Karel vraagt op 13 september 2007:
Wie weet het antwoord voor mij.
Wij hebben 2 jaar geleden een caravan gekocht met een accu aan boord voor onze mover,deze accu hebben wij op advies van de dealer ook aangesloten op de omvormer ingang 12 volt en de 12volt vanuit de auto komt daar via een diodebrug ook bij. De auto kan dan de accu in de caravan tijdens het rijden ook opladen, en als de auto niet aangesloten is hebben we ook verlichting etc.
Volgens Hobby mag deze schakeling niet zo uitgevoerd worden de omvormer gaat dan kapot zeggen zij zonder verdere uitleg.Als ik de 12 volt van de caravan met een draad naar de trekhaak breng en dan daar de stekker van de caravan op aansluit mag het weer wel.Ik snap hier niets meer van.Wie kan mij dit uitleggen.Al vast bedankt voor jullie meedenken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 september 2007:
Het is me niet helemaal duidelijke maar de omvormer kan je niet gebruiken als accu-lader (tenzij er een accu lader functie op zit). Dus de accu mag niet op de uitgang van de omvormer.
Het laden van de accu zal overigens via de auto minimaal zijn als daar geen zgn. booster tussen zit. De spanningsverliezen tussen auto en caravan is te groot.
Veelal zit in de omvormer een schakelaar die zorgt dat of er stroom via de auto wordt gebruikt of 12V via de omvormer. Vandaar dat je die aansluiting dus niet zomaar kan veranderen.
Als de dealer het zo heeft aangesloten dan zou ik daar maar niets aan veranderen tenzij je het hele systeem opnieuw zou gaan vernieuwen/verbeteren.
Karel antwoordt op 14 september 2007:
Bedankt voor de reactie,maar ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.
Er is naast de 230volt ingang naar de omvormer ook appart een acculader,druppellader aanwezig.
Dus 230 volt naar de omvormer en acculader.
Van caravanaccu naar ingang 12volt omvormer.
Van autoaccu via diode naar ingang 12volt omvormer voor verlichting in de caravan.Maar nu moet de 12volt van de caravanaccu via een stopcontact met de stekker aangesloten worden.
In de auto is ook een relais geplaats dat alleen bij lopendemotor, er op de constante stroomdraad spanning staat koelkast caravan.
Bert antwoordt op 15 september 2007:
Een goede omvormer/lader heeft dus aansluitpunten voor ingaand: auto, 230, solar... Dan is er een verbinding met de boordaccu. Die gaat simpel gezegd heen en weer. Dan is er een uitgang voor de 12V gebruikers. Dus, in dat geval lijkt me er niets mis mee dat het aldus aangesloten is? Nadere bestudering van het schema kan natuurlijk geen kwaad. Een simpel omvormertje zoals mogelijk ooit standaard zat bij de Hobby is niet geschikt voor een dergelijke verbinding, zoals Menno schreef.
karel antwoordt op 15 september 2007:
Beste Menno en Bert,
Bedankt voor jullie snelle reacties en misschien tot schrijfs.
Roel antwoordt op 22 september 2007:
Karel,
Zo ongelukkig als je het opgeschreven hebt begrijp ik er uit dat je de auto 12v bij de omvormer hebt geschakelt met de mover accu ipv bij de disselstekker. Hier is niets mis mee. lekker laten zitten als het voor jou goed werkt. Verzeker je er wel van dat alles goed met zekeringen is uitgerust.
Laat de dealer maar met een plausibel verhaal komen waarom dat niet goed gemonteerd is en een kostenplaatje vooraf om het vlgs zijn visie wel in orde te maken.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen