Caravantrekker.nl

Antislingersysteem

Jan Mous vraagt op 19 juli 2011:

Heeft het antislingersysteem ook een nuttig effect bij het caravanrijden (het systeem van Alko kost ongeveer 800 Euro)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2011:

Ja, absoluut! heb je ons verslag (en test niet gelezen?)
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php


janka antwoordt op 19 juli 2011:

Lekker het vele geld in je zak houden en wat o.a. minder snelheid maken is ook een optie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2011:

Minder snelheid maken moet altijd, ook met een antislinger systeem!
Deze antislingersystemen zijn de beste accessoires die je op een caravan kan zetten en die nut hebben en de veiligheid verhogen. Beter daar je geld aan uitgeven dan aan movers, airco's, magnetrons, lichtmetalen velgen, dakrailings en noem maar op 😉


Theo Gerrits antwoordt op 19 juli 2011:

Het begon met stabiliserende koppelingen. Nu hebben bijna alle caravans standdaard een stabiliserende koppeling, maar het slingerprobleem doet zich voor. Het is er dus niet veiliger op geworden.
Nu kunnen we een volgend systeem bedenken en monteren, maar als we daardoor weer harder gaan rijden, wat gebeurd is met stabiliserende koppelingen, dan wordt het weer onveilig.
Zo rekken we de grenzen op denken we, maar de natuurkundige krachten blijven werken op de auto en caravan en daar zit geen rek in. Je rijd als een koorddanser op een touw op 10 m hoogte.
Als je de snelheid niet verhoogd zijn het goede veiligheidsmiddelen. Ja, goed gelezen VEILIGHEIDS middelen en geen hulmiddelen om harder te rijden

Theo G


Fr@ns antwoordt op 19 juli 2011:

Het is net als met ABS, ging je ook sneller mee rijden, tot tegen de slipgrens. Wil het toch niet missen!


janka antwoordt op 19 juli 2011:

Ai! daar is'tie weer! De mover als een niet nut hebbende en dus onnodige accessoire. Dat zal dan in Menno's ogen wel zo zijn maar slingeren zal'ie zeker niet doen. In dat kader is dus ook een antislingersysteem een overbodige, door de fabrikanten opgedrongen luxe-accessoire.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2011:

NEE Janka! Goed lezen! "accessoires die je op een caravan kan zetten en die nut hebben en de veiligheid verhogen".


janka antwoordt op 19 juli 2011:

Maak er dan maar gerust schijnveiligheid van want er liggen meer dan voldoende bewijzen daarvan langs de kant van de snelwegen. Ik blijf het een nutteloze investering vinden. Een dure investering die de gebruiker niet die informatie geeft die op dat moment van belang is en daardoor de veiligheid niet (altijd) verhoogt. Zit het er standaard bij aankoop op dan is het een ander verhaal maar waarom zo'n 800 Euro uitgeven als het ook zonder kan? Want daar gaat het om. De "omgeving" geeft de indruk dat caravannen zonder stabi gevaarlijk zou zijn. En dus ben je pas echt veilig op de weg met stabi. Consumenten trappen daar in en gaan er in mee.


Bob antwoordt op 19 juli 2011:

Wat te denken van comfortabeller rijden?
Wat heb je aan een mover als de caravan ondersteboven is gegaan. Dan werkt die mover niet meer.
De oorzaak van de talrijke ongelukken met of zonder stabilisator ligt m.i. in het feit dat de combinaties steeds zwaarder worden en de snelheid steeds hoger. De waardeloze stroomlijn van de caravan zal hier ongetwijfeld een rol spelen. Gelukkig heeft mijn caravan (Constructam) een goede stroomlijn, de combinatie is niet te zwaar, geen aardappels en water mee, zodat ik geen problemen heb. Voordat er weer wat gezegd wordt over water. In de auto staat 3 liter water voor koffie.
mvg
Bob


Fr@ns antwoordt op 19 juli 2011:

@janka, op die bewijzen die je noemt heb ik nog nooit de aanwezigheid van ATC kunnen ontdekken. Voor mij is het zeker geen schijnveiligheid, wat een stabilisatorkoppeling wel een beetje is.

Zeker als je een minder gunstige gewichtverhouding hebt is zo’n ‘vangnet’ tegen slingering absoluut nuttig tenminste als je hem niet gebruikt als een soort snelheidsbegrenzer, maar meer om met een gerust hart een keer een inhaalactie te durven inzetten. Echter €800 voor iets dat je niet nodig hoopt te hebben blijft veel geld en met zo’n logo op je caravan wek je waarschijnlijk minder jaloerse blikken dan met een mover.
Ik hoop dat er ooit een betaalbaar lichtgewicht elektrisch remsysteem voor caravans op de markt komt met de antislinger kwaliteiten van ATC geïntegreerd (voor de veiligheid en niet voor de mover!)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2011:

LEAS is wat goedkoper en heeft het enorme voordeel dat het beschikt over een waarschuwingssignaal zodra het in werking treedt. Dat is nu namelijk het enige nadeel van ATC dat een 'domme' bestuurder met de auto op cruise crontrol niet merkt dat ATC ingrijpt.
En duur..... weet je nog wat de eerste ABS en ESP op auto's kostte? Nu zijn en worden ze verplicht en zal ook Janka er aan moeten geloven 😉


Nico antwoordt op 19 juli 2011:

Dan hoop ik dat jullie nooit zullen gaan mankeren wat ik mankeer,want dan zullen we eens zien waar jullie voor kiezen voor een ATC of een mover


janka antwoordt op 19 juli 2011:

Conclusies die ik hier lees zijn: de snelheid van de combinaties worden groter, de caravans zwaarder. En die snelheid wordt voor de volle 100% bepaald door de rechter voet van de chauffeur. Daar zijn we het dacht ik wel over eens. Theo Gerrits geeft ook aan dat ondanks het gebruik van de stabi's de boel niet veiliger is geworden. Wel is het rijden met comfortabeler. En dat 800€ veel geld is daar zijn we het ook over eens. Maar dat een mover jaloerse blikken oplevert daar kan ik alleen maar over glimlachen. Ik denk dat men in caravannend Nederland de mover zo langzamerhand wel heeft geaccepteerd. En als men mij vraagt of de aanschaf van zo'n stabi een verantwoorde uitgave is kan ik duidelijk zijn. Verantwoord, ja, maar is het echt nodig? Nee, volgens mij niet. Maar voor veel mensen is het een soort dempend wondermiddel. Je kunt door het te gebruiken immers sneller en comfortabeler rijden..


Jan& antwoordt op 19 juli 2011:

Ook vliegtuigen blijven ondanks alle technische vooruitgang gewoon uit de lucht vallen. Een simpel stukje ijzer dat iemand heeft laten slingeren is genoeg (concorde).
Gewoon zelf goed opletten, af en toe een rondje om je combi lopen en het geluk niet tarten door grenzen op te zoeken. Ach ja, waar gehakt wordt vallen spaanders😉


PieteR antwoordt op 19 juli 2011:

Vliegtuigen vallen uit de lucht, vrachtwagens kantelen, caravans liggen langs de straat, allemaal dankzij technische vooruitgang die het gevoel van de bestuurder onbruikbaar maken. (Zeggen ze)
Oplettende bestuurders overkomt nooit iets anders dan een lekke band of zoiets 😉

Mijn stab levert me niet meer snelheid, maar wel veel comfort, een logisch gevolg van goede samenwerking tussen de rechtervoet en de bovenkamer.

En geloof me, er zijn veel meer goede bestuurders dan je naar aanleiding van bovenstaande postings zou denken!


Benno antwoordt op 19 juli 2011:

Een stabilisator koppeling werkt comfort verlagend PieteR.


Frank antwoordt op 19 juli 2011:

Benno zegt iets waar ik misschien wel bij kan aansluiten.
Ik heb een heel aantal stabilisatoren gereden, van nieuw tot versleten en ook alle soorten AKS.
De verschillen waren groot.
Een nieuwe vind ik misschien wel helemaal niet prettig, maar dat leert komende vakantie. Open reed hij heerlijk 😉


Benno antwoordt op 20 juli 2011:

Weet je wat het is Frank, een caravan wil graag lekker schommelen achter de auto.
Een strakke stabi geeft al die bewegingen door aan de auto, daarom werkt hij comfort-verlagend.
Ik heb niet zo'n ding op mijn caravan en voel onderweg niets, helemaal niets nada niènte.
Het is misschien niet helemaat eerlijk, want ik heb zo'n aan alle kanten afgeronde BIOD. Niet zo'n kleintje hoor, inclusief dissel 6 meter.
Maar ook al had ik een "doos", nooit van mijn leven zul je mij zien met een zogenaamde stabilisator.
Ik voel liever gevaar bij 80 km/u dan bij 100 km/u.


Fr@ns antwoordt op 20 juli 2011:

Ik begin af te haken. Stabilisator koppelingen worden op een hoop geveegd met antislingersystemen?


janka antwoordt op 20 juli 2011:

Ik denk dat juist hier waar het toch om het rijden met caravans gaat deze systemen bedoeld worden, toch? Of het nou om ESP of om stabi-koppelingen gaat, de essentie is duidelijk. Echter denk ik dat TS Jan M. het heeft over de koppelingen. Maar zoals het ook bij andere onderwerpen het geval is, een "zijspoor" is snel gelegd door de techneuten onder ons.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juli 2011:

@Janka,
TS heeft het m.i. over 'antislingersystemen' van ALKO voor 800 euro. Dat is echt geen koppeling!


Jan Mous antwoordt op 20 juli 2011:

Na al die antwoorden te hebben gelezen over mijn vraag van het effect van een antislingersysteem zijn er al heel wat voor- en tegenstanders, wat mijn keus niet gemakkelijker maakt.
Ik heb een caravan (Fendt 550, 7,50 mtr. lang, weegt beladen zo`n 1700 kg)rij met een Hyundai IX35 diesel die 2000 kg mag trekken en gemakkelijk met de caravan tot ruim 130 km kan rijden, maar dat is onverantwoord. Als ik met deze combinatie 90 rij heb ik toch het idee dat de auto de bewegingen van de caravan overneemt, vooral als een vrachtwagen mij voorbij rijdt, om dat de voorkomen wil ik met de snelheid van de vrachtauto`s meerijden en daarvoor het antislingersysteem aanschaffen zodat je ontspannen kunt rijden. Hiervoor had ik een Nissan Terrano waar ik dit probleem niet had (weegt ook 300 kg zwaarder).
Een andere optie is een andere auto of een lichtere caravan aan te schaffen, maar dat is duurder dan een antislingersysteem.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juli 2011:

Jan,
ATC (en alle andere systemen) veranderd niets in het rijgedrag. Je blijft bij 90 een wat 'onzeker' gevoel houden zoals je nu beschrijft. Het enige wat ATC wel doet is ingrijpen als die 1700 kg echt gaat slingeren. Naast onze eigen ervaring met LEAS zijn de Duitsers heel duidelijk in hun advies. Zie: http://www.adac.de/_mm/pdf/AFM_2010_9_016r_34740.pdf
Het gevoel veranderd dus niet, alleen 'tussen de oren' het gevoel dat je in geval van nood een extra vangnet hebt.


PieteR antwoordt op 20 juli 2011:

Een ding staat vast, Benno:
Wie nog nooit met een stabilisator heeft gereden kan beter beoordelingen van het rijgedrag voor zich houden, omdat nóch positieve, noch negatieve situaties ooit ervaren zijn.


janka antwoordt op 20 juli 2011:

Hier moet ik toch even inhaken. Wij rijden al vele jaren zonder stabi. Nog nooit hebben we het gevoel gehad de controle over de combinatie te verliezen. En kom nou niet met de opmerking dat we altijd geluk hebben gehad. Zie het maar als een bevestiging van datgene wat hier gepredikt wordt over beladen van auto en caravan, bandenspanning van auto en caravan en de snelheid altijd aanpassen aan de omstandigheden. En die snelheid komt bij ons niet of nauwelijks boven de 100 op de teller. En als dat wel gebeurt is het alleen met inhalen. Verder is zo'n 90 op de teller (87 volgens TT) voor ons een prima snelheid. Nee, hoe het stuurt met stabi daar kan ik niets over zeggen want die vergelijking hebben we niet. Ik weet echter wel dat het veilig en goed rijden met een caravan ook zonder allerlei technische hulpmiddelen kan.


Frank antwoordt op 20 juli 2011:

Het is zeer zeker goed rijden zonder technische hulpmiddelen. Sinds dit jaar kom ik daar meer en meer achter. Antislingerkoppelingen kunnen zeer zeker veel comfort weghalen.
Als je auto meebeweegt met de caravan bij ca. 90km per uur en je wilt een relaxter gevoel als vrachtwagens je inhalen dan kun je ook zorgen dat het trekkende voertuig stabieler wordt. Ik ga er nu vanuit dat de caravan al optimaal is geladen.
Een Fendt van 7,5 mtr en 1700kg is ook erg heftig achter een voertuig.
@Jan Mous : welke antislingerkopeling heb je? AKS 3000?
Weet je hoeveel NM hij nog meet op je eigen kogel?


PieteR antwoordt op 20 juli 2011:

Ik heb met dezelfde twee uitstekend gestroomlijnde caravans duizenden kilometers mét en zonder stab gereden en kan dáárover dus oordelen.

Hoewel ik tijdens normale ritten absoluut zonder stab kan, wil ik toch nooit meer zonder, vanwege het hogere comfort.

Wie er echter wonderen aan toeschrijft, is gek.
En wie een stab als excuus gebruikt om sneller te rijden is óók niet wijs.

Bij de ene slinger, die ik door mijn eigen stomme stuurfout heb meegemaakt, deed die stab goed werk, vooral ook, omdat ik mijn rechtervoet erg goed in bedwang had.


Bert antwoordt op 21 juli 2011:

Tsja, de ix35 mag dan een stoer ogende auto zijn, is hij dat wel met een 1700 kg Fendt van 7,50m? Je geeft het antwoord al zelf, je Terrano was 300 kg zwaarder... Je moet je rijgedrag dus aanpassen aan de niet optimale gewichtsverhouding tussen auto en caravan.

Algemene tips: kogeldruk zo hoog mogelijk desnoods wat meer dan toegestaan (maar mag niet). Zie trekautotest ix35 2.0 benzine automaat. Zwaar spul in de auto, maak je caravan zo licht mogelijk. Vermijdt massa aan de uiteinden van deze lange caravan. Centraliseer de massa. Fietsen voorop en zeker achterop vraagt om problemen..... Et cetera.


janka antwoordt op 21 juli 2011:

En natuurlijk was ik het belang van een goede kogeldruk vergeten te vermelden in mijn betoog. Maar ja, Twente had net gewonnen en ik ben ook maar een mensch van vleesch en bloedt..


PieteR antwoordt op 21 juli 2011:

Janka, ik kan me helemaal vinden in je "aanhakerij".
Op deze manier bekijk je de zaak objectief.


Tijs antwoordt op 31 juli 2011:

Net terug van vakantie, daarom wat laat met reactie. wij hebben op onze caravan een LEAS sysetem laten monteren. Niet voor het gewone rijden op de snelweg: dan moet de combi gewoon stabiel achter de auto liggen. Wel voor de onverwachte uitwijksituaties (hond op de weg, schaap op de weg, eend op de weg, invoegende Duitser 😉, om zo maar wat voorbeelden van afgelopen vakantie te noemen). Net als met ESP kan het dan het verschil maken tussen wel / niet de combi op de weg houden. Ik ga er dus niet harder (of zachter) van rijden.

Gelukkig de stabilisator niet nodig gehad. Wel een paar keer gemerkt dat het systeem ingreep. Zoals de handleiding al keurig meldde greep het systeem een paar keer in op Noorse bergweggetjes. Situatie: lekker doorrijden op hobbelige en bochtige wegen. Dan denkt zo'n systeem (zeker bij onze wat langere caravan) dat hij slingert. Je voelt dan echt dat hij ingrijpt: prettig gevoel dat het werkt, ook al had ik hem toen niet nodig. Goede test of ik het zou voelen omdat de zoemer defect bleek te zijn: gaf alleen paar zachte plopjes.

Nodig? Zie de teksten waar Menno al naar verwijst en bepaal voor je zelf. Maar bedenk dan of je op je auto de ESP uit zou zetten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker