Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

As verzwaring

Alblas vraagt op 16 November 2019 om 17:41:

heeft iemand ervaring met het toepassen van een as verzwaring van 1500 kg naar 1700 kg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 November 2019 om 18:00:

Bij het bestellen van een nieuwe caravan of achteraf bij een bestaande caravan? En dan de hele as vervangen of alleen via de RDW het maximaal gewicht verhogen?
Graag meer info over uw situatie.


Alblas antwoordt op 16 November 2019 om 19:41:

Ik heb een Fendt caravan besteld nieuw, hierbij heb ik een asverzwaring laten toepassen Naar 1700 kg.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 November 2019 om 19:56:

Dat is heel verstandig! Het voordeel is dat je meer reserve hebt in laadvermogen (vaak neem je meer mee dan je denkt) en de rubber vering wat langer goed blijft functioneren. De wielstand blijft ook langer ‘goed’.
Lees de blogs over asrubbers vervangen en scheef afgesleten banden maar eens.


JT® antwoordt op 16 November 2019 om 20:48:

Onze huidige caravan weegt in standaarduitvoering plm 1150 kg en een as van 1500kg.
Omdat wij kozen voor een optiepakket werd het leeg gewicht plm 1200kg en het toegestaan gewicht 1700.
Achteraf blijkt dat niet alleen de as zwaarder is maar ook de chassisbalken. Later een 1500kg as vervangen voor een 1700kg variant zou dus technisch nooit mogelijk zijn geweest.
Uiteindelijk hebben we zelf nog wat opties toegevoegd waardoor de caravan nu leeg 1350 kg weegt, dus we zijn heel blij met onze keus van een 1700kg as.
Onze vorige caravan had een 1500kg onderstel, maar we vinden dit onderstel aanmerkelijk plezieriger rijden, waarschijnlijk te danken aan de grotere stugheid van het chassis.
Door de keuze die je nu gemaakt hebt heb je wel een betere reserve zoals Menno al aangaf. M.I. een goede keus.
Veel plezier ermee.
vrgr
JT®


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 November 2019 om 21:10:

Nadeel is dat het leeggewicht van de caravan zwaarder is door de asverhoging


Ton Groenendijk antwoordt op 17 November 2019 om 12:20:

" of alleen via de RDW het maximale gewicht verhogen?" schrijft Menno
Het is iets waar ik al vaker over gelezen heb en dat bij mij als leek de indruk wekt dat het verhogen (en verlagen) van het maximum gewicht een papieren kwestie is.
Doorgeredeneerd zou het dus zo zijn dat een as voor een 1300 kg caravan gewoon via een administratieve handeling opgehoogd kan worden naar 1500 kg, zonder dat daar technische ingrepen bij komen kijken.
Wellicht zit ik er naast . Ik vraag mij wel af wanneer een verandering van het maximale gewicht een administratieve en wanneer dat een technische handeling vereist.


MarkS90 antwoordt op 17 November 2019 om 12:35:

Denk van niet Ton. Ook ik kijk wel eens in een folder en zie bij de prijsstelling altijd een bedrag staan voor een verzwaarde as. Dat suggereert dat er andere materialen onder de caravan gebruikt worden als hij zwaarder te beladen kan worden. En dat klinkt niet als een administratieve handeling.


JT® antwoordt op 17 November 2019 om 14:21:

@Ton,
Alles hangt af van de as/onderstel onder de cv. Is de cv afgeleverd met bv een 1700kg as, maar heeft de koper dat niet nodig, dan kan hij hem op papier af laten leveren als toegestaan 1500kg.
In dit geval kan de cv later alsnog administratief opgehoogd worden tot max 1700kg, maar nooit hoger.
Dus kijk op je as en op je kentekenbewijs (via RDW site) dan kun je zelf constateren of er ruimte is voor administratief ophogen.
Als de technisch toegestane grens bereikt is, is het afgelopen met ophogen. Verlagen kan altijd (moet wel een laadvermogen overblijven natuurlijk). De kosten voor administratief wijzigen zijn plm 60 euro.
Ik heb dat gedaan met mijn auto, 15 kg eraf zodat hij administratief toegestaan 2000 kg mag hebben, samen met de vorige cv van 1500kg mocht de jeugd er dus net mee rijden met BE.
Hoop dat dit verhaal enige duidelijkheid brengt.
vrgr
JT®


Ferdinand Blasteile antwoordt op 18 November 2019 om 16:53:

Bij mijn Fendt opal 465 SFB geeft een zwaardere as tot 1700 kg slechts 90 kg meer laad vermogen, tegen over orgineel (1500 as) ledig 1190 kg en tot 1500 kg belastbaar_ met 1700 kg as ledig 1300 kg en tot 1700 kg belastbaar. Het meer gewicht van de 1700 kg as is 110 kg. 310 kg tegen 400 kg . Nauwelijks de moeite waard dus...☺ Maar ieder zijn ding...


Dual hobby antwoordt op 18 November 2019 om 22:16:

Na lang wikken en wegen onze hobby 490kmf met een verzwaarde as uitgevoerd. 30 kg meer gewicht en van 1550 naar 1700 gegaan.
Nu zou ik dat denk ik niet meer doen. Er zijn maar weinig trekkers die boven de 1500 uitkomen. En dan zit al gauw een auto van 50k of meer en dat is helaas niet binnen het budget



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker