Caravantrekker.nl

Electrische auto

John vraagt op 3 juni 2018:

Welke elektrische auto's mogen een caravan trekken?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 juni 2018:

Dat is op dit moment alleen de Tesla X als 100% EV.
Zie: https://www.caravantrekker.nl/info/hybride.php

(En verder gaan we hier niet nogmaals discussiëren over het milieueffect an EV’s)


Louis antwoordt op 6 juni 2018:

Nou Menno, dat heet pure censuur...en kenmerkend voor extreem links Nederland (!) met hun rood/bruine broeken, ronde intellectuele brilletjes, overgenomen, gekopieéérde wijsheden én eigenbelangen, dát wel natuurlijk !!
Bewust steevast wars van het erkennen van de praktijk en realiteit.
Electrorijders zijn profiteurs over andermans rug (je rijd zelf diesel ?)...en niet anders !
(Tijd voor een nieuwe internetsite die dit soort persoonlijk gekleurde lui buitenspel zetten ...en bestrijden ! )
...Ben je nu helemaal bedonderd met je op persoonlijke mening geénte gecensuur !
En nee, ik wil geen persoonlijk mailtje...je gaat (zoals links eigenbelang denkend (!) gewend is deze keer veel te ver.
Maar ik zal gespamd moeten worden om weg te krijgen, en ook dát wordt bekent !




Jan Teepe antwoordt op 6 juni 2018:

Belangenverstrengeling?


Kees antwoordt op 7 juni 2018:

Nee, de waarheid.


Sjef Bertens antwoordt op 7 juni 2018:

Welke EV’s mogen een caravan trekken ?
Dat is een reële vraag.
Menno geeft antwoord. Klaar.

Maar dat is niet de werking van dit forum ! Menno geeft raad !

Het is toch logisch dat andere zich afvragen waarom zou je een caravan willen trekken met een EV.
Als je die discussie niet durft of wil voeren dan is dat een trieste zaak.

En ja het is een steeds terugkerend gegeven wat er in gedramd moet worden want elektrisch rijden is een belangrijke oplossing van onze te grote CO2 uitstoot.

In werkelijkheid kost het ons kapitalen en we schieten er nauwelijks iets mee op. Maar ja om dat te willen begrijpen moet je wel de realiteit onder ogen willen zien en dat mag niet.

We werken aan schijnoplossingen maar het zou natuurlijk veel beter zijn als Nederland op grote schaal schone elektrische energie zou invoeren bijvoorbeeld vanuit Noorwegen maar dan moeten die gas en kolencentrales sluiten en dat kost geld. Nu betalen de burgers keurig en denken bovendien dat ze heel goed bezig zijn.


Quirien antwoordt op 7 juni 2018:

Verdorie, wat zie ik nu.
Ik wil mijn antwoord terug!


Frans antwoordt op 7 juni 2018:

”Het is toch logisch dat andere zich afvragen waarom zou je een caravan willen trekken met een EV.”

Ik snap de vraag van topic starter wel en ook waarom hij eventueel met een EV een caravan zou willen trekken. Die ene is misschien wel de beste caravantrekker op de markt en dat smaakt naar meer.

De geschiktheid als caravantrekker is voor velen een veel relevanter gegeven dan discussies over energiebeleid, belastingvoordelen etc. Zelfs suggestief uitgemaakt worden voor profiteur en milieudelinquent, ook al wekt hij misschien zelf zijn elektra op, zal de EV-rijder weinig boeien. Helaas denken anderen daar anders over.


Jan Teepe antwoordt op 7 juni 2018:



Quirien helemaal met jou eens. Ook ik wil mijn antwoorden terug. En anders Menno, leg maar eens uit wat de "echte" bedoeling van dit forum is en welke rol jij daar in speelt. En Kees, wat bedoel jij met de waarheid? Sjef chapeau!. En wat betreft het caravan trekken met een Tesla, zie
Onderwerp: De ideale caravantrekker
Van: Jan Teepe
Datum: 13 November 2017 - 14:31


TheoS antwoordt op 7 juni 2018:

@Louis,
Dat je hier verbolgen over bent, is nog wel te begrijpen. Dat geldt niet voor de kwalificaties die je gebruikt om je ongenoegen te uiten.

Menno wil geen herhaling van een eerder draadje, van eerdere argumenten. Met censuur heeft dat niets van doen.
Extreem links? Tot op heden heb ik hem niet op extreme standpunten of een extreme houding kunnen te betrappen.

Censuur past bij alle extreme politieke situaties, zowel links als rechts, voor zover je daarover nog kunt spreken. Bestaat links en rechts als totale houding nog wel? Hebben kwalificaties zoals deze misschien veel van doen met spinsels in gedachten van degenen die ze uiten, om iets zonder inhoudelijke argumenten af te wijzen? Een of andere meneer in de VS is hierin meester. Hij gebruikt dan vaak het woord "democraten".


Kees antwoordt op 7 juni 2018:

De waarheid van Louis Jan. Maar jij had het geloof ik niet over de belangenverstrengeling van Louis zie ik nu.

En inderdaad chapeau Sjef. Alleen dat CO2 is niet mijn ding. Daar geloof ik dus niet in. Zonder CO2 geen leven. Daar zou best eens meer over moeten worden nagedacht.
Maar ik begrijp dat op CO2 heel eenvoudig belasting op kan worden geheven dus moet daar in geloofd worden. En herhaling van de boodschap doet de eenvoudige mens nou eenmaal in leugens geloven. Vooral als de overheid die boodschap brengt.


Frank antwoordt op 7 juni 2018:

Gaat de incrowd met elkaar op de vuist ???
Ik snap jullie gedachten wel maar ik snap de opmerking van Menno nog beter. Too much is soms echt too much.
Het is ook best lastig om de invloed van een moderator een plekje te geven. 😉


Jan Teepe antwoordt op 7 juni 2018:

Met belangenverstrengeling bedoelde ik niet Louis.
En mijn bedoeling was om nu eens het welles nietes gebeuren rond de EV weg te halen. En een discussie op gang te brengen op basis van feiten en aannames.
Want tot nog toe is alles beredeneerd op basis van marketing termen en overheidsinformatie. Maar er is anders beslist in dezen. En bij die beslissing zet ik dezelfde vraagtekens als bij de info tot nog toe.


Quirien antwoordt op 7 juni 2018:

Troost je Frank dat zal met mij niet gauw gebeuren, ik ben nogal van de dialoog en hou van " gezonde " discussies.
Maar ik begrijp Menno ook wel een beetje want we hebben hier al tig topic's en uitgebreide discussies over gehad. ( en dat er wat moet gebeuren is duidelijk , alleen wat is de juiste manier)

Waarom ik zo reageer inzake ik wil mijn antwoord terug.

Even in vogelvlucht mijn antwoord terug denkend , zeker het beginstuk wees ik er op als aanvulling dat naast het antwoord van Menno ( het prestige object van Tesla) dit voorlopig zover ik de ontwikkeling bij de diverse merken t.a.v. de 100 % EV kan volgen dit nog voorlopig nog lang niet aan de orde is. Trouwens het moet ook een beetje betaalbaar met voldoende ondersteuning op de markt kunnen worden gezet.
Wat aan dat gedeelte van het antwoord mis is, is mij niet duidelijk.

Oh, en het tweede gedeelte, ik verwees er al naar, ga even van de topic betreft heel iets anders dan de EV. Dat ging een beetje over vooruitdenken wat je nog bij een caravan kan bedenken "milieu" vriendelijk te zijn.
Tsja, moest daar ook nog even aan de Kip Hyline denken, daar zat al een eerste aanzet in.


Kees antwoordt op 7 juni 2018:

"Too much is soms echt too much."
Blijkbaar is daar dan toch een behoefte aan Frank.
Nu kan je dat als moderator te vuur en te zwaard bestrijden of je kan daar een mogelijkheid voor bieden. 
Gezien de bestrijding in de diverse draadjes en de uiting van een eigen mening daarin wordt het als moderator erg lastig jezelf dan nog overeind te houden dus rest er blijkbaar niets anders dan ...

Gezien de meningen reeds in dit draadje geef ik te raden wat verstandig is maar één ding is zeker. De EV is niet wat voorgehouden wordt.
Dat de EV op zich kan bijdragen aan een betere wereld is duidelijk maar dat ligt niet aan de EV. Dat kan de waterstofauto ook maar die gaat helemaal niets verbeteren en dat ligt niet aan het ideale element waterstof wel aan de eigenschappen ervan, los van het energievraagstuk.

Men wil mobiliteit versneld elektrificeren maar er is geen reëel alternatief in energievoorziening.
Men 'vraagt' dus eigenlijk of men de oude schoenen alvast wil weggooien voordat de elektrische nieuwe schoenen worden geleverd.
Mobiliteit kost nu eenmaal energie. Of je dat nu elektrisch of fossiel aangedreven doet. Daarnaast is het omzetten van energie niet zonder verlies. Dus als je hoofdzakelijk fossiele energie met matig rendement omzet in elektriciteit en daarbij de verliezen aanmerkelijk laat toenemen ben je niet goed bezig.
We leven nu eenmaal in een koolstof maatschappij. De komst van een EV maakt dat niet opeens anders.
En nee, windmolens en een paar zonnepanelen brengen daar nauwelijks verandering in op de voorgestelde korte termijn. (2025/2030).
Het heeft dus nauwelijk zin om nu massaal elektrisch te gaan rijden met een enorme kapitaalvernietiging van het fossiel aangedreven wagenpark.


Louis antwoordt op 7 juni 2018:

Ik ben inderdaad pissig én een slecht diplomaat !
Bij mij is het van 'lange halen-snel thuis' als me de mond gesnoerd wordt.
Natuurlijk ben ik voor alternatieven (zoals electrisch rijden), én houd er rekening mee dat er na mij ook nog leven moet kunnen zijn.
Maar kijk niet weg voor de manieren waarop dit onder valse voorwendselen nu gebeurt...(en niet alleen op autogebied)
Ik meen wat ik gezegd heb, al klinkt het bot.
Milieuvriendelijk doen....er als fabrikant er ten koste van wát dan ook (!) vét aan verdienen, en dan nog de gebruikers die de handen in onschuld wassen .
Kom op zeg, mag je niéts meer onomwonden zeggen ?
Bovendien : Het is een zó belangrijke discussie júist voor ons ALLEMAAL dat je het zeker niét de nek moet omdraaien door censuur...(daar hebben we de NPO al voor)
En als we elkaar hier 'te lijf' gaan begrijp ik een rode streep...nu niet.
Waarom mag er in Nederland overigens pas over iets gesproken worden nadát het al volledig uit de hand is gelopen en nooit preventief ?
Dat was het,...en als we straks in de met bruin en steenkool gevulde accu's en andere rommel stikken, ons rot betalen om weinig verder te kunnen rijden dan onze voorouders met hun paard en wagen, dan zijn we waar we wilden zijn ?
Nou, dat hebben we dan toch maar mooi 'democratisch' voor elkaar gekregen !
Theo : Als het Menno wérkelijk om geen herhaling van een ander draadje ging....heeft hij nog héél veel andere draadjes te schrappen.
En die een of andere meneer in de VS is ook mijn vriend niet.
(Hier in NL doet men het overigens sluwer...referenda bijvoorbeeld 😉?)

Er klopt iets niet........zowel qua auto, verdedigen, promoten en de gevolgen om weer op het vervoermiddel terug te komen.


Frank antwoordt op 7 juni 2018:

Louis, ik snap je gevoel wel. Wij worden aan onze neus rondgeleid.
De conclusie over de vervuiling van zeeschepen versus auto's bleek recentelijk ook onjuist. De schepen blijken nl. enorm mee te vallen.
Maar de stad Hamburg gaat wel de euro 6 norm hanteren terwijl men in de haven gewoon flink gas blijft geven. Publiciteitsstunt? Ik durf ondanks het jongste CE Delft rapport wel een uitspraak aan : die schepen vervuilen meer dan de winst die wordt behaald in de lage emissie zone. HSV was niet voor iets in ademnood 😉

Maar...ik begin Menno's hete adem nu in mijn nek te voelen dus ik sluit af met een bruggetje.
Onze volgende auto wordt hopelijk een electrische of liever een waterstofcaravantrekker 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker