Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Storing Thetford koelkast

Rico vraagt op 20 September 2018:

Ik heb een storing aan onze caravankoelkast. De koelkast is van Thetford, de caravan is een Sprite Cruzer. Het is een beetje een vreemde storing, heb al bij onze caravandealer geweest en heb ook telefonisch met eentje gesproken, maar deze storing lijkt uniek te zijn. Maar misschien hebben jullie hem ooit meegemaakt. Dit is wat er gebeurt:

- caravan aangekoppeld aan auto, motor uit: koelkast is uit (dit is dus goed)
- caravan aangekoppeld aan auto, motor stationair: koelkast is aan, 12V (dit is dus ook goed)
- caravan aangekoppeld aan auto, gasgeven of stukje rijden, koelkast gaat uit en geeft aan geen spanning te hebben (dit is dus niet goed)

De dealer heeft op de draad behorend bij pen 10 in alle gevallen wel 12V gemeten. Alleen ergens verderop in de caravan, of in de koelkast, gaat het mis.


We hebben bij de dealer ook een nieuwe Sprite caravan aangekoppeld en getest. Daar werkt de koelkast wel zoals het moet, dus een fout in de auto is uitgesloten.

Iemand een idee?

Groet,

Rico

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Debouncer antwoordt op 20 September 2018:

Als de dealer het niet weet, zou ik eens met Thetford bellen. Normaal gesproken is de stroomvoorziening geen hogere techniek, maar je weet maar nooit.Thetford BV; 076 504 2200.


Sjef Bertens antwoordt op 20 September 2018:

@Beste Rico,

Je schrijft het volgende:
De dealer heeft op de draad behorend bij pen 10 in alle gevallen wel 12V gemeten. Alleen ergens verderop in de caravan, of in de koelkast, gaat het mis.

Ik ga er van uit dat er geen spanning wordt gemeten met uitgeschakeld contact. Let bovendien op dat aansluiting 10 ook een eigen massa aansluiting heeft.

Het zou dus heel verstandig zijn als jij zelf of een caranspecialist eens verderop meet wat de spanning doet bij gasgeven.

Op de plaatst waar de kabel de caravan binnen komt zijn meestal div verbindingen gemaakt, controleer daar.


Rico antwoordt op 21 September 2018:

Pen 10 heeft inderdaad z'n eigen massa (pen 11). Dat is gecontroleerd. Pen 9 heeft ook eigen massa, pen 13.

De caravandealer heeft gemeten daar waar de draad de caravan in komt. Dat was ik hier alleen vergeten op te schrijven.

Inderdaad geen spanning bij motor uit, is dus geschakelde draad, zoals het hoort.

Thetford bellen zal ik zeker doen. Zat blijkbaar zo met oogkleppen op dat ik dat niet zelf bedacht had.....

Thanks,

Rico


pieter29 antwoordt op 25 September 2018:

Ik heb een Swift Challenger met Thetford koelkast. De Swift en de Sprite komen uit dezelfde fabriek en zijn waarschijnlijk op veel gebieden identiek qua techniek.
Als mijn automotor stilstaat: koelkast werkt niet.
Als mijn automotor stationair draait: koelkast werkt niet.
Als mijn automotor boven de 1000 toeren komt werkt de koelkast wel. Dat is dus in de laatste twee situaties precies omgekeerd aan jouw probleem. Het lijkt wel of er bij jou iets omgedraaid is, want volgens mij is mijn situatie volgens het boekje.


Paul antwoordt op 27 September 2018:

Is een euvel dat bekent is bij Thettford
Moet een nieuwe printplaat in
Even Thettford bellen


Rico antwoordt op 06 October 2018:

Dank voor de tip. Zijn momenteel op vakantie, met tijdens een rijdag een aantal koude waterflessen in de koelkast. Werk redelijk, maar moet uiteindelijk wel opgelost worden natuurlijk.



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker