Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gewicht en laadvermoven caravan ten opzichte van de trekauto.

Tom Baggermans vraagt op 10 July 2019 om 18:24:

Mijn auto mag 1300 kilo trekken.
Mijn caravan heeft een toegestane maximum massa van 1350 kilo.
Als ik onder de 1300 kilo blijf is er niets aan de hand.
Nou geeft Caravantrekker dit commentaar: "Je kan dus niet de caravan maximaal, tot het maximum van 1350 kg vol laden, maar je moet zorgen dat de asdruk (het daadwerkelijk gewogen gewicht op de wielen) onder de 1300 kg blijft."
Als ik alleen de as meet heb ik de kogeldruk er niet bij.
Als ik de as 1300 kilo belast en de kogel 75 kilo heb ik toch 1375 kilo aan mijn auto hangen, of maak ik een rekenfout?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 10 July 2019 om 18:35:

Geen rekenfout maar wel een fout in interpretatie van de regels

Je trekt 1300 kg en 75 kg rust op de auto. Zo is het in de Nederlandse wet afgesproken.


Jadatis antwoordt op 13 July 2019 om 11:50:

Maar nu gaan we vaak naar het buitenland met de caravan. Wat mogen we dan verwachten bij weging?


AdM. antwoordt op 14 July 2019 om 10:52:

In een eerder topic enkele jaren geleden heb ik hier ook gelezen dat je dan ook nog 5% overgewicht op de as mag hebben.
Dan wordt het pas echt lollig want dan komt er nog 65 kilo bij.
1300+65+75 = oeffffff.


AdM. antwoordt op 14 July 2019 om 11:08:

Ik heb het nog even terug gezocht, van een controle in Brielle.
Dit heb jj (Menno) ook nog geschreven op 22 april 2017.

Veel caravans zitten wel aan het maximum toegestaan gewicht maar omdat de Politie (in NL!) een overgewicht van 10% tolereert (en max aslast niet op het nieuwe kenteken staat) en je nog eens 20 kg per gewogen wiel ‘cadeau’ krijgt (de meetfout), kon iedereen toch op vakantie.
wordt het nog erger,
1300+130+75 kogeldruk+20+20=1545 dit kan toch niet waar zijn.


AdM. antwoordt op 14 July 2019 om 11:19:

Nou heeft Tom wel een auto die 1300 kilo mag trekken maar had hij er iets groters voor staan dan kon hij er wel flink wat mee voort trekken wisselwaar in Nederland, maar zo zie je maar dat er wel een ruim verschil in kan zitten tussen wat op papier staat en wat toegestaan kan worden.


Quirien antwoordt op 14 July 2019 om 11:31:

-In zo'n situatie wordt de vaag dan, worden de asrubbers c.q. opbouw hier wel "vrolijk" van en zijn dan de banden op hun taak/vermogen geschikt.

Maar het blijft op deze manier natuurlijk een waanzinnige berekenings tollerantie die Nederland toelaat.

En wat schiet je er uiteindelijk mee op, zeker als je toch door verschillende landen heen moet met hun wetgeving en handhaving hier omtrent.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 July 2019 om 12:12:

Hoe exact de wetgeving in het buitenland is weet ik niet.
Een misverstand is dat zwaarder dan het maximum mag. Het enige is dat je pas een rijverbod of proces-verbaal krijgt na een ruime overschrijding.


AdM. antwoordt op 14 July 2019 om 12:40:

Klopt Menno, maar is het niet dat wij in dit sleurhutten land wel meer controleren dan in het buitenland, want je hoort niemand (ik niet tenminste) dat er iemand in een controle in het buitenland is uitgekomen. Ik kampeer al ruim 40 jaar en heb ook nog nooit een controle meegemaakt ook niet hier in Nederland. Wel geloof ik dat wat je al meer op dit forum hebt aangegeven, dat een combinatie van snelheid en goede belading meer effect heeft dan 50 kilo overgewicht.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 July 2019 om 13:40:

De kans op (fataal) slingeren en/of een caravan ongeluk is waarschijnlijk bijna net zo groot als de controle op overgewicht (in NL en daarbuiten). Toch zijn we veel meer bang voor controles dan voor ongelukken.

En inderdaad.... te snel rijden is veel gevaarlijker dan te zwaar trekken, en te snel rijden doen we massaal!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker