Caravantrekker.nl

Hulpveren

Fiers ludo vraagt op 2 december 2007:

Is het zinvol om op een nieuwe wagen hulpveren te laten plaatsen ? Sommige merken zeggen dat dit niet MAG omdat het elektronisch stabiliteitssysteem zou verstoord worden ? Anderen vertellen dat de vering sterk genoeg is en bij skoda adviseren ze om toch een versterkte vering af fabriek te laten plaatsen. Graag jullie meningen aub.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 2 december 2007:

Niet op elke wagen is het nodig. Je kunt het laten afhangen van de praktijk en naderhand hulpveren laten plaatsen. Of kiezen vooraf voor op veel combi's leverbare niveauregeling.
Hoe het zit met verstoring van esp-systemen weet ik niet. Niet geheel uit te sluiten, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een iets anders verende auto die electronica in de war stuurt. Zijn er 'echte' ervaringsdeskundigen in de buurt???


Roel antwoordt op 3 december 2007:

Beter is het om zwaardere veren te monteren ipv hulpveersets. Zwaardere veren zijn progressief evenals de standaard veren en doen hun werk pas als het nodig is waardoor behoud van comfort.
Het meest ideale is het gelijktijdig wisselen van de schokdemper die dan uiteraard aangepast moet zijn aan de stuggere vering zodat een goed veer/demping karakteristiek gewaarborgd blijft.
Hulpveersets helpen bij het veren van meet af aan, ook de solo auto. Dit kan van invloed zijn bij de remverdeling voor en achter. Door de stijvere afvering wordt ook minder belasting op de achteras 'gezien/bemerkt' door de remverdeler waardoor de achteras minder meeremt en het remmen meer voor rekening van de vooras zal komen.

Verandering van de vering zal in eerste instantie geen effect sorteren op de EDP werking. Deze baseert de werking meer op tol- en giersensoren die in de auto verwerkt zijn.

Het is echter raadzaam dergelijke aanpassingen bij de technisch hoogstaande moderne automobielen minimaal door de dealer uit te laten voeren. Deze kan als geen ander aangeven welke homologatie's voor betreffend model zijn afgegeven bij na-inbouw. Zeer belangrijk bij probelemen achteraf.
Het advies van Skoda kan ik dus onderschrijven.

Een voorbeeld: Er wordt gekozen een trekhaak te laten monteren door een Fast-Fitter(kostenoverweging). In gebruik stoort deze haak het parkeerhulpsysteem dat daardoor onbetrouwbaar wordt.
Dealer diagnose: verkeerde trekhaak gemonteerd ivm parkeerhulp. Oplossing: een onderbreker monteren ten tijde van trekhaakgebruik en bij het voorkomen van storing. Of alsnog juiste trekhaak laten monteren. (afneembare haak).


Fiers ludo antwoordt op 3 december 2007:

Sterkere vering en schokdempers : worden deze bij een nieuwe wagen af fabriek gemonteerd, of worden die bij de dealer vervangen ? In het eerste geval zal een supplement te betalen zijn, in het tweede geval betekent dit tweemaal betalen ?


Roel antwoordt op 3 december 2007:

Lijkt mij typisch iets om met de dealer te bespreken in het onderhandelingsgesprek, mocht de dealer voor montage zorgdragen.


Henk antwoordt op 7 december 2007:

Van: Fiers ludo
Datum: 03 December 2007 om 21:20

Sterkere vering en schokdempers : worden deze bij een nieuwe wagen af fabriek gemonteerd, of worden die bij de dealer vervangen ?

Fiers, bij VW kan dat af fabriek !
Of dat bij meer merken is weet ik niet.......


Freek antwoordt op 9 december 2007:

Uit Skoda Octavia folder:
Slecht wegdek pakket (verzwaarde vering, meer bodemvrijheid) 205 Euro inclusief btw.
Bij proefrit in Octavia 1.9 D voelde de auto zeker niet slap aan
eerder stug. Als het comfort niet wordt aangetast lijkt het me
geen dure optie.


piet antwoordt op 17 december 2007:

hulpveren van autoballans monteren dit zijn zogenaamde luchtballen,het rijd perfect en als er niets achterhangt laat je ze gewoon wat zachter en je merkt niet eens dat ze er onder zitten.


Erik antwoordt op 18 december 2007:

Ik rij met een Octavia Combi 2.0.TDi en heb hulpveren laten monteren van het merk MAD. Deze werken progressief en ik merk er solo nauwelijks wat van. Met de caravan aan de haak blijft de combinatie mooi horizontaal. Een storende ESP is niet aan de orde.


@Eric antwoordt op 18 december 2007:

Als je hulpveren wilt hebben die ECHT progressief werken moet je eens gaan buurten bij:

http://www.carsupport.nl/hulpveren.htm


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker