Caravantrekker.nl

Toch weer diesel ???

Jan vraagt op 15 juni 2017:

Rij nu benzine 1.6 turbo. Op zich prima caravantrekker.
Ondanks dat diesel in de belasting duurder is overweeg ik na deze auto toch weer een diesel bv 2.0 TDI of soortgelijk.
Rij niet veel en prijstechnisch gezien kan het niet uit maar we hebben lang getwijffeld over een camper of buscamper maar vorig jaar eigenlijk al besloten dat we dit niet gaan doen en nu we hier op vakantie in Frankrijk weer de voordelen van een caravan ondervinden definitief voor caravan gekozen. Ik rij echter niet veel maar willen in nabije toekomst vaker met de caravan weg.
Mijn vraag. Ik rij geen kleine stukjes omdat ik alles op de elektrische fiets doe. Geeft een diesel dan zoveel problemen bv EGR en roetfilter of valt dat best mee.


Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jeroen antwoordt op 15 juni 2017:

Wat is de reden dat je een diesel overweegt?
Volgens mij doet een moderne turbo benzinemotor weinig onder voor een diesel qua prestaties met de caravan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 juni 2017:

Benzine turbo's doen weinig onder voor diesels maar wel iets 😉
Diesel en zeker de grotere heeft ook mijn voorkeur ondanks de milieu problematiek. En kapot gaan...... kunnen ze allemaal.


Leo antwoordt op 15 juni 2017:

Voor mij voorlopig geen diesel meer. Vorig jaar in één jaar tijd turbo, roetfilter en dynamo defect. 2.200,00 euro extra kosten buiten de onderhoudsbeurten. Denk je goedkoop te rijden verdwijnt je voordeel als sneeuw voor de zon door dit soort reparatie's. De moderne diesels van tegenwoordig moeten aan strenge milieu emissie eisen voldoen. Dus bepaalde onderdelen zijn nogal geavanceerd zoals het roetfilter. Rij sinds een half jaartje weer een benzine 1.6 met 156 Pk tot nu toe tot volle tevredenheid. Deze auto (Peugeot 508) trekt onze caravan (1400 kg) zonder problemen. Of de keuze voor deze auto juist was zal pas achteraf blijken. Zo heeft deze auto de kwaal dat de distributie ketting oprekt en nu bij 120.000 km al zijn 3e distributie ketting gehad. Gelukkig nog vervangen onder Coulance.


Kees antwoordt op 15 juni 2017:

6 mndn, en dan de derde ketting erin?
Dat geeft te denken voor de toekomst!
Wie gaat dit gedrag betalen wanneer de coulance niet meer wordt toegekend?
Lijkt meer op symptoombestrijden dan werkelijk repareren.


Steven antwoordt op 15 juni 2017:

Bovendien heeft die ook een turbo en alternator...


Benno antwoordt op 15 juni 2017:

Leo,
Even uit de losse pols.
Ik denk dat je beide auto's bij dezelfde handelaar hebt gekocht.
Daar ligt het probleem vermoed ik.
Ik geloof er geen barst van dat de derde distributie ketting er in zit na 120.000 km. De verkoper heeft de zaak opgelapt. Wegwezen!

Jan,
Een dieselauto heeft, in tegenstelling tot wat er geprietpraat wordt, hogere onderhoudskosten dan een moderne benzine variant. Ieder jaar apk bijvoorbeeld.
Menno heeft gelijk als hij stelt dat diesel toch net wat lekkerder trekt dan benzine, maar hij schrijft gisteren ook dat zijn VW 1.4 TSI al 195000 km geen problemen heeft gekend en hij juicht over de geringe kosten voor onderhoud. Doe er je voordeel mee!


leo antwoordt op 16 juni 2017:

Menno,

De auto's zijn bij verschillende garage's gekocht. De laatste de Peugeot komt uit de lease en is altijd in onderhoud geweest bij de Peugeot dealer. Ik heb de onderhoudshistorie erbij gekregen en de distributie ketting is bij 44d km en bij 91d km vervangen. Nu moest de auto voor een 120d km beurt naar de garage, ook een Peugeot dealer, deze kwam na een diagnose dat de distributie ketting te ver opgerekt was en dat deze vervangen moest worden. Ik merkte er zelf tijdens het rijden niets van dat er iets met de ketting aan de hand zou zijn. De dealer had ook niets hoeven zeggen en mij door kunnen laten rijden met alle gevolgen van dien. Toch netjes dat ze dit onder coulance vervangen hebben. Ik vindt het zelf ook niet normaal dat dit al de derde keer is maar naar navraag bij Peugeot Nederland gaf als antwoord dat uit deze relatief kleine motoren veel vermogen (156 pk) wordt gehaald waardoor de distributie ketting veel te verduren krijgt. Het schijnt vaker voor de komen zegt Je hoeft het niet te geloven maar het is echt, echt waar. Het schijnt ook veel met je rechtervoet te maken te hebben.


Jan Teepe antwoordt op 16 juni 2017:

Atmosferische diesels, probleemloos. Maar ze waren wel lomp groot, zwaar en hadden weinig pk's. Tegenwoordig is een atmosferische benzine motor minder onderhoudsgevoelig dan de moderne turbo, +++++, diesels. Maar het lijkt erop, dat atmosferische benzine motoren ook uit de gratie zijn en dan krijg je de moderne diesel ellende ook bij de moderne benzine versies. Als je binnen het Nederlandse belastingstelsel(BPM ed.) een economische keuze moet maken, dan zou ik kijken naar een zo licht mogelijke diesel auto, met een zo hoog mogelijk aanhanggewicht, met een onafhankelijke achterwiel ophanging voor de wegligging met de caravan erachter.


gait antwoordt op 16 juni 2017:

als je alleen grotere afstanden rijd of met de cv zal het roet filter gegenereerd worden dus schoon gebrand tevens vind persoonlijk het koppel van de diesel erg fijn en de auto zelf heeft ook wat over gewicht en alles kost geld
ook als het roet filter na bv 180000 km vervangen moet worden maar geef mij het rij plezier maar van een diesel


Maarten antwoordt op 2 juli 2017:

Diesel heeft altijd wat meer koppel onderin . Gevolg : minder brandstof verbruik als je een caravan trekt. Daarom zijn vrachtwagens ook steeds diesel . En P.S.: vw 2.0 tdi , 290.000km. op de teller ,2007, enige kost is een onderdrukpomp geweest op 230d km. En ja 3 distributieriemen netjes op tijd en onderhoud .


Frank antwoordt op 2 juli 2017:

1.9tdi vanaf 285.000 werd het minder en laatste 2.0 tdi 2007 werd vanaf 300.000 minder en kwamen ineens grotere kosten Reden : gewoon slijtage o.a koppeling, turborevisie (vastgeroet en nog wat meer randzaken. Het blok zelf blijft wel doorlopen maar bij VW gaan dan de kms tellen.


Benno antwoordt op 2 juli 2017:

Toch oppassen met diesel vanwege nieuwe milieueisen.
In München wil de burgemeester diesels verbieden zonder euro-6 norm.
De baas van de Duitse "Umwelthilfe" wil in de toekomst alleen nog diesels met een SCR katalisator (ad blue) op de weg toelaten. Als je daar nu een nieuwe Volvo XC60 D4 AWD koopt loop je kans dat je er binnenkort niet meer mee mag rijden.
Bron: Auto Bild nr 25.


Jan Teepe antwoordt op 3 juli 2017:

Zijn er campings in milieuzones? Is Duitsland geen lid van de EU? Heeft iemand de uitstoot met adBlue (trucks/bussen) wel eens vergeleken met personenwagen diesels zonder adBlue?
Is de Euro 6 norm met adBlue anders dan de Euro 6 norm zonder adBlue? Kortom, bangmakerij alom. Het zal heus niet gaan gebeuren, dat als u nu een (nieuwe)diesel auto koopt, dat u in de komende 10 jaar daar niet meer mee zou mogen rijden binnen de EU.


Jeffrey antwoordt op 3 juli 2017:

Benzine turbo's zijn toch prima.
heb zelf een 2.0 240 pk en 340 nm dit is gewoon diesel waardig. alleen het verbuik is dan meer. maar goed een sterke diesel lust ook wel wat en is toch minimaal net zo zwaar plus meer kosten voor wegenbelasting.
mijn keuze benzine als je onvoldoende km maakt.


Quirien antwoordt op 3 juli 2017:

Inderdaad, met een benzineturbo motor is niets mis mee. M.i. zelfs nog met diverse atmosferische benzine motors die door bepaalde merken goed doorontwikkeld zijn niet.😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker