Caravantrekker.nl

Aanschaf auto voor campooz vouwwagen

Ernesto vraagt op 9 juni 2019:

Beste caravantrekkers,


Mijn vriendin en ik zijn tot het besluit gekomen een vouwwagen te kopen van het merk Campooz type Lazy Jack. We willen trouw blijven aan het camperen in een "tent"en voelen ons nog enigzins te jong voor een caravan. Echter rijden we momenteel beiden in een kleine wagen (citroen C1 en een Renault Twingo) eerst genoemde mag niets trekken achter de wagen en de Twingo maar een magere 550kg als max. Bij de aanschaf van de vouwwagen staat ons dus eerst een andere auto te wachten. Hier komt mijn vraag aan jullie omdat dit voor mij onbekend terrein is en ik door veelvuldige testen en onderzoek op forums moeite heb met ons besluit.

We zijn kampeerders die graag de bergen/heuvels in trekken, denk hierbij aan Zwitserland, zuid Duitsland en Italie.
Technische gegeven van de vouwwagen zijn als volgt;

350kg lediggewicht.
400kg laad gewicht
750kg maximum.
De aanhanger is geremd.
Lengte totaal 351,5
Breedte totaal 177
Hoogte totaal ongeveer 130

Nu is ons oog gevallen op de volgende twee auto's (ja groot fan van Peugeot)
Een peugeot 208 1.2 puretech 110pk uit 2016
of
Een peugeot 208 1.6 vti 120pk uit 2014

Beiden proefgereden zonder aanhanger en voelt prima. Aanhanger was geen optie.

Uit de testen blijk dat de 1.2 een enorme uitblinker is en de 1.6 wat minder. Echter vraag ik mij af hoe zich dit in de realiteit weerhoud. Ben ik op wegen in bijvoorbeeld de Ardennen al genoodzaakt om terug te schakelen naar een 4de of zelfs 3de versnelling in de 1.6 of valt dit in de praktijk mee. Ook het wegrijden in bergen baart me zorgen of overdenkt ik dit?

In de praktijk had ik de 1.2 direct gekocht al is er in deze auto gerookt en dit staat ons zeer tegen. De 1.6 komt wat moeizamer uit de test maar heeft wel onze overweging omdat deze "schoon" is.
Zeer lang verhaal allemaal maar ik wil het gelijk de eerste keer zo goed mogelijk doen zodat we niet over een jaar met de handen in het haar zitten.
De vraag is of de 1.6 in realiteit de aanhanger zonder problemen ook door de bergen kan loodsen?

Alvast vriendelijk dank een een prettig pinksterweekend toegewenst!

Mvg, Ernesto

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juni 2019:

Een 1.2 met turbo trekt prettiger dan de turboloze 1.6. Ik zou dus zoeken naar andere 1.2 die wel lekker ‘fris’ is.


TheoV antwoordt op 9 juni 2019:

Ik heb geen trekrapporten bekeken. Als je er in schrijft dat je graag naar zuid Duitsland en Zwitserland wil, zorg dan dat je voldoende reserve hebt. Vertrekken op 12% is dan niet voldoende. Ik heb meermaals naar een camping geweest in oost CH waar ik jaar na jaar werken had in een helling van 15% met verkeerslichten. Ook dan wil je nog terug kunnen vertrekken zonder iets te slopen.


Ale Kok antwoordt op 9 juni 2019:

Er is niks mis met terugschakelen in de bergen, sterker nog de meeste motoren stellen het op prijs.
Kortstondig veel toeren maken is ook geen enkel probleem voor moderne motoren, teveel toeren worden er niet meer gemaakt omdat motoren tegenwoordig van toerentalbegrenzers voorzien zijn.


pierre antwoordt op 9 juni 2019:

Bij de berekening op deze site met de 1.2 pure tech 110 staat alles op groen ,beter kan eigenlijk niet. Nu nog een uitgebreid rapport opvragen van 5 euro en rijden met je nieuwe combinatie..


Ernesto antwoordt op 9 juni 2019:

Dank voor jullie reactie. Ik proef dat de 1.6 toch net niet voldoet in het hogere gebergte waar de hellingen 10+% aantikken.
We nemen het mee in onze overweging en gaan waarschijnlijk verder opzoek naar een 1.2 pure tech wie wel fris is.


Ale Kok antwoordt op 9 juni 2019:

Werp ook even een blik op de ANWB-site onder de occasiontests.
De betrouwbaarheid verschilt nogal per motortype bij Peugeot.


pierre antwoordt op 9 juni 2019:

Er rijden er anders heel veel van rond, naar volle tevredenheid. Zelfs de ANWB rijd er mee...dus ? Een domper uitdelen is zo makkelijk..ale kok.


MarkS90 antwoordt op 9 juni 2019:

Ik vind dat van de ANWB juist een goed advies. Hoe meer info des te beter er een besluit genomen kan worden voor een nieuwe auto.


pierre antwoordt op 9 juni 2019:

campooz lazy jack kende ik helemaal niet ,dus even opgezocht . Het lijkt mij een uitstekend en stevig kampeer middel .Niet goedkoop maart met goede materialen verwerkt . goede keuze . De specs zien er goed uit.
Aanhanger 750 kg geremd
Lange V-dissel, grote 13 inch wielen
Chassis volbad gegalvaniseerd
Bodemplaat van geruwd betonplex
Sjorogen in de bodem verwerkt
Ruimte voor fietsendrager (3 fietsen)
Achterklep met inbouwsluitingen
13 polige stekker met achteruitrijlicht
Steunpoten en wielkeggen
TÜV gekeurd


Ernesto antwoordt op 12 juni 2019:

Ha allen,

Bedankt voor alle reacties, we zijn er actief mee bezig geweest en zijn gisteren overgegaan tot de aankoop van een peugeot 208 1.2 puretech 110pk uit 2015. We kijken nu al uit naar onze vakanties met de vouwwagen.
@Piere; Campooz is inderdaad nog een vrij onbekend merk maar komt steeds meer op. Wij als "jonge" kampeerders zijn ervan gecharmeerd.
Nogmaals dank voor jullie imput!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker