Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Hulpveren op een auto met adaptieve steel/air suspension

Jan Steurrijs vraagt op 15 April 2019 om 22:16:

Hallo,

Mijn MB C450/C43 AMG 4 Matic Estate is voorzien van RIDE CONTROL. Dat wil zeggen dat de vering wordt aangepast aan het gekozen programma (ECO, COMFORT, SPORT en SPORT+). Op mijn vorige auto's (Ford en BMW) heb ik altijd hulpveren laten monteren. Daarvan heb ik persoonlijk altijd aanzienlijke voordelen ervaren. De caravan heeft dan minder grip op de (stuggere) achterzijde van de auto wat het comfort in de auto ten goede komt. Mijn gevoel zegt dat hulpveren bij normaal rijgedrag de veiligheidsmarge verhogen omdat grotere krachten nodig zijn om de trein in onbalans te brengen.

Heeft iemand ervaring met adaptieve, onafhankelijke vering? Kan zo'n systeem hetzelfde effect teweegbrengen als hulpvering onder een conventioneel onderstel?

Ik kan het veergedrag onafhankelijk van het gekozen programma instellen. Zo kan ik de motorprestaties bijv. in Comfort stand plaatsen en de vering in Sport stand. Ik heb de mogelijkheid een Individueel programma te maken waarbij alle eigenschappen die het rijgedrag beïnvloeden (bijv. ook ESP-aanhanger), individueel ingesteld kunnen worden.


Iemand ervaring met dit soort systemen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 16 April 2019 om 00:27:

Als de auto met luchtvering is uitgevoerd is het technisch mogelijk maar bij de meeste systemen wordt alleen de demping beïnvloed en niet de veerkarakterestiek.


Jan Steurrijs antwoordt op 16 April 2019 om 01:37:

@Sjef
Ik denk niet dat m'n auto uitsluitend luchtvering heeft. Het is geen AirMatic. Ik vermoed dat afhankelijk van het gekozen programma, er een soort van ballonnen tussen de windingen worden opgeblazen waardoor een extra weerstand ontstaat. In feite is ook wat hulpveren doen toch? Vanaf een bepaalde druk de weerstand verhogen zodat de veerweg korter wordt, de auto minder 'inzakt' en de op- en neergaande beweging minder wordt?


Rico antwoordt op 16 April 2019 om 08:34:

Beïnvloed de Ride Control alleen de hardheid van de vering, dus de dempers? Dan kunnen misschien hulpveren. Als Ride Control ook de rijhoogte varieert, dan zal er ook iets in de vering oid zitten. Misschien een telefoontje aan Carsupport of MAD wagen? Als die Ride Control af-fabriek is, dan zullen ze het systeem wel kennen, en aan kunnen geven wat de mogelijkheden zijn.

Maar wat anders, zou het systeem in stand "Sport" zetten al niet voldoende zijn?


jadatis antwoordt op 16 April 2019 om 10:44:

En dan wordt door de instelling voor en achter gelijk ingesteld, denk ik.
Voor het trekken van een caravan , zou alleen de achtervering stugger dan we hoger nodig zijn .


Jan Steurrijs antwoordt op 17 April 2019 om 21:34:

@Rico
Je laatste zin is precies de vraag die ik stel. Kan de sport stand hetzelfde effect teweeg brengen als het plaatsen van hulpveren bij een niet adaptieve vering.

De programma's hebben geen invloed op de rijhoogte. Alleen de demping wordt beïnvloed, wordt harder en strakker. In sport stand nagenoeg niet meer overhellen in bochten e.d. Er zijn de grotere krachten nodig om het chassis omlaag te drukken.

In mijn beleving is dat hetzelfde als wat hulpveren doen of zie ik dat dan helemaal verkeerd?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 17 April 2019 om 22:18:

Ik ken het MB veersysteem niet maar stuggere demping is niet hetzelfde als hulpvering. Bij hulpvering heeft een zwaar beladen auto in principe het zelfde veervermogen als een niet beladen auto. Bijvoorbeeld in beide gevallen een veerweg van 10 cm. Bij stuggere vering zal in beladen toestand de verreweg minder zijn. Maar of hulpvering op jouw MB gaat werken zou ik vragen aan MAD of carsupport.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker