Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Is dit een verantwoorde combinatie

De jong vraagt op 28 April 2019 om 12:01:

Een citroen c4 1.6 vti uit 2009 120pk eigen gewicht 1157kg,met een Burstner ventana 530 max massa 1500kg.
Op papier mag die hem trekken ik blijf in Nederland en ga maar 1keer op vakantie.
Ik wil de kosten(wegenbelasting en verbruik) buiten de vakantie zo laag mogelijk houden.
Wat is jullie mening hierover?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 April 2019 om 12:19:

Of het verantwoord is hangt van jezelf af. Hoe hard rijdt je ermee, en hoe ga je beladen?

Het is niet verantwoord als je je vakantie spullen in de caravan ‘kiepert’, aankoppelt en de snelweg op gaat....

Heel weinig meenemen in de caravan en zorgen voor voldoende kogeldruk. Auto zo zwaar mogelijk beladen. Verder niet te snel rijden, zeker niet gaan inhalen en niet rijden als het hard waait.


De jong antwoordt op 28 April 2019 om 12:48:

Ik rij rustig, haal niet in heb de tijd.
Beladen ga ik zoveel ongelijk op de as doen.
Kogeldruk 75 kg?? Op de kogel.
Ga voor het eerst (starter).
Heb een weger aangeschaft weeg hem en de auto eerst voordat ik vertrek.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 April 2019 om 13:00:

Voor een starter vind ik een dergelijke combinatie eigenlijk niet verantwoord. In ieder geval geeft het reizen met een caravan je niet het plezier wat je wel zou moeten en kunnen hebben.
Bestudeer deze site goed (vraag een persoonlijk advies aan!) en lees (en begrijp) ook deze pagina: https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren.php


Mark antwoordt op 28 April 2019 om 13:13:

Let ook op de maximale totale massa van de combinatie!
De kans bestaat dat je met een 1500 kg caravan hier overheen gaat.
Deze staat vermeldt op je kenteken bewijs.


MarkS90 antwoordt op 28 April 2019 om 17:31:

Samengevat: geen veilige combinatie. Ik zou iemand met een sterkere en zwaardere auto vragen de caravan op je vakantieadres neer te zetten.


De jong antwoordt op 29 April 2019 om 08:07:

Bedankt voor de info, zeker die van totale max samenstel. Die had ik over het hoofd gezien.
Als ik de c4 max belaagd dus tot 1700kg,en de caravan maar tot 1300kg.waarbij alles net voor de as komt. Moet het toch lukken? Moet toch nog een keer heen en weer voor bakfiets en spullen.
De Kogeldruk, wat raden jullie daarvoor aan?


Jan@ antwoordt op 29 April 2019 om 08:35:

Als je toch al hebt besloten waarom vraag je het dan?
Voor de kogeldruk geef ik geen advies omdat ik deze hele combinatie, net als mijn voorgangers, ontraad.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 April 2019 om 14:43:

De kans dat het lukt is groter dan de kans dat het niet lukt

Welke kogeldruk? Zo hoog mogelijk voor de caravan en zo laag mogelijk voor de auto. In jouw geval minimaal het maximaal wettelijk toegestaan gewicht en doe daar nog maar iets bovenop. In het uitgebreide advies rapport kan je het allemaal lezen.
Heb je de auto vol beladen dan zal de vering van je C4 zonder hulpvering niet prettig zijn ben ik bang...

Ik hoop echt dat je een goede reis hebt maar koop toch echt zo snel mogelijk een grotere zwaardere auto (of een kleinere caravan).


ton groenendijk antwoordt op 29 April 2019 om 16:29:

"Ik blijf in Nederland"en "ik ga maar één keer op vakantie." "Moet toch nog een keer rijden voor de bakfiets"
Dit overziend denk ik niet dat we hier te maken hebben met een reiziger die het uiterste uit zijn combinatie moet trekken om het gewenste doel te bereiken.
Dit overwegende is de goede raad van Menno in de eerste reactie wel voldoende , lijkt mij. Ja, het is hangen en wurgen, maar het kan wel. Er kan namelijk veel meer dan je denkt, als je daar maar goed mee om gaat.
Ooit trok ik met een Dyane 6 een Kip van mijn schoonfamilie, die wel wilde kamperen maar geen trekhaak wilde kopen, vermoedelijk om indruk te maken op mijn kersverse echtgenote en haar familie. In die tijd werden de Kips nog met betonplex in elkaar geschroefd. Lichtgewicht bestond niet, maar rustig, rustig, niet te ver en heel voorzichtig. Dat ging prima. Later, want ze vragen je dat nooit maar één keer, bracht ik met mijn 90 pk Ascona een Avento dubbelasser, geladen met een complete seizoensuitrusting voor ze naar de camping. Over 60 km van de stalling naar de plek.
Ach, ze gingen "maar één keer op vakantie" "bleven in Nederland" er hoefde geen bakfiets mee, het was mooi weer en omdat toen de snelwegpolitie nog bestond ging ik binnen door.
Verstand en beheersing geven vaak betere resultaten in extremis dan zonder verstand en zonder beheersing een paar kilo over het maximumtreingewicht te gaan.
Het is wat de Britten zeggen: "softly. softly, catchee monkey"
Goede reis en veel plezier.


Mark antwoordt op 29 April 2019 om 17:04:

Terugkomend op je vraag, al is het geen advies:
Kogeldruk 61 kg volgens Autoweek.


JdHamer antwoordt op 02 May 2019 om 18:44:

@De Jong
Persoonlijk zou ik met deze combinatie niet durven rijden. Als je het maximale trekgewicht erachter hangt + de auto tot maximaal belaadt, dan ga je over het maximale treingewicht heen. Dat geeft al stof tot nadenken. Deze caravan is te zwaar voor deze auto. Je kunt nooit uitgaan van de gedachte dat je alles in de hand hebt, ook al rijd je met het vrachtverkeer mee. Er zijn ook nog anderen op de weg die je soms dwingen om een onvoorziene handeling te verrichten. Vanwege een te lage koppeling is er te weinig reactie op het gaspedaal als je onvoorzien toch een inhaal beweging moet maken. Abrupt moeten remmen zal bij deze combinatie vaker misgaan dan dat het goed gaat. Dan is het te hopen dat er een engeltje op je schouder zit . Kort achter het vrachtverkeer 'hangen' is ook hier geen optie. Je wordt gegarandeerd heen en weer geslingerd vanwege het te geringe verschil in gewicht caravan/auto. Je gaat dus afstand moeten houden met als gevolg dat je zelf ingehaald zal worden door achteropkomend vrachtverkeer. Je moet dan zelf weer van het gas om afstand te kunnen nemen van je voorganger. In de spiegel zie je dan de volgende vrachtauto al aanstalten maken om jou in te halen.

Langzaam rijden vanwege geen haast is niet altijd de veiligste manier om van A naar B te komen. Zeker niet op de snelwegen. Inhalend verkeer raast je met een verschil van meer dan 50km per uur voorbij. SUV's en bestelwagens geven bij het inhalen een behoorlijke klap op je caravan die je met een kleine auto en een maximale kogeldruk van 61kg. maar moeilijk kunt opvangen vrees.

Zoals Menno al zegt, je zal zeker geen plezier hebben van je trip naar de camping. Wettelijk misschien toegestaan maar menselijk gezien onverantwoord om met deze combinatie de weg op te gaan.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 02 May 2019 om 19:02:

Motorisch is er weinig aan de hand en maakt het in het vlakke Nederland niets uit of een caravan (te) zwaar is. In remvermogen maakt het ook niet zo veel uit. Een caravan met goede remmen remt voor 85 a 90% zelf. Dan maakt een paar honderdend kg meer of minder weinig verschil.
Of een combinatie meer weegt dan het treingewicht maakt in Nederland ook niet zo veel uit. Wettelijk zal je er niet snel een proces-verbaal voor krijgen en voor de rij veiligheid zie ik geen probleem. Treingewicht wordt alleen beperkt omdat wegrijden op 12% helling lastig wordt en dan vaak ter bescherming van de auto door de fabrikant.

Desondanks is het geen prettige combinatie om twee redenen:
1) bij een zware caravan neemt de kans op slingeren toe en gaat die slingeren dan kan de auto te ligt zijn om de caravan in toom te houden.
2) als je dan de auto vol gaat beladen rijd die niet lekker meer omdat de vering dat gewicht niet aan kan. De auto voelt dan minder stabiel aan waardoor ook de caravan eerder gaat slingeren.


Louis antwoordt op 03 May 2019 om 16:50:

Gewoon doen.
De meeste vrachtwagens waaien tenslotte ook niet om tijdens storm waarschuwingen.
Net zoals bellen in het verkeer meestal goed gaat.


Jan Steurrijs antwoordt op 03 May 2019 om 19:53:

@Louis

Het is niet mijn gewoonte om te reageren op reactie zoals de jouwe maar hier vind ik dat er toch een grens is overschreden.

Advies... DOEN omdat het meestal toch goed gaat! Je noemt dan nog een voorbeeld waar ik andere ervaringen bij heb.

Net voor de meivakantie hier in de regio 3 lagere schoolkinderen en hun juf omgekomen in een verkeersongeval. Onderweg naar een lammetjesdag op een boerderij. Zaten in een kleine auto waar een RangRover frontaal is overheen gegaan. De tegenligger was aan het bellen en raakte rechts van de weg in de berm. Door het bellen geen aandacht voor wat er gebeurde waardoor uit schrik een ruk aan het stuur werd gegeven. Je raad het al, op de linker weghelft terecht gekomen en frontaal op de auto waar de kinderen in zaten.

De beller kan het navertellen. Zat in een grote zware auto. Alle inzittenden uit de andere auto overleden.

Ga jij nu de ouders vertellen dat ze zich niet zo druk moeten maken om het verlies van hun zoon/dochter (leeftijden kinderen was 9 en 10 jaar) omdat het in de meeste gevallen toch goed gaat?????

Sorry, ik vind dat ik als medeweggebruiker er van uit mag gaan dat iedereen zich bewust is van het dat je met een moordwapen op pad bent. Als er dan ook nog een caravan achter hangt, zelfs een zwaar kaliber.

Ongevallen gebeuren niet omdat het bijv. hard waait. Als bestuurder moet je je bewust zijn van de (veranderende) situatie om je heen. De grenzen van je combinatie kennen. Is de situatie zodanig dat je gedurende een langere tijd steeds tegen de grens aanloopt, neem dan je verantwoordelijkheid en ga van de weg af en wacht tot het moment dat de situatie verandert. Lukt dat niet, dan zal je andere oplossing moeten bedenken.

Als iemand het aandurft om willens en wetens anderen in gevaar te brengen en als het misgaat als excuus 'meestal gaat het goed' gebruikt, dan is ie bij mij toch echt aan het verkeerde adres :(


Remco antwoordt op 04 May 2019 om 01:42:

Oef Jan Steurrijs haalt wel een extreem iets aan. ( wat natuurlijk ernstig is)

Even terug te komen op de vraag van de topic starter..

Zoals Menno al zei :

Auto maximaal beladen indien mogelijk en op je gemak gaan rijden met een goede kogeldruk van de niet volgeladen caravan.

Fijne vakantie De Jong en laat je niet gek maken. Iedereen heeft het moeten leren.

Off-topic:
Gelukkig is iedereen voor het eerst op pad gegaan met een aanhanger / caravan die 500 kg maximaal woog en met een auto ervoor van 2500 kg....

Technisch gesproken (volgens gegevens van autoweek) kan de citroen de caravan trekken.

Niemand klaagt over het feit dat oa een dikke Landrover of een Mercedes ML enz van maximaal 3000kg een kar mag trekken van 3500kg, wat in verhouding ook krom is.








Louis antwoordt op 04 May 2019 om 08:00:

Je hebt ook gelijk Jan...was een beetje cynisch bedoeld i.v.m. de waarschuwingen die hier al gegeven zijn en volgens de berekeningen hier op de site.
Als je dan toch meent vol te moeten houden helpen adviezen kennelijk niet.
Rijd iemand zich bewust van een zwakke set dan is er nog weinig aan de hand ,maar ja, daar houden andere weggebruikers geen rekening mee.


Jan@ antwoordt op 04 May 2019 om 08:56:

De opmerkingen : meestal gaat het goed en de kans is groter dat het lukt dan mislukt vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord.
Het wegverkeer is geen Russische Roulette!


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 04 May 2019 om 14:53:

Toch is er een groot verschil tussen een caravan van 7 meter of een paardentrailer achter een C4 ook al zijn die even zwaar. Toegestaan trekgewicht wil niet zeggen dat je er dan probleemloos een caravan achter kan hangen. Gewicht is maar een kleine factor in het geheel. Belading en de constructie van de aanhanger met de verdeling van het gewicht daarvan en natuurlijk de snelheid zijn zeker zo belangrijk.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker