Nico boileau vraagt op 16 oktober 2007:
Ik ben in bezit van een hyundai Santa Fe 2,7 ltr aut.en een Fent caravan Saphir 470. Toen ik deze zomer achter Luik de berg op ging begon mijn auto naar rubber te ruiken, dit bleef de hele weg het geval, ondanks dat ik al meer gewicht in de auto had geplaatst. In Spanje heb ik nieuwe voorbanden onder mijn auto laten leggen en ben zonder problemen weer naar huis gereden.
Vandaag heb ik de caravan weer uit de stalling gehaald, bij thuiskomst rook ik echter weer rubber.
Volgens de autodealer ligt het echter niet aan de auto maar aan het laden van de caravan.
Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt en weet wat het probleem is?
Roel antwoordt op 16 oktober 2007:
Is de goede bandenmaat gemonteerd?
Lopen deze soms aan in de wielkasten oid bij flinke belading of kogeldruk?
Nico antwoordt op 16 oktober 2007:
Het waren de banden welke af fabriek gemonteerd zijn
Roel antwoordt op 16 oktober 2007:
De rubberlucht is bij Luik pas waargenomen toen het bergop ging. Wellicht moet het dan toch terug te voeren zijn op de auto. Wanneer deze flink aan het werk moet wordt de motor en de directe omgeving daarvan flink warmer. Het kan zijn dat er motorolie aan het verbranden is dat doordringt in het interieur. Moderne motorolie die aan het verbranden is stinkt enigzins naar rubber. Is er sprake van verhoogd olieverbruik?
Is er olie bijgevuld waarbij gemorst is? Zijn er oliesporen op de grond aangetroffen (=lekkage)?
Jilger Mout antwoordt op 17 oktober 2007:
Wat dacht je van een ophangrubber van de uitlaat? Op het moment dat de motor flink moet werken zoals bij Luik, stijgt de temperatuur van het uitlaatgas sterk. De uitlaat zal daardoor ook flink warmer worden. Gezien het feit dat er met een matige snelheid bergop gereden wordt, is de koelende werking van de rijwind ook niet zo groot. Kortom, de ophangrubbers van de uitlaat worden een stuk warmer dan bij sologebruik op de Nederlandse snelweg.
Misschien dat dit de oorzaak is van de rubberlucht?
Jeen antwoordt op 17 oktober 2007:
In aanvulling op de tweede reactie van Roel: waarschijnlijk zal met name je automaat met koppelomvormer veel heter worden dan normaal. Je zou die eens kunnen schoonmaken en kijken of de lucht dan nog terugkomt. Er kan ook best een beetje lekkage in een oliekeerring van krukas of automaat zitten. Dat zou ook kunnen passen bij het verhaal dat je nu (na enkele weken?) bij het uit de stalling rijden opnieuw last hebt terwijl je op de terugweg van spanje géén last had. Alles was toen op de heenweg al weggebrand en nu is er weer een tijd over heen gegaan en nieuwe olie vrijgekomen. Het hoeven overigens maar kleine hoeveelheden te zijn die zo kunnen stinken.
Bij dit soort belasting ga je dan wel het een en ander ruiken.
Lars antwoordt op 17 oktober 2007:
Wij hebben precies hetzelfde met onze Renault senic gehad. Was de auto net nieuw? Wij hadden de auto net een maand en gingen met de caravan op pad. wij roken ook rare geuren, dit was volgens mij, omdat er inderdaad moderne olie inzit dat verbrand, het is verder niet erg!
Jan antwoordt op 23 februari 2009:
Nee niet erg!!!! Verbrande olie verliest wel een groot deel van zijn werking.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.