Caravantrekker.nl

BOVAG keuring en leeftijd banden

PVP vraagt op 26 juli 2019:

BOVAG adviseert iedere 6 jaar de banden te vervangen.

Bij de BOVAG keuring speelt de 6-jaarlijkse vervanging vreemdgenoeg géén rol meer.


Heeft iemand hier ervaring mee ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Debouncer antwoordt op 26 juli 2019:

Enerzijds geeft de BOVAG het advies om de banden elke 6 jaar na de DOT-code te vervangen. Dat doen ze om meerdere redenen. Sommige verzekeringsmaatschappijen sluiten oudere banden uit als oorzaak van eigen gebrek. Precies met deze woorden. Andere maatschappijen kunnen het negeren van het advies zien als onvoldoende onderhoud. Met dezelfde gevolgen eerder genoemd. Voor een eventuele Tempo 100 ontheffing mogen de banden ook niet ouder zijn dan 6 jaar na DOT-code.
Anderzijds kan de BOVAG niet afkeuren wanneer de banden aan de wettelijke eisen voldoen. Afkeur zal dan ook niet volgen.


TheoV antwoordt op 28 juli 2019:

Een aanbeveling is geen wet. Zo lang de band voldoende profiel heeft, gelijke slijtage en geen scheurtjes, kan er niet worden afgekeurd.

Of het verstandig is, is wat anders. Dat moet je geval per geval gaan bekijken. Je lege caravan van de winterstalling naar de seizoenscamping brengen 150km verder op, via een gewone weg, is wat anders als vol beladen tegen 100km/h bij 40°C naar het zuiden rijden.

Voor winterbanden wordt er ook steeds gesproken over 4x4x4 4mm profiel, 4 jaar oud, alle 4 de wielen. Niemand kan je echter bekeuren als je maar 2mm profiel hebt op banden van 6 jaar oud.

Een goede caravanband koop je voor 100€. Dat maakt 30€/jaar. Volgens mij kan je voor die kostprijs niet gaan besparen op veiligheid. Bij een klapband is de schade vaak heel aanzienlijk. Laat bij een bandenmontage ook de ventielen vervangen.


JdHamer antwoordt op 29 juli 2019:

Een caravankeuring heeft in wetgeving geen betekenis. Er bestaat immers geen keuringsplicht. Uiteraard is wel algemene regelgeving van toepassing zoals bijv. een correcte verlichting, voldoende profiel op de banden enz. Een keuring is dus vrijwillig en legt met name de nadruk op veiligheid onderweg en op de plaats van bestemming.

In geval van een caravanverzekering kan een verzekeraar wel eisen stellen. Je draagt een risico over aan de verzekeraar waardoor je een zorgplicht hebt. Je dient er alles aan te doen om het risico op schades te beperken.

Ben je bij bijv. bij de ANWB verzekerd, dan moet je de banden eens in de 10 jaar vervangen. Moet je eens in de drie jaar door een deskundige onderhoud laten verrichten.

Een BOVAG caravankeuring moet je dan ook vooral zien als onderhoud. Alle vitale onderdelen worden nagezien en waar nodig gerepareerd. Na afloop ontvang je een bewijs dat er 'onderhoud' is uitgevoerd. Dit kan je dus nodig hebben als er schade ontstaat die je claimt bij de verzekeraar.

Een caravan kan niet afgekeurd worden in de zin dat het verboden is ermee de weg op te gaan. Hooguit kan een advies uitgebracht worden.

Tijdens het onderhoud worden de banden wel nagezien. Voldoen zij nog aan de eisen, voldoende profiel, geen beschadigingen die een risico vormen zoals bijv. haarscheurtjes, dan is er wettelijk gezien niets aan de hand.

Zoals gezegd, de ANWB eist in verzekerde gevallen dat de banden op het moment van schade niet ouder mogen zijn dan 10 jaar. Het zou dus vreemd zijn als de BOVAG banden van 7 jaar zou 'afkeuren' als zij nog aan alle wettelijke eisen voldoen 😉.


TheoV antwoordt op 30 juli 2019:

Dat is het verschil tussen NL en B. In B is er een verplichte jaarlijkse keuring voor een reguliere aanhangwagen >750kg en een 2 jaarlijkse verplichte keuring voor een caravan of boottrailer >750kg. Daar kan je dus wel een rode kaart krijgen en een verbod tot deelname aan het verkeer. Tijdens deze keuring wordt er gekeken naar werking lichten, remvermogen, werking handrem, eventuele speling kogelkoppeling, spel op oploopinrichting, speling op de as en slijtage oploopdemper. De eerste keuring dient te gebeuren VOOR de in dienstname. Je krijgt dan ook een weegverslag van de aanhangwagen.


JdHamer antwoordt op 30 juli 2019:

@TheoV
Zouden ze hier ook verplicht moeten stellen. Nu zijn het alleen de verzekeraars die eisen stellen maar dan uiteraard ook alleen als er daadwerkelijk ook een schade wordt geclaimd. De ANWB eist dat je kan aantonen eens in de 3 jaar deskundig onderhoud het laten uitvoeren. Claim je geen schade, dan zal niemand erop toezien dat je onderhoud hebt laten verrichten.

Deskundig onderhoud is ook een rekbaar begrip waarover nogal wat discussies kunnen ontstaan. In de polis van de verzekering staat niet dat er een soort van keuringsrapport BOVAG of FOCWA moet zijn afgegeven.

In mijn regio zit een BOVAG ondernemer die voor caravans geen BOVAG rapport mag afgeven omdat hij niet de uitgebreide vochtmeting kan doen. Wel alle andere onderdelen. Ik krijg dus wel een keurig rapport van de onderdelen die zijn gecheckt en akkoord bevonden. Denk dan aan onderstel/chassis, gastoestellen, wielen/banden/as/lagers en oplooprem. Alles dus behalve de uitgebreide vochtmeting.

Ik heb contact opgenomen met de ANWB met de vraag of ik met een dergelijk rapport dan toch aan mijn zorgplicht heb voldaan. Daarop konden ze geen antwoord geven aan de telefoon. Ik zou worden teruggebeld maar nog niets vernomen.

Let wel.. dit is dan alleen van toepassing als er sprake is van een verzekering. Ik denk dat de meeste oudere, en wellicht ook minder goed onderhouden caravans, niet eens meer verzekerd zijn. In die gevallen zal er dus nooit een controle plaatsvinden en val je pas door de mand als je in de rij mag aansluiten bij een politiecontrole.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juli 2019:

Hoeveel ongelukken of schade aan derden is er door een technisch defect?

Van alle caravan ongelukken niet meer dan enkele procenten waardoor je het geld voor een verplichte keuring beter kan besteden aan andere zaken om de verkeersveiligheid te verhogen.


Debouncer antwoordt op 30 juli 2019:

@Menno. De zienswijze hoeveel schade en ongelukken door technisch gebrek loopt gigantisch uiteen. Al jaren. VVN heeft het over een aantal van ongeveer 800 per jaar. De wetenschappelijke raad voor de verkeersveiligheid over ongeveer 8. Daar zitten dan ook aanhangers van aannemers etc. bij. Bij VVN registreert men er 1 wanneer er een aanhanger aan een auto hing die bij een ongeval met (enig) letsel of dood betrokken was. Bij de WRVV moet de aanhanger DE oorzaak zijn. Dit is de hoofdreden dat de ANWB altijd tegen een verplichte keuring was. Er is simpelweg geen probleem. En voor degenen die voor een keuring zijn het volgende. Bedenk maar eens hoeveel kosten er gemaakt moeten worden voor dit circus waar je absoluut nul extra veiligheid door krijgt.


Louis antwoordt op 31 juli 2019:

Weet je wat er bij de bandenboer of de bekende organisaties gebeurd ?
Die monteren deze 'ingeleverde zonder gebreken' banden met een grijns onder hun eigen verhuuraanhangers, huurcaravans enz .
Of onder de aanhangers van zichzelf of personeel.
(Ten opzichte van de theorieén is dát nu wat jammer)


Ton Groenendijk antwoordt op 31 juli 2019:

De keren dat Menno commentaar levert op dit soort onderwerpen benadrukt hij altijd dat het gedrag van bestuurders vrijwel altijd de oorzaak is van ongevallen en de technische staat van voertuigen dat zelden is.

Ik heb in het verleden heel wat aanrijdingen gezien en ik kan hem niet anders dan gelijk geven. Hoewel de APK in de loop van decennia geheel is ingeburgerd vraag ik me nog steeds af of de invoering daarvan niet het schieten met een kanon op een mug was. (Of het gevolg van de belangenbehartigingslobby van de Bovag.)

Nu wordt er weer regelmatig gepleit voor een technische keuring voor aanhangwagens. Opnieuw wordt een momentopname van de technische staat gebruikt als oordeelsvorming bij verkeersveiligheid. Waarbij, net als bij de APK, zaken worden beoordeeld die na een paar km of vijf minuten alsnog kapot kunnen gaan.

Want laten we eerlijk zijn: de APK zegt niks en de eventuele aanhangwagenkeuring ook niet. Een leasebak die 30.000 per jaar rijdt, komt pas rond een ton verwaarlozing voor de keuring. Nou, dat zal de verkeersveiligheid wel helpen.
En de reizende caravanner die drie lange reizen door Europa per jaar maakt, wordt aan hetzelfde regime onderworpen als hij die eenmaal per jaar naar een camping in de buurt heen en weer rijdt. En omgekeerd.
Het is wat Debouncer zegt: Er is simpelweg geen probleem. En als je er toch wel een probleem in ziet, bedenk dan wat het optuigen en onderhouden van een controlesysteen met zich mee brengt. En of dat zinvol is in het licht van de statistieken.


ton groenendijk antwoordt op 31 juli 2019:

Ja, sorry, beetje van het oorspronkelijke topic af. Het ging over banden.
Maar ook met banden is het hetzelfde liedje. Om de 6 (of 10) jaar vernieuwen is prima, maar ook dat geeft geen garantie en hoeft zeker geen gewoonte te worden (En dat wordt het met een verplichte keuring al snel).
Ooit reed ik met mijn drie jaar oude Maxmilers over de door mij als vreselijk ervaren autoroute nabij Montpellier. Druk, heet, krankzinnig weggedrag en dus moest ik maar snel er van af. Dat ging eerst nog met 90km/h, daarna met 100, daarna met 110 en zie: de maxmiler ontplofte. Gewoon op het loopvlak in het midden ontstond een gat van een centimeter of 10. Was in het voorjaar van dat jaar nog als prima gekeurd.
Dus voldeed ik aan alle keuringseisen, maar ik voelde me toch wat schuldig. Bij die hitte over dat zwarte asfalt, met die snelheid....
wat als ik gewoon 90 was blijven rijden? Ik zei het al eerder, het is de chauffeur die bepaalt of iets mis gaat, als de techniek het dan laat afweten is dat een zeldzaamheid. Daar helpt geen keuring tegen.


TheoV antwoordt op 1 augustus 2019:

Nu noem je ook het bandenmerk dat berucht is voor zijn klapbanden. Hoe hoog was de snelheidsindex? Hoeveel overschot had je met de load index?

Over het nut of de onzin van een keuring kan je blijven discussiëren. Kan je door deze keuring 1 dodelijk ongeval voorkomen heeft het volgens mij zin. Tenzij je een mensenleven niet hoog inschat. Het aandeel dat bestuurders hebben in een ongeval zal de volgende jaren alleen maar dalen. Hopelijk zelfs volledig verdwijnen met de zelf rijdende auto.

Het onderhoud van een leasebak valt in de regel heel goed mee. Onderhoud is toch begrepen in de kostprijs. Vaak ook winterbanden verplicht. Een hoop zaken aan een auto zijn niet km afhankelijk maar wel leeftijdsgebonden. In het verre verleden deed ik ook ruim 30 000km jaar, eerder 40 000, wat slijtage betreft viel dat heel goed mee. Gemiddeld reed ik 5 jaar met een wagen. In velen zat nog de eerste batterij, eerste uitlaat, ... uiteraard wel nieuwe banden, schokbrekers, olie, ... . Wij moesten na 1 jaar naar TÜV en daarna om de 2 jaar.


Ton Groenendijk antwoordt op 1 augustus 2019:

Theo, bedankt voor je bijdrage. Het is inderdaad een discussie die zich eindeloos kan voortslepen aan de hand van talloze voorbeelden. Die kunnen positief en negatief worden ervaren.
Mijn pleidooi was er op gericht dat men niet na ieder incident als een soort Pavlov-reactie de woorden "Keuring""Keuring' gaat roepen, omdat dat ook geen waterdichte oplossing biedt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker