Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

X-mode subaru forester

Henk de jong vraagt op 28 December 2018 om 17:45:

In uw test geeft u aan dat de trekkracht op een bergweg redelijk is. Wat is het nut van de x-mode die de forester heeft? Daarmee kan toch juist een forse helling genomen worden? Uit stilstand kan dan een fors % geklommen worden. Wat is uw ervaring daarmee? En is daar rekening mee gehouden in uw beoordeling?
MvG
Henk de jong

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 December 2018 om 18:49:

X-mode is niets anders dan een (elektronische) regeling van krachten maar daar wordt het geen sterkere caravantrekker van. Een Subaru Forester heeft helaas niet zo’n erg sterke motor waardoor de prestaties niet bijzonder zijn (maar wellicht voor u wel voldoende) en die prestaties rekenen we uit.


Michiel antwoordt op 29 December 2018 om 21:44:

Ik heb een Forester met X-mode. Met de X-mode geactiveerd past de auto de versnellingsbak, de gaspedaalresponse en de tractioncontrol aan om betere controle te hebben in ‘zwaar’ terrein. Het gaspedaal reageert subtieler, de versnellingsbak houdt zijn laagste versnelling langer vast en bij tractie verlies remt hij het slippend wiel sneller dan in de normale stand af om niet vast te komen zitten. Het is zeker wel een handig stukje techniek bij het manoeuvreren met de caravan. Met de x-mode geactiveerd gaat dat heel rustig en gedoseerd, ook op moeilijk steilere stukken op een camping. Mijn ervaring is dat wegrijden op een steile helling met een caravan aan de haak geen enkel probleem is met de Forester. Gewoon gasgeven en hij rijdt weg alsof er niets aan de hand is, en daar heb je de x-mode absoluut niet voor nodig. Op YouTube staat een filmpje van een Forester die op een 30% helling wegrijdt met een flinke caravan aan de haak. Een Forester heeft standaard een extra transmissiekoeler en niveauregling aan boord. Het is een echt werkpaard. Op steilere snelweghellingen merk je wel dat de motor geen geweldenaar is. Hogere toeren zijn nodig om de vaart erin te houden, maar het gaat allemaal prima. Met gedoseerd gas geven rijdt hij gewoon met het verkeer mee, zonder extreem in toeren te klimmen. Meer gas geven levert vooral veel meer toeren op, en niet veel betere prestaties. Wij vinden het een erg fijne reis/trekauto.


Henk antwoordt op 30 December 2018 om 10:52:

Bedankt voor de reacties. Uitgaande van de test van Menno lijkt de reputatie van de forester wel iets te positief terwijl de gebruikers wel erg positief zijn.
Henk


TheoP antwoordt op 12 January 2019 om 11:46:

Misschien een beetje een late reactie maar ik kan onderschrijven wat Michiel schrijft. Mijn ervaring met de Forester is dat hij je probleemloos overal weg trekt, ook op hellingen, ook uit de blubber (onze caravan weegt ca. 1.500 kg.). Ik denk dat grip (ook op asfalt) veel belangrijker is dan heel veel vermogen. Uit de praktijk op een camping in Italië: de campingeigenaar vraagt: "Zal ik u met de tractor naar boven brengen? O, nee, ik zie het al, u hebt een Subaru, dan is het niet nodig". Op langere snelweghellingen houd ik het toerental gewoon rond de 4.000 en de auto zoekt daar de passende snelheid bij en dat is, voor zover ik heb meegemaakt, voldoende om goed mee te komen met het andere verkeer.


bart antwoordt op 13 January 2019 om 14:56:

Ik ben erg benieuwd naar welke banden eronder zitten TheoP, want onlangs op de camping, met nog niet eens zoveel blubber, had ik echt weinig tot geen grip meer op Bridgestone Dueler H/P sport, die onder de auto zitten. En dat terwijl er niet eens een caravan getrokken werd. Ik zou er haast over gaan denken voor op en rond de camping een extra wielenset met winterbanden of all seasons te gebruiken (niet persé in de winter dus).


bart antwoordt op 13 January 2019 om 14:58:

(kan aan de handbak liggen, heb geen cvt)


JT® antwoordt op 13 January 2019 om 15:35:

Ook van mijn kant nog een late reactie.
Ik kan de ervaringen van Michiel en TheoP volledig beamen. Ook ik kreeg van een campingeigenaar het voordeel van de twijfel om zelf de cv op de plaats te zetten, Hij stak lachend zijn 2 duimen omhoog.

Maar ik wil er nog iets aan toevoegen over de X-mode bij sterke afdalingen op gewone wegen (bv route Napoleon en N102 ten westen van Aubenas, 10km met afdalingen van 10pr.)
Als je vanuit stilstand de X-mode inschakelt, dan begint de combinatie zeer langzaam te rijden en blijft ook langzaam rijden.
Wil je sneller naar beneden dan moet je gas geven (klinkt vreemd dat je helling af gas moet geven, maar het is zo).
Dat betekent dat je de autoremmen niet gebruikt.
Als je ARC op je caravan hebt gemonteerd dan worden de caravanremmen dus niet ingeschakeld en kom je beneden aan met koele remtrommels.
Anderen staan halverwege met rokende caravanremmen.
Ik ben al een paar maal aangesproken door achter me rijdende automobilisten:”meneer uw remlichten werken niet”.
Ik heb inmiddels een beetje geoefend hoe ik in mijn beste frans uitleg dat dit een Subaru is met X-mode.

Menno schrijft:”Een Subaru Forester heeft helaas niet zo’n erg sterke motor waardoor de prestaties niet bijzonder zijn.”

Nou daar denk ik heel anders over.
Deze auto beschikt over bijzondere prestaties ondanks zijn niet zo’n sterke motor, lijkt me een veel betere omschrijving.
Maar ik geef toe dat de motor best wat meer mag zijn, helaas komt er geen 2,5 ltr motor in Europa, wel in andere werelddelen.
Daarom stap ik eind volgend jaar waarschijnlijk over op de Outback met 2,5L motor, bovendien is deze ook zwaarder in gewicht zodat hij mijn 1600kg caravan beter de baas is.

Geniet van jullie Forester/Outback, maar het blijft: ”Onbekend maakt onbemind”.

vrgr
JT®


JT® antwoordt op 13 January 2019 om 16:01:

Bart, dit antwoord is beslist niet denegrerend bedoeld, laat dat ajb duidelijk zijn.
Maar uit jouw reactie blijkt dat jij het oudere type hebt zonder cvt/X-mode.
Bij iedere handbak moet je met de koppeling regelen hoeveel kracht er op de wielen komt. Doe je dit langzaam dan slipt je koppeling.....stank....slijtage.
Doe je dit (te) snel dan spinnen je wielen, ondanks het type banden. Wegrijden is dus vaak een zeer lastig proces.
Bij een aut/cvt hoef je alleen maar zeer gedoseerd gas te geven waardoor het hele proces van wegrijden totaal anders is. X-mode is dan ook nog een welkome aanvulling.
Ik rijd gewoon op de standaard zomerbanden.

vrgr
JT®


TheoP antwoordt op 13 January 2019 om 16:47:

Dag Bart, ik heb gereden met de Bridgestone Dueller en de Geolander waarbij voor mijn gevoel de Bridgestone iets prettiger was maar het inderdaad zo wat JT schrijft: je moet er in de modder voor proberen te zorgen dat de wielen niet gaan slippen waardoor de banden snel vollopen. Met de AWD verdeel je de krachten over 4 wielen in van 2 en heb je per wiel minder kracht nodig om van je plek te komen waardoor je minder snel grip verliest en ik heb een automaat waardoor geleidelijk wegrijden iets eenvoudiger is dan met een handbak. Inderdaad gewoon stationair in de D zetten en naar behoefte een beetje gas geven werkt het beste in de modder. Op het asfalt of in het gravel kan het iets minder voorzichtig. Overigens ben ik ook overgestapt naar een Outback, niet nodig maar wel mooi.


Sjef Bertens antwoordt op 13 January 2019 om 17:10:

Beste JT,

Je schrijft : Als je ARC op je caravan hebt gemonteerd dan worden de caravanremmen dus niet ingeschakeld en kom je beneden aan met koele remtrommels.

Waar blijft de remenergie bij afdalen als de autoremmen niet gebruikt worden.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 13 January 2019 om 17:38:

Bij mijn weten regelt x-mode de snelheid bij afdalingen. Dat kan door in de kortste versnelling op de motor af te remmen en door de gewone autoremmen te gebruiken. Met name in ruig terrein en per wiel (via abs) geregeld. Door dit op een lange afdaling te gebruiken en zeker als je caravan dan ook nog eens ARC of ITBS heeft lijkt mij niet de bedoeling. Alle energie gaat dan in de auto remmen zitten. De CVT handmatig terug schakelen lijkt mij beter en dan af en toe kort remmen met 6 wielen.


PieteR antwoordt op 13 January 2019 om 17:51:

Mijn Forester is nóg ouder dan die van Bart, denk ik, maar het is wel een automaat. Over het algemeen kom ik wel uit de modder, ook met caravan. Slechts één keer moest ik afhaken en mijn banden een eind leeg laten lopen. De caravan kreeg ik er uit met de sleepkabel.

Banden: Quatrac 3, dus all-seasons.
Terreingegevens: drassig weiland met gras op klomphoogte, ondergrond is vette klei.

Over de vraag van Sjef: het lijkt wel, of de aandrijving helling-af dan als een soort automatische retarder werkt. Klopt dat, JT?


Sjef Bertens antwoordt op 13 January 2019 om 18:25:

Volgens mij heeft de x-mode ,zoals Menno dat al heeft omschreven mede de taak de aandrijfkrachten over de 4 wielen te verdelen.
De Hill descent control maakt het mogelijk met een vaste snelheid af te dalen zonder dat je veel aandacht aan de remmen hoeft te besteden. (Geen remlichten dus wel vaste afdaalsnelheid )

Dus als je niet stapvoets wil afdalen zal er zeker automatisch door het voertuig geremd worden.

Zie ook het gevaar waar Menno op wijst.


JT® antwoordt op 13 January 2019 om 19:20:

Hoe het systeem precies werkt is me niet bekend. Ik heb het gevraagd aan mijn dealer en volgens hem kan het geen kwaad, dus doe ik het.

Dit is wat Subaru er over schrijft:

X-Mode en Hill Descent Control*
“X” staat voor extra daadkracht voor elke bestuurder en op vrijwel elke ondergrond.Met een druk op de knop neemt de X-Mode de controle deels over van motor, transmissie, AWD, remmen en andere systemen, zodat u veilig en vol vertrouwen over slechte wegen en een gladde ondergrond kunt rijden. Bij uitdagende afdalingen zorgt Hill Descent Control voor een constante, afgeregelde snelheid zodat de bestuurder zich meer kan richten op het sturen en minder op het remmen.


Ik heb in ieder geval geen last gehad van warme remmen.

vrgr
JT®


PieteR antwoordt op 14 January 2019 om 00:55:

Net al Menno, dacht ik, dat vertraagd afdalen werd geregeld door X-mode, maar het is de Hill Descent Control. Beheerst afdalen dus met een soort retarding- of motorrem systeem.
Interessant!

Ik moet binnenkort naar de garage, zal daar eens om een uurtje uitleg vragen!


JT® antwoordt op 14 January 2019 om 13:52:

Klopt PieteR, maar er is geen aparte knop voor HDC, het wordt geregeld door de knop van X-mode in te schakelen.
Er worden dan meerdere systemen actief die gaan samenwerken, zoals ESP, HDC en ABS.
Ik ben geen techneut en weet dus niet precies HOE het werkt. Ik weet alleen DAT het werkt en daar geniet ik van.

vrgr
JT®



bart antwoordt op 14 January 2019 om 14:33:

Met alle respect hoor, maar simpel omdat een fabrikant uitlegt hoe X-mode werkt, betekent dat niet dat het in alle bedoelde gevallen ook werkt. Bovendien is het, naar ik heb begrepen, ook niet bedoeld voor gebruik in combinatie met een caravan. Dat de auto met een caravan erachter in X-mode afremt, zonder dat de remlichten worden geactiveerd, vind ik gevaarlijk, maar dat geldt ook wanneer er sterk op de motor wordt afgeremd. De situatie waarin me bevond, waarin de Dueler Sports geen grip gaven, al vóór het spinnen, vertrekkend vanuit stilstand in 1 H stationair met het gas los, maar met opgewarmde motor, dus laag toerental, was er één met blubber in een buitentemperatuur rond 1 graden. Het rubber is dan keihard en de blubber superglad en los op löss. Ik betwijfel of een Forester met X-mode en CVT hier "grip" had gehad. Voor dit soort situaties bestaan er modderbanden en M&S , All Terrains ,winterbanden en all seasons, die beduidend meer grip geven. Vandaar mijn vraag naar welke banden... Overigens beschikt mijn auto wel over VDC, waar X-mode ook gebruik van maakt om vooruit te komen. Terwijl all seasons door velen als waardeloos worden gezien, zijn ze getuige PieteR's reactie voor caravanners zo gek nog niet denk ik.


Quirien antwoordt op 14 January 2019 om 16:06:

Bart, ik beperk mij even tot de banden. Even op je laatste zin terug te komen en eigenlijk wat PieteR aanhaalt. In al die jaren dat ik met de caravan reed/rijd heb ik in de mix-up door de seizoenen heen en wisseling van terreinen het meeste plezier gehad van mijn All-seasonbanden.
De laatste jaren voorzien van de goedkeuring met sneeuwvlok etc.

Maar ik rij nu specifiek in de winter al weer 4 jaar met echte winterbanden 16 inch en wat smaller i.p.v. mijn gewone banden 18inch. En buiten kijf echte winterbanden in mijn oogpunt voor de winter bij temperaturen onder de 7 graden blijven het beste bij die omstandigheden.

En voor de belangstellenden in een beetje techniek'omdat deze zaken hier worden aangehaald. Www. Startpagina. :Hoe werkt een retarder en wat is het verschil met een motorrem.
Kijk eens naar de video's op YouTube.

Oh Bart, en je redenering is zo gek nog niet dat systemen specifiek voor terrein eigenlijk helemaal niet gemaakt worden met de gedachte gang dat er iets achter komt te hangen of hangt


Ben antwoordt op 14 January 2019 om 16:10:

Mooie banden: michelin latitude cross. 65% weg 35% off road, deze banden zijn zomerbanden en de berichten over deze banden zijn zeer goed. Heb ze ook onder de duster.


PieteR antwoordt op 15 January 2019 om 00:44:

Dank, JT, ik dacht, dat het echt afzonderlijke dingen waren. Dat zit allemaal dus in die X-mode ingebouwd.

Ik heb ook aangehaakt diepe sporen getrokken in natgras op löss en daar ben ik gewoon, zonder kunstjes uitgekomen, terwijl de caravan er best wel ingezakt was tijdens dat weekend. Dus met wat ik hier lees, verwacht ik, dat het met die X-mode zeker zal lukken.
Nou nog een postcodekanjer winnen, dan ga ik echt zo'n mooie Outback halen!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker