Quirien vraagt op 15 september 2020:
Bij een EV ( en waarschijnlijk ook een Hybride) is het systeem sterk afhankelijk bij opladen van/door regenereren. Bij accu vulling van 80 tot 100 % zal het regeneren nauwelijks plaats vinden. Onder het percentage van 80 %, zeg maar tussen de 10 en 80 % des te meer.
Nu zijn er visies dat een groot frontaal oppervlakte van Caravan bij een bepaalde snelheid in de afdaling zelfs zoveel weerstand biedt dat het remmend vermogen hierdoor groter wordt dan bij lagere snelheid. Het regeneren wordt dan duidelijk minder.
Als je er nu nog ITBS bij hebt wordt de druk op het regenerend vermogen nog lager. Immers mijn gedachtegang is dat de ITBS dan druk wegneemt bij de EV waardoor er een minder regenerend effect op treed.
Kan iemand daar iets over zeggen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2020:
Met ITBS zal juist de druk op de auto altijd toenemen. Bij helling af is het regenererend vermogen dus groter. Alleen bij hele hoge snelheid is de caravan een parachute en zal een EV niet extra bijladen (maar dan doet ITBS ook niets meer).
Frans antwoordt op 16 september 2020:
In de praktijk ben je als chauffeur helemaal niet bezig met regenereren. Wel met elektrisch remmen, want dat is de grote winst van elektrische aandrijving. Inderdaad zal er minder geladen worden onder bepaalde omstandigheden, wanneer bijvoorbeeld sneller gedaald kan worden. Dat komt dan omdat je met het gaspedaal regelt dat er minder door de motoren wordt geremd.
Bijkomend voordeel is dat de voetrem veel minder wordt gebruikt, waardoor bij toepassing van ITBS of ARC veel minder remvermogen via de caravanwielen ‘in rook opgaat’, maar bijdraagt aan het laden van de accu’s. ARC en ITBS zijn daardoor bij een EV nog effectiever dan bij een verbrandingsmotor die minder remmend vermogen heeft.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen