Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Contact Menu

Archief van vraag en antwoorden

Onderwerp: auto tunning
Van: peter both
Datum: 03 March 2020 - 20:35

ik wil mijn opel meriva b laten tunning voor meer trekkracht kan ik dan ook mijn auto over laten keuren bij de rdw voor meer gewicht om bijvoorbeeld een zwaardere caravan te mogen trekken met vriendelijke groet peter

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 03 March 2020 - 20:43

Dat is erg lastig, als het al lukt. Je moet dan de auto opnieuw laten keuren en kunnen aantonen dat die het hogere trekgewicht aan kan. Ik zou er niet aan beginnen maar direct een zwaardere auto kopen.


Van: MarkS90
Datum: 03 March 2020 - 21:14

Een sterkere motor maakt een auto niet zwaarder en ook niet extra geschikt voor het trekken van meer gewicht.


Van: Jan Teepe
Datum: 03 March 2020 - 22:39

Dat kun je vergeten. Elke vorm van tuning is in wezen illegaal. dus kan door een officiële instantie, als bijv. de RDW, niet als zodanig gebruikt worden ten bate van...


Van: Ale Kok
Datum: 04 March 2020 - 09:53

@Jan.
Als hij de auto na het tunen door de RDW laat keuren is het volkomen legaal.
Of het tunen nut heeft betwijfel ik.


Van: TheoV
Datum: 04 March 2020 - 10:53

@ale kok: Wat gaat dat kosten? Gaat de RDW dan een nieuwe COC afleveren?

Meer vermogen wil ook zeggen meer warmte ontwikkeling. Je auto moet die extra warmte ook kwijt.

Al enkele malen een gesprek gehad met mijn garagehouder. Velen denken dat bijvoorbeeld een VW Sharan van 105, 130 of 150pk alleen een verschil maakt in de programmatie en dat ze daarvoor enkele honderd € extra dienen te betalen. Niks is minder waar. Andere krukas, andere zuigerstangen, grotere koppeling, andere waterpomp, ....

@Peter Both, het is niet omdat de motor enkele PK's meer heeft dat plots het onderstel en trekhaak sterker worden. Ga je in de catalogi wat rondneuzen dan krijg je soms andere trekgewichten per motor. Vaak is dat niet het geval. De motor is vaak niet meer de remmende factor maar wel het chassis en de ophanging. PK's zeggen niet alles. Een MAN 11.136 had maar 136pk. Mocht 11 ton wegen en 6 ton slepen. https://www.mascus.be/transport/bakwagens-met-gesloten-opbouw/man-11-136-4t-4x4/5jg7374b.html


Van: peter both
Datum: 04 March 2020 - 18:34

hartelijk dank voor jullie reactie maar ik vroeg mijn eigen af een opel meriva met 140 pk mag 1300 kilo trekken en ik heb een 120 pk meriva dus dacht ik als ik dan meer pk heb mag ik dan na keuring bij de rdw ook 1300 kilo trekken ps ik mag nu 1150 kilo trekken gr peter


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 04 March 2020 - 19:55

Vraag bij de RDW wat je daarvoor allemaal zou moeten bewijzen. Ik ken gevallen waarbij het na herkeuring gelukt is maar het is niet even een formuliertje overhandigen en klaar.


Van: Leendert Schutte
Datum: 05 March 2020 - 10:50

Een auto kan je best laten chippen, geen enkel probleem. Maar je auto zal niet meer mogen trekken! ook niet met een RDW keuring. Vriend van mij heeft een autogarage, heb ooit het zelfde dilemma gehad met een Audi A4. Na wat uitzoekwerk bleek het geen enkel nut te hebben


Van: H.Jansen
Datum: 05 March 2020 - 11:45

Beste TheoV , indien je geïnteresseerd bent in tuning van je VAG auto is het misschien interessant om de tuning ervaringen door te lezen op VAGtechniek.

https://www.vagtechniek.nl/recensies


Van: TheoV
Datum: 05 March 2020 - 12:21

@H.Jansen: 1 auto gehad van VAG makelij 1.9tdi 130pk. NOOIT meer. Is de duurste wagen geweest die ik ooit had. Geen 80 000km dubbelmassa vliegwiel stuk. >2000€ kosten. Nokkenassensor. Een prul maar uren loon betaald. Airco pomp. Kastje hoofdzekering gesmolten. Waterpomp. Hulpverwarming heeft nooit deftig gewerkt. Op 180 000km hem weggedaan. Terwijl ik met mijn andere wagens vlot over de 200 000km heb gereden. In geen enkele van mijn vorige wagens was ooit de koppeling vervangen.

Ook in onderhoud was die een topper. Alle 15 000km rond de 400€. Nu rijd ik een 3.2 200pk. Alle 30 000km 500€. Deze heeft ook geen tuning nodig. Autosnelweghellingen gaat die vlot aan 100 naar boven met een caravan van 1350kg. Ik heb nu 102 000km. Het enige probleem wat ik tot vandaag had is een slecht contact in de kabel van een koplamp.

Op het werk hebben we 2 VW transporters. Ook daar zijn al een karrenvracht kosten aan geweest. Ondanks dat ze amper 100 000km hebben.

@Leendert Schutte: Laten chippen geen probleem? Vraag dat eens na bij je verzekering. Je auto voldoet niet meer aan de COC dus is het geen goedgekeurd voertuig meer. Een collega had een licht ongeval, in zijn recht, het eerste wat de verzekeringsinspecteur deed is kijken of de originele software er nog op stond. De ECU houdt vele zaken bij, zaken die zelfs de garage niet weet. Geen enkel tuning bedrijf zet zwart op wit dat je voertuig nog wettelijk in orde is. Geen enkel bedrijf gaat jou een nieuwe COC overhandigen.


Van: H.Jansen
Datum: 05 March 2020 - 16:01

Best Theo V, volgens mij hebben we het in dit onderwerp over: Tuning van auto's. Niet over onderhoudskosten of merken en modellen.
VAG-makelij is heel iets anders als VAGTechniek.
VAG Techniek is een garage die blijkbaar vele auto's tuned en waar de eigenaren blij van worden.
Sorry ik ben zelf nooit bij deze garage geweest en heb mijn auto nooit laten tunen


Van: Quirien
Datum: 05 March 2020 - 16:30

Even eerst losstaande van alle andere beslommeringen die om de hoek komen kijken, de volgende vraag.
Ben je al bij een goed bekend staande tuning bedrijf geweest voor een indicatie/ eerlijk advies wat deze tuning aan meer PK's/NM 's gaat opleveren?

Dat zou nog eens kunnen tegenvallen. Een paar PK's of NM's is het vaak niet waard.

Kijk eens op het Opel-forum bij; heeft chiptuning wel zin.


Van: bart
Datum: 05 March 2020 - 17:33

Ik heb al heel wat van deze chiptuning discussies gezien en wat me daarbij opviel, was dat degenen die hem hadden laten doen / aangeschaft, er erg blij mee waren en dat veel anderen die hem niet hadden aangeschaft, er niets in zagen, zelfs afraadden. Als zo'n chip 18 pk en 40 Nm meer oplevert, zou ik daar ook voor gaan. Wat de gebruikers vooral beviel, was de betere trekkracht in de lagere toerentallen, juist interessant voor caravan trekkers. Aan de ene kant vreemd dat je geen rollenbanktest tegenkomt, die de toegenomen kracht zou kunnen bewijzen, althans ik heb er geen kunnen vinden. Maar aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat het de gebruikers een zorg zal zijn of er een bewijs komt of niet. Zij zijn er blij mee.
Van wat ik inmiddels over chiptuning heb opgestoken, zou het best eens kunnen werken en dus zinvol kunnen zijn. En misschien ook het rijden nog leuker maken.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 05 March 2020 - 18:16

Chiptuning werkt zeker. De prestaties vooral met caravan worden een stuk beter. Maak maar eens een berekening met meer pk’s en Nm-ers en vergelijk die dan met de standaard versie.

In NL is het ook (nog) niet strafbaar en is een afwijking tot 20% met het standaard aantal kW toegestaan zonder de RDW daarvan in kennis te stellen.

Hoewel er nog geen controle op plaats vindt is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen vaak hoger dan de normen waarmee de auto zijn typegoedkeuring heeft gekregen. Ik zou dat een milieu misdrijf noemen maar er zijn heel veel mensen die dat niets uitmaakt.


Van: MarkS90
Datum: 05 March 2020 - 20:43

Een goede tuner luistert naar de klant en stemt juist daarop de nieuwe software op af. Meer trekkracht bij lage toerentallen is interessant voor de caravanrijder maar net zo makkelijk kan tuning zorgen voor een lager verbruik.
Een auto die heden ten dagen op de markt wordt gezet moet voldoen aan veel gemiddelden en hoeft dus niet geschikt te zijn voor een kleine groep bestuurders. Vandaar tuning.


Van: Rico
Datum: 06 March 2020 - 08:35

Ik heb een aantal auto's gehad die ik heb laten chippen.

Een Opel Vivaro van 100 pk naar 130 pk. Wel problemen met die auto gehad, maar die waren niet tuning gerelateerd. Vele Vivaro's zonder tuning hadden dezelfde problemen. Met de originele software had de auto een dip in het koppel rond de 2000 toeren. Solo merkte je dat maar iets, maar met de caravan er achter was het ronduit irritant. Getuned was dat probleem weg.

Daarna een VW T4 met de bekende 102 pk vijfcilinder TDI. Als je daarmee rustig wilde wegrijden, ook solo, had de motor weinig in huis. Sloeg dan soms zelfs ineens af. Getuned door een VW specialist naar tegen de 130 pk, zeer fijne verbetering. Bijzonder fijne auto. Nul komma niks problemen.

Vervolgens een MB Vito 111 CDI, deze niet laten tunen.

Daarna een VW Caddy 2.0 TDI. Van deze de software wel laten aanpassen, maar niet om het vermogen te verhogen, maar om een roetfilterprobleem op te lossen. Voordat iemand er opmerkingen over gaat plaatsen, het roetfilter is gewoon in werking gebleven. Vermogen van 140 pk bleef gelijk.

Na de Caddy kwam er weer een MB Vito, nu de 113 CDI. Orogineel had de motor 136 pk, laten tunen naar 163 pk, exact de specificatie van de 116 CDI. Hierbij heeft de tuner niet zijn standaard tuning er op gezet (dan zou het vermogen 190 pk geworden zijn), maar heeft de originele software van een 116 CDI erop gezet. Het was van mij een eis aan hem dat het vermogen met maximaal 20% (zie ook opmerking van Menno) zou blijven. Op deze manier was dat mogelijk, en het was originele MB software. Ook dit leverde een bijzonder prettige auto op, zonder enig probleem.

Onze huidige Peugeot Expert is met z'n 150 pk meer dan sterk zat. We hebben nu ook een iets kleinere caravan.

Als iemand na tuning zijn gezond verstand blijft gebruiken, dan ben ik er van overtuigd dat de levensduur van de motor of aandrijfsysteem daar niet merkbaar onder lijdt. Mits je een goede tuner vindt, die tot in de kleinste details kennis heeft van de auto. Daar zijn er naar mijn mening niet veel van, maar ze zijn er wel degelijk.

Iemand die elke dag de getunede motor tot op het maximum belast, zal zeer zeker problemen gaan geven. Dat zou die persoon ook met de standaard software krijgen, maar getuned zal dat zeker sneller gaan. Is niet meer dan logisch, op vermoeiing zullen componenten eerder falen tgv een hogere belasting.


Deze vraag kan niet meer beantwoord worden maar meer antwoorden vind je in de informatie op Caravantrekker:

Een auto of caravan kiezen

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Alle informatie over:



 

© 2004-2020 Caravantrekker