Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravan remmen

René vraagt op 02 January 2020 om 00:32:

Welke temperatuur mogen de remmen van een caravan maximaal halen.
Ik heb lasertemperatuurmeter gekocht en wil de remmen van de caravan, in de bergen in de gaten blijven houden.
Dus kunnen jullie mij vertellen wat echt de max temperatuur ,van de remmen mogen worden.

Mvg, René

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 02 January 2020 om 09:48:

Geen idee Ik hoor experts verschillende temperaturen noemen. Het meten van de temperatuur is ook lastig. De verschillen op de remtrommel die je kan meten zijn best groot. Het maximum wat ik heb vastgesteld lag buiten het bereik van mijn (laser)thermometer, maar een cm meer naar rechts of naar links meet ik temperaturen van 250 graden. En dat is dan natuurlijk al weer enige tijd nadat je geremd hebt (eerst nog parkeren, uitstappen, thermometer pakken en naar de wielen lopen).

Bij het remmen worden de remmen(schoenen) altijd erg warm. Dat is normaal. Het gaat pas fout als de hele remtrommel en lagers te warm worden. Maar hoeveel graden TE veel is???


MarkS90 antwoordt op 02 January 2020 om 21:19:

Te warm is als het kogellagervet langs de velgen eruit loopt: dan ben je echt te laat. Zonder remhulp-assistent blijft er maar een ding over en dat is rustig dalen in de bergen. Desnoods stoppen en de snel optrekken om de rem te lossen. Maar dat is hier op de site ergens te lezen.


Ton Groenendijk antwoordt op 03 January 2020 om 15:00:

ooit, lang geleden zaten er van die sullige plastic dopjes op de wielmoeren van mijn BPW onderstel. Sommige zijn gewoon weggesmolten, andere kregen dé meest fantastische vormen voor ze weer afkoelden.
Dan ben je te laat. Als je niet wilt overgaan tot allerlei dure vormen van rembeheersing ( die de auto weer zwaarder belasten) zou je van die sullige dopjes op de moeren kunnen drukken en regelmatig even voelen hoe heet die worden. En dus, als ze dreigen te gaan vervormen, even stoppen. Nou ja, even, dat duurt wel een half uurtje.

Overigens zijn de wiellagers sterker dan menigeen denkt. Pas drie jaar na de omschreven omissie was een complete vervanging van lagers en remvoeringen nodig. In die tussentijd openbaarde de slijtage zich door een hinderlijk gepiep bij het licht afremmen en van het zingen van de lagers hoorde ik niks onder het rijden.
Maar zo ver moet je het maar niet laten komen. Het meten van de temperatuur is ook zo iets. Het ene wiel wordt zwaarder belast dan het andere, meet je in de brandende zon of net aan de schaduwzijde, heb je meer linker dan rechterbochten gedraaid tijdens de afdaling?
Meten is (niet altijd) weten.


Gea antwoordt op 03 January 2020 om 18:23:

Nou volgens mij is het temperatuur verschil tussen l. en r. na bochten maken nihil,Waarom. Omdat je in bochten toch niet remt?


Ton Groenendijk antwoordt op 03 January 2020 om 23:54:

Ah, Gea, nee daar heb je gelijk . In normale omstandigheden zal dat niet uitmaken, maar na de 28e haarspeldbocht in een lange afdaling is er vast wel een wiel dat zwaarder belast is dan het andere. En in die omstandigheden moet je echt wel blijven remmen, ook al weet je dat het niet zou moeten. We hebben het hier wel over extreme omstandigheden.
Eigenlijk zijn toercaravans daar niet voor gebouwd, het is dan ook een misleidende naam.


Gea antwoordt op 04 January 2020 om 12:59:

Ja een bocht is altijd het meest vlakke stukje, En anders de bocht zo hoog mogelijk nemen.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2020 Caravantrekker