Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Mag je met een opel karl fietsen vervoeren

Dick vraagt op 24 January 2019 om 11:34:

Mag je met een opel karl fietsen vervoeren

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 24 January 2019 om 12:08:

Leuke vraag met een trekgewicht van 0 kg.

Eerst maar eens gaan kijken op de site van Brink of er een trekhaak beschikbaar voor de Opel Karl is. En ja, deze is er maar........ Restrictie; alleen geschikt voor fietsendrager!!

En anders is er misschien nog een mogelijkheid deze op het dak of een speciaal rek achterop de auto te vervoeren. Maar dit heb ik eerlijk gezegd niet verder bekeken of deze er zijn voor de Opel Karl.

Er is dus een mogelijkheid. Ik neem aan dat Brink dit anders niet zou maken.


JT® antwoordt op 24 January 2019 om 13:00:

Bij een voormalig buurtgenoot van me gezien dat hij een speciale trekhaak op zijn Opel (ander type) had en een bijbehorende fietsendrager. Dit was geleverd door zijn dealer. Op die trekhaak paste geen gewone aanhanger. Dit om misbruik te voorkomen.
Mogelijk is die oplossing er ook voor uw Karl. Dus, hup,......naar de dealer.
Prijs is me niet bekend.
vrgr
JT®


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 January 2019 om 15:08:

Een fietsenrek heeft niets met trekgewicht te maken dus mag het. De belasting mag niet hoger zijn dan de maximale kogeldruk van de trekhaak en is die niet gegeven mag die maximaal 75 kg zijn (Artikel 5.18.7.)


Quirien antwoordt op 24 January 2019 om 15:33:

- Brink Trekhaak geschikt voor de Karl.

Trekhaak is afneembaar incl. elektrische set 13 polig. Max kogeldruk 60 kg. Uitsluitend geschikt voor fietsendragers. € 356,--
Zie ook op de site de afbeelding.


PieteR antwoordt op 25 January 2019 om 00:49:

Helaas pindakaas dus voor het vervoeren van e-fietsen, vermoed ik?


ton groenendijk antwoordt op 25 January 2019 om 09:52:

Nou, PieteR , dat zijn wel heel degelijke fietsen, als er na het verwijderen van de accu's nog 30 kg per fiets overblijft.
Een "gewone" toerfiets weegt zo'n 17 kg, daar komt voor de ondersteunde dan nog een paar kg voor de motor bij, dus voor zover mijn kennis strekt is het hoera pindakaas.


Quirien antwoordt op 25 January 2019 om 11:48:

Als je uit gaat van een E-Bike ontdaan van accu en dan ongeveer 22kg weegt, heb je bij de Brink Trekhaak dus nog 2x22 = 44kg (capaciteit trekhaak 60 kg) , oftewel 16 kg over voor de fietsendrager geschikt voor E-Bikes over.

Overigens als de EV 's 0 kg trekvermogen nu ook deze mogelijkheid gaat geven, kun je ook nog voor recreatieve doeleinden zo de range met E-Bike vergroten.


PieteR antwoordt op 25 January 2019 om 18:48:

Ik spreek uit ervaring, als ik vertel dat een Thule drager voor max 50 kilo te zwak is voor twee uitgeklede e-fietsen. Die drager kan achterop een caravan zomaar onderweg uit vorm raken, en dat is mij overkomen.
Ik moest op de camping in Frankrijk echt noodvoorzieningen treffen om ze alletwee weer thuis te krijgen..

En ja Ton, het zijn stevig gebouwde fietsen... Voordien hadden we twee omgebouwde alu fietsen, die zonder de e-poespas max 16 kilo per stuk wogen en daarmee hadden we nooit zorgen met het vervoer.

Als ik veel moed heb, zal ik straks eens een poging doen om mijn huidige fiets te wegen.


Louis antwoordt op 25 January 2019 om 23:50:

Ik heb een stalen Movanext fietsdrager en kan er achterop staan springen met m'n 82 kg zonder problemen.
De fietsen (2x) wegen mét fietstassen en basisinhoud (accu, pompje ,regenpak e.d.) 32 kg p/st)
Naar mijn idee qua kogeldrukbelasting in geen enkele verhouding tot de veel grotere 'voorover' krachten die een remmende caravan veroorzaakt.
Integendeel zelfs...bij remmen wordt de belastende fietsdragerbelasting juist minder als de fietsen vast zitten en niet omhoog over het autodak mogen kunnen vliegen
(Conclusie : De lichtgewicht dragertjes zijn de beperking...niet het gewicht van de fietsen en het chassis van een auto zelf)


PieteR antwoordt op 26 January 2019 om 00:32:

Ik kom nog even terug op mijn eigen schrijfsels:
De Karl kan waarschijnlijk geen e-fietsen meenemen omdat de kogeldruk max 60 kilo is. Een rek, geschikt voor e-fietsen, heeft een knap eigen gewicht, dus gaat het in combinatie met twee uitgeklede e-fietsen teveel kogeldruk geven.

Kareltje kan dus wel gewone fietsen meenemen..

De door ons geleden schade mbt het doorgezakte rek ging over een caravanrek, wil ik nog even benadrukken.

Voor op de auto hebben we een heel fijn opvouwbaar Thule rek, dat ook elke vakantie meegaat in de auto. Dat is echt wel een zwaar ding, maar het is echt prettig om naar de rand van een stadscentrum te rijden en dat dan per fiets te gaan bezichtigen.


Quirien antwoordt op 26 January 2019 om 08:47:

Kareltje zou dus ook nog wel een gewone fiets en een E-Bike mee kunnen nemen.
Maar inderdaad het wordt krap aan. Daarom probeerde ik het al in mijn eerdere antwoord inzichtelijk te maken dat er eigenlijk maar 16 kg overbleef voor een fietsendragerrek bij 22kg fietsen.

Kijk eens op Fietsendragertest 2017/ANWB naar de fietsenrekken geschikt voor E-Bikes. Max50-60 kg draagvermogen.
De meeste rekken zijn rond de 18 kg. Mijn Thule voor max 60 kg weegt 18,4 kg. Het rek waar PieteR het waarschijnlijk over heeft de Thule 933 Easyfold XT weegt ook al 17,8 kg.

@ Louis, in diverse handleidingen ( Weetjes over de E-Bike) staat: bij vervoer, de accu er uit ( citaat : Bij het vervoeren van de E-Bike met een draagsysteem, eerst de accu verwijderen en veilig in de auto opbergen) en display indien mogelijk er af te halen.
Het liefst zelfs; Naked te vervoeren. ( dus ook geen tassen etc.)


ton groenendijk antwoordt op 26 January 2019 om 10:10:

ter geruststelling van allen:
Louis geeft aan dat de dynamische krachten niet te vergelijken zijn met de statische metingen en ik denk dat hij gelijk heeft. Daarom hoeven we ook niet zo krampachtig te doen over een paar kilo meer of minder.
Dit forum gaat meestal uit van praktijkervaringen zonder garantie op een goede afloop. PieteR heeft dat aan den lijve ondervonden.
Dus blijft alleen maar mijn praktijkervaring over:
Twee Gazelle Orange e bikes zonder accu of tassen op een Diamant Pro User en die weer op een C Max. Dat zijn geen van alle lichte onderdelen, de fietsen niet en de drager niet. Maar dat gaat dus heel goed.
En tja, ros je met zo'n combinatie door een gat in de weg, dan houdt natuurlijk alles op en treden de dynamische wetten in werking. Met onbekende afloop.
O ja, terug naar de caravans. (hoewel dit een breed gedragen onderwerp is)


Louis antwoordt op 26 January 2019 om 11:22:

Je hebt gelijk Quirien, het gebeurd dan ook alleen uit pure luiheid , en omdat het qua belastingswaarden van het geheel ook kan.
Alles zit goed vast en dicht zonder klapperende tassen o.i.d.
Met de Opel zou ik het natuurlijk anders moeten doen .
(Ik wilde alleen aangeven dat de kogeldruk die een fietsdrager geeft niet vergeleken kan worden met die van een caravan ook al kunnen de waardes aan elkaar gelijk zijn)


PieteR antwoordt op 27 January 2019 om 00:28:

Ik heb nog even gewogen: naakte Gazelle Grenoble Comfort = 25,5 kilo.
Accu = plm 3,5 kilo.
Dat is behoorlijk zwaarder dan de fabrieksopgave, nawegen is dus zinvol, maar dat waren we al gewend bij onze caravans..

De fiets van mijn vrouw is nog zwaarder, zo ook de accu.


Frans antwoordt op 27 January 2019 om 09:29:

De wens is vaak de vader van de gedachte en hier valt zodoende te lezen dat het met een fietsendragerbelasting van de trekhaak wel meevalt. Vergeet niet dat i.t.t. de kogelkoppeling van een caravan voortdurend een moment wordt uitgeoefend op de zwanenhals door de fixering van de drager en een zwaartepunt dat een eind achter de kogel ligt. De drager plus fietsen-belasting zwiept op een slechte weg alle kanten op.
Populair gesteld: vergelijk de belasting van een ronde kogel van 10 kilo je in je hand hebt liggen met een vlaggenstok van 10 kilo die je aan het eind met je vuist ingeklemd vasthoudt onder 45 graden, wapperend in de wind. Het gewicht is gelijk…


Quirien antwoordt op 27 January 2019 om 10:31:

-Misschien wel overbodig om op te wijzen, maar toch even genoemd; houd er rekening mee dat fietsendragers ook snelheids beperkingen kennen met de fietsen erop.
Let hier even op!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Hulpvering

Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?

© 2004-2019 Caravantrekker