Caravantrekker.nl

Thetford chemisch toiletpomp

Lolle Scholten vraagt op 21 juni 2012:

Weet iemand of het mogelijk is, en hoe, ik de electische pomp van ,ijn Thetford chemisch toilet kan vervangen. Ik vermoedt dat de pomp door kalkaanslag vast zit. Ik heb al een paar liter azijn in spoeltank gegooid, maar tot nu toe geen resultaat dus ik vrees dat ik de pom zal moeten vervangen. Mocht iemand een betere, elegantere oplossing hebben of ervaring met een dergelijke klus dan hoor ik dat graag uiteraard.

Alvast hartelijk dank,

Lolle Scholten

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 21 juni 2012:

http://www.thetford.eu/web/show/id=51449/langid=43


RobD antwoordt op 21 juni 2012:

Je vermoed. Je hoort de pomp wel geluid maken? Hoor je helemaal niets, check ook de bedrading.


AdM antwoordt op 21 juni 2012:

Hallo,
Ik heb afgelopen week dit ook gehad, op de site van thedford
onder service en dan reparatie kunt u als je het type of model weet kijken hoe een en ander uit en in elkaar gaat is niet zo moeilijk hier staat precies waar de pomp zich bevind.
gaat zeker lukken succes.


Willem antwoordt op 21 juni 2012:

Beste Lolle,

Het pompje (is een normaal waterpompje wat in de watertank van het cassette toilet ligt)en kun je eenvoudig controleren/vervangen.

Op de foto zie je waar de pijl naar toe wijst, eerst de WC rolhouder eruit nemen, en dan het kunstof deel waar normaal de wc rol in staat met redelijk wat kracht naar boven trekken en dan kijk je in de tank.(zit goed strak)

Hier zie je het pompje liggen, het is een gewoon waterpompje wat met een kroonsteentje vast zit aan de bedrading van het cassette toilet, soms zijn de draadverbindingen in/naar het kroonsteentje verroest/doorgeroest, en kun je de draden blank maken en weer aansluiten en testen.

Als het pompje defect is, kun je een goedkoop willekeurig waterpompje monteren (voordat je alles weer afmonteerd even testen of het pompje wel water pompt ipv afzuigt), anders gewoon de 2 draden wisselen. en zorg er voor dat het pompje op het diepste punt van de tank ligt.

Succes



John antwoordt op 21 juni 2012:

"Hier zie je het pompje liggen, het is een gewoon waterpompje wat met een kroonsteentje vast zit aan de bedrading van het cassette toilet"

Weet je het zeker Willem?
lijkt me onwaarschijnlijk dat in een volle tank met een kroonsteentje gewerkt word, kortsluiting!?


Willem antwoordt op 21 juni 2012:

John,

Het is werkelijk waar, meerdere caravans binnen gekregen met zelfde probleem, telkens weer kroonsteentje......


antwoordt op 21 juni 2012:

kijk ook even in de ruimte waar je de afvalwatercassette van buitenaf in schuift, daar zit vaak een klepje met daarachter het zekeringetje, dit was bij onze caravan het geval, de waterpomp voor leidingwater heb ik met schoonmaakazijn weer ganbaar gekregen.
succes!René


Karel1 antwoordt op 25 juni 2012:

Meestal zit het pompje verstopt met alg (de bekende zwarte vlokken)ipv kalk, azijn is dan niet de oplossing.
Gooi een half kopje bleekwater in de spoeltank en vul af. 24 uur laten staan.
Overigens is het pompje vervangen een fluitje van een cent .
Koop het goedkoopste pompje deze zijn krachtiger(+/- €10) niet een Thetford of Truma van €35.


antwoordt op 25 juni 2012:

Hoe is het nu afgelopen Lolle? Kom je er al verder mee?

René


Jasper antwoordt op 30 juni 2012:

Óf Lolle heeft geen bevredigend antwoord gezien, óf heeft het allang gefikst en is op vakantie.
Maar voor wie er nog wat aan heeft, ik heb het een paar jaar terug ook meegemaakt, maar nergens een kroonsteentje gezien.
Het reparatiesetje van Thetford bevatte, behalve een pompje ook een houder waarin die pomp vastgezet werd (lag dus niet gewoon onderin te tank te slingeren) en een setje om de doorgeknipte(!) kabel weer waterdicht aan elkaar te maken. Twee koppelpijpjes en een stukje krimpslang. Dat zit prima, maar wel weer erg definitief, zo.

Latere jaren had ik het probleem van het vastgeslagen pompje nog wel eens en heb het sindsdien goed op kunnen lossen door de pomp ondersteboven te zetten en vol te gieten met Dubro snelontkalker. Beetje futteren met een schroevendraaiertje en hij draait weer als een tierelier.

Waaruit het verschil te verklaren is dat ik geen kroonsteentje heb? Misschien een ouder type? Zou er eigenlijk niet een waterdicht stekkertje bestaan?


John antwoordt op 30 juni 2012:

Lijkt me ook logisch dat met krimpkousjes de boel weer waterdicht komt. Willem houd harndekkig vast aan zijn kroonsteenjes, maar dat werkt echt niet in een volle watertank. Kortsluiting alom😉


Willem antwoordt op 30 juni 2012:

John: Droom lekker verder, of test het uit, maar roep niet iets wat je zelf niet getest hebt.


Je zult zien dat het wel werkt, (je zou idd denken dat het kortsluitng geeft, maar dat is niet het geval).

Maar ja wat doe je aan eigenwijsheid........



Jasper antwoordt op 1 juli 2012:

Willem, dit leidt tot niets lijkt me.
Misschien kun je beter eens vertellen waar dan wel dat kroonsteentje zit. In elk geval niet IN het waterreservoir, want dat gelooft geen hond.
Een kind begrijpt dat de + en de - niet in water gedompeld kunnen worden, of in een ruimte gehangen waar water klotst. Daar hoeven we toch niet over te discussiëren?


John antwoordt op 1 juli 2012:

Willem,
een normale batterij geeft in 100ltr water al kortsluiting, dus vertel me niet dat 12v in een spoelwaterbak niets doet. Ieder kind weet dat water stroom perfect geleid.
Zoals Jasper ook al zegt, geef eens aan waar je kroonsteentje ligt, in ieder geval niet los in de waterbak waar het pompje ligt. Kan gewoon niet.


John antwoordt op 1 juli 2012:

Willem,
een normale batterij geeft in 100ltr water al kortsluiting, dus vertel me niet dat 12v in een spoelwaterbak niets doet. Ieder kind weet dat water stroom perfect geleid.
Zoals Jasper ook al zegt, geef eens aan waar je kroonsteentje ligt, in ieder geval niet los in de waterbak waar het pompje ligt. Kan gewoon niet.


Willem antwoordt op 1 juli 2012:

Jasper en John,

Morgen (maandag) zal ik speciaal voor jullie een filmpje maken van een grote jerrycan met water gevuld en daarin een dompelpompje aangesloten aan een kroonsteentje geheel ondergedompelt en aansluiten op 12V en je zult zien dat het werkt zonder kortsluiting.

Hopenlijk geloven jullie dan weer eens iemand.




Jasper antwoordt op 2 juli 2012:

Nou, Willem, daar was ik wel es even benieuwd naar.
Maar ik zie nog niks.
Lukt 't toch niet echt?


Willem antwoordt op 2 juli 2012:

Jasper, lekker kinderachtig kereltje ben jij, de dag is toch nog niet voorbij, of woon je in een andere tijdzone.

Er zijn ook mensen die werken.

Maar je zult op onderstaande link zien dat alles werkt, zoals ik heb beschreven.

http://www.youtube.com/watch?v=WMOVJ7rb3Wo&feature=youtu.be

Nu maar weer wachten wat je hierop te melden hebt.


Hans antwoordt op 2 juli 2012:

Ik heb het filmpje net bekeken Willem.
Het werkt maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Gedestilleerd water is niet zo'n beste geleider,
kraanwater geleid al beter en zout water (of op een andere wijze verontreinigd water) geleid vrij goed.
Bij jouw voorbeeld is er geen kortsluiting maar er loopt toch wel een redelijke stroom tussen de polen van het kroonsteentje (op het moment dat de pomp loopt) en als je nog een blokbatterij gebruikt voor je pompje zal die dus veel sneller leeg zijn. Een accu die constant opgeladen wordt of een omvormer op 230V zullen er geen last van hebben maar moeten op dat moment toch meer stroom leveren.

Hans


Jasper antwoordt op 2 juli 2012:

Ja, Willem, ik heb het filmpje ook bekeken. Al heb ik ook niet de hele dag te tijd.
En ik moet toegeven, het werkt. Al gaat het in tegen alle electrische installatienormen.
Maar waar het mee begon, is dit nu een algemeen door Thetford toegepast systeem? In welk type dan?
En is die reparatieset van hen die ik beschreef, met koppelstukjes en krimpslang dus eigenlijk overbodig?


Willem antwoordt op 3 juli 2012:

Jasper,

Dank voor je faire reactie, het was voor ons ook vreemd om te zien dat zo iets meerdere keren binnen kwam.

Of er in het verleden begin en midden 90er jaren geen krimpkousjes werden gebruikt bij revisie of vervanging kan ik niet beantwoorden. Misschien nog eens iets om uit te zoeken.

Het water gebruikt in het filmpje is gewoon kraanwater (dus niet gedestilleerd of zo)

Ondanks alle logica, werkt het systeem zowel met Accu, Omvormer als 12V van de auto met zwevende zekering.

Fijne vakantie!


Jasper antwoordt op 3 juli 2012:

Sorry Willem, dat ik een beetje cru was. (wat andere sores aan m'n hoofd).
Maar nog wel bedankt dat je zoveel moeite gedaan hebt om ons te overtuigen. Je weet, geloof begint waar je verstand ophoudt. Bij mij gaat dat ver.

Maar jij verwachtte dat de mensen je op je eerlijke gezicht zouden geloven, terwijl het ook voor jullie een verrasing was, zulke klachten.
Ik begrijp nu echter ook dat het geen storingvrij systeem is en dat de draadjes bij het kroonsteentje zelfs kunnen doorroesten.
Dus als tijdelijke oplossing wel bruikbaar, maar voor definitief zou 'iets meer' isolatie op de blanke delen nuttig zijn. Beetje lijm of kit?


Jeroen antwoordt op 4 juli 2012:

Voor een definitieve oplossing zou ik een krimpkous met lijmvoering gebruiken. De lijm smelt tijdens het krimpen waardoor je een waterdichte verbinding krijgt.


Bob antwoordt op 4 juli 2012:

Het water moet flink zout zijn om bij 12 volt kortsluiting te krijgen. Bij een auto die met brandende lichten de sloot in gaat blijven de lichten branden. Het wordt zelfs aanbevolen om de lichten te ontsteken als de auto te water licht. Maar dit terzijde.
Als het schoon water is en je de draden ver genoeg uit elkaar kan leggen dan kan je voor nood de isolatie weg laten. Later de draden met een krimppijpje aan elkaar zetten of solderen. Wel goed doorsolderen zodat alle zuren verdwenen zijn. Ook het hars. Maar schuif eerst een krimpkous, goede kwaliteit, dus met lijm om de draad. Wikkel om de krimpkous een laagje isolatieband, eveneens goede kwaliteit, dan een laagje zelf vulcaniserende tape en weer een laagje goede isolatietape. Deze werkwijze werd toegepast als het echt waterdicht moet zijn. Nu zullen ook chemicalieen in het water de verbinding niet aantasten.
mvg
Bob


fransvb antwoordt op 4 juli 2012:

In de caravan van mijn zoon een Knaus Sudwinf 550FSK heb ik pas geleden ook de waterpomp vervangen. Gewoon met een krimpkous over beide draden apart en nog een over het geheel. De caravandealer had 2 pompen een Thetford pomp van € 45,-- en een zonder merk erop met dezelfde blauwe kleur voor € 12,-- Dat zou de beste zijn. En inderdaad deze spoelt veel beter en krachtiger dan die van Thetford.
Het nadeel van deze pomp is dat je sneller en vaker het reservoir moet bijvullen.
Bob, jouw waterdichte oplossing is natuurlijk heel erg goed, maar voor een pomp van € 12,-- ga je natuurlijk niet zoveel heisa uithalen.
De Anwb en Thetford hebben overigens uitgebreide informatie hoe je die toiletten moet onderhouden en repareren.


RobD antwoordt op 5 juli 2012:

Simpel trucje om een kroonsteentje waterdicht te maken:
gesmolten kaarsvet, dompel het aangesloten kroonsteentje een paar maal hierin, zodat er steeds een nieuw laagje over heen komt.


fransvb antwoordt op 5 juli 2012:

Mooie oplossing RobD, kan alleen met koud water


RobD antwoordt op 6 juli 2012:

Warm water in de spoelbak van het toilet?

Voor de volledigheid: Parafine smelt bij 55C, Stearine bij 60C.


fransvb antwoordt op 6 juli 2012:

Ik vind het inderdaad een hele mooie oplossing. natuurlijk weet ik ook wel dat je alleen maar koud water toepast. Dat warme water was en grapje.
De verbinding zou je in een klein bakje/malletje/buisje kunnen leggen en dan vloeibaar kaarsvet,parafine of stearine erover/erin gieten.
Dompelen is ook veel werk.


Lolle Scholten antwoordt op 3 mei 2015:

Beetje laat antwoordapparaat op alle goed bedoelde raadgevingen, maar ik heb de pomp gerepareerd met het setje dat door thetford zelf geleverd word, incl. krimkous, beugeltje en deugdelijke beschrijving. Draden doorgeknipt, kleurcodering aangehouden die op de draden van de pomp staan, gemonteerd, krimkous er omheen, föhn erop, klaar was keesie eln alles weer waterdicht en draait als een zonnetje. Ook gevraagd naar de kroonsteen oplossing, maar dat vonden ze bij thetford niet echt een goed idee, i.v.m. Lekstroom. Installatie was fluitje van een cent., echt een aanrader. Blijkt dat de beste oplossingen toch bij de fabrikant van het artikel te vinden zijn. I.i.g. Iedereen heel erg bedankt voor de goeie raadgevingen, en die kunnen (in sommige gevallen en door ervaring) zeker waardevol zijn. Nogmaals iedereen hartstikke bedankt voor de support, dikke duim voor alle adviezen, ondanks mijn zeeeeer late reactie. Toppie.


Koetje antwoordt op 18 mei 2015:

mijn pomp deed het soms wel en soms niet.
dit bleek te komen door het drukschakelaartje op de printplaat.
alles goed schoongemaakt en ingespoten met contactspray en het toilet werkt nu al een tijd weer prima.


Anjo antwoordt op 28 juli 2016:

Hallo.
Ik heb de pomp er uit gehaald maar geen kroonsteentjes gezien. Ik ga in ieder geval op zoek naar een ander exemplaar want volgens mij zit deze vast.


Vino antwoordt op 28 juli 2016:

Anjo,

Dit is een draadje uit 2012.Je kunt beter een nieuw draadje beginnen.

Met vriendelijke groet.


anjo antwoordt op 29 juli 2016:

Ik heb de boel nog ff nagekeken en het bleek toch de zekering te zijn. Een nieuwe erin gedaan en hij deed het weer. Een beetje spray erin gespoten, klaar. Ik dus blij. Allemaal bedankt voor de informatie.


Frans Awater antwoordt op 5 april 2017:

Hoewel dit een vraag is uit 2012, blijft het een terugkerend probleempje.
Ik heb uit de eerdere antwoorden begrepen, dat kalkaanslag en/of algen in het water van de cassette de oorzaak kunnen zijn van het niet meer draaien van het pompje.

Ik heb gisteren het pompje omhooggehaald uit de cassette en het vervolgens een paar uur ondergedompeld in een bakje met schoonmaakazijn.
Heel eenvoudig!

Daarna het schoepenrad aan de onderzijde met een schroevendraaiertje heen en weer bewogen en voilà.
Hij draait weer.

Bedankt voor de tips.


Daisy antwoordt op 29 juni 2018:

Beste,
Ik heb hetzelfde probleem met het niet meer werken van mijn pompje. Ik heb het pompje eruit gehaald en het radje draait nog prima. De zekering is ook nagekeken en deze ziet er ook nog prima uit. (die ga ik zowiezo vervangen, mss helpt dat al).
Wat als dit niet de oplossing is? Wat kan er nog veranderd worden? Aan het pompje kan je makkellijk maar wat als de doorspoelknop kapot is?
Hopelijk geen nieuwe aanschaffen dat vind ik te duur
mvg
Daisy


Frank antwoordt op 29 juni 2018:

Al getest of je spanning op stekkertje hebt?


PieteR antwoordt op 30 juni 2018:

Ik heb het de laatste tijd ook en dan ligt het aan de spoelschakelaar. die druk ik dan stevig in en hou hem heel even vast en dat herhaal ik net zo lang tot hij weer contact maakt.
Ooit zal ik eens onderzoeken hoe dat ding werkt en er wat smerende contactspray op loslaten.


Louis antwoordt op 30 juni 2018:

Opgepast Pieter 😉
Ik weet niet wat voor toilet je hebt maar de onze is een C402.
Begon ook wat haperig te werken, dus maar eens binnen gekeken.
En daar zit een klein printplaatje met zo'n minuscuul drukkertje er op.
Dus als je hard drukt....
Ik heb de boel ingespoten met WD 40 onder het motto baat het niet dan schaad het niet.
Het hersteld contacten, is vocht verdrijvend enz.
Werkt daarna alweer twee seizoenen zonder storingen.
Het pompje zelf waardeert een beetje kruipolie trouwens ook.
(Zo'n nieuw kapje met printplaatje en dergelijke zit rond de zes tientjes en niet geschoten is altijd mis)


PieteR antwoordt op 1 juli 2018:

Onze pot is van hetzelfde model als op de foto in deze draad. Ouderwetse schakelaars die een beetje vochtig worden en dan haperen kun je meestal weer op gang krijgen door hem even flink te gebruiken.
Iedere "bejaarde" op dit forum weet nog wel van de krakende volumeknop van de radio, die je weer rustig kreeg na een aantal malen flink heen en weer draaien en met schuifpotmeters ging het nog makkelijker. Zo werkt het ook met die enorme knop op die wc.

Ik heb een hekel gekregen aan wd 40, ik heb er misschien een paar honderd voordeurcilinders mee gesmeerd en die zaten dan geheid na een paar weken knap vast. Maar iedere keer als er siliconenspray in de aanbieding komt bij de aldi, koop ik een busje, dat is erg goed en betrouwbaar spul.

En misschien is die wd 40 in de loop van de jaren wel heel erg verbeterd, maar ik ga het niet uitproberen.

Maar okee, ik moet nog eens aan de onderkant van die knop gaan kijken om uit te vogelen hoe ik de werking structureel kan verbeteren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker