Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Contact Menu

Archief van vraag en antwoorden

Onderwerp: Caravan remmen
Van: René
Datum: 02 January 2020 - 00:32

Welke temperatuur mogen de remmen van een caravan maximaal halen.
Ik heb lasertemperatuurmeter gekocht en wil de remmen van de caravan, in de bergen in de gaten blijven houden.
Dus kunnen jullie mij vertellen wat echt de max temperatuur ,van de remmen mogen worden.

Mvg, René

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 02 January 2020 - 09:48

Geen idee Ik hoor experts verschillende temperaturen noemen. Het meten van de temperatuur is ook lastig. De verschillen op de remtrommel die je kan meten zijn best groot. Het maximum wat ik heb vastgesteld lag buiten het bereik van mijn (laser)thermometer, maar een cm meer naar rechts of naar links meet ik temperaturen van 250 graden. En dat is dan natuurlijk al weer enige tijd nadat je geremd hebt (eerst nog parkeren, uitstappen, thermometer pakken en naar de wielen lopen).

Bij het remmen worden de remmen(schoenen) altijd erg warm. Dat is normaal. Het gaat pas fout als de hele remtrommel en lagers te warm worden. Maar hoeveel graden TE veel is???


Van: MarkS90
Datum: 02 January 2020 - 21:19

Te warm is als het kogellagervet langs de velgen eruit loopt: dan ben je echt te laat. Zonder remhulp-assistent blijft er maar een ding over en dat is rustig dalen in de bergen. Desnoods stoppen en de snel optrekken om de rem te lossen. Maar dat is hier op de site ergens te lezen.


Van: Ton Groenendijk
Datum: 03 January 2020 - 15:00

ooit, lang geleden zaten er van die sullige plastic dopjes op de wielmoeren van mijn BPW onderstel. Sommige zijn gewoon weggesmolten, andere kregen dé meest fantastische vormen voor ze weer afkoelden.
Dan ben je te laat. Als je niet wilt overgaan tot allerlei dure vormen van rembeheersing ( die de auto weer zwaarder belasten) zou je van die sullige dopjes op de moeren kunnen drukken en regelmatig even voelen hoe heet die worden. En dus, als ze dreigen te gaan vervormen, even stoppen. Nou ja, even, dat duurt wel een half uurtje.

Overigens zijn de wiellagers sterker dan menigeen denkt. Pas drie jaar na de omschreven omissie was een complete vervanging van lagers en remvoeringen nodig. In die tussentijd openbaarde de slijtage zich door een hinderlijk gepiep bij het licht afremmen en van het zingen van de lagers hoorde ik niks onder het rijden.
Maar zo ver moet je het maar niet laten komen. Het meten van de temperatuur is ook zo iets. Het ene wiel wordt zwaarder belast dan het andere, meet je in de brandende zon of net aan de schaduwzijde, heb je meer linker dan rechterbochten gedraaid tijdens de afdaling?
Meten is (niet altijd) weten.


Van: Gea
Datum: 03 January 2020 - 18:23

Nou volgens mij is het temperatuur verschil tussen l. en r. na bochten maken nihil,Waarom. Omdat je in bochten toch niet remt?


Van: Ton Groenendijk
Datum: 03 January 2020 - 23:54

Ah, Gea, nee daar heb je gelijk . In normale omstandigheden zal dat niet uitmaken, maar na de 28e haarspeldbocht in een lange afdaling is er vast wel een wiel dat zwaarder belast is dan het andere. En in die omstandigheden moet je echt wel blijven remmen, ook al weet je dat het niet zou moeten. We hebben het hier wel over extreme omstandigheden.
Eigenlijk zijn toercaravans daar niet voor gebouwd, het is dan ook een misleidende naam.


Van: Gea
Datum: 04 January 2020 - 12:59

Ja een bocht is altijd het meest vlakke stukje, En anders de bocht zo hoog mogelijk nemen.


Deze vraag kan niet meer beantwoord worden maar meer antwoorden vind je in de informatie op Caravantrekker:

Een auto of caravan kiezen

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Vragen?

Is iets onduidelijk op deze site of heb je een vraag of andere opmerking? Stuur dan een e-mail aan Menno van Caravantrekker

Trekkrachtberekening

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

© 2004-2020 Caravantrekker