Caravantrekker.nl

Traction Control

Hans vraagt op 10 maart 2010:

Heeft iemand ervaring met een auto met traction control en een caravan erachter ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 maart 2010:

Wat wil er precies over weten?


Frans antwoordt op 10 maart 2010:

Traction control is er volgens mij in allerlei vormen. Op een XC70 zit zgn. DSTC. Werkt met en zonder caravan onmerkbaar, gewoon altijd grip. Met een zware aanhanger wegtrekken op een helling met de rechterkant in een natte grasberm en de linkerkant op asfalt gaat prima. In het instructieboekje wordt geadviseerd om het systeem uit te schakelen bij het gebruik van kettingen; heb ik geen ervaring mee.


renaat antwoordt op 10 maart 2010:

Wij hebben tractiecontrole op onze Passat.
Bij glibberige toestanden zoals diepe sneeuw wordt aangeraden deze UIT te schakelen!

Als je op een steile helling wilt vertrekken met slippende wielen wordt hier aangeraden de ASR -zo heet dat- uit te schakelen. Anders geen slippende wielen.

Boven op een bergpas in Zwitserland zat ik plots op een oliespoor. De voorwielen beginnen te slippen maar worden afgeremd door het ARS. Ik kom boven-ARS indicator aan/uit- met onze combinatie van 3000 kg met \\


renaat antwoordt op 10 maart 2010:

Er ging iets fout??
Wij hebben tractiecontrole op onze Passat.
Bij glibberige toestanden zoals diepe sneeuw wordt aangeraden deze UIT te schakelen!

Als je op een steile helling wilt vertrekken met slippende wielen wordt hier aangeraden de ASR -zo heet dat- uit te schakelen. Anders geen slippende wielen.

Boven op een bergpas in Zwitserland zat ik plots op een oliespoor. De voorwielen beginnen te slippen maar worden afgeremd door het ARS. Ik kom boven-ARS indicator aan/uit- met onze combinatie van 3000 kg met " de billen dichtgeknepen"
Dank zij ARS of ondanks ARS, ik weet het niet.

En toen moesten wij nog 20 km naar beneden op datzelfde oliespoor...:-(

Zo beleef je nog eens iets 😉


Theo antwoordt op 11 maart 2010:

Mijn ervaring is dat als je met een caravans geen slippende wielen nodig hebt, je rustiger wegrijd als je een zeer lichte helling hebt.


Zapp antwoordt op 11 maart 2010:

Tractie Control altijd aan. Hellinkje op, hellinkje af op gras geeen problemen ondervonden. Alleen met sneeuwkettingen TC uit, kunnen de wielen zich ingraven om grip te krijgen.


Ed antwoordt op 11 maart 2010:

@ renaat

Mijn Mazda Premacy heeft ook standaard traction control en mijn dealer vertelde mij ook dat de TC uit moet op het moment dat de ondergrond te los of te glad word.
Verder kan ik er nog niet veel over zeggen want het wordt de eerste keer dat ik met mijn eigen auto de caravan ga trekken.
Normaal trekt de auto van mijn ouders de caravan.


Vino. antwoordt op 11 maart 2010:

Ik heb ESP op de auto.Weet het verschil niet tussen Tranction
Control en ESP, maar gevoelsmatig denk ik, dat het het zelfde is.De fabrikant zet het er toch niet op om uit te zetten?
Wat zeggen de "specialisten"onder ons, zoals Menno en Bert, en nog enkele niet genoemde?
Slipt de auto, dan even uitzetten, en dan weer inschakelen? En kan dit tijdens het rijden of moet men eerst stoppen?Ik denk dat Hans, en vele met hem, gebaat zullen zijn met een goede uitleg.


RobD antwoordt op 11 maart 2010:

ESP is niet gelijk aan TC, Een ASR-regeling komt er dichter bij.


Frans antwoordt op 11 maart 2010:

Er is een wirwar aan kreten voor min of meer vergelijkbare systemen. Dat kunnen puur tc-systemen zijn of gecombineerde traction control- en stability control-systemen. ESP is volgens mij ook zo’n gecombineerd systeem van o.a. Volkswagen/Audi en werkt dus ook als tc.
De sc-systemen zijn geavanceerder en werken met veel meer sensoren. De meeste tc-systemen verminderen het koppel op een of meer wielen zodat die weer grip krijgen door wielen individueel af te remmen en/of door het motorkoppel te reduceren. Er zijn ook tal van differentiëlen die een tc-functionaliteit hebben ingebouwd.

Ik ben net als Hans benieuwd naar ervaringen. M.n. systemen die het motorkoppel reduceren kunnen voor mijn gevoel hinderlijk zijn. Ik zou zelf het motorkoppel liever met de rechtervoet regelen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 maart 2010:

Tractie Controle systemen zijn er inderdaad in vele uitvoeringen met eigen manieren van werken en 'gevoeligheden'.
Normaal heb je helemaal geen last van een TC-systeem met een caravan en kan je het gewoon aan laten staan.
Alleen bij het wegrijden op een steile helling, dus een helling die op de grens zit van wel en niet kunnen wegkomen zoals in de berekening is aangeven, kan je beter de TC uitzetten en wegrijden met de wielspin methode. Er zijn overigens ook zat TC-systemen die net voldoende wielspin wel toestaan in dergelijke situaties, dus dat zou je uit moeten proberen hoe dat bij jouw specifieke auto is.
Op een nat grasveldje kan een goed TC-systeem helpen om iets gemakkelijker weg te komen, maar verwacht daar geen wonderen van. Normaal gesproken laat je dus TC-systemen en zeker als dat gecombineerd is met ESP gewoon aanstaan. 99,999% van die systemen doen het beter dan zijn chauffeur kan.


RobD antwoordt op 12 maart 2010:

De tractiecontrole, of beter de anti-slipregeling, moet ervoor zorgen dat de aangedreven wielen niet doorslippen tijdens het acceleren. Het systeem is een uitbreiding van het reeds bestaande ABS.
Er zijn 3 types anti-slipregeling:
systemen die inwerken op remmen (door de doorslippende wielen af te remmen), systemen die inwerken op motor (door het motorvermogen te verkleinen), systemen die inwerken op zowel de motor als de remmen. Deze wint de laatste jaren terrein.
Daar waar ABS vermijdt dat de wielen tijdens het remmen blokkeren, en ASR vermijdt dat de aangedreven wielen doorslippen bij acceleratie, is het elektronisch stabiliteits controlesysteem (ESP) een overkoepelend systeem dat niet alleen de stabiliteit bij het remmen en acceleren verbetert, maar ook de bochtenstabiliteit. ESP probeert de gevolgde weg zo goed mogelijk te laten overeenkomen met wat de bestuurder wenst en is in staat onderstuur en overstuur te corrigeren. Werkt dus op de dwarskrachten


Theo antwoordt op 12 maart 2010:

@Menno,
"Normaal gesproken laat je dus TC-systemen en zeker als dat gecombineerd is met ESP gewoon aanstaan. 99,999% van die systemen doen het beter dan zijn chauffeur kan"

Helemaal met je eens. Er zijn situaties waarin mijn combinatie traag wegrijdt en ik het gevoel heb dat de motor weinig trekkracht heeft, terwijl hij fettelijk voor power over heeft.
Hij trekt dan echter op een zodanig soepele wijze weg, die ik met mijn voeten nauwelijks kan realiseren.


Robin antwoordt op 12 maart 2010:

Met een caravan heb ik geen ervaring met TC, maar wel met een Volvo S60 2.4T met een aanhanger met 1500 kg grind erop.....
Bij het achteruitrijden op een grasveld (zonder de koppeling te laten slippen) had het TC-lampje het druk en rook ik een naar luchtje. Leek op koppeling, die ik niet intrapte....
De TC uitgeschakeld en toen gingen de wielen om beurten slippen op het gras. Maar de stank werd minder.

Mijn conclusie; voor tractie is het een mooi hulpmiddel, bij manouvreren levert het extra tractie op.
Maar het is net alcohol; gebruik het met mate en verstand en bij echt gladde omstandigheden uitschakelen!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 maart 2010:

Ik zie echt niet het nut van TC uitschakelen als het glad is. Je wil dan toch juist slippende wielen vermijden? Als het glad is moet je juist veel minder gas geven, dan gaat je koppeling ook niet stinken.


Karel Eimers antwoordt op 12 maart 2010:

TC is juist ontwikkelt om slip cq doorspinnnen te voorkomen dit moet je niet tegenwerken door het uit te schakelen. Wees blij met het vermogen op een wiel. In extreme gevallen waarbij je stil komt te staan op een sterke helling moet je hem uitschakelen . Dan naar boven met spinnende banden het werk maar is niet leuk.


Steas antwoordt op 26 maart 2010:

EPS is vooral gericht op zijdelinkse bewegingen en zal proberen de zuto weer onder controle te krijgen indien er aan het stuur getrokkenowrdt als men moet uitwijken bijvoorbeeld. EPS wordt vaak gecombineerd met ARS en ABS, die beide zorgen voor controle in de rijrichting. EPS aan kan dus betere controle opleveren als de combinatie gaat slingeren.


Peet antwoordt op 5 april 2010:

Ik heb een golf met DSG. Op gras of met de wielen in een put wordt de motor zo ver afgeknepen waardoor je niet weg kan komen. Volg je het instructieboekje dan dien je de traction control uit te zetten en is er geen probleem meer. Kortom wil je op gang kunnen komen, dien je de tracktioncontrol, zoals overigens ook duidelijk in het boekje omschreven, het systeem tijdelijk uit te schakelen. Eenmaal op gang kan het weer ingeschakeld worden.

Instuctie boekjes blijven lastig om open te slaan en te lezen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 april 2010:

Als je het gras kapot wilt rijden dan zet je TC uit, anders laat je het aan! En kom je dan echt niet weg kan je het alsnog uitzetten. Zeker met een DSG gewoon eerst kijken hoe ver je komt.


michiel antwoordt op 7 april 2010:

Mijn ervaringen met tractioncontrol zijn juist erg goed. In mijnn Daihatsu laat het systeem net dat beetje wielspin toe dat nodig is. Ik kwam met ingeschakelde TRC makkelijk weg op nat gras....of een natte, vrij steile afrit van benzinestation.....na bescheiden wielspin (met bijbehorend geknipper van het controlelampje) kwam ik in die gevallen gewoon weg. Hij werd zeker niet overdreven afgeknepen, maar juist keurig gedoseerd om zoveel mogelijk voorwaartse bewegeing te creeeren.

Mijn nieuwe auto zal zijn traction control niet snel nodig hebben....een Impreza 2.0 met lage gearing en AWD!!!


Jan antwoordt op 7 april 2010:

In Subaru AWD zit al genoeg traction control ingebakken. Zelfs het differentieel wordt electronisch bij gestuurd en zo nodig gesperd.
Het systeem is nog steeds superieur aan al die electronica op de tweewiel aandrijvers en ook nog wel een paar vierwiel aandrijvers met handbediening.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 april 2010:

Als het om veiligheid gaat kan je beter ESP hebben dan AWD, maar op een nat grasveldje is AWD handig.


Michiel antwoordt op 8 april 2010:

Ik waan me veilig met AWD en VDC (subaru esp)


Michiel antwoordt op 8 april 2010:

Vergeet ik nog.....hill start assist, TRC, EBD.

ff voor Hans. Ik zou geen auto willen waar de traction control niet handmatig van kan worden uitgezet.......al heb ik het nooit hoeven doen bij de Daihatsu.


Frans antwoordt op 8 april 2010:

De veiligheid die ESP of een vergelijkbaar stabilisatie-instrument biedt is nauwelijks interessant voor caravanrijders die doorgaans beperkte bochtsnelheden aanhouden en die bij het slingeren van hun woonwagen simpel remmen. Als het op traction control aankomt is ESP vaak zodanig hinderlijk dat het wordt uitgezet, gezien de vele reacties van bestuurders die zelf de trekkracht willen/moeten regelen om weg te kunnen komen. AWD is in vergelijking tot FWD een wereld van verschil, zeker i.c.m. doorslipbegrenzer (traction control met behoud van motorkoppel), niet alleen op het natte grasveldje, maar ook op hellende wegen met een beetje gravel of bij het wegrijden op een steile helling om nog niet te spreken van winterse omstandigheden. Het enige nadeel van AWD is dat de bandenslipmethode niet werkt voor een combinatie met te weinig wegrijkoppel. Michiel is daarom voor het rijden met een caravan v.w.b. tractie veel beter af met die Sub dan met een FWD wananbe-suv.


Jan antwoordt op 8 april 2010:

Het is met al die systemen -net als bij de slingerbedwinger- dat als er toch eenmaal grenzen worden overschreden de gevolgen plotselinger en destructiever zullen toeslaan.
In dat opzicht is er schijnveiligheid.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 april 2010:

Het is bedroevend hoe weinig mensen hier in NL het nut van ESP inzien. Nederland is het land met bijna de laagste penetratiegraad van ESP in Europa. Blijkbaar zijn WIJ niet bereidt die paar honderd euro uit te geven voor een veiligheidsvoorziening waar je onder normale omstandigheden niets van merkt. Dat in tegenstelling tot AWD waar je heel gemakkelijk met een caravan op een nat grasveldje door flink gas te geven het effect merkt, maar dat heeft niets met veiligheid te maken! Wel gemak misschien, maar door kunde kan je met een normale auto veel meer dan menigeen hier denkt.

Neem van mij maar aan dat een auto met ESP op een gladde weg veel veiliger op de weg licht dan een auto met AWD (zonder ESP). Al was het alleen al doordat met met AWD niet het gevoel hebt dat het glad is als je net iets te veel gas geeft bij het wegrijden.

Het je ESP aangevuld met TSP(Trailer Stability Program) dan kan dit systeem beter dan de beste chauffeur ingrijpen op het moment dat de caravan gaat slingeren. Ik durf te beweren dat dit de enige innovatie voor caravanners die echt zoden aan de dijk zet!


Michiel antwoordt op 8 april 2010:

Zeker mee eens, door Awd heb je zoveel grip waardoor je misschien teveel snelheid maakt! Remmen gaat natuurlijk niets beter
met awd . Ik vind het vooral erg gerustellend, ik kan bijna overal makkelijk komen met een impreza.


Frans antwoordt op 8 april 2010:

Het standpunt over het nut van ESP voor veiligheid kan ik helemaal onderschrijven; ook het TSP lijkt me zeer effectief.
Mijn punt is meer dat dit draadje over traction control gaat en dan is de link met AWD logischer dan de link met een stabiliteitscontrole systeem (zoals ESP) waarvan alleen de electronica voor tractieverbetering wordt benut.


Jan antwoordt op 11 april 2010:

Menno zegt:
"Dat in tegenstelling tot AWD waar je heel gemakkelijk met een caravan op een nat grasveldje door flink gas te geven het effect merkt, maar dat heeft niets met veiligheid te maken!"

Ik denk dat je je vergist als je er vanuitgaat dat het alleen met een nat grasveldje te maken heeft Menno, omdat AWD (koppelverdeling) alles met veiligheid tijdens het rijden op gladde ondergronden te maken heeft.
Ze claimen bij Subaru in hun (Forester) folder niet voor niets dat hun AWD-auto's van zichzelf al even stabiel rijden als een auto met een tractiesysteem.
Daarnaast heeft Subaru als optie op de echtkrachtigemotoren uitvoeringen nog VDCS (bijregelen via koppelverdeling en remsysteem).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 april 2010:

Als ik van Subaru was zou ik ook zeggen dat het Subaru systeem superieur is 😉

Het grootste gevaar van een AWD is dat je nauwelijks merkt dat je op een gladde weg rijdt. De gemakkelijkste (en veiligste) manier om daar achter te komen is immers (te) veel gas geven. Solo kan je ook remmen en dan voel je aan ABS wel of de weg glad is maar met een caravan is dat minder verstandig.
Maar als het er echt op aan komt dan glijd je met een AWD ook de bocht uit terwijl een auto met ESP er in het fysiek mogelijke alles aan doet dat te voorkomen.
Ga je echt op de grens rijden met een caravan onder zeer gladde omstandigheden (dan ben je niet wijs!!!) maar is een AWD veiliger dan een 2WD, maar nogmaals voor de gewone 'man' heb je meer aan ESP.

ps. en dan zijn er ook nog heel veel AWD rijders die denken dat hun 4-seizoenen band of all terrainband voldoende is icm met AWD in de winter.....


michiel antwoordt op 11 april 2010:

vooruit komen op je die banden met AWD is geen probleem.....stoppen is een ander verhaal.

Een normale 4 seizoenen band (goodyear vector 5 e.d.) zijn wel prima geschikt voor de winter. Die Yokohama Geolander all weather gevallen niet.

traction control en AWD zijn vooral nuttig...esp is vooral veiligheidsverhogend...


Jan antwoordt op 11 april 2010:

Grenzen opzoeken is nooit verstandig Menno, zelfs niet met mijn bescheiden Suub😉
Het probleem is dat je "als gewone man" de grenzen niet kunt bepalen. Het is nog lastiger te bepalen met al die "elektrieke" systemen, geven die schijnveiligheid of niet?. Wat je zegt, uittesten door meer gas of remmen bij gladheid is en blijft link omdat je niet zeker weet wat de gevolgen zullen zijn.
Investeren in winterbanden heeft deze winter in elk geval zijn waarde bewezen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker