Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Werking Thetford N3000 koelkast

Jos Janssen vraagt op 03 May 2019 om 09:20:

Wij hebben sinds juli 2018 een Dethleffs Camper 460EL Avantgarde.
Deze heeft een Thetford N3000 C2 koelkast, die automatisch de voedingsbron kiest. Als deze aan onze Mazda CX5 automaat gekoppeld wordt, kiest de koelkast de 12V maar na korte tijd begint de display te knipperen en het lampje in de hoofdschakelaar wordt rood. Dit duidt op onvoldoende spanning. De Mazda dealer heeft de bekabeling naar de trekhaak reeds gewijzigd en rechtstreeks vanaf de accu getrokken. Dit leek in eerste instantie de oplossing maar tijdens onze eerste lange ritten met deze combinatie de afgelopen week deed de storing zich opnieuw voor. Volgens de handleiding vd koelkast zou het accubeheersysteem van de trekauto de boosdoener kunnen zijn.
Te vermelden valt nog dat tijdens het rijden een TomTom Go Camper en een iPhone zijn aangesloten.
Is iemand bekend met dit probleem? Oplossing gevonden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rico antwoordt op 03 May 2019 om 09:59:

Aangezien de autodealer al een separate draad heeft getrokken vanaf de autoaccu, zou ik niet denken dat het accubeheerssysteem de oorzaak is. Je zou het even bij de dealer kunnen vragen, maar dat systeem is dan omzeild.

Wij hadden in onze vorige caravan ook een Thetford koelkast, weliswaar een ander type, maar toch. Wij hadden dezelfde storing, de koelkast doet het even, daarna valt volgens de caravan de voeding weg. In eerste instantie inderdaad de auto als verdachte, was een nieuwe auto, eerste rit met de caravan. Echter, na veel speurwerk bleek een printplaat van de koelkast defect. Toen we daar eenmaal achter waren, kwamen we er ook achter dat die printplaatjes van Thetford wel vaker stuk gaan. Dus ik zou dat printplaatje door de caravandealer toch maar ff laten checken. Bij ons zat dat printplaatje aan de achterkant van de koelkast.

Succes,

Rico


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 03 May 2019 om 10:06:

Kan je meten hoeveel spanning de koelkast krijgt als die aan staat? Misschien zijn de kabels toch te dun waardoor de spanning bij de koelkast te veel zakt. Je zou er dan een booster tussen zetten.


Jos Janssen antwoordt op 03 May 2019 om 12:12:

Dank voor de tips. Voordat de autodealer de aparte stroomdraad trok, heeft de caravandealer de geleverde spanning direct achter de caravanstekker en bij de koelkast gemeten waarbij bleek dat de spanning tov de stekkerdoos al was afgenomen en bij de koelkast nog maar 10,8 V was als ik het mij goed herinner.
Het effect van de nieuwe stroomdraad is nog niet gemeten omdat het eerst opgelost leek. Overigens heb ik het idee dat het accubeheersysteem toch wel iets lijkt te doen, omdat mijn iPhone, aangesloten op de USB-poort bestemd voor Apple Carplay op een gegeven moment niet meer opgeladen leek te worden. Hij was overigens wel warm geworden door de zon, dus mogelijk heeft de iPhone zelf ingegrepen?
Na onze vakantie ga ik eea verder uit laten zoeken. Het moet opgelost worden, linksom of rechtsom. Een van de redenen waarom we deze caravan aanschaften was deze grote koelkast, die verder op 220 perfect functioneert.


Frans antwoordt op 03 May 2019 om 14:43:

Het is een beetje een vreemd verhaal. De koelkast krijgt normaalgesproken stroom van een geschakelde draad (pen 10). De stroom naar pen 10 wordt in de auto bewaakt door wat hier wordt aangeduid met accubeheersysteem.

Een draad rechtstreeks van de accu is veel toegepast voor verbetering van de voeding van de constante caravanstroomdraad die via pen 9 loopt. Deze dient voor verlichting, pompjes, acculaden etc. maar niet voor de koelkast.

Het zou mij niet verbazen als de autodealer alleen de constante stroomdraad heeft verbeterd, maar dat de koelkastvoeding nog als vanouds is. Mogelijk hebben zij er geen weet van dat de koelkast via pen 10 en 11 moet werken. Is de trekhaakstekkerdoos aangemeld op de boordcomputer? Is de genoemde 10,8 V gemeten bij draaiende motor?


Sjef Bertens antwoordt op 03 May 2019 om 20:00:

Inderdaad Frans, ook de eigen massaverbinding van de ijskast kan te veel spanningsverlies veroorzaken.
Goede meting bij lopende motor op 10-11 aan de ijskast.


Sjef Bertens antwoordt op 03 May 2019 om 20:03:

Sorry was ik vergeten!
Natuurlijk meten als de ijskast in werking is anders meet je geen spanningsverschil.


Mark antwoordt op 04 May 2019 om 07:54:

Ik weet het vermogen van de koelkast niet exact maar ik las ergens iets van 140 Watt (op 12V) dat betekent dus bijna 12 Ampere voor alleen de koelkast.
Uitgaande van een oneindige voeding zou je bij 2,5 mm2 bedrading geen spanningsverlies mogen meten. Als dit wel zo is, is dit eerder te wijten aan overgangsweerstanden (lees slechte verbindingen in stekkers en andere verbindingen) dan door de bedrading zelf.
Echter je auto heeft geen oneindige voeding, deze wordt beperkt door het vermogen wat de dynamo kan leveren buiten zijn normale werkzaamheden om (de auto zelf van voldoende spanning en stroom voorzien. dit is bij moderne auto's al een behoorlijke taak.)
Zijn er in de caravan nog meer verbruikers aktief behalve de koelkast, te denken valt aan laden huishoudaccu of iets dergelijks?
Het zou dus zomaar kunnen dat de dynamo het gevraagde vermogen niet kan leveren en dus de spanning zakt.

De Tomtom en de Iphone zullen de boosdoeners niet zijn in ieder geval, die nemen ieder ongeveer een halve Ampere op.

Met vriendelijke groet,
Mark


Mark antwoordt op 04 May 2019 om 08:01:

Je zou het kunnen testen door een volgeladen accu aan te sluiten op de caravan stekker. (denk eraan om een zekering ertussen zetten).
De accu aansluiten op zowel de geschakelde als de permanente voeding en uiteraard los van de auto.
Als dan de koelkast normaal werkt weet je waar je het zoeken moet.
Op een beetje fatsoenlijke accu moet deze een paar uur kunnen werken.
als het dan goed werkt moet je het in de auto zoeken.

Groet Mark


Jos Janssen antwoordt op 06 May 2019 om 10:51:

Dank voor de reacties. Het voltage bij de koelkast werd gemeten met draaiende motor. Behalve de koelkast is er alleen de ATC die stroom verbruikt in de caravan. Meen ergens gelezen te hebben dat dit in combinatie met deze koelkast teveel kan zijn?
Bij onze vorige caravan met een 85 l Dometic koelkast + ATC had ik nooit problemen met de Mazda. En toen stond er ook nog een koelbox in de caravan op 12v aangesloten zonder problemen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 May 2019 om 12:12:

Meestal is het caravan stroomverbruik beperkt tot 15 Amp. ATC en een grote koelkast kan dus best heel erg veel zijn, zowel voor de auto als de bekabeling in de caravan.
Alleen ATC heeft al een aansluiting van 15A nodig, hoewel ik aan neem dat die maar kortstondig zoveel stroom verbruikt.
Heb je ook nog een caravan accu?

Misschien moet je er voor kiezen om de aansluiting tussen koelkast en ATC te splitsen tussen pin 9 en 10.
Koelkast dan maar op de permanente pin 9 maar dan wel bij een lange pauze de koelkast uitzetten of de koelkast aansluiten via een batteryquard.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker