Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Of toch maar diesel

Johan vraagt op 02 February 2020 om 09:06:

Sta voor aanschaf andere auto om de caravan goed mee te kunnen trekken, Knaus max 1500, maar ben er nog niet helemaal uit. Ben minder gaan werken en we gaan/willen wat vaker met de caravan op pad en ook met auto en fietsendrager. Nu overweeg ik aantal opties.
1. Een Toyota Rav4 Hybrid bjr vanaf 2019 die dus een laag verbruik heeft maar weg duur is. Moet toch 30.000 bij.
2. Een Ford Focus 1.5 ecoboost nieuwe model wat mij een goede caravantrekker lijkt maar deze motoren blinken niet uit in laag verbruik.
3. Een Euro 6 2.0 diesel bv Ford Focus 2.0 TDCI vanaf bjr 2016 of VW Tiguan, Golf, Passat. De diesels hebben eigenlijk mijn voorkeur ongeacht of de we wegenbelasting duurder is.
Ik moet met een diesel toch de komende jaren veel plezier kunnen hebben?

Advies is lastig begrijp ik maar ik denk waarom zou ik een klap geld uitgeven voor een hybrid of turbobenzine terwijl een 2.0 TDCI of TDI ook voldoet

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ronny antwoordt op 02 February 2020 om 10:19:

Het draait toch allemaal een beetje rond fiscaliteit en dus geld.
Hier in België ben je voorlopig nog steeds beter af met een diesel als caravanner maar daar gaat je vraag niet over.
Die Rav4 zal zeker zijn geld waard zijn (en een vette combinatie) maar is toch een aardige hap uit je budget.
Een diesel kost dan kwa fiscaliteit in Nederland weer superveel tov een bezine. Is wel zuiniger maar is ook storingsgevoeliger (en dus duurder) wanneer je enkel rond de kerktoren rijdt.
Het meerverbruik van de Ford zou ik voor lief nemen. Dit ligt toch een beetje aan je rechtervoet, toch?
Ik weet niet of de Ford een goede combinatie vormt maar indien wel, zou ik hem toch ernstig overwegen.

Ronny



Donald Hitz antwoordt op 02 February 2020 om 11:04:

Als u wat vaker met de caravan wilt reizen, zou ik voor een (euro 6) diesel gaan. Dat rijdt toch wel erg prettig en bovendien zuinig. Diesels zijn voor lage prijzen te koop tegenwoordig. Zelf heb ik ook een euro 6 diesel gekocht. Succes met uw zoektocht en keuze.


Daniel antwoordt op 02 February 2020 om 17:47:

Ik rij zelf een 2011 Focus met 1.6 ecoboost 150pk, ik ben er over te spreken. Inderdaad is het geen zuinigheidswonder (7l / 100km met een conservatieve rijstijl), met de caravan 10-11l/100km (ook Knaus 1500kg), maar ik ben over de rijeigenschappen met en zonder caravan bijzonder te spreken. Ook onderhoud is bij de dealer vriendelijk geprijs en in 125.000 km's nog geen bijzondere dingen tegengekomen dan normale slijtage. 2 x geweest voor terugroep, was keurig netjes geregeld. Enige overweging is misschien een setje hulpveren of verlaging aan te schaffen, de auto veert best door van achter met de caravan aan de haak. Succes, ik denk dat geen van de drie opties een slechte zal zijn.


Genieter antwoordt op 02 February 2020 om 17:48:

Ik zou toch eens gaan rijden met diesel automaat van Ford de 2 liters zijn erg soepel in combinatie met automaat verbruik valt mee lees de recensies maar


Jan Br antwoordt op 02 February 2020 om 18:27:

Ik rijd inmiddels nu ruim 2 jaar met de voorlaatste RAV4 Hybrid en ben zeer tevreden over deze auto. Ok, de nieuwste versie is nog aantrekkelijker, maar de huidige moet voor mij eerst nog maar een paar jaar langer mee. Nu een nieuwe RAV Hybrid kopen is misschien wel duur, maar momenteel 5 jaar garantie en onderhoud inclusief is ook wel lekker. Houd bij een beslissing voor een evt diesel mede rekening met het feit dat binnen Europa het verschil tussen benzine en diesel qua prijs nergens zo groot is als in NL, dus verwacht je veel km buiten Nederland te gaan rijden dan is er nauwelijks prijsvoordeel meer bij een diesel en betaal je alleen nog maar de hoge wegenbelasting in NL.


Kees Rookus antwoordt op 04 February 2020 om 21:11:

Wellicht in de overweging mee nemen - manouvreren / optrekken op hellingen? Hangt natuurlijk van het gebruik af. De RAV4 hybride heeft geen koppeling. Rustig 4-W optrekken op de electromotoren terwijl de brandstofmotor stroom levert is echt lollig. De RAV brengt m’n caravan op plekjes waar ik met de 2l turbo diesel niet kon komen..



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Wanneer banden vervangen?

Op vakantie zit je niet te wachten op een lekke band. Maar hoe lang gaan caravanbanden eigenlijk mee? De meningen zijn verdeeld maar ook veranderd!

E-Trailer getest

E-Trailer brengt een aantal modules op de markt waarmee je via een App op je telefoon (SMART-Trailer) je caravan in de gaten kan houden. Wij testen de waterpas (E-Level) en het bandenspanningssyteem (E-Pressure) in de praktijk.

Zomaar in de slinger?

Ik maak het zelden mee maar wat gaat dat snel....opeens en vanzelf gaan de auto en de caravan slingeren. Een ‘spannende‘ situatie die je niet te vaak wil meemaken, maar waar toch een verklaring voor moet zijn?

© 2004-2020 Caravantrekker