Caravantrekker.nl

Elektrische handren

Jos Trauth vraagt op 25 september 2018:

Hoe rij ik met caravan weg uit stilstand op een helling zonder achteruit te rijden? Auto: Opel Meriva 1.4 (2010) met elektrische handrem

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 25 september 2018:

Ik heb ook een auto met electrische handrem en dat werkt perfect: beetje gas geven en koppeling op laten komen en...klaar!
De handrem laat vanzelf los zonder dat de auto terugzakt


Louis antwoordt op 25 september 2018:

Dat was dus de eerste over een probleem wat voorheen nooit heeft gespeeld ,en waarover nooit nadere uitleg nodig is geweest...geweldig 😉
(Nu nog even geduld en wachten over vragen betreffende storingen)


Frans antwoordt op 25 september 2018:

Er zit vermoedelijk ook een Hill start assist op.
Die als de wagen op een helling staat en men het rempedaal los laat de rem nog eventjes vast houdt. Net genoeg om de koppeling op te laten komen zonder eerst achteruit te rijden.


Aad antwoordt op 25 september 2018:

Eh nee Frans, dat is een ander apparaat. Die zit op auto’s met een normale handrem.
Electrische handrem heb je geen omkijken naar; als je stopt gaat hij er vanzelf op en als je wegrijdt, dan lost hij weer.


Gummen antwoordt op 25 september 2018:

Die handrem is met een knop te bedienen , gewoon aan uit ofwel vast of los. Wat is het probleem ?


Hans antwoordt op 26 september 2018:

Hoi Jos,hoe rijdt je dan zonder caravan op een helling weg?


Gummen antwoordt op 26 september 2018:

Een Meriva van bj 2010 heeft gewoon een knop net achter de versnelingspook op de midden console , in plaats van fysiek aantrekken ,schuif je de knop naar voren of naar achter .Das alles...


Tijs antwoordt op 26 september 2018:

@Aad: ik heb een electronische handrem én hill-start assist. Doe ik dan iets verkeerd? 😉 Overigens ben ik het met je eerste antwoord eens. En als dat "niet lekker voelt" is handmatig uitzetten natuurlijk een optie die hetzelfde werkt als bij een hendel. Werkt ook prima.

@Jos: ik denk dat het met alle antwoorden hierboven qua handrem moet lukken. Blijft misschien lastig, maar gewoon een paar keer proberen.


gummen antwoordt op 26 september 2018:

Er is niks lastig ,knopje aan knopje uit . Verder zit er niks moeilijks op een Meriva van 2010.


Aad antwoordt op 26 september 2018:

Zeg vriend Gummen, je wilt wel heel graag je punt maken he? Je hebt nu al drie keer geschreven dat je op een knopje moet drukken.


Gummen antwoordt op 26 september 2018:

Ja vriend Aad , zal ik het nog een keer doen ? Nou let op: je hoeft bij de Opel alleen een knopje te bedienen , dat zet een module in het werk die de handrem aantrekt of lost. Kortom , waarom stelt men zo,n achterlijke vragen ...?


ben antwoordt op 26 september 2018:

Achterlijke vragen bestaan niet Gummpie, wel achterlijke antwoorden! Hou hier nou eens mee op man.


Gummen antwoordt op 26 september 2018:

Gummpie ? Zit je in groep 6 ?Wat een stel achterlijke op dit forum .😂


Benno antwoordt op 26 september 2018:

Gummen gummen s.v.p.


Mark antwoordt op 27 september 2018:

Gewoon RTFM want dat doet niemand meer getuige de vraag van de topicstarter.


Louis antwoordt op 27 september 2018:

Don't (!) Read The Fucking Manual (bijbel)...because it isn't nececerray .
Gewoon weer voor het aloude probleemloze stokje zorgen waaraan je kunt trekken, kan niet eenvoudiger, veiliger, én vooral bedrijfszekerder.
Zo simpel zelfs dat ook de analfabeet ermee overweg kan 😉
(Dat heet nu nu 'gebruiksvriendelijk')


Quirien antwoordt op 28 september 2018:

Handleidingen of polisvoorwaarden schijnt een steeds groter deel van de mens steeds minder te interesseren of de moeite te nemen deze door te lezen, totdat....
En dat stokje moet ook naar beneden Louis, en dan dat specifieke rode lampje moet je ook wel in de gaten houden. Soms is dat een hele opgave.😉

Deze site heeft volgens mij ook een soort van 'Handleiding'. Kun je vaak heel wat uithalen alvorens iets te vragen.😉

Overigens, en dat stokje is vast over een paar jaar wel heel erg, Retro. 😉


Gummen antwoordt op 28 september 2018:

Vind het geen wonder dat er veel caravans verongelukken . 😗


Frank antwoordt op 28 september 2018:

Persoonlijk hoop ik dat de TSer geholpen is met de soms verwarrende antwoorden. Ben ook licht verbaasd over het onbegrip van sommigen. Nog verbaasder over het volledig ontbreken van kennis van verschillende systemen bij anderen. Een uitgesproken menig is er wel. Zet ze op een berghelling met een caravan en je vind ze een paar meter lager terug.
Er zitten in sommige auto’s gewoon vervelende systemen. Soms nog met softwarefoutjes of vervelende “losmomenten”.
In reed met een andere wagen met caravan waarbij de rem niet altijd netjes vrijkwam. Dit betekende naar voren reiken en de knop op het dashbord indrukken. Je staat dan al op een flinke helling, je rug komt los van de zitting terwijl je tegelijk je been optilt om de koppeling op te laten komen. Zittend op het puntje van je kont moet je ook nog voorzichtig gas geven. Een ware balansact. Ik kreeg het er altijd benauwd van.
Precies daarom storen mij de schampere antwoorden.


gummen antwoordt op 28 september 2018:

Alles wat niet in de lesauto van vroeger zat , is eng en onbegrijpelijk .
Alles moet uitgelegd en gevraagd worden ,gewoon niet normaal.....


Louis antwoordt op 28 september 2018:

Was een wat flauwe reactie en bewust taalfoutje van me Gummen.
(Maar analfabeten en/of mensen met leesproblemen kunnen straks dus geen auto meer rijden ?)
Het gaat dan ook niet over 'anti moderniseringen'.
Vind iedereen het normaal dat we t.z.t. zelfs in een instructieboekje moeten gaan lezen hoe het stuur te gebruiken i.p.v. dat het gebruik van de basisvoorzieningen gewoon voor zichzelf wijzen ?
Eerst moeten lezen over de remmen, gaspedaal, lampjes aan doen....
Kom op zeg 😉


Aad antwoordt op 28 september 2018:

Maar Gummen gaat toch niet bepalen wat men wel of niet mag vragen op dit forum? Ik denk ook weleens:” waarom vraag je dit?” Maar de vraagsteller is degene die iets wil weten. En die geven we netjes antwoord. Ik stoor me dan ook mateloos aan die schampere, wijsneusopmerkingen van Gummen!
Gedraag je of blijf weg van het forum


gummen antwoordt op 28 september 2018:

Wil helemaal niks bepalen ,hoe dommer de vraag hier ,hoe meer ik gelijk heb...en dan der bij ,het boeit mij helemaal niks wat jij denkt ...
Mijnheer Aad de correcte....wereldverbeteraar.


Louis antwoordt op 28 september 2018:

Geen probleem van maken Aad...Menno is kennelijk even weg, maar lost het als hij terug is vast op.
(Het betreft slechts een afspiegeling van de huidige maatschappij 😉)


Frans antwoordt op 28 september 2018:

@Aad,

Bij mijn opel Astra zit hij er anders wel op, ondanks ook een electrische handrem.
Bij geen gebruik van de handrem dat de Hill assist op een helling zijn werk.


gummen antwoordt op 28 september 2018:

Wie is "we" Aad ?


Aad antwoordt op 28 september 2018:

Het zal per merk verschillen; bij mijn Seat is de handrem volledig automatisch en houdt hij de auto altijd vast, totdat je optrekt. Daarom noem ik dat geen hill-assist, maar is het uiteraard wel. Ik snapte daarom het probleem van Jos niet, omdat het bij mij niet uitmaakt of ik wegrijdt vanaf een helling, een vlakke weg of met een caravan.


gummen antwoordt op 28 september 2018:

Dat is het : het niet snappen maar toch reageren . "het zal wel per merk verschillen " . Inderdaad zoveel dus over deskundig advies, mijnheer Aad.


Quirien antwoordt op 28 september 2018:

Tsja, die electrische handrem. Het doet veel stof opwaaien.
Kijk maar eens op het net bij problemen met electrische handrem.
Frank heeft wel een beetje gelijk. Je zal maar een verkeerd reagerende of waar in het b.v. In het zelfde merk de werking niet goed verloop.
Wat er een beetje uitspringt op het net zijn de problemen bij de Passat. Ik weet niet hoe het nu daar mee gesteld is.
Ach , het is eigenlijk net als met een koppeling, de een heeft een fijne werking en de ander weer een ander aangrijp punt.

En een voortschrijdende bijkomstigheid is dat er steeds meer auto's met automaten worden verkocht. Geeft , hoewel je niet moet denken dat dat alles oplost, voor vele een beter gevoel en kun je door het toegepaste mechanisme veel maskeren.
Hoef je niet meer van die acrobatische toeren uit te halen. 😉

Voor mij maakt het niet uit, maar mijn echtgenote is er tegenwoordig wat blij mee.


Louis antwoordt op 28 september 2018:

Dat is exact wat ik bedoel Quirien.
In eerste instantie de verschillen en dus onduidelijkheid over de werking.
(Nooit een probleem geweest bij handremmen...nu ineens dus kennelijk wél)
In tweede instantie inderdaad de vele storingen.
Je zult maar in de file op een helling staan met tegenliggers en de handrem weigert te lossen.
Degenen achter je die niet kunnen passeren wegens de tegenliggers zullen weinig begrip tonen vermoed ik.
(En dan komt er als extra argument nog bij dat de remblokken niet meer eenvoudig...en dus wéér veel duurder vervangen moeten worden)
Het middel is al met al veel erger dan de kwaal geworden, en iedereen (op één na 😉) is er kennelijk nog blij mee ook.


Benno antwoordt op 28 september 2018:

Ik ben enthousiast over de volautomatische elektrische handrem in mijn Golf. Wel oppassen in de wasstraat, dan moet je hem uitschakelen natuurlijk. Vergeet je dat: paniek!


Remco antwoordt op 28 september 2018:

Na even gesnuffeld hebben op het opel forum...

Er zit een 2 standen elektrische handrem op.
1x klik/trek is de normale handrem stand 2x klikken/trekken is helling stand.

Met de caravan erachter kan je op een helling gewoon wegrijden de handrem lost vanzelf.

Extra informatie :

Gebruik het weg rijden op de rem zo weinig mogelijk, omdat net zoals in het boekje vermeld staat dat veel vuldig wegrijden met de rem erop, de slijtage op de bewegende onderdelen hoog is.
Dus meestal eerst effe de rem aantikken en hem eraf halen.

Off-topic
Netjes geformuleerd....
Sommige gebruikers die al jaren (eeuwen) actief op caravan trekker zijn, mogen graag hun gelijk halen en iemand die een serieuze reactie plaats graag bekritiseren.


Louis antwoordt op 29 september 2018:

Boodschap ontvangen (ook gewaardeerd) en begrepen Remco .
Het gaat ook niet om het onnodig bekritiseren maar bewustwording, en het niet achteloos neerleggen bij allerlei opgedrongen commerciéle ontwikkelingen.
Jammer is het in dit kader juist dat men vaak niet meer reageert betreffende uitkomsten en ervaringen na vraagstellingen en/of adviezen.
(Benno heeft zojuist een nuttig detailadvies aangegeven...daar heeft men dus wél iets aan)


Willem drees antwoordt op 29 september 2018:

Het orakel uit Epe heeft gesproken .


Frank antwoordt op 29 september 2018:

Beste Jos, het antwoord op jouw vraag hangt in eerste instantie af of jij de Meriva A of Meriva B hebt.
In 2010 is de Meriva B op de markt gekomen en deze heeft naast de electrische handrem ook een automatische Hill assistent.

De bediening van de handrem heeft Remco al voor je beschreven. Als je twee keer met je vinger aan het hendeltje trekt moet je horen dat de remmen nog strakker worden aangetrokken dan als je één keer trekt.
Volgens de handleiding en de meeste Merivabezitters kun je altijd wegrijden door gewoon op te trekken. De handrem lost dan vanzelf.
Na het lezen van meer dan 200 reacties van Merivabezitters, het handboek, de Opelblog, de Meriva hellingtest en het Opelforum weet ik dat sommige bezitters niet helemaal blij worden van een te snelle reactie van hun handrem of juist een te langzame. Niet alle Meriva’s reageren blijkbaar even mooi.
Maar Duitsland is heuvelachtig en sommigen parkeren op een helling. Dit geeft een iets andere reactie dan op vlakke weg. Maar nooit of te nimmer behoort de auto naar achter te rollen als je optrekt met voldoende gas.
Het bovenstaande geldt voor de handrem.
De Meriva B beschikt daarnaast ook over een volautomatische Hill assistent. Deze kun je niet uitschakelen (hij zit gekoppeld aan het ESP).
Wanneer en hoe werkt de automatische Hill Assistent ?
Op hellingen vanaf 5% detecteert het systeem automatisch de helling en zet de auto op de Hill Assistent. Als je vervolgens je rem loslaat dan wordt de auto nog tot twee sekonden op de rem gehouden. Dit geeft je de gelegenheid om ondertussen op te trekken. Als je eerder optrekt, lost het systeem natuurlijk ook eerder.
Testen hebben uitgewezen dat de Meriva zelfs op hellingen van 30% nog netjes blijft staan. Dus op normale bergpassen houdt hij probleemloos de Meriva met caravan op hun plek. Vervolgens gewoon optrekken en het systeem lost vanzelf. Vanaf 5% helling word je daarbij automatisch geassisteerd door de hill assist.


Quirien antwoordt op 30 september 2018:

Algemeen

Misschien is het wel verstandig/handig om je Gebruikershandleiding op de telefoon of een USB stick te downloaden.
Het klinkt misschien wat ongelofelijk maar weet iedereen b.v. wel wat hij/zij moet doen als de afstandsbediening niet meer werkt om in de auto te komen?

Zo niet en zo zijn er wel meer dingen.
Heb je niets aan die dikke Handleiding in het dashboard kastje.

En kijk, je behoeft niet zoals ik, die altijd alles wil weten waarvoor het dient en hoe het werkt, te zijn, maar ik vind een paar basis elementen/ functies om met een ( nieuwe) auto op pad te gaan toch wel essentieel.
En daar reken ik, maar een ander mag er anders over denken b.v. ook een ( electrische ) handrem onder.

En Frank ( er veel tijd ingestoken😉 ) en Remco goede uiteenzettingen en denk dat Jos er wat aan heeft. Het zou leuk zijn ( niet verplicht ) als hij het e.e.a. terug koppelt.


Benno antwoordt op 1 oktober 2018:

Meerwaarde geleverd Frank! Dit is de bedoeling van deze site in optima forma.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker