar.


Hans antwoordt op 16 maart 2018:

Of de campingboer vragen..............met die tractor so gedaan,zonder kosten


Sjef Bertens antwoordt op 16 maart 2018:

@Beste Ton,

De redenering:
“Hoe breder de banden, hoe minder grip door spreiding van gewicht op de aangedreven wielen en voor nat gras is maar één remedie: een aanloop” is volgens mij niet helemaal juist.

Hoewel strikt volgens de wetten van de mechanica de oppervlakte niet van invloed is op de ontstane wrijving, blijkt dat er in de praktijk toch weer uitzonderingen zijn.

In deze situatie is buiten het profiel de oppervlakte zeer belangrijk en wel zodanig dat men juist streeft naar een zo groot mogelijk oppervlak.
Hierdoor is inderdaad de druk per vierkante centimeter kleiner maar vele kleintjes maken een groot en het voertuig kan niet zo makkelijk wegzakken.

Denk aan de boeren mestkar (tractor) en voertuigen met rupsbanden.

Maar als antwoord op de vraag zou ik gewone goede banden monteren en bij die enkele extreme situatie zorgen dat je bij het wegrijden zeer gelijkelijk de aandrijving op de wielen laat plaats vinden mogelijk nog geholpen door de mover.


Ton Groenendijk antwoordt op 16 maart 2018:

Aahh, Sjef, zeker de laatste alinea is een heel juiste!
Maar ik ging uit van de praktijk dat een brede band bij voorbeeld gevoeliger is voor aquaplaning dan en smallere, dit als gevolg van de verminderde wrijving.
Ooit, zeer lang geleden reed ik in militaire dienst met een jeep waarvan de banden smal waren en het profiel het meest weg had van een tractorband. (schuine dwarsprofielen waar je vier vingers tussen kon leggen en verder niks) Op de weg levensgevaarlijk, maar in het terrein onovertroffen. Dit keer niet gevaarlijk door de verminderde druk, maar door het minimale contact met het wegdek. Moderne banden hebben dat contact gelukkig wel, maar laten het dan weer afweten in het terrein (en op gras). Ja,ja, het is een heel getob met dat caravannen. Ergens op de Hunsruck moet nog een automatje van me liggen, dat werd gelanceerd door een vierwielaangedreven Peugeot 408, maar ja, ook met gewone straatbanden, dus voor in het lange gras zinloos. Vraag maar niet hoe we er uit gekomen zijn.


TheoS antwoordt op 16 maart 2018:

de fijne bodemstructuur in menig weiland de montage van terreinbanden rechtvaardigt

Het probleem zit hem meestal niet in de bodemstructuur van de oppervlakte, maar in de onderliggend laag. Als die verhindert dat het water wegvloeit, wordt de bovenlaag modderig en drassig.


fransvb antwoordt op 16 maart 2018:

En, misschien zijn er wel collega camping gasten te vinden die met vereende krachten en voorzien van lieslaarzen met voldoende profiel jouw willen helpen de caravan van het veld te duwen.


Pieter antwoordt op 16 maart 2018:

Kees,

Ik vind eerlijk gezegd jouw opmerking weinig toevoegen. Waar ik op wijs is dat in de discussie over grip op de camping met verschillende type banden, volledig het gebruik op de normale weg over het hoofd wordt gezien. En je rijdt nu eenmaal 99% van de tijd over de gewone weg. Ook de toevoeging dat het nergen op gebaseerd is, is niet juist. Ten eerst heb ik mijn eigen ervaring maar ten tweede moet je bv maar eens op de anwb-site kijken of testverslagen lezen waarin een aanzienlijk langere remweg wordt verklaard doordat er all seasons banden onder zitten. Ik vind dat je dit moet meewegen in de keuze om compromisbanden, zoals all weatherbanden, of gevaarlijke banden, zoals winterbanden in de zomer te gebruiken.


Hans antwoordt op 16 maart 2018:

nou da ben ik niet eens me,99% helemaal niet........5 m Grasmat en 1500 Km Hihgway..............of meer per vakantiereis......


Aad antwoordt op 16 maart 2018:

Pieter, je noemt een all-weatherband een compromis. Ik denk dat elke band een compromis is. Het profiel van een tractorband is verreweg het best in het terrein maar je kunt er op het asfalt niet mee rijden. Een slick is het best op droog, warm asfalt, maar met een paar druppels water ga je al glijden. Daarom is een moderne band breed maar zit er bijvoorbeeld wel weer silicanin om grip te hebben in de regen.

Je moet kijken waar je die band gebruikt. In ons klimaat is de CrossClimate waarschijnlijk de ideale band. Onder de 14 graden is de remweg al meters KORTER dan die van een zomerband. En het is hier veel vaak kouder dan 14 graden. Denk aan nacht maar ook de vroege ochtend in voor- en najaar.
Deze band is in principe een zomerband die ze aangepast hebben. Deze winter hebben we twee dagen een laagje sneeuw gehad. Dat kan zo'n allweather prima aan. En die sneeuw is al heel snel weg en dan rijd je door natte pap en daar heb je geen winterband voor nodig


Louis antwoordt op 16 maart 2018:

Een fabrikant zal een bandhoogte en breedte beproeven die het beste gemiddelde qua rijeigenschappen en comfort onder diverse omstandigheden bied neem ik aan.
Dus altijd een compromis, maar wél een betere waar een particulier dan alleen maar aan kan verslechteren ga ik van uit.
Wat de all seasons aangaat zijn deze enorm doorontwikkeld, want er zijn er meerdere inmiddels niet voor niets van het berg en sneeuwvlok symbool voorzien.
Als je er van uitgaat dat we als standaard weggebruikers de theoretische grenzen van welke type band dan ook toch zelden of nooit gaan ervaren (en de opslag en wissel toestanden er bij betrekt) is de all season tegenwoordig een prachtige all round oplossing .
Dus als ik Nils was zou ik snel klaar zijn met m'n keuze.
(Het type wat Aad noemt staat overigens in de top twee van Autoweek testen over de afgelopen twee jaar)


Jilger antwoordt op 17 maart 2018:

@ Ton Groenedijk:
Een vierwielaangedreven Puegeot 408.... Toe maar, die ken ik niet!


Ton Groenendijk antwoordt op 18 maart 2018:

Ehh... sorry Jilger: was het nu een 406 of een 408, het is wel zo lang geleden dat ik het ook niet meer precies weet. Ze onderscheidden zich door een spoiler op de achterklep (soms) en het onopvallende rode plaatje X 4 achterop. Er waren twee uitvoeringen, de opgefokte en de normale. Die van mij was voorzien van achtervering met niveau regeling met Citroen bollen, een constante vierwiel met een sper en heel hoge garagerekeningen. "Een zeldzaam exemplaar" zei de dealer en voor die exclusiviteit heb ik later maar een gewone Nissan Primera aangeschaft. Zó gewoon, maar ook zó betrouwbaar...


jilger antwoordt op 19 maart 2018:

Geeft niks Ton, de nummers bij Peugeot kunnen inderdaad verwarrend zijn.
Maar gezien je omschrijving denk ik zelfs aan een 405. Die was leverbaar met 4x4, de 406 volgens mij niet.

Een 408 is, om het makkelijk te houden, een sedanversie van de eerste generatie 308 (2008-2013). Deze is nooit in Europa geleverd.


Ton Groenendijk antwoordt op 19 maart 2018:

Dank, Jilger! Kan je nagaan hoe zwaar ik het heb met deze geheel uit cijfers bestaande samenleving. Nou ja, zolang ik mijn pincode nog kan herinneren kan ik nog eten kopen.


Nils antwoordt op 19 maart 2018:

Ik had onder mijn vorige auto crossclimates. Fijne banden.
Momenteel rijd ik op echte winterbanden en zoek vervanging van de zomerbanden. Wellicht zeg ik de 2 sets wel weer vaarwel en kies weer voor de all-seasons. (Met het trekken van de caravan in het achterhoofd)
Er staan dit jaar pittige stukken in de bergen op de planning, dus goede banden zijn belangrijk.


Kees antwoordt op 19 maart 2018:

Als je die pittige stukken in de bergen in de zomer gaat doen zijn all-weathers niet de juiste keus.


Aad antwoordt op 19 maart 2018:

Waarom niet Kees? Genoemde banden zijn ontwikkeld als zomerband


Kees antwoordt op 19 maart 2018:

Dan was het een zomerband en geen all weather.


Durk antwoordt op 20 maart 2018:

Nou, nou, deze discussie gaat weer (om maar in passende beeldspraak te blijven) tot op het karkas.
Wat zijn we toch allemaal caravanrijders die tot het uiterste gaan….
Als een gerenommeerd bandenfabrikant als Michelin banden weet te produceren die zelfs voor winterlanden (wat dat ook zijn) een sneeuwvlokje en een bergsymbooltje krijgen en geaccepteerd worden wordt dat hier nog geprobeerd te ontkrachten.
Goodyear en Michelin bijvoorbeeld produceren all season banden die tot zeer positieve beoordelingen krijgen, maar nee hoor: hier worden de kwaliteiten weer uitgebreid betwist.
Na zorgvuldige bestudering van omschrijving en reviews heb ik nu in volle overtuiging Michelin crossclimat aangeschaft. Zie 1 van de testen:

http://www.autofans.be/reportages/salons-events/31676-bandentest-wij-gingen-op-pad-met-de-michelin-crossclimate

En uitersten zijn er natuurlijk, maar ik rij gewoon in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Finland, bij -10 en + 30, bij regen, droog weer en door de sneeuw zo af en toe, en ik ga met het volste vertrouwen de komende vakanties tegemoet.
Aan de toevallige bezoeker van deze site: laat je de kop niet gek maken want het motto van een aantal vaste reageerders is: er is geen oplossing of we hebben er wel een probleem voor!!!

Durk


Sjef Bertens antwoordt op 20 maart 2018:

@Beste Durk,

Jammer dat je op de reacties zo zwart-wit reageerd want wat er aangegeven wordt is niets meer of minder dan dat de beste keuze natuurlijk is: Zomerbanden voor de zomer en winterbanden voor de winter.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat velen afhankelijk van hun gebruik kunnen kiezen voor een zeer goed compromis.


durk antwoordt op 20 maart 2018:

Zwart-wit? Ik kies juist voor het compromis wat betreft banden. Maar als dat zwart-wit slaat op de reacties: ook daar geef ik de middenweg aan. Het is voor een toevallig bezoeker juist zwart-wit als de notoire discussiedeelnemers met elkaar in strijd gaan. Ik hoef ze JOU ook zeker niet te noemen.
De meeste discussies ontaarden in het tegen elkaar uiten van vaste meningen, vaak gelardeerd met uitingen over onbetrouwbare overheden in regelgeving, winstbeluste caravanverkopers, onbetrouwbare garages en filosofietjes over milieu en toekomst.

De zuivere, nuchtere, eenduidige beantwoording van onzekere of beginnende caravanners is nauwelijks meer te vinden.

De afgelopen jaren volg ik dit forum dagelijks en heb ook regelmatig mijn ervaringen weergegeven (vraag maar aan archivaris Quirien) maar daar ben ik grotendeels mee gestopt want een vaste kern van wel zeer in hun gelijk overtuigde reageerders maakt het steeds minder aantrekkelijk aan discussies deel te nemen.

Durk

Zwart-wit? Wil je vijf namen van deelnemers horen?


Ton Groenendijk antwoordt op 20 maart 2018:

Durk! Welkom terug en gelijk de bal in het doel.
Je hebt gelijk; soms lijkt het forum wel op het optreden van de lokale politici, zoals we die de laatste dagen moeten ondergaan. Trappelend van ongeduld om hun rotsvaste mening te ventileren en zelden of nooit reagerend op wat hun mede-discussianten (huh? is dat een goed woord?) naar voren hebben gebracht.
In dier voege is het forum dus een afspiegeling van de samenleving. Daar zou je dan weer vrolijk van moeten worden. Of...


Aad antwoordt op 20 maart 2018:

Mee eens Durk,
Michelin heeft duidelijk uitgelegd hoe zij een zomerband geschikt hebben gemaakt voor sneeuwvlokjes. Inclusief testresultaten!!!
Maar gelukkig weet Kees het beter;(


Sjef Bertens antwoordt op 20 maart 2018:

@Beste Durk,

Ik heb de door jou genoemde test gelezen en bovendien de daaruit voortvloeiende reacties die er onder staan.

Wat moet volgens jou de objectieve lezer daar uit opmaken ?


Louis antwoordt op 20 maart 2018:

20 Maart zeg....is het nu afgelopen over die rottige bergen en hun sneeuwvlokken ?
Lente wil ik zien !
Zomerbanden Kees ?....hou maar, zwembanden moet ik hebben 😉


Quirien antwoordt op 20 maart 2018:

@ Durkj,
ik zag mijn naam voorbij komen. Ik kan bevestigen van al je deelnames. En geloof mij, niet cynisch bedoeld ik vond en vind ze altijd zeer waardevol. Zeker als het de Scandinavische landen betreft.

tja, soms word je hier teleurgesteld kijk maar eens in de topic over Noorwegen. Doe je je best hierop zo goed mogelijk en informatief mogelijk te antwoorden. Wordt je zoals in vele topic's geschied teleur gesteld omdat er geen terugkoppeling plaatsvindt, ga je toch gauw denken, waar span ik mij voor in.
- En dat mag je dan ook uiten en mag je best weten vind ik ook altijd jammer.


En ik hoop ondanks alles wat ik schrijf en probeer dat altijd zo netjes mogelijk, dat ik nog steeds welkom ben onder je luifel voor die Beerenburger, je weet vast nog wel waar ik het over heb.


En geloof het of niet het meeste weet ik hier op de site of uit andere bronnen uit mijn hoofd en zo vaak weet ik dan met een kleine verwijzing in het systeem als , "archivaris" het te vinden. Maar wees blij, goed dat ik niet overal op ga verwijzen want ik heb al meer gezegd er is meer aanwezig hier op de site, dan gedacht en dikwijls vele malen verteld of te wel; het antwoord aanwezig.

Goed, genoeg hierover gezegd, terug naar de topic.

Mijn ervaringen, jaren reed ik op all seasons banden ook op de 4 x 4 's
Met de diversen omstandigheden vond ik dat geen verkeerde keuze.
Zo zat je zeker in het vroege voorjaar of late seizoen in de sneeuw of ging het naar ruim 20 graden. Nu rijd ik toevallig weer op specifieke winterbanden( op 16 inch en wat smaller) i.p.v. mijn 18 inch brede "zomerbanden".

Trouwens mijn ervaring met automaten en zeker met een
sneeuwstand erop en voorzichtig doserend geeft ook geen verkeerde resultaten.


PieteR antwoordt op 20 maart 2018:

In de afgelopen jaren heb ik gereden met Michelin en Vredestein winterbanden, Goodyear en Vredestein all-seasonbanden.
De laatste twee bevallen me uitstekend, met een minivoordeeltje voor Vredestein. Ik heb ze ook allemaal, met aangehaakte caravan, op modderig terrein gebruikt, waarbij ik eigenlijk geen noemenswaard verschil heb kunnen merken: met de 2wd slipten ze _allemaal_ door zodra het profiel vol zat.

Met awd vind ik de allseasons goed genoeg om uit elke glibberige situatie te komen.


jadatis antwoordt op 20 maart 2018:

Met het type band kun je maar kleine verbeteringen in de grip bewerkstelligen.
9 van de 10 auto's hebben echter tegenwoordig een voorziening die er voor zorgt dat de motor niet afslaat als je rustig de koppeling op laat komen.
Dus is de grip slecht, zoals op gras en in modder , dan helemaal van het gas afblijven, en alleen de koppeling op laten komen.
Een beetje eng idee, maar hierdoor is de kans op doorslippen aanzienlijk kleiner.
Zelf merkte ik het aan onze auto , doordat bij filerijden de auto bleef doorrollen, en niet meer zoals vroeger bij te lage snelheid afsloeg.


Nils antwoordt op 22 maart 2018:

Na uitvoerig te hebben gezocht, ga ik toch voor een echte zomerband, maar wel eentje met extra grip. (voor 's winters heb ik echte winterbanden).

Dit zijn ze geworden:
https://www.michelin.nl/banden/michelin-latitude-tour-hp


Kees antwoordt op 22 maart 2018:

Een goede en compromisloze keuze Nils.


Ben antwoordt op 20 december 2018:

Ik ga ook voor nieuwe michelins, de latitude tour hp gaan er bij mij af i.v.m met het te snel vollopen van het profiel. Ik ga nu voor de latitude cross (niet de climate cross) Iemand ervaring met deze band?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker