Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Routeplanner met stijgings%

Cor vraagt op 19 February 2009 om 13:16:

Wie kent er een route planner waarin ook de stijgings% worden weergegeven. Wil met de auto naar zwitserland maar niet over wegen met te steile stijgingspercentages.

Groet Cor

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 19 February 2009 om 13:48:

Bent u lid van de ANWB dan kunt u gratis routekaarten afhalen op een kantoor. Op deze kaarten staan de procenten vermeld en aan de richting van de pijl kunt u zien in welke richting.
Dit is weliswaar geen routeplanner, want daar kan ik u niet mee helpen, maar misschien kunt u er iets mee mocht u niet slagen in wat u wilt.
vrgr
JT®


janka antwoordt op 19 February 2009 om 14:34:

Idd de routekaart van de anwb geeft dat aan. Ik vraag me wel af hoe u in Zwitserland dan "omhoog" wilt. De snelwegen er naar toe hebben over het algemeen hooguit een steigingspercentage van rond de 6% maar daarginder zal het op secundaire wegen wel andere koek kunnen zijn.


Bert antwoordt op 19 February 2009 om 16:19:

www.viamichelin.com. Maar als je naar Zwitserland gaat kun je natuurlijk ook een paar goede kaarten aanschaffen, sowieso wel handig als je daar bent, en je route daarop afstemmen.


Peter antwoordt op 19 February 2009 om 16:41:

Dit is zoiets als, Ik wil naar zee maar geen water zien. Zwitserland heeft nu eenmaal bergen en stijgingen. Hier kun je letterlijk en figuurlijk niet omheen. Ofscoon Basel is ook al Zwitserland, zonder de bergen


antwoordt op 19 February 2009 om 17:35:

@Peter
Ik vind dit een aantal zinloze opmerkingen.
Cor schrijft duidelijk dat hij niet TE steile wegen wil rijden.
Overal waar TE voorstaat is niet goed, hebben we allemaal geleerd.
Om in jouw beeldspraak te blijven: Cor wil WEL water zien maar er NIET in verzuipen.
Heel verstandig dat hij zijn route goed voorbereidt.

JT®


Hans antwoordt op 19 February 2009 om 18:09:

Ik wil Peter wel gelijk geven, Je gaat naar de bergen, de steilste en hoogste van EU. Je meit niet verwachten dat het allemaal geleidelijk omhoog en omlaag gaat.
Eigenlijk past maar één antwoord: Op de snelwegen blijven.

Tevens is alles afhankelijk waar in Zwitserland de eindbestemming is. Basel of de Ospizo op de Gottard?


Ronny antwoordt op 19 February 2009 om 20:09:

Kijk eens naar routeyou.com. Je moet wel in stukken van 25km werken.


Rockfire antwoordt op 19 February 2009 om 23:44:

Veel hangt af van je bestemming. Ik zit zelf ook een beetje met dit probleem. Wil ook voor het eerst met mijn caravan de bergen in.

In België hebben we geen ANWB kaarten (hoewel aangesloten bij TW), dus moet ook op zoek naar liefst electronische kaarten met percentages erbij.

Zelf heb ik heel wat Zwitserland & Oostenrijk ervaring met de wagen (vroeger dus met tent op stap). Zolang je de autosnelwegen volgt en vervolgens de grote wegen, zal je normaal geen probleem hebben. Het is het laatste stukje wanneer je een dal intrekt dat je goed moet bestuderen. (In mijn geval zou ik naar Grindelwald willen. De vraag is dan hoe zit het met de weg tussen Interlaken en Grindelwald). En tot hiertoe heb ik daar nog niet veel info over gevonden op kaarten.

Conclusie : Ik volg de vraag van de TS (Cor), ben dus ook op zoek naar dergelijke routeplanner.


Bert antwoordt op 20 February 2009 om 00:13:

www.viamichelin.com!!! Eén >
Zal toch wel lukken niet?


Koen antwoordt op 20 February 2009 om 10:07:

Voor D, CH en Ö gebruik ik de Ravenstein Atlas. Bij de sterktste stijgingen staat een percentage of een '>' (15% of meer).
Inderdaad : het blijft uitstippelen op een papieren wegenkaart. Maar die komt ter plaatse ook van pas.

"""In mijn geval zou ik naar Grindelwald willen. De vraag is dan hoe zit het met de weg tussen Interlaken en Grindelwald"""
De weg tussen Interlaken en Grindelwald is zo goed als vlak.
Hoe ik dat weet ? Gewoon de wegenkaart bekijken : een rivier (de (Schwarze) Lütschine) én een spoorweg (geen enkele spoorwegtunnel) loopt er vlak langs.
Vermits treinen maar een beperkte helling kunnen nemen en de weg langs de rivier loopt, is het dus in het dal dat je rijdt.
En in een dal zal je niet plots voor de Matterhorn staan.

Je kan makkelijk naar Interlaken rijden zonder de Zwitserse snelweg te gebruiken. Je zal geen bergpassen moeten doen. Gewoon de wegen volgen die langs de rivieren en de meren lopen.
Je zal dan welgeteld 1 pas tegenkomen met een hellingspercentage van 13% (Brünigpass). (Rheinfelden -Zurich - Luzern - Interlaken)


Rockfire antwoordt op 20 February 2009 om 10:57:

@ Koen

Vooreerst bedankt voor de info. Maar ik blijf met enige twijfel.
Ik weet niet of je in dat stukje Berner-Oberland zomaar mag betrouwen op de spoorlijnen. Die gaan daar namelijk overal naar toe. (Wengen, Murren zijn niet eens per auto bereikbaar, maar wel per trein).

En het volgen van een riviertje is ook niet altijd een referentie. Globaal levert dit natuurlijk een beeld op, maar soms rij je er eens 10m boven, maar dan krijg je een paar haarspeldbochten en kan je er 50m boven zitten. Heb dit reeds verschillende malen gehad, dus een riviertje sluit helemaal niet uit dat er geen steile stukken kunnen inzetten.

Na verschillende kaarten (en ook google maps, ... ) bekeken te hebben denk ik, dat Grindelwald inderdaad te doen zal zijn voor mij en mijn combinatie. Toch blijf ik op zoek naar de digitale 'anwb' kaart, waar je duidelijk ziet wat aangeraden, verboden en afgeraden is met de caravan.


Koen antwoordt op 20 February 2009 om 11:17:

Welke combinatie heb je ?
Wat is de uitslag als je een berekening maakt ?
Zelf ben ik met een 1.2 benzine + 750 kg aan de haak naar Luzern gereden via de gewone weg. Ging wonderwel goed. Nochtans had ik 'schrik' voor 1 helling onderweg. Die was 'overwonnen' voor ik het doorhad...
Maar ja, ik vind het leuk in heuvelachtig gebied te rijden. Als ik dan af en toe een echte bergop-bergaf tegenkom, maakt het eens zo boeiend. ('k heb wel maar een caravan van 3.60m opbouw).


dabbertje antwoordt op 20 February 2009 om 12:07:

Op de website van de camping waar je naar toe gaat, kun je ook heel vaak goede info vinden over het laatste stukje dat naar de camping gereden moet worden. Je kunt er van uit gaan dat ze een route geven die goed te berijden is voor hun gasten. En ook in de diverse campinggidsen (ANWB en ACSI) geven een goede beschrijving van de laatste kilometers vanaf de snelweg.


Bert antwoordt op 20 February 2009 om 12:39:

Wat wordt er weer lekker goed gelezen... Rockfire blijft maar vragen om een digitale routeplanner met hellingspercentages en die heb ik al twee keer genoemd! Overigens op de an?b routekaartjes staat het weggetje naar Grindelwald niet hoor. Die zijn alleen bedoeld voor de grote Europese doorgaande routes.

Koen schrijft dat je geen berpassen tegenkomt en zegt zowat in dezelfde zin dat je wel een bergpas tegenkomt (Brünig). Die is idd >> dus kent een enkel stukje met meer dan 12%. Als je daar tegenop ziet, dan kun je anders aanrijden, westelijk van Interlaken. Maar de Brünig stelt niet veel voor hoor. Hij is breed, kan wel druk zijn, maar je kunt daar gewoon blijven rijden. Dan heeft geen enkele combinatie moeite met 13%.

En anders? Hup, allemaal naar een BergTrainingsWeekend. Krijg je er als bonus nog lol in ook.


Koen antwoordt op 20 February 2009 om 13:50:

"""Overigens op de an?b routekaartjes staat het weggetje naar Grindelwald niet hoor. Die zijn alleen bedoeld voor de grote Europese doorgaande routes."""
Weggetje ?!???
't Is de ENIGSTE weg tussen Interlaken en Grindewald

"""Koen schrijft dat je geen berpassen tegenkomt en zegt zowat in dezelfde zin dat je wel een bergpas tegenkomt (Brünig)."""
Jaha, daarmee bedoel ik dat je geen pas tegenkomt met 25 haarspeldbochten...

"""een digitale routeplanner met hellingspercentages en die heb ik al twee keer genoemd"""
De routeplanner (michelin.com) die je opgeeft : sorry, ik kan de functie om hellingspercentages weer te geven niet vinden.


Rockfire antwoordt op 20 February 2009 om 14:06:

Ter info : combinatie : peugeot 407SW 1.6 hdi met burstner 435TS bj 2000 (max 1100 kg).

Ons doel is vanuit Belgie over Luxemburg - Frankrijk - Basel - Interlaken (bijna compleet autosnelweg) hier zie ik dus weinig probleem. Dan rest nog het stukje van Interlaken naar Grindelwald. Op via Michelin zie ik dus geen < of << in die omgeving. Ik ga het er maar op wagen.

Ik rij reeds meer dan 20 jaar met de auto door de bergen, maar dit is de eerste maal met de caravan en dan wil een mens voorbereid zijn.

Mijn vraag voor zo'n routeplanner is natuurlijk niet alleen ingegeven door dit traject, maar ook nuttig voor evt. toekomstige, daar ik gemiddeld 2 ŕ 3 keer enkele weken naar de bergen ga per jaar.


Bert antwoordt op 20 February 2009 om 14:09:

Koen schreef: "De weg tussen Interlaken en Grindelwald is zo goed als vlak. Hoe ik dat weet ? Gewoon de wegenkaart bekijken : een rivier (de (Schwarze) Lütschine) én een spoorweg (geen enkele spoorwegtunnel) loopt er vlak langs."

Riviertjes hebben soms stroomversnellingen en zelfs watervallen, treintjes kunnen maximaal 7% aan, tenminste de adhesietreinen. Tandradbaantjes? Oef!!

De 12 km lange weg tussen Zweilütschinen (652 m) en Grindelwald (1034 m) overbrugt 382 m hoogteverschil en is gemiddeld dik 3%. Zoals gezegd, Michelin geeft op één stukje > aan, en dat is tot 9% uit m'n hoofd gezegd.

Goed voorbereiden kan geen kwaad...


Bert antwoordt op 20 February 2009 om 14:31:

> bij de S van Schwarze Lütschine. ja je moet goede ogen hebben, vandaar ook het advies om een goede kaart aan te schaffen om dit soort details niet over het hoofd te zien.

Wat Koen bedoelt moeten we dus maar raden. Op de Brünigpas zie je >> en ik meen bij Lungern zelfs >>> én een percentage van 13%. (Michelin zet soms percentages erbij als die wat meer zijn dan gebruikelijk). Nu meen ik dat ze bij Lungern al een omleiding via een tunnel klaar hebben. De weg over de Brünig is rood, d.w.z. een grote doorgaande weg, maar kent dus wel degelijk percentages die je op andere niet vaak tegenkomt, wel of niet met 25 haarspeldbochten... Nee, een 'functie voor hellingspercentages' vind je niet op Viamichelin, dus komt het neer op de kaart 'lezen'.

Het 'weggetje' naar Grindelwald e/o Lauterbrunnen is geel en dus smaller (voorbij Lauterbrunnen smal-geel) en soms met toeristen erg druk (kan ik me zo voorstellen) en dan kán 9% wel eens lastig blijken hoor bij stop-and-go verkeer. Maar goed de stijging is in het begin, dus het zal allemaal best meevallen. Ter info, ik ben er de laatste jaren niet geweest, dus lees onze disclaimer.


Koen antwoordt op 20 February 2009 om 15:37:

"""Op de Brünigpas zie je >> en ik meen bij Lungern zelfs >>> én een percentage van 13%. (Michelin zet soms percentages erbij als die wat meer zijn dan gebruikelijk)."""

Op de kaart die ik gebruik staat ook 13% (had ik al geschreven om 10.07Hr)
Toch niet onoverkomelijk op een 'rode' weg ?!?

"""Nee, een 'functie voor hellingspercentages' vind je niet op Viamichelin, dus komt het neer op de kaart 'lezen'."""

Ah, dank je. Dus geen fucntie, ben dus niet blond.

"""Riviertjes hebben soms stroomversnellingen en zelfs watervallen, treintjes kunnen maximaal 7% aan, tenminste de adhesietreinen. Tandradbaantjes? Oef!! """

Uiteraard kijk je naar het symbool van de spoorweg : een tandradbaan heeft een ander symbool. Als je een weg volgt die paralel loopt met het spoor, en die spoorweg gaat nergens door een tunnel, kan je er vanuit gaan dat het hellingspercentage op jouw weg nooit overdreven / doenbaar is.
Als je naar map.search.ch gaat, dan zie je dat de weg van Interlaken naar Grindelwald door weilanden en bossen loopt, langs de rivier. Dus dan durf ik echt beweren dat het zo goed als vlak is.
3% helling ? dat noem ik vlak als je met een auto + caravan rijdt.
1x 9% ? naar Grindelwald gaat vanuit Interlaken maar 1 weg.
Op mijn kaart staat die helling er niet op. Is dat misschien in Stalden ? Dat zijn daar 2 haarspeldbochten.
Tja, in CH is het heuvelachtiger dan in NL of VL.

"""Wat Koen bedoelt moeten we dus maar raden."""
Wat begrijp je niet Bert ?


Koen antwoordt op 20 February 2009 om 15:53:

“”””Ter info : combinatie : peugeot 407SW 1.6 hdi met burstner 435TS bj 2000 (max 1100 kg).

Ons doel is vanuit Belgie over Luxemburg - Frankrijk - Basel - Interlaken (bijna compleet autosnelweg) hier zie ik dus weinig probleem. Dan rest nog het stukje van Interlaken naar Grindelwald. Op via Michelin zie ik dus geen < of << in die omgeving. Ik ga het er maar op wagen.

Ik rij reeds meer dan 20 jaar met de auto door de bergen, maar dit is de eerste maal met de caravan en dan wil een mens voorbereid zijn.

Mijn vraag voor zo'n routeplanner is natuurlijk niet alleen ingegeven door dit traject, maar ook nuttig voor evt. toekomstige, daar ik gemiddeld 2 ŕ 3 keer enkele weken naar de bergen ga per jaar.”””

Nog eens herlezen.

Samengevat : die Peugeot + caravan van 1100kg kan op 13 ŕ 15% helling vertrekken. Dus dat laatste stukje Interlaken – Grindelwald kan hij echt wel aan.
Al de rest wordt toch afgelegd via de autosnelweg.
Vermits het de eerste maal met caravan in de bergen is, en een koppeling van de auto nogal prijzig, is het inderdaad een goed idee om eventueel zo’n BergtrainingsWE te volgen.
Kwestie van je zekerder te voelen.
Een routeplanner met hellingenspercentages op, bestaat blijkbaar niet.
Zelfs een kaart geeft ze niet allemaal weer.


Bert antwoordt op 20 February 2009 om 18:03:

De Berner Oberland Bahn kent twee tandradsecties met een maximaal percentage van 12%. Elk eentje op de twee aftakkingen. Waar? Ik zou het niet weten, staat n.l. niet op de kaart.

Anyway, of rail away... We kunnen wel tot de conclusie komen dat het met genoemde combinatie (en met veel andere) een goed te rijden weg is, die weliswaar stijgt maar niet te steil en niet erg lang. Dus zelfs motoren die wel eens heet willen worden zullen daar niet in de problemen hoeven komen. Feitelijk kent de Brünigpaß steilere stukken, maar och... Die pukkel is ook amper 1000 meter hoog en anders rij je via Bern en Thun.


Peter antwoordt op 21 February 2009 om 10:31:

Ach ja Koen, gelijk krijgen is moeilijk. Lees, begrijp, overdenk en geef daarna een reactie


Piet antwoordt op 23 February 2016 om 08:40:

Ga naar Google Earth. Routebeschrijving ophalen. Type jou vertrekpunt en aankomst van de plaatsen in. Als je met het pijltje op de aangegeven route gaat staan linker knop en dan zie je hoogteprofiel weergeven, klik daarop.


Bauke antwoordt op 31 July 2019 om 22:43:

Op https://maps.openrouteservice.org/ krijg je ook een mooi overzicht. Ik zie dat de laatste reactie al een tijdje geleden is, maar voor hen die nog zoekende zijn.

Je ziet direct na het berekenen van de route een overzicht met de hoogte verschillen. Links zie je een "steepness" balkje. Klik je rechts daarvan op "add to map", dan wordt je route ook nog eens keurig ingekleurd zodat je exact kan zien wat de steilste stukken zijn. Klik je op de route dan wordt daar vervolgens getoond wat het % is.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in DĂĽsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in Ă©Ă©n conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker