Caravantrekker.nl

Advies cijfers snelheid bij berekening

Jeffrey vraagt op 11 januari 2020:

Goedemiddag,

In onze zoektocht naar een ruimere caravan maken we veel gebruik van deze site en zijn auto-caravan berekeningen.

Wij rijden in een Opel Astra k hatchback 1.4t automaat. Nu hebben wij een kip sunline ttz41 leeg 880kg max 1150kg als ik de Astra belast met 250kg ( vrij zuinig met 2 volwassenen en 2 kinderen) krijgt mijn combinatie op 100km een nette 8.8

Nu zijn wij bijvoorbeeld geïnteresseerd in een caravelair alba family 466 leeg 920kg max 1200kg.
Het cijfer gaat dan naar een schrikbarende 6 voor 100 km per uur.

Echter soms kom ik bij caravans 1250kg max op een goede 7.5 .

Mijn vraag is dan ook hoe komt dit.
Ik ben me bewust dat 1200kg een redelijke max is ivm eigen gewicht auto.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 januari 2020:

In de beoordeling van de stabiliteit (krachten die vrijkomen bij slingeren) is naast het gewicht ook de dissellengte van invloed (afstand as tot kogel in relatie tot totaallengte) en de totaallengte.

Bij goede belading is met een score van 6 niets mis bij 100 km/u.


Jeffrey antwoordt op 12 januari 2020:

Oké dus als ik het goed begrijp is de ene caravan van 1200kg de andere caravan van 1200kg niet.👍

Mijn auto weegt rijklaar 1295 kg
Max trekgewicht 1420kg

Wat adviseren jullie als max gewicht caravan?
Wij kamperen door heel Europa 🙂


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2020:

Over het algemeen is zo licht mogelijk het prettigst. Hoe zwaarder de caravan is, hoe groter de krachten worden als die gaat slingeren. Maar ook hoe harder je gaat rijden hoe groter die krachten zijn. Rijd je gewoon met 90 km/u dan is het bij een score van 4 tot 6 het oppassen en boven de 6 bij goede belading meestal wel goed (genoeg). Uiteraard speelt belading (van de auto) daarbij ook een rol.

Als algemene vuistregel hanteren we dat het beladen gewicht van de caravan niet zwaarder moet zijn dan het rijklaargewicht van de auto, maar dat is dus heel algemeen.


MarkS90 antwoordt op 12 januari 2020:

Hoe belangrijk is die waarde 6 bij 100km/uur? Dat mag je helemaal niet rijden in de meeste landen dus dat lijkt mij geen zwaarwegend item.
Wat belangrijk is naar mijn idee hoe de caravan achter de auto voelt.


Ale Kok antwoordt op 13 januari 2020:

MarkS90
In Duitsland en Frankrijk, de populairste vakantielanden voor Nederlanders mag je respectievelijk 100 en 130 km/h, Bij onze zuiderburen 120 km/h.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2020:

In Duitsland mag 100 alleen als de beladen caravan niet zwaarder is dan de lege auto (+ tempo 100 keuring). En dat is ons advies😉

België (120) en Frankrijk (130) alleen als B-rijbewijs voldoende is.


MarkS90 antwoordt op 13 januari 2020:

En omdat je 130 mag doe je dat dus ook zonder na te denken over veiligheid? Goed bezig ...


ben antwoordt op 13 januari 2020:

Marks90, met sommige caravans kun je inderdaad 130 rijden zonder enig probleem. Ik vind de langzaam rijder veel gevaarlijker, regelmatig had ik ze voor mijn vrachtwagen, bang en onzeker achter het stuur. Dit is voor een ervaren chauffeur duidelijk af te lezen aan de houding van zo'n persoon. Ik ben dan ook echt voor een verplicht be of een verplichte training bij bv Bert van caravantrekker.nl Dus 90 waar je 90 mag! en is je combi stabiel dan lekker 100 in het buitenland, niks aan de hand.


MarkS90 antwoordt op 13 januari 2020:

Helemaal mee eens Ben: leren rijden met een caravan.

Ik rij de snelheid die ik veilig acht en dat is met het vrachtverkeer mee: ik word niet ingehaald en hoef ook niemand in te halen. Maar als ik auto's zie die lekker stuiterend 130 rijden met de caravan "omdat het mag" vraag ik mij toch af wie er nu veilig bezig is.


Hafar antwoordt op 13 januari 2020:

Er staat me iets van bij dat ik het laatste gedeelte van deze discussie al zo'n paar honderd keer voorbij heb zien komen. Maar ik blijf positief.

Met vriendelijke groet,

Hafar.


Jeffrey antwoordt op 13 januari 2020:

Menno ,

Kijken ze in Duitsland naar rijklaar of leeg? Want dat scheelt 100kg


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2020:

Rijklaar!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker