Caravantrekker.nl

Alko-as

Guus vraagt op 7 april 2008:

Waar je ook kijkt bijna alle caravans hebben een ALKO onderstel/as.

Zit er nog verschil in onderstellen/assen van verschillende merken caravans ?

Ik heb een zgn ALKO-Delta as onder mijn caravan. Hebben alle caravans deze Delta-as.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jerry antwoordt op 7 april 2008:

Kijk gerust wat vaker onder een caravan en zie dat er toch meerdere merken onderstellen zijn.
Waarvan alko wel een hele bekende is.
Ik heb onder mijn Solifer een peits of een bpw chassis zitten geloof ik.


Evert antwoordt op 7 april 2008:

Mijn caravan is een TEC en staat op een BPW onderstel.
Ook een delta-as.
Het is om het even!


Bert S antwoordt op 7 april 2008:

Soms hebben caravans met een BPW onderstel/as torsiestaalvering i.p.v. rubbervering


Stijn antwoordt op 7 april 2008:

Kabe: ook BPW


Evert antwoordt op 7 april 2008:

De duurdere modellen van Dethleffs: ook BPW


Stijn antwoordt op 7 april 2008:

De meeste tandemassers: ook BPW


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 april 2008:

Bijna alle caravans hebben een AL-KO of BPW onderstel en as. Van beide merken is een rechte en een geknikte as leverbaar. AL-KO noemt noemt die as Delta as. Technisch het mooist is de Innovan van LMC die namelijk onafhankelijke luchtvering heeft en de BIOD's die leverbaar zijn met onafhankelijke schroefvering van Westfalia.
Het verschil tussen de rubbergeveerde assen van AL-KO of BPW is verwaarloosbaar. Staalgeveerde torsie assen worden nog maar weinig toegepast (wel in Kabe). Het verschil in praktijk tussen een Delta-as en een rechte as is eigenlijk ook heel klein. Ook met een rechte as zijn namelijk hele goede rijeigenschappen te bereiken en je hebt geen last van overmatige slijtage van banden.


Ger antwoordt op 8 april 2008:

Hobby: Knott torsieas, staalgeveerd.


guus antwoordt op 8 april 2008:

Er zijn dus heel wat onderstellen/assen.
Wat is dan een Delta-as t.o.v. een gewone as (als je al over een gewone as kunt spreken)


Martin antwoordt op 8 april 2008:

De "normale" as is een rechte as.
De "Delta"-as is de AL-KO benaming voor een zodanig geknikte as, dat deze werkt als "Schräglenker" (Duits) of "semi-trailing" (Engels). De geknikte as is alshetware een (hele wijde) omgekeerde V, vandaar de naam "Delta". Met die knik lukt het om betrekkelijk goedkoop en simpel een "Schräglenker" te construeren.

De beide wielen zitten aan "armen". De beide armen scharnieren om de beide uiteinden van de as. Bij een rechte as draaien die armen net zoals de scharnieren van een deur. Die armen kunnen onafhankelijk van elkaar draaien, dus beter is de vergelijking met de gedeelde deur in je caravan. Dat draaien gaat overigens over minder dan een kwart cirkelboog. Het verder draaien gaat steeds zwaarder door het veersysteem (rubber strengen in de as die ingedrukt worden, zoals bij de Euro-as van AL-KO, of een pakket verenstalen strips in de as, of luchtbalgen of schroefveren tussen de arm en het chassis).
Bij een Schräglenker maken de draai-assen van de armen waar de wielen aan gemonteerd zijn een (kleine) hoek t.o.v. elkaar ("schräg" betekent "scheef"). Daardoor gaat het wiel, als het inveert, ook een beetje scheef staan, zodanig dat het zich alshetware schrap zet tegen het "zwaaien" van de caravan, wanneer b.v. 1 wiel in een hobbel of kuil zakt. Dit "schrap" zetten levert volgens sommige geleerden een betere stabiliteit en rijgedrag op.
Andere geleerden beweren, dat een Schräglenker leidt tot meer bandenslijtage, omdat een band dan bij het inveren minder goed spoort. Hij wrikt dan een beetje. Die slijtage zal best wel kloppen, maar volgens mij is de 6 jaar advieslevensduur allang verstreken voordat die extra slijtage merkbaar is.

Voor meer interesse in Schräglenker zie de AL-KO website, hoewel ik die niet erg duidelijk vind: http://www.al-ko.nl/fahrzeugtechnik/caravan/entwicklungen/euro-achs-system.html#schraeglenker
Duidelijker is de volgende site: http://www.kfz-tech.de/Schraeglenker-Radaufhaengung.htm


Tjinne antwoordt op 9 april 2008:

Mijn Tabbert uit 1996 heeft ook een BPW as in V-vorm en die loopt als een trein.


Ruud antwoordt op 20 april 2008:

Volgens mij is de bandenslijtage van mijn caravan met Delta-as van Alko overmatig. Had er 15.000 km mee gereden en moest band vervangen. Buitenste 3 cm van de band helemaal glad tot op het canvas. Binnenste 3 cm van de band nog 4 a 5 mm profiel. Andere band vertoonde zelfde slijtgedrag maar zat nog iets meer op. Bij reclamatie bij de dealer was het antwoord dat Alko Nederland dit een normaal slijtgedrag vond. 15.000 km????. Geloof er niets van.

Ruud


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2008:

Ik heb wel vaker gehoord dat die slijtage zo snel is. Zelf heb ik daar overigens geen last van op mijn delta-as dus zijn misschien toch jouw wielstanden wat anders. (Misschien te zwaar of te ligt beladen?). Triorep zou daar naar kunnen kijken.


antwoordt op 20 april 2008:

Het lijkt er eerder op dat de as/wiel(en) ontzet geweest geworden is. Een obstakel geraakt of schuin de stoep op.
Een vergrote toespoor gaat zich verdelen over de as. Over beide wielen dus. Wellicht loopt de caravan ook niet in één lijn met de auto. Scheef achter de auto, voor zover dit vanuit de auto valt waar te nemen.


Bert antwoordt op 20 april 2008:

Met 15.000 op het canvas..., dan waren ze al versleten bij 10.000 dus. Iets met de sporing lijkt niet goed te zitten inderdaad. Klepperdeklep naar triorep Ruud.


Ruud antwoordt op 21 april 2008:

De caravan is door de dealer (na mijn aandringen dat het slijtgedrag ongewoon is) bij trio rep gecontroleerd, en er zijn inderdaad afwijkingen geconstateerd.Heb zojuist bericht ontvangen dat de dealer de as bij Al-Ko in Duitsland wil laten controleren op afwijkingen. Alleen zij zouden kunnen nagaan of er met de as iets is misgegaan. Stoeprandje, put, of iets dergelijks. Ben benieuwd, zal ik het wel weer niet goed gedaan hebben.


Ruud antwoordt op 9 mei 2008:

Hallo,

Heb eerder vermeld dat mijn dealer de as Bij Al-Ko in Duitsland wilde laten controleren, maar denk dat na hun reclamatie bij Al-Ko, Al-Ko Duitsland dit eiste, (Triorep heeft namelijk wel afwijkingen geconstateerd).
En inderdaad zoals eerder bedacht, Al-Ko Dld. heeft geen afwijkingen aan mijn as kunnen constateren (zeggen ze). Wel stelden zij voor aanpassingen aan de as (tegen betaling) te doen, wat (met goedkeuring en voorspraak van mijn dealer) is uitgevoerd.
Verbazingwekkend denk ik dan. Een as welke onder een caravan wordt aangeboden door de leverancier voor een maximale belasting van 1300 kg, en ik bij nieuwbestelling heb laten verhogen tot 1500 Kg. Is die as wel aangepast? 200 Kg meer belading zal zeker het toespoor doen toenemen wat de exorbitante slijtage zou kunnen verklaren. Baal als een stekker. Hoef niet meer te werken. Denk te genieten, koop een klassecaravan, de "Mercedes" onder de caravans en wordt dan hiermede geconfronteerd. Er zijn nieuwe banden gemonteerd, maar daar zijn wij dit jaar nog zeker zo'n 9000 km mee onderweg. Als wij besluiten volgend voorjaar naar Marokko
of Griekenland te reizen, moet ik vooraf alweer banden wisselen om onderweg dit niet te hoeven doen. Baal als een stekker, Ak-Ko blaast de loftrompet over het sublieme rijgedrag van de Delta-as, maar "vergeet" te vermelden dat elke 15000 Km banden moeten worden gewisseld. Toegegeven, 90% van de caravanners rijdt niet meer dan 15000 Km in de 6 jaar, maar ik wel.

Baaaaaaalen.


Bert antwoordt op 9 mei 2008:

Triorep constateert afwijkingen.
Alko Dld constateert geen afwijkingen
Alko Dld wil aanpassingen tegen betaling verrichten

Sorry hoor, maar dan zou ik toch het naadje van de kous willen weten...


Ruud antwoordt op 22 juli 2008:

We hebben er begin dit jaar naar Portugal al zeker 6000 km mee gereden en in mei/juni ook al weer zo'n 5000 naar Zweden en Noorwegen. Zijn van plan in September nog naar Zuid-Frankrijk/Spanje te reizen, dus dit jaar alleen al zo'n 15000 km. Daar is ie toch voor gemaakt (mag ik hopen).

Ruud


Andreas antwoordt op 22 juli 2008:

@ Ruud: Vind dit geen normale slijtage. Heb met mijn Fendt 470 - 1360 kg beladen, 28.000 km gereden in 5 jaar. Natuurlijk zal het profiel wat minder diep zijn inmiddels, maar uiterlijk is er nog niets te zien. Ik ga er straks weer mee naar Zuid-Spanje. Onderstel: Al-Ko, type as weet ik niet. Succes verder


Ruud 2 antwoordt op 27 oktober 2008:

Ook ik ben de ongelukkige eigenaar van een Alko delta as van 1600 kg onder een LMC. Na 3 jaar en 15000 km banden aan de binnenzijde tot op het staaldraad versleten. Resultaat klapband. 800 km hiervoor was de caravan Bovag goedgekeurd. Had ook last van slingeren van de caravan boven de 80 km/h.Kwam er uiteindelijk achter dat de wielen scheef onder mijn caravan stonden. Bij Ruud is dat denk ik ook zo. Banden die aan de buitenzijde gesleten zijn staan scheef (naar buiten) onder de caravan. De oorzaak van deze ellende zijn de rubbers. Die van mij zijn 38 cm lang en 3 cm in diameter. Daarvan zitten er 3 in ieder as. Zolang de caravan rijdt is er niets aan de hand.
De rubbers draaien heen en weer en op en neer. Echter als de caravan stil staat dan komt het gewicht op de stilstaande rubbers terecht en die vervormen dus. Als de caravan langer dan bv 2 weken stilstaat dan komen die rubbers niet meer in hun oorspronkelijke vorm terug.Rubber gedraagt zich als een vloeistof. Wielen blijven dan scheef staan en de bandenslijtage kan beginnen. Ik heb dus in Frankrijk de rubbers laten vernieuwen en de caravan rijdt weer als een zonnetje. Tot over 3 jaar zij de reparateur.
Verder gaf hij mij nog de ""goede raad" om de caravan as te ondersteunen als de caravan langer dan 2 weken stil stond. Alleen het hoe wist hij niet.
Conclusie: Een caravan staat ongeveer 95% van zijn bestaan stil en rijdt de overige 5%. Goede rijeigenschappen zoals bij een delta as zijn belangrijk maar minstens zo belangrijk zijn de eigenschappen bij stilstand en die zijn bij de delta as beroerd.
Het zou verboden moeten worden die assen onder caravans te verkopen.
Ruud als je een as hebt van 1500 kg dan staan de wielen alleen maar recht bij een belasting van 750 kg per band. Heb je meer dan staan de wielen aan de bovenzijde naar binnen en bij minder staan ze naar buiten. Eigenlijk staan ze dus nooit recht
Tevens mag de belasting per band maar ongeveer 25 kg verschillen.
Gaarne commentaar.

Ruud 2


Rob antwoordt op 28 oktober 2008:

@Ruud:
--En inderdaad zoals eerder bedacht, Al-Ko Dld. heeft geen afwijkingen aan mijn as kunnen constateren (zeggen ze). Wel stelden zij voor aanpassingen aan de as (tegen betaling) te doen, wat (met goedkeuring en voorspraak van mijn dealer) is uitgevoerd. --
Geen afwijking, maar toch aanpassingen??? Hoe, wat, waar, waarom?
Ik begrijp uit je verhaal dat er al was aangepast naar 1500kg, wat is er nu dan "aangepast"?


Jef antwoordt op 25 oktober 2009:

Ik heb een Fendt caravan 1800 kg met Alko onderstel+as en heb ook problemen met extreme bandenslijtage. Na ca. 10.000 km zijn mijn banden aan de buitenzijde tot op het canvas versleten. Ook mijn vorige Fendt 1700 kg had exact hetzelfde probleem. Een vriend van mij ook met Fendt 1700 kg. heeft ook hetzelfde probleem. Ik veronderstel dat het een standaard Alko probleem is. Ik begrijp dat het probleem alleen opgelost kan worden door de gehele as te demonteren en opnieuw te laten richten. Een vrij kostbare ingreep voor mijns inziens een fout van Alko. Als ik een lange lat langs tegen mijn caravan banden houd, heeft het wiel ruim 1 cm. toespoor. Mijns inziens slijten daarom de banden zo snel! Ze wringen immers continu aan de buitenzijden. Ik ben bang dat een Alko onderstel helemaal niet geschikt is voor een zware caravan, ook omdat de assen constant belast blijven door een groot gewicht, waardoor ook de rubbers in de vering vervormd raken. Zie ook bovenstaand stukje van Ruud. Graag reactie van andere zware caravan bezitters.


Janh antwoordt op 26 oktober 2009:


AL-KO??? Binnen 30.000km al 2 stel banden versleten in 3 jaar,plus veerrubbers moeten nu vervangen worden!!
Te zwaar beladen zeggen ze, ik weet het wel: Delta as en rubbervering is een slechte constructie!!!


Frans antwoordt op 27 oktober 2009:

Bandenslijtage kan natuurlijk met incidentele astypes te maken hebben, enquête zou dat misschien kunnen bevestigen.

Ik ga er even van uit dat overbelasting niet de oorzaak is, maar foutieve sporing. Dat kan door incidentele afwijking, maar ook door foutieve caravanstand; bij een auto is dat ook meteen aan de banden te merken.
Zeker bij grote caravans wordt vaak wat meer kogeldruk aangehouden. Grote caravans van de betere merken hebben ook grotere wielen. Door die combinatie rijdt de caravan dan naar voren gedoken, dus schuin t.o.v. de horizontale lijn en dat kan best relevante invloed hebben op de wielstand t.o.v. de weg.

Misschien het te overwegen om daar de oorzaak en de oplossing te zoeken (hulpveren, nivearegeling, hogere kogel, anders beladen, ..)
Zijn er lezers die met een horizontale caravan rijden en toch ontoelaatbaar wegvretende banden?


antwoordt op 27 oktober 2009:

Bij de Alko Delta as veranderen de wielstanden met de wagenhoogte (belading). Dat komt doordat de as in het midden geknikt is. De draagarm assen staan dus niet haaks op de rijrichting.
Bij belasting (inveren) van de draagarm neemt de sporing toe en de wielvlucht af.

De invloed van voorover of achterover hellen van de caravan op de sporing is verwaarloosbaar en bij een rechte as niet van toepassing.

De toespoor is bij belasting vrij fors (2%) en is de oorzaak van ongelijke bandenslijtage.
Dit wordt gedaan om de spoorkracht van de caravan te vergroten en daardoor een beter weggedrag.


Ruud antwoordt op 27 oktober 2009:

Zoals eerder vermeld is mijn onderstel door Al-Ko Dld. aangepast. Wat er precies gedaan is weet ik niet. Daarna er alweer zo'n 13.000 Km mee gereden met de zelfde belading.

Het slijtgedrag ziet er nu goed uit. Er is wel wat af, maar bijde banden op een gelijke manier en recht afgesleten. Schat in er nog wel zo'n 15.000 Km mee te kunnen rijden.

Probleem is opgelost, maar geen idee wat het is geweest, en blijf nieuwsgierig.

Sprak vorige vakantie een mede reiziger met een Fend. Had het zelfde probleem. Zijn dealer heeft voorgesteld de banden van de velg te halen en ze om te draaien. Kon de andere kant afslijten??. Verbazingwekkend hoe met dit probleem wordt omgegaan. Nee, snap het wel. Een terugroepactie kost veel geld.


Roger antwoordt op 27 oktober 2009:

Hebben die banden geen looprichting ????


Ruud antwoordt op 28 oktober 2009:

Beslist, maar dat bedoelde ik ook te zeggen, dat er zo door dealers mee om wordt gaan is slecht.

Een groot percentage caravanners haalt de 15.000 Km nog niet in 6 jaar, en die paar lastigen die dat wel doen worden wel door de dealers afgehouden.

Heb een dealer horen zeggen dat er met bepaalde typen Delta-assen problemen zijn maar dat ze bij Al-Ko geen poot aan de grond krijgen.


antwoordt op 28 oktober 2009:

Veel banden onder de caravan hebben geen draairichting. Dit vind je wel terug bij de personenwagens.
De dealers worden geconfronteerd met een constructie eigenschap. Daar kan men op dealerniveau niets mee.
Het enige dat men als dealer kan doen is het vervangen van de as. Veel schiet je er echter niet mee op want het is en blijft een producteigenschap.
Voor de dealer en klant is het de goedkoopste oplossing om de band op de velg te draaien.
Hoe het ook zij, dan maak je in ieder geval nog gebruikt van de andere kant van de band en anders laat men dit onbenut. Tevens verlengd het de levensduur.
De dealer zal dit als tegemoetkoming in het 'ongemak' in combinatie vaak kostenloos willen uitvoeren wanneer je daar om vraagt.


Ruud antwoordt op 28 oktober 2009:

Wordt het dan niet eens tijd dat die slechte productie-eigenschap wordt aangepakt.

De producenten hebben de mond vol over de geweldige rij-eigenschappen van de Delta-as, maar zwijgen over het slijtgedrag van de banden.

Waarom het rijgedrag verbeteren als zo'n 90 % van de caravanners nog geen 15.000 km in 6 jaar rijdt.

Met al mijn vorige caravans waar een gewone rechte as onder zat nooit problemen gehad met het rijgedrag.

Innovatie is prima, maar als het toch niet zo goed is als bedacht, doe dan een stapje teug zou ik denken.


antwoordt op 28 oktober 2009:

Wie zegt dat die eigenschap slecht is?

Wat is nou belangrijker? Een meerderheid die minder dan 15000 km rijdt maar daarvan wél het genot van een beter rijdende caravan heeft. Of een minder rijdende caravan die langer met z’n banden doet?

Wel even in aanmerking nemen dat die grotere toespoor alleen voorkomt bij een (te) zware caravan.

Een rechte as geeft inderdaad nooit wielstand problemen maar daar mag je dan ook geen hogere dynamische rijprestaties van verwachten.
Vooral de wat zwaardere caravans doen hun voordeel met deze delta-as. Die kunnen de extra spoorkracht goed gebruiken om met een forse massa een rustig weggedrag te verkrijgen.


Ruud antwoordt op 28 oktober 2009:

Mijn vorige caravan had de zelfde lengte, en mocht het zelfde beladen worden. Op de rijeigenschappen was niets aan te merken?. Rijdt zelf 13.000 tot 15.000 Km jaarlijks.

Welk rijgenot heeft de grote groep gemist van 2x per jaar van Rotterdam naar Hoek van Holland?


antwoordt op 28 oktober 2009:

Ruud, jij snapt heel goed wat ik bedoel.

Maar alleen om jou te plezieren zal ik Alko vragen speciaal voor jou de moderne techniek achterwege te laten.

Welk hout wil je voor de wielen? En hoeveel spaken? 😉


Ruud antwoordt op 28 oktober 2009:

Heel goed, maar jij ook wat ik bedoel. Wil gewoon (zonder gedonder) met dat ding kunnen rijden, en als er dan wel problemen zijn, dat ze (zonder gezeur en verdoeselen) opgelost worden en niet: normaal slijtgedrag?, stoeprandje geraakt?, te zwaar beladen?.

Ben niet uit op een stel nieuwe bandjes, maar gewoon een goed product wat zonder gezeur door de handel wordt gegarandeerd en hersteld.

Ben de eerste die een fout van mijzelf (stoeprandje of zo) zal toegeven.

Voel me haast genoodzaakt om bij een volgende aankoop ?? (durf niet meer) een advocaat mee te nemen die dit soort zaken vast legt


antwoordt op 28 oktober 2009:

En wat wil je dan laten vastleggen?

Een garantie van de dealer dat de banden langer mee zullen gaan dan 15000km?

Succes Ruud. 😉


Ruud antwoordt op 28 oktober 2009:

Kom op Roel, geef het toe dat ik een beetje door schiet. Wil gewoon een goed en gegarandeerd product geleverd krijgen. En dat gedraai van de dealer(s) bij problemen, daar baal ik als een stekker van.


antwoordt op 28 oktober 2009:

Een goed product krijg je en met jaren garantie.

De dealer baalt er misschien wel meer van wanneer het echt een constructieprobleem is.
Het wordt bij hen neergelegd maar ze kunnen er niets maar dan ook niets mee wanneer zij zich niet gesteund voelen door de fabrikant.
Zij weten dan donders goed dat het per definitie een niet tevreden klant oplevert.
Daar wordt je als ondernemer echt niet vrolijk van wanneer je dagelijks bezig bent je eigen zaakjes goed te regelen en de klanten tevreden te houden.
Het enige wat je als dealer kan doen zijn lapjes voor het bloeden bieden of zelf een nieuwe as monteren als dat al een oplossing is. Het gaat hierbij om het (te) grote totaalgewicht iets waar de gebruiker zelf ook een aandeel in heeft. (maar dat is moeilijk te verkopen tegenwoordig)
Ik geef jou te kiezen wat je dan als dealer meer kan doen wanneer je bij de fabrikant nul op rekest krijgt.

Voor de dealer is het balen of betalen. Was het nu zo dat er ‘gezonde’ marges bestonden of dat er een euro verdient mag worden dan valt het betalen nog te overwegen maar in deze magere tijden is het soms lastig genoeg om het hoofd boven water te houden zonder voor Sinterklaas te moeten spelen.


Ruud antwoordt op 29 oktober 2009:

Snap jou verhaal best Roel en begrijp ook wel dat (de meeste) dealers gewoon goed zaken willen doen. Mijn probleem is wel opgelost, maar ik blijf nog steeds met vragen zitten waar ik geen antwoord op krijg, of jou reactie heeft mijn vraag eigenlijk al beantwoord.

De overbelading. Ik bestel een caravan met standaard 1300 Kg max. gewicht. Laat m nieuw af fabriek afleveren op max. 1500 Kg.

Triorep meet wel een afwijking, maar Al-Ko Dld niet.

Is daar in de fabriek wel een andere as onder gegaan?. Ook ik maak fouten en heb daar begrip voor, maar geef ze dan wel toe.

Omdat die vragen niet worden beantwoord is mijn vertrouwen in deze dealer weg en zal om die reden niet meer bij hem kopen.

Overigens, het is beslist hard werken (heb familie in de branche en weet wat er voor een flesje toiletvloeistof inkoop betaald moet worden), zal best moeilijker zijn op dit moment maar heb nog een medelijden met ze.


antwoordt op 29 oktober 2009:

Mijn probleem is wel opgelost, maar ik blijf nog steeds met vragen zitten waar ik geen antwoord op krijg
»
Dan heeft de dealer zijn werk goed gedaan toch?

Je moet je realiseren dat een dealer voor een fabrikant ook maar een nummer is. Contacten lopen via een importeur.
Contacten met de fabriek gaat via veel schijven en je krijgt niet de monteur aan de lijn die de betreffende caravan in elkaar heeft geschroefd.
Het antwoord wat je van de dealer krijgt is wat de dealer is medegedeeld vanuit de ‘organisatie’
Je kan het hem niet kwalijk nemen dat er van hem geen antwoord komt of er in de fabriek een andere as is onder gegaan.
Hij heeft één vraag van één type van één model van één bouwserie waar een ingekocht onderdeel in is verwerkt.
Aan de hand van een chassisnummer kijkt een type miep op een lijstje (tegenwoordig in een computer) en ziet heel veel onderdelen staan ziet ergens ‘Achse’ staan en roept “ja!”

Kortom je moet hemel en aarde bewegen om een juist antwoord ergens vandaan te krijgen en dan weet je nog niet of het een goed of juist antwoord is. Je bent als dealer een doorgeefluik van wat je aangeleverd krijgt.

Ook ik maak fouten en heb daar begrip voor, maar geef ze dan wel toe.
»
De reden waardoor de dealer het vertrouwen niet langer geniet is dus onterecht. Hij zou dus boeten omdat iemand anders een vermeende fout niet toegeeft.

De dealers vragen niet om medelijden. Ze zitten in die handel voor hun leven en vaak tot aan hun nek in de schulden en verplichtingen die niet vergelijkbaar zijn met een dienstloner.
Zij gaan vaak met het schip ten onder als de matrozen al van boord zijn. Ze kunnen vaak niet anders.
Hier geldt niet dat wanneer het je niet aanstaat zoek je maar een andere baan. Het is pikken en slikken. Sommigen doen dat naar ieders tevredenheid en sommigen passen slimmigheden toe.
Als jij het verhaal zo goed snapt Ruud waarvoor laat je de dealer dan uiteindelijk boeten? Hij heeft uiteindelijk toch zijn best gedaan bij Alko. Een toeleverancier zelfs van de fabriek.
De as is gerepareerd. Wie heeft de kosten daarvoor betaald?
(Zijn de asrubbers vervangen? Wat is de leeftijd vd caravan?)

En wat waren de geconstateerde gebreken die Triorep vond?


Ruud antwoordt op 29 oktober 2009:

Ook op de vraag of de asrubbers zijn vervangen heb IK geen antwoord gekregen. Ook zit ik nog steeds met een dakluik waarvan de 2 helften spontaan hebben losgelaten. Ook met defecte verlichting wat niet is gerepareed door de dealer, en dat allemaal BINNEN de garantieperiode.

Vertrouwen??


antwoordt op 29 oktober 2009:

Je schreeuwt een boel Ruud.

Maar weinig hoe wat waar en waarom. Als er iets gevraagd wordt.

Nu weer een ongeleide uitspraak over een dakluik en verlichting!? Wat doet dat er nu toe?


Ik zal maar niet vragen naar het het HWWWW verhaal. (Hoe, wat, wanneer, waarom, waardoor)
IK heb er inmiddels wel een beeld bij onderhand. 😉.


RobD antwoordt op 29 oktober 2009:

Van: Ruud
Datum: 29 October 2009 om 09:24
...................... en dat allemaal BINNEN de garantieperiode.


De dealer schriftelijk aansprakelijk gesteld? Zo ja wat was zijn antwoord? Klagen omtrent een dealer op fora en websites lost niets op, stappen ondernemen wel. En die zul je toch echt zelf moeten ondernemen.


Ruud antwoordt op 29 oktober 2009:

We hadden het over vertrouwen. De andere mankementen zijn mij ook overkomen. Met de zelfde caravan en ook in de garantie-periode. Heb ze overigens al eerder gemeld.

De dealer beloofde een nieuw dakluikje te bestellen. Een maand voor mijn volgende vakantie eens geinformeerd wanner ik het kon verwachten. Werd ie boos en zij "ik zou toch bellen". Had ook aangeboden het zelf te vervangen.

Moet ie nog doen.

Wilde wel graag op vakantie. Andere oplossing moeten zoeken.

Ook buitenverlichting spontaan sluiting op de camping. Hoofdzekering er uit, alles donker, geen koeling. Door de dealer ook niet gerepareerd.

Dat bedoel ik met vertrouwen.

Jij zit beslist in de handel, met zoveel begrip voor niet geleverde service.


Ruud antwoordt op 29 oktober 2009:

Dat bellen, moet ie nog doen


Jan antwoordt op 29 oktober 2009:

Dan rest je nog slechts de aangetekende brief waarin je binnen een redelijke termijn nakoming vraagt om de afspraak na te komen cq. de problemen op te lossen. Daarna kun je gewoon je recht gaan halen (even Googelen naar juridisch loket).
Hoe meer benadeelden dat doen hoe beter de leveranciers voortaan hun plichten nakomen denk ik dan maar. Ik zou vooraf wel even door een "deskundige" laten vaststellen wat er mis is en of er een gebrek is.
Dat is voor een dakluik eenvoudiger dan voor een alko-as.


RobD antwoordt op 29 oktober 2009:

Ruud, je schreeuwt alweer, maar ontwijkt de specifieke vragen die gesteld zijn.

Als dit je algehele opstelling is, zou ik, als dealer, je ook liever als klant kwijt zijn. Als je maar blijft kukelen zonder het weerwoord te (willen) verstaan heb je een probleem.


HSR antwoordt op 29 oktober 2009:

@RobD: Jij bent zeker ondernemer.
De after-sales in Nederland is om te huilen, niet alleen bij caravans.


S.Werkman antwoordt op 25 februari 2012:

Na ongeveer 8000km is de Alko-as van mijn Knauscaravan bouwjaar 2009 doorgezakt.
Kosten 500 euro


Jan Z antwoordt op 25 februari 2012:

Oorzaak?


Jan antwoordt op 25 februari 2012:

3 jaar grotendeels stilstaan.


Janke antwoordt op 26 februari 2012:

Hallo,

Ook wij hadden een Alko delta as onder onze Dethleffs van 1700kg.
Ook hier een onjuist wielspoor en bovenmatige slijtage - begint een eentonig verhaal te worden zo blijkt...

I.d. hebben zoals al eerder genoemd - de duurdere Dethleffs een BPW as.
Wij hebben een 700TK Beduin (tandenmasser) met een BPW tandemas stel, spoort rijdt grandioos!

Caravan weegt 2000kg maar mag tot 2500kg worden beladen. Touren uitsluitend met de caravan tot circa 5000km per jaar.


Bert antwoordt op 26 februari 2012:

S.Werkman meldt slijtage van de asrubbers, niet van banden Janke...

Jan Z vroeg het al: oorzaak? Niet normaal natuurlijk dat na 8000 km en (ruim) binnen 3 jaar een as 'doorzakt'. Wat weegt de Knaus feitelijk? En ben je zonder meer akkoord gegaan met het betalen van 500 Eurokes?


antwoordt op 26 februari 2012:

Bert, wie heeft het over 3 jaar??? 2012-1999 is ook 's nachts om 0103u nog altijd 13 jaar en bovendien maar 8000 km gereden, dus veel stilgestaan, onder welke omstandigheden? Wellicht is veel stilstaan wel slechter dan regelmatig gebruik. Omdat er zo weinig mee gereden is, is er misschien ook weinig controle en/of onderhoud geweest. Wie het weet (S.Werkman) mag het ons zeggen.

@Jan: Voortaan meeeeeeer icoontjes erbij zetten anders valt het kwartje niet. Dit is L😉L.

vrgr
JT®




TheoS antwoordt op 26 februari 2012:

@JT®,
Voor rekenen krijg je zonder meer een tien. Helaas komt het punt voor lezen uit op een zware onvoldoende.😉 😉 😉


Jan antwoordt op 26 februari 2012:

Voor JT® is het kwartje nog aan het vallen.


antwoordt op 26 februari 2012:

Sorry mannen, dat gebeurt er als je gelijktijdig met andere dingen bezig bent. Weer een bevestiging dat wij mannen geen 2 dingen tegelijk kunnen doen.

Ik schaam mij diep en zal mijn gezicht voorlopig niet meer laten zien



vrgr
JT®


TheoS antwoordt op 26 februari 2012:

@JT®,
Mijn vrouw geeft je voor dit herexamen een ruime voldoende.


Jan antwoordt op 26 februari 2012:

Kom kom, zo erg is dat toch niet?


Janke antwoordt op 26 februari 2012:

Beste Bert,

Waar sprak ik over bovenmatige slijtage aan banden.......?

Gr.

Janke


Bert antwoordt op 27 februari 2012:

Dat dacht ik tussen de regels te lezen...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker