Caravantrekker.nl

Lock up koppeling

Bert van Roosmalen vraagt op 5 september 2009:

Een lock up koppeling zou een koppeling zijn die gebruikt wordt in combinatie met een automaat.
Hij treedt in werking als ik met de caravan in de 4de (hoogste) versnelling (vast) rijdt. Zonder dat hij terugschakelt wordt het toerental verhoogd van ca 2200 naar ca 2700. Dat rijdt onplezierig. Als ik in de 3de (vast) rijdt rijdt het nog het beste.
Zou u daar iets over kunnen uitleggen?
Ik heb sinds kort een Hyundai Tucson 2 liter diesel automaat 4wd uit 2006
Bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2009:

De Lock up zorgt voor een vaste verbinding tussen (uiteindelijk) de wielen en de motor, net zoals bij een handbak het geval is. Zonder gebruik te maken van de lock-up treedt er slip op. In uw geval zo'n 500 toeren. Dit zorgt voor verliezen en extra warmte. Zoveel mogelijk gebruik maken van de lock up is het beste. En veder zo min mogelijk 'spelen' met het gas door zoveel mogelijk gelijkmatig te rijden.


Jan@ antwoordt op 5 september 2009:

Een ervaring uit de praktijk. Wanneer ik in de 4e versnelling een behoorlijke helling oprijd dan wordt in eerste instantie de lock-up uitgeschakeld en loopt het toerental zoals gezegd enigzins op. Dan duurt het een behoorlijke tijd (of soms helemaal niet )dat de bak naar 3 terugschakelt. Wanneer ik zelf direct terugschakel naar de 3e versnelling dan zie je aan het toerental dat de lock-up er direct weer op zit , vaak bij een lager toerental dat bij de slip in de 4. Zelf doet de automatische bak dat dus blijkbaar niet in eerste aanleg(electronica??) en is het m.i. verstandig daar een handje bij te helpen.


Johan antwoordt op 5 september 2009:

Misschien op de site http://www.trekauto.info/algemeen/versnellingsbakken_soorten.php
eens uitgebreidt lezen?
Ik lees uw vraag als "hoe rij ik met een automaat en de caravan?" Wanneer ik uw vraag goed lees is dit rijden op de koppelomvormer. Ik bedoel dan dat de vaste verbinding, de lockUp, tussen motor en wielen uitgeschakeld is. De koppelomvormer zorgt er dan voor dat u toch vooruitkomt.
Echter deze manier van rijden geeft een grote warmteontwikkleing in de versnellingsbak. Beter is dan in de 3 te rijden met de in werking zijnde LockUp.
Ik had ervaring met auto's vouwwagens, aanhamgers rijden. Maar de 1e keer met een automaat rijden was toch even wennen en het schakelprogramma van de auto door krijgen. Om vervolgens in sommige situaties zelf te schakelen. Zeker in de bergen naar Kanderstegg was dit echt veel prettiger rijden. Of de bak in de zgn "S" stand te zetten. Dit is een stand waarbij de bak hoger in de toeren schakeld.
Overigens werkt een LockUp ook in andere versnellingen.
Maar start eens met het artikel over rijden in de bergen, ook op de vlakke weg, met auto en caravan. Dat maakt veel duidelijk denk ik.
johan


Bert antwoordt op 7 september 2009:

Volgens mij haalt m'n naamgenoot e.e.a. een beetje door elkaar. De lock-up is een mechanisme dat wanneer het kan ingeschakeld wordt en zorgt voor een 1:1 verbinding tussen motor en wielen. De slip van de koppelomvormer dus uitschakelt en aldus brandstof bespaart en warmteontwikkeling voorkomt. Dat is een over het algemeen niet zelf te selecteren keuze, maar regelt de automaat zelf. Hij is meestal aanwezig op de hoogste versnelling(en) van de automaat en soms in alle (Bepaalde BMW's). Je kunt hem wel beïnvloeden door met je gaspedaal te spelen en (ev.) handmatig terug te schakelen. Johan omschreef dat eigenlijk al (kies de drie en hij gaat vervolgens in de lock-up) - Blijf in vier en de motor levert te weinig kracht en de koppelomvormer blijft (een beetje) slippen.)

De 4e versnelling is niet vast te zetten. Da's gewoon de D(rive) van de Tucson. Wat bert van Roosmalen ervaart is dat de bak terugschakelt naar 3. Vandaar het hogere toerental van 2700 i.p.v. 2200. Heeft dus niets te maken met de lock-up functie. Zeker kan handmatig vastzetten in 3 'rust' geven. De automaat past dan alleen 1 t/m 3 toe. Niks vast dus, hij gebruikt alleen de 4e niet... Door het hogere toerental in die 3e is er meer vermogen beschikbaar en wordt de lockup wel ingeschakeld. Het voelen, horen, aflezen op de toerenteller van het locken is soms heel moeilijk vast te stellen!

Het beheersen (manipuleren, het naar je hand zetten) van een automaat is ook nog best lastig. Nee, automatisch gaat het juist vaak niet goed en handmatig vaak ook niet optimaal. Zeker in heuvel- of bergachtige omgeving of op hogere snelheden op het vlakke. Een BergTrainingsWeekend of met name de Op Maat Ultra C training (Ardennen snelwegen!) leert je erg veel. - Zie ons gastenboek. Behoud voor je automaat! Want reparaties zijn erg kostbaar.


Bert van Roosmalen antwoordt op 19 september 2009:

Hartelijk dank voor de moeite die u genomen heeft om mij wat duidelijker te maken wat lock up is.
Als ik het goed heb begrepen schakelt de automaat zelf de lock up in als hij kiest voor de eerste drie versnellingen en dat gebeurt ook als ik hem met de hand in deze versnelingen zet. Bij de 4de echter niet. In de automaat schakelt hij dan terug naar de 3de (gaat pendelen) maar als ik hem met de hand in de 4de zet dan wordt de lock up niet ingeschakeld wat tot gevolg heeft dat er slip optreedt met extra warmte ontwikkeling en een verhoogd brandstof gebruik. Het toerental gaat (bij snelheden van 90 km/h in de cruse control) dan van ca 2200 naar 2700. In de 3de is het toerental wel hoger nl ca 3000 maar als ik het goed begrepen heb is dat dan zonder slip en met minder warmteonwikkeling en ook een lager brandstof gebruik. Mocht ik er nog naast zitten dan hoop ik nog iets van u te horen.
Nogmaals dank
Bert


antwoordt op 19 september 2009:

De snelheid is dan te laag voor de 4e versnelling.
De kracht die dan nodig is om te blijven rijden in 4 mét lock up kan door de motor niet geleverd worden (volgens de bak) en daarom laat hij de lock up los en treed er slip op waardoor het koppel weer wordt vergroot wanneer je hem manueel in 4 houdt. Laat je de bak schakelen dan schakelt hij terug.
Verstandiger is dan manueel in de 3e te rijden waar de lock up wel wordt ingeschakeld en hij niet pendelt.

U zit er niet ver naast lijkt mij. 😉


Bert van Roosmalen antwoordt op 20 september 2009:

Toch is er voor mij nog iets vreemds. Ik zou niet weten waaruit ik kan afleiden dat er in de 4de te weinig kracht in de motor zit. Je merkt dat dan aan de verhoging van het toerental. Dit zou in de 3de niet optreden omdat dan wel de lock up is ingeschakeld. Je zou kunnen denken dat er ook dan omstandighedden zijn (hellingen) waarin ook in de 3de te weinig kracht is maar dat merk je dan niet


Bert antwoordt op 20 september 2009:

Is de Tucson diesel de 82 kW versie of met 103 kW? Bestudering van het grafiekje in de trekkrachtberekening laat zien dat er met tegenwind en snelheden tegen de 100 het lastig wordt in IV (2200 rpm). In III is de kracht die over is op hellingen van dik 6% weer minimaal. Dat zijn de steilste snelweghellingen. Dus zou dán de lockup er uit moeten springen. Maar misschien kent de automaat alleen een lockup in IV?


Bert ven Roosmalen antwoordt op 20 september 2009:

Het is de 82 kW versie. Bij zo'n 6% helling zou dus de lock up eruit moeten springen zoals u het noemt. Dat zal ik moeten ervaren. Maar uit uw reactie begrijp ik dat er anders teruggeschakeld moet worden naar II omdat de motor het anders te moeilijk krijgt wat extra slijtage betekent


RobD antwoordt op 20 september 2009:

Van: Bert van Roosmalen
Datum: 20 September 2009 om 11:43
"Ik zou niet weten waaruit ik kan afleiden dat er in de 4de te weinig kracht in de motor zit. Je merkt dat dan aan de verhoging van het toerental".
Dus uit die verhoging kun je het afleiden.
Waar je op doelt is waarschijnlijk de 3e versnelling + lock-up waaruit niets op te maken valt. Als je in de 3e bergop rijd en je geeft gas, zal het logisch gevolg zijn dat de auto versnelt.
Gebeurd dit niet en neemt alleen het gebrom toe, is het tijd om terug te schakelen. De lock-up houd de bak in de 3e vast wat niet logish is.


antwoordt op 20 september 2009:

Ik zou niet weten waaruit ik kan afleiden dat er in de 4de te weinig kracht in de motor zit.
»
De schakelmomenten in een conventionele aut.bak worden aangestuurd door o.a. een gasklepsensor en de druk van de hydraulica van de bak. Al of niet geholpen door een data-kenveld, de ‘computer’ van de bak. Of geheel door elektronica en zelfs een leerfunctie.
Een hoge belasting bij laag toerental met goed geopende smoorklep doet de bak terugschakelen. Er wordt immers vermogen gevraagd, Kickdown. Ook in toerentalgebieden waar je met een handbak nog wel vermogen van de motor kan trekken waar dat natuurlijk een optimum is; bij max. toerental.
Het is echter de (hoge) versnelling die maakt dat de aut.bak kiest voor terugschakelen ingegeven door zijn parameters.
Je kunt daar niets aan doen of veranderen.
Zoals Bert aangaf, in de grafieken is goed duidelijk waar de motor in welke versnelling het gewoon niet trekt. De aut.bak ‘weet’ dit ook en schakelt met een marge terug. Die marge kan wel eens teveel blijken.
Een automaat schakelt niet altijd optimaal dus soms moet je dat zelf doen. 😉


antwoordt op 20 september 2009:

Waar je op doelt is waarschijnlijk de 3e versnelling + lock-up waaruit niets op te maken valt. Als je in de 3e bergop rijd en je geeft gas, zal het logisch gevolg zijn dat de auto versnelt.
Gebeurd dit niet en neemt alleen het gebrom toe, is het tijd om terug te schakelen. De lock-up houd de bak in de 3e vast wat niet logish is.

»
Je zat er even onderdoor Rob maar dit klopt dus juist niet.
Bij een automaat zal er niets gaan brommen. Die ‘schakelmarge’ zorgt er dus voor dat dit nimmer gebeurd. Zelfs in de manuele stand krijg je dit niet voor elkaar, de bak zal gewoon terugschakelen. Te beginnen met het lossen van de lock-up.


RobD antwoordt op 20 september 2009:

Mijn fout Roel, je hebt gelijk. Ik zet in berggebied altijd de manuele stand op, en hiermee was ik er "onderdoor" zoals jij het verwoord.


piet antwoordt op 20 september 2009:

mijn ervaring met een automaat en het trekken van een caravan is dat ik bewust gekozen heb voor een automaat met 6 versnellingen en de mogelijkheid alle versnellingen handmatig te schakelen,dit rijdt perfect


Ed Peeters antwoordt op 20 september 2009:

@Roel
Zijn er echt bakken die het (in D) verkiezen om bij zware belasting de lock-up uit te schakelen en met de koppel omvormer door te rijden? In plaats van terug te schakelen?
Het lijkt me funest voor de bak. Een kwartiertje of zo?
Ik wil je graag geloven maar het werpt een heel ander licht op een solo reis die mijn partner (die van opschieten houdt; dat weet ik) heeft gemaakt van Spanje naar Nederland.
De garage constateerde dat de automatische bak lekte . . .
Auto Musso 2,9 TD (Mercedes licentiebouw)
Bak: Borg-Warner volgens een vriend garagist.


piet antwoordt op 20 september 2009:

het voordeel van een 6 bak ten opzichte van een 4 bak is dat de overbrengingen korter zijn en dat deze bak ten opzichte van een 4 bak minder in de slip rijdt zodat de koppelomvormer niet zo zwaar belast wordt (lees heet wordt)


antwoordt op 20 september 2009:

“[I] Zijn er echt bakken die het (in D) verkiezen om bij zware belasting de lock-up uit te schakelen en met de koppel omvormer door te rijden? In plaats van terug te schakelen?
Het lijkt me funest voor de bak.”
»
En dat zou het ook zijn. De lock-up loslaten zal gebeuren bij manuele schakeling, De bak doet zijn best de manueel geselecteerde gang vast te houden. Wanneer dit echt niet meer lukt wordt de lock-up gelost. Gaat de snelheid er nog verder uit zal ondanks de manuele stand toch worden teruggeschakeld.
In automaat bedrijf wordt er teruggeschakeld en niet vastgehouden en met slippende koppelomvormer doorgereden.


Ibii antwoordt op 16 december 2016:

Hey ik heb een opel astra h automaat
En sinds kort loopt die elke keer in de 4e versnelling vat en schakelt niet meer terug wie weet wat der aan de hand is


arieblanken antwoordt op 17 december 2016:

dit lijkt mij meer een vraag voor problemcar
een forum voor auto problemen


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker