Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Energie label

Wim vraagt op 19 September 2019 om 18:26:

Bandenlabel van A naar B is 0,14 liter besparing er vanuit gegaan van een verbruik van 7 l/100 km. Van B naar C is 0,28 l/ 100km
Is dit voor 4 banden of per band?
Heeft het zin om bij caravan band vervanging van C naar B te gaan vraag ik mij af.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

liesbeth antwoordt op 19 September 2019 om 18:47:

Mijn antwoord is geen antwoord , omdat ik lang nagedacht heb en serieus het niet weet...de vraag is moeilijker als op het eerste gezicht lijkt. Ben benieuwd naar de verdere reacties.....veel wijsheid gewenst.


JdHamer antwoordt op 19 September 2019 om 22:36:

Een antwoord op de vraag kan ik ook niet geven. Gelet op NL wetgeving zou je kunnen veronderstellen dat dit een opgaaf is van 2 banden. Dit omdat op 1 as altijd een gelijke band moet liggen.

Verder is het zo dat informatie op het label niet betrouwbaar is. De labels worden door de fabrikant zelf toegekend. Er vindt op geen enkel moment een controle plaats of hetgeen op het label staat, overeenkomt moet de werkelijkheid. Om die reden worden er ook geen boetes uitgedeeld als in een test blijkt dat de informatie onjuist is.

Wat op het label staat moet afkomstig zijn van een meting met een band in de maat 225/60/R16. Elke andere maat van het zelfde type band krijgt dezelfde sticker. In de praktijk zal een band met een andere maat zeker andere waarden hebben dan wat op het label staat.

De tests worden dus door de fabrikant zelf uitgevoerd. Wel is het zo dat er voorwaarden aan een test zijn verbonden. Zo moet de grip worden getest met een buitentemperatuur tussen 5 en 35 graden. Ja, je leest het goed.... Een belachelijk grote marge die fabrikanten genoeg ruimte biedt om een waarde te genereren die je in de praktijk maar zeer zelden ook zelf kunt halen. Als de besparing op het label komt uit een test met een buitentemperatuur van 5 graden (harde band met weinig rolweerstand), dan heb je daar in de zomer onder je caravan helemaal niks aan.

Vergeet het bandenlabel en baseer je keuze op de praktijktests van bijv. de ANWB of ervaringen van andere gebruikers in referenties.


Frans antwoordt op 20 September 2019 om 08:05:

Een bandenlabel koppelen aan een concrete besparing is gevaarlijk, ook al gezien de mistige herkomst van het label. Het label geeft hooguit een indicatie voor een indeling naar rolweerstand, die bijdraagt aan het verbruik.
De rolweerstand is in theorie recht evenredig met de bandbelasting en met een bandafhankelijke weerstandscoëfficient. Hierdoor zal het voor de rolweerstand niet uitmaken of je het caravangewicht spreidt over meerdere banden. De geclaimde “besparing” geldt daarom voor de bandenkeuze, ongeacht het aantal wielen.


Ale Kok antwoordt op 20 September 2019 om 11:23:

Bij banden kijk ik altijd naar de prestaties onder ongunstige omstandigheden.
Op een droge weg remmen ze allemaal heel behoorlijk, maar hoe zit dat op een natte weg enzovoorts.
Dat is mijn belangrijkste criterium, die haal ik uit de gedetailleerde overzichten in de testen door de verschillende (automobiel)clubs, dat levert vaak een heel andere keuze op dan de zogenaamde testwinnaars.
Tenslotte kan bijvoorbeeld een meter verschil in remweg het verschil maken tussen schade of geen schade.
Van de kosten van een schade kun je heel wat brandstof extra verbruiken.


@Eric antwoordt op 20 September 2019 om 12:53:

Gelet op NL wetgeving zou je kunnen veronderstellen dat dit een opgaaf is van 2 banden. Dit omdat op 1 as altijd een gelijke band moet liggen.

Dat hoeft dus wettelijk helemaal niet.

Je mag gerust met twee verschillende merken banden rijden, of het verstandig is om met bijvoorbeeld een thuiskomer blijvend te rijden is een tweede.

Het is wel verboden om diagonaal en radiaal banden op 1 as te gebruiken.


Sjef Bertens antwoordt op 20 September 2019 om 13:11:

@Wim,

Zoals Frans al keurig omschreven heeft is het 4 wielen bij het trekkende voertuig en meestal 2 bij de caravan.

Bovendien is hierbij een zeer belangrijke bijkomstigheid dat de energiewinst voor een groot gedeelte ten goede komt aan een verlaging van de bandtemperatuur.


Arie antwoordt op 23 September 2019 om 16:34:

@Eric.
Je bericht is (deels)onjuist. Er mogen wel verschillende banden op één as gemonteerd zijn TENZIJ deze de zelfde maat hebben.
Het "thuiskomertje" is alleen toegestaan om met beperkte snelheid van de pechplaats naar de EERSTVOLGENDE herstelplaats te rijden. Dat men zich daar niet aan houd is wat anders...


liesbeth antwoordt op 23 September 2019 om 17:23:

De hele vraag klopt niet , want van een a label naar een b label gaan brengt geen besparing maar verlies, van b naar c gaan ook. Sowieso is het voor mij niet zo interessant die vermeende besparing van een paar druppels brandstof per caravan reis. Als je zo zuinig moet gaan reizen kun je beter thuis blijven..ieder zijn ding zalk maar zeggen..


Wim antwoordt op 24 September 2019 om 10:35:

Bedankt voor de reacties zover.
Tja misschien is de vraagstelling niet helemaal goed.
Maar in essentie gaat het natuurlijk over brandstofverbruik.
Mijn trekker staat op yokohama blue earth 225mm breed.
Er staat nu 20k op de teller.
Straks gaan de voorste naar achter en die naar voor.
Daarna weer wisselen en dan denk ik aan de Primecy 4 ik ga dan van een C naar een B label band, puur voor de brandstofbesparing.
Goed onder de hut zal het minder omslachtig gaan.
Ook daar wil ik van een C naar een B label band.
Het zal een kleine besparing zijn, maar wat doet de lagere rolweerstand met het optrekken bv?
Natuurlijk gaat ergens de luchtweerstand een grote rol spelen.
Ik snap dat minder snel rijden of een keer niet uit eten, geen peage gebruiken, thuis blijven, lang genoeg je adem inhouden allemaal grotere besparingen zijn.
Maar heeft het zin om van een C naar een B label band te gaan?
Gr Wim


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 September 2019 om 12:31:

Procentueel is de rolweerstand van een auto een veel groter deel van de totale weerstand dan bij een caravan. Immers het gewicht is lager en de luchtweerstand meerdan twee keer zo groot. Het effect op de caravan is dan ook niet zo groot, maar alle kleine beetjes helpen.


@Eric antwoordt op 24 September 2019 om 21:09:

@Arie

Graag een link (naar de de regeling voertuigen?) waarin de door jou beschreven regels betreffende het thuiskomertje staan en ik ben overtuigd.

Mijn bericht was niet (deels) onjuist maar was hooguit niet helemaal volledig.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker